Audi R8 V8 erfarenheter?

Sannolikt har diskussionen varit för långt ifrån huruvida dimljusen ska vara på eller av, för att 9-5-maffian ska känna sig bekväma med trådens spörsmål...
Vänta bara, snart gör uglypeople.com-representanterna entré i tråden.

Om man köper en bil i den klassen, en leksak för 800+ då är servicekostnader på en bra bit under dina 120´ totalt ovesäntliga. Rätt små summor om man kan köpa den. Rätt stora om man inte kan köpa den.
Vad är det som skulle vara så svindyrt att serva på en R8? R-Tronic-kopplingen är känslig och dyr, visst, men om man är smart köper man givetvis en råtta med manuell (utsökt) låda.

Om en Magnetic Ride-dämpare pajar, bromsskivorna behöver bytas eller AC-kylaren spricker blir det givetvis svindyrt, men vilken sportbil eller exklusiv bil har inte dyra delar?
 
Last edited:
Om en Magnetic Ride-dämpare pajar, bromsskivorna behöver bytas eller AC-kylaren spricker blir det givetvis svindyrt, men vilken sportbil eller exklusiv bil har inte dyra delar?

Kanske den där chippade SAABen du nämnde tidigare :hihi
 
Vad är det som skulle vara så svindyrt att serva på en R8? R-Tronic-kopplingen är känslig och dyr, visst, men om man är smart köper man givetvis en råtta med manuell (utsökt) låda.

Om en Magnetic Ride-dämpare pajar, bromsskivorna behöver bytas eller AC-kylaren spricker blir det givetvis svindyrt, men vilken sportbil eller exklusiv bil har inte dyra delar?

När sa jag att det var en dyrbil att serva?
Den är INTE speciellt dyr att serva, där av så påpekade jag att det är lite fel bil att köpa om man nu måste fråga om den kostnaden.
 
Gixxer 1000 är ett jävla skit.

ärrett för helVET!!!1
 
:hihi jo jag har också väntat på den. Snacket har legat på ovanligt hög nivå hittills, med vissa undantag, och det är ett sant nöje att kunna följa en vettig diskussion.

Harmon, du som har koll, en annan är inte riktigt i närheten av dom finanser som krävs för att kunna bruka en 911 så jag har ingen som helst erfarenhet av dom. Men den dag pengarna finns på kontot, är 964 eller 993 vettiga köp med tanke på driftsäkerhet och, framförallt, körglädje? Givetvis under förutsättning att det är ett väl omhändertaget exemplar man får tag på.

Är service och delar på dessa modeller dyrare/billigare än på senare modeller?


Får du tag i ett fint, ärligt och välskött objekt av en 964 eller 993 tror jag det är ett vettigt köp helt klart. Båda modellerna är som du säkert redan vet luft/oljekylda med klassisk 911 design. De känns enormt överdimensionerade jämfört med allt som tillverkas idag inklusive deras egna vattenkylda bilar. De är oerhört analoga att köra vilket är en kontrast till dagens "playstation" bilar med elektroniska hjälpmedel. Du kommer att tycka att ergonomin känns gammal för det är den ju. Hängande pedaler, upprätt ruta, klassiska mätartavlorna, reglagen. Till och med den speciella doften som de äldre 911orna är kända för finns kvar.

Jag tror driftkostnaderna mellan en 964 och en 993 är rätt så snarlik varandra. I princip är det ju samma bil i grund och botten där 993 är en vidareutveckling på 964. På 964 måste man inspektera/justera ventilerna med jämna mellanrum vilket borde göra att servicekostnaderna är något högre.

Det finns gott om specialister på 911. Man måste inte anlita Porsche Center om man inte vill. Deras timpeng är ju något högre än vad de övriga tar och om jag ska vara helt ärlig så blir inte jobbet bättre hos PC. För vissa är det dock viktigt med PC stämpeln i boken, men jag tror det har mindre betydelse desto äldre bilarna blir. Man kan ju välja att serva bilen på PC och anlita specialisterna till allt annat om det känns bättre. Eftersom bilarna börjar bli till åren så finns det saker som behöver omhändertas för att skicket ska bevaras och att de ska förbli driftsäkra och pålitliga.

Jag måste säga att min 993 turbo varit otroligt driftsäker. På fyra år har två saker hänt. Generatorremmen gick av i närheten av där jag bor för två år sedan och förra året lossnade en slang till intercoolern på bana. Inga katastrofala saker direkt. Bilen har trots allt några år på nacken. Kosmetiskt har jag fått ta hand om begynnande rost i nederkant på bakrutan och fixat ett dörrstopp på förarsidan. Två typiska saker som är kända att inträffa på 993. Förutom detta har bilen i princip bara krävt en årlig översyn, bromsbelägg och däck. Om någon bett mig köra bilen genom hela Europa och köra den så hårt jag bara kan på olika banor och hem igen hade jag inte haft några betänkligheter när det gäller tillförlitligheten. Kan inte tänka mig många bilar i den åldern som tål samma hårda behandling.

Servicekostnaderna är nog lägre på de nyare bilarna eftersom man dragit ut på service intervallen och numera bara behöver serva dem vart annat år. I realiteten tror jag inte att skillnaden är så stor. De nya bilarna är mer avancerade och när något går sönder så blir det antagligen dyrare att felsöka och åtgärda. Dessutom är värdeminskningen fortfarande inte eliminerad på de nyare bilarna. Man kan väl säga att låg näst intill obefintlig värdeminskning kompenserar de eventuellt högre driftkostnaderna för att hålla en 993 eller 964 i bra skick. Hittar man en välskött dokumenterad bil kan man nog köra många år utan större kostnader förutom service och byte av lite slitagedelar.
 
Får du tag i ett fint, ärligt och välskött objekt av en 964 eller 993 tror jag det är ett vettigt köp helt klart.

Tack för infon, uppskattas :)

Det är ljudet i dom gamla motorerna som jag är så förtjust i. När jag var yngre hade min morbror en Carrera -74, och sången från den spisen glömmer man aldrig. Vansinnigt vacker kaross dessutom.
 
Cayman S är en riktigt fin bil med otrolig väghållning och körkänsla när man pressar den hårt. Om jag fått önska något skulle den haft lite mer effekt och då från en GT3 motor.

Åh, det hade varit något, Cayman S-chassi med en GT3 RS motor i :drool :Rockbanan
Tyvärr är storebror 911 där och trycker ner Boxster/Cayman hehe

Drömobjektet är en vit Cayman S med turbofälgar, MUMMA! (manuell låda, men fått prova på en PDK-låda i 10 minuter och var mäktigt överraskad (positivt), men att veva runt i soppan känns alltid bäst)

Sååååå mycket skiljer det ju inte, mer åt 100' (beg):)

Sant, begagnat lär det bli i vilket fall som, men för att hellre överraska mig positivt om 4-5 år så siktar jag på en Cayman S nu med "risk" för en 911 än tvärtom hehe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top