Audi R8 V8 erfarenheter?

Problemet när det gäller att leta entusiastbil är att det finns ytterst få som verkligen lever upp till flosklerna om "pedantskött pärla".

Dörruppslag, skrapade fälgar, stenskott, sönderrepat läder, maskintvättlack och liknande är inte ovanligt när man synar "pärlan". Så nog är det svårt att hitta "rätt" bil alltid, även om det finns en uppsjö med bilar till salu.

Jag är stort fan av Porsche

Cayman S är en riktigt fin bil med otrolig väghållning och körkänsla när man pressar den hårt. Om jag fått önska något skulle den haft lite mer effekt och då från en GT3 motor.

Porscheklubben är grymma arrangörer och har dessutom likt SMC samarbete med de större bolagen (inte alla men de flesta) vilket är ett stort plus. Förhöjd självrisk om något händer, men det tror jag ingen protesterar över. Om man ska kritisera något är det hur de kan boka in allt för många deltagare på en och samma dag. Det kan bli lång väntan mellan passen om alla grupper ska köra. Lyckligtvis har de open pitlane dagar fördelade över två dagar. Då blir det mer körning även om man bara kör en av dagarna där en grupp man själv valt kör.

Precis som du är jag Porsche fan, men känner även precis lika angående att köpa "samma" bil igen, även fast jag saknar den som fan...

Håll ögonen öppna. Om det är en 997 du vill ha så tror jag att du har stor chans att hitta en fin bli. Mycket tack vare att det kommer att komma ut en ny modell inom inte allt för avlägsen framtid. Det borde innebära att fler lägger ut bilar till salu. När du köpte din 997 var det rätt osäkert på marknaden mitt uppe i en finanskris. Möjligt att priserna återhämtade sig. Jag har faktiskt inte kollat prisutvecklingen under senare tid.

Om du inte vill köpa samma bil igen kanske du skulle fundera på en GT3? Det är något helt annat än en standard 997 jag lovar. Samtidigt skulle jag säga att efter 700 mil bakom ratten på en bil är inte särskilt mycket. Skulle inte säga att du är klar med den bilen efter så kort tid. Men kan samtidigt förstå nyfikenheten på att prova något nytt. Vore jag dig skulle jag bestämma mig för ett par olika bilmodeller och därefter hålla utkik. Dyker något vettigt objekt upp så slå till.

Problemet när det gäller att leta entusiastbil är att det finns ytterst få som verkligen lever upp till flosklerna om "pedantskött pärla".

Det där kan jag hålla med om. Gäller inte bara entusiastbilar utan även bruksbilar med samma beskrivning. Ytterst sällan jag stött på en bil som lever upp till den beskrivningen. Pratar vi om prestandabilar har de väldigt ofta levt ett hårt liv även om mätarställningen visar något annat. Chansen är rätt stor att bilen transporterats till och från olika arrangemang och körts väldigt hårt och kanske t om råkat ut för någon liten incident som krävt besök hos plåtverkstaden. Ingen kan inbilla mig att någon köper en GT3 RS bara för att köra ett par hundra mil om året till och från glasskiosken. Gäller även Ferrari 430 Scuderia och dess motsvarigheter. De har används av sina ägare även om det kosmetiska skicket talar för att det är en garage queen.

Inte sugen på Boxster S istället för Cayman?

Farsan äger en Boxster S, därav mitt sug för en Cayman :)
När man kan cabba den så är det guld värt, men det är trots allt inte allt för ofta, och lite schysstare motor och chassi på Cayman (sen om jag inte plockar fixar en rejäl lön så kommer jag troligen vara för snål för att betala 300.000 SEK extra för 30 hästar a'la 911 hehe)

Vänta lite nu va. Du kikar på en R8´a och du har servicekostnader som kriterie. Du är nog ute på smällt is där..... tror livbojjen sjönk den me

Vänta lite nu va. Du kikar på en R8´a och du har servicekostnader som kriterie. Du är nog ute på smällt is där..... tror livbojjen sjönk den me

Även om man köper en kul bil för 800+ så är det ju relevant om en service kostar 30´ eller 120´. Right!?

Även om man köper en kul bil för 800+ så är det ju relevant om en service kostar 30´ eller 120´. Right!?

Om man köper en bil i den klassen, en leksak för 800+ då är servicekostnader på en bra bit under dina 120´ totalt ovesäntliga. Rätt små summor om man kan köpa den. Rätt stora om man inte kan köpa den.

Om man köper en bil i den klassen, en leksak för 800+ då är servicekostnader på en bra bit under dina 120´ totalt ovesäntliga. Rätt små summor om man kan köpa den. Rätt stora om man inte kan köpa den.

Bilen kostar inte 800´. Säljs den för 550´ 3 år senare har den kostat 250´, och då gör det rätt stor skillnad om den servats 2 ggr a´ 30, eller 120!

Jag håller inte alls med dig om det påståendet. Det är en sak att kunna köpa en bil i den prisklassen, men en annan att verkligen kunna använda den som den är tänkt. Har du någonsin funderat på varför Ferrari, Lamborghini och andra exotiska bilar nästan inte gått några mil trots att de har 10+ år på nacken? Det om något borde få dig att inse att det inte är helt oväsentligt vad driftkostnaderna blir på en bil ens i den prisklassen. Inte om man tänker använda den. Det finns en anledning varför Porsche har sina trogna kunder. De har nämligen rätt humana ägandekostnader. Det kan många vittna om. Men inte ens en inbiten Porsche fantast får för sig att köra sin 959 eller Carrera GT till vardags. Vad hindrar dem tro? Rädsla för värdeminskning? Driftkostnaderna? Säkert lite av både delarna. Inte ens de mest förmögna personerna är intresserade av att betala dyrt underhåll i onödan på sina leksaker. De använder dem på ett sätt som ger dem något tillbaka eller inte alls. Vilket ofta innebär att de transporterar sina exotiska bilar med släp till olika tillställningar för att hålla nere på milen och därmed även driftkostnaderna samt värdeminskningen.

Precis som redan nämnts flera gånger så har ju Porsche sin styrka i att det egentligen är den enda riktiga sportbilen med rimliga ägandekostnader.

997:an du hade kostade dig förmodligen inte mycket mer än vilken standardbil i premiumklassen som helst. Med en R8 däremot är du nästan i nivå med Ferrari och Lamborghini, trots att det fortfarande är en Audi du kör runt i.

För egen del skulle jag ha väldigt svårt att motivera de kostnaderna eller kunna njuta av bilen när jag vet vad den kostar per mil. Hundratusentals kronor i service och övriga ägandekostnader som det utan problem kan bli på ett par år måste vara de allra tråkigaste pengarna man kan spendera. Givetvis är det en R8 du ska ha om du ställt in dig på en sådan, men det går inte att komma ifrån att du inte kommer få lika mycket per spenderad krona.

Letar du provkörningsmöjligheter så står det en på Toveks bil i Lidköping, om du kan tänka dig att köra 15 mil för det. Den har samlat damm där i över ett år så det är nog inga problem att få ta en runda när vägarna är torrare.

Vore jag dig skulle jag bestämma mig för ett par olika bilmodeller och därefter hålla utkik. Dyker något vettigt objekt upp så slå till.

Precis så jag tänker, där av tråden. Håller även med om att 700 mil är ganska lite, och skulle gärna bli fler, dock kikar jag även alternativ...:)

(sen om jag inte plockar fixar en rejäl lön så kommer jag troligen vara för snål för att betala 300.000 SEK extra för 30 hästar a'la 911 hehe)

Sååååå mycket skiljer det ju inte, mer åt 100' (beg):)

Precis som flera redan påpekat så är ditt resonemang ganska enfaldigt.

Last edited:
Märkligt att ingen har föreslagit en chippad SAAB 9-5 än? Brukar ju vara ofelbart i sådana här trådar.

Märkligt att ingen har föreslagit en chippad SAAB 9-5 än? Brukar ju vara ofelbart i sådana här trådar.

:hihi jo jag har också väntat på den. Snacket har legat på ovanligt hög nivå hittills, med vissa undantag, och det är ett sant nöje att kunna följa en vettig diskussion.

Harmon, du som har koll, en annan är inte riktigt i närheten av dom finanser som krävs för att kunna bruka en 911 så jag har ingen som helst erfarenhet av dom. Men den dag pengarna finns på kontot, är 964 eller 993 vettiga köp med tanke på driftsäkerhet och, framförallt, körglädje? Givetvis under förutsättning att det är ett väl omhändertaget exemplar man får tag på.

Är service och delar på dessa modeller dyrare/billigare än på senare modeller?

Just nu cruisar jag i en brittisk GT-vagn, och jag måste säga att delar och servicekostnader är långt billigare än vad jag trodde från början :) men den är inte vidare sportig så ett byte kommer att ske så småningom.

Sannolikt har diskussionen varit för långt ifrån huruvida dimljusen ska vara på eller av, för att 9-5-maffian ska känna sig bekväma med trådens spörsmål...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT