Audi A4 1,8T 2005:A Köpråd

Jag har en sån, har kört snart 10000mil med den sedan jag köpte den och tycker den varit skapligt problemfri.
Största minuset för min del är soppaförbrukningen.

Har en Passat 03:A lika dan motor och den skar vid 9700mil..
De kan ju tydligen inte hantera longlife servicarna..
Denna skall jag bara ha ett tag tills jag får ut firmabilen i Jan-Mar..
Inga andra vanliga problem??

Dom tidigare modellerna var det ju länkarmarna fram som var gjorda av jordnötssmör men på B7 (den karossen som kom sent-05) har dom ryckt upp sig.
Bytte länkarmarna på högersidan för några veckor sedan men min har slagit över 19000mil.
Första kamremsbyte vid 18000mil kostar en del pga att dom byter även vattenpumpen då. tror mitt kamremsbyte gick på runt 7000kr för jobb & material.
Spolarvätskebehållaren läcker ibland och volymratten på orginalstereon är lite glapp men annars har det varit väldigt problemfria 10000mil med den.

Fast jag har haft både Golf, Passat och nu Caddy som alla fått gå under longlife service. Och mina motorer har då hållt. :yoparty

Kör inte longlife-service. Det är att be om problem.

Kör man enbart långa sträckor eller som taxi kan det fungera, men annars så byggs det upp klägg som sätter igen silar och oljekanaler. Man bör ha korta intervaller på oljebytena (1000-1500 mil beroende på körning) och hellre köra med en billigare olja istället.

Kör inte longlife-service. Det är att be om problem.

Kör man enbart långa sträckor eller som taxi kan det fungera, men annars så byggs det upp klägg som sätter igen silar och oljekanaler. Man bör ha korta intervaller på oljebytena (1000-1500 mil beroende på körning) och hellre köra med en billigare olja istället.

Behöver inte ens vara en billigare olja, Castrol Edge 5w30 med vw longlife spec kostar c:a 400:- för 5L på www.mapodo.de

Jag köpte 2x5L och frakten gick på c:a 200:-, det blev c:a 1000:- totalt. 100:-/L = samma pris som biltemas 5W30 vw longlife på 4L flaska. Mekonomen tar 8-900:- för 4L av samma castrol-olja...

Och eftersom det inte bara är att smacka på vw-siffrorna på en flaska longlifeolja misstänker jag att min manöver att beställa från tyskland bara gav mig ungefär lika bra olja i guldfärgade flaskor istället för biltemas röda flaskor :-)

Jag hade en A4 2.0 -05 och det var den värsta bilen jag ägt någonsin!

Har tjatat om den på SH förut men kan jag rädda livhanken på en medmänniska gör jag det gärna igen.

+

Helt ok originalstereo.
Avspänd känsla i 4x4-systemet jämfört med 3-seriens dito.

-

Dörrarna är konstruerade så att de far igen så fort man öppnar dem
så att muggen morgonkaffe far in i hela bilen. Tankarna på att hänga av dörrarna och köra med byggplast och tejp växer under hela ägandet.

Trots att det är en kombi som är storebror till A3=samma bil som motsv Golf så lastar A4 betydligt mindre än en Golf från samma generation.

AC´n blir man galen på då man konstant måste pilla på den. För varmt, för kallt, för varmt, för kallt, osv. Dessutom blåser det kalluft på framrutan hur man än gör vilket inte går att stänga av och gör så att det blir kondens på rutan när man kör i högsommarvärme. Det vore bättre om man rev ut hela värmepaketet och kastade det åt helvete.

För att visa på bilens premiumstatus mot Folkorna, Skodorna, Seaterna, mfl så låses samtliga dörrar så fort bilen rullar ett par kmh för att proletärer inte ska hoppa in och råna en.

Dessa dörrar förblir låsta TROTS att föraren (som borde vara den som bestämmer) avgör att läget är säkert då denne öppnar sin dörr.
Detta leder till en rad irritationsmoment såsom att snabbt slänga in något i bakluckan (om det får plats) då man raskt hoppar ur, för förardörren på benen så fort den slår tillbaka, rycker i bakluckan som är låst, skriker FAN! och får sträcka sig in i bilen för att trycka på en knapp som låser upp den. Detta lär man sig aldrig och som före detta A4-ägare ser man fenomenet ofta på mackar och parkeringsplatser...

Kör man 2 meter i 5 kmh utan bälte så skriker en summer som är så okvalitativ så att den distar.

Knackar man på växelådstunnelväggen så känns den som masonit med smäckvinyl på.

Dyr att serva med knepiga serviceintervaller.
Hade min inne på "longlifeextravaganzaservice" vid dryga 8.000 mil.
Vid uthämtande säger mecken "då ses vi snart igen"... Tydligen skulle den in igen efter mindre än 800 mil på ett byte av stift och luftfilter för det ska av någon anledning inte bytas samtidigt som "longlifeextravaganzaservicen" utförs.

Alla fälgar från folkvagnsgruppen har olika et-nummer, offset, mm samt en liten fas på insidan så att fälgar från A6 inte ska passa på A4 ändå om det vore så att allt annat mot förmodan skulle stämma.

Jag sålde skiten billigt innan filter och stiftbytet och har nu sakta börjat återhämta mig. Men blir fortfarande arg bara jag tänker på Audi.

edit: Dessutom vart motorn segstartad redan när det kröp ner mot några plussgradet medan BMW´s 3-literssexa gladerligen hoppar igång i -25 utan värmare. BMW har iof annat jag stör mig på men det är OT:

:mad:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...