Jag hade en A4 2.0 -05 och det var den värsta bilen jag ägt någonsin!
Har tjatat om den på SH förut men kan jag rädda livhanken på en medmänniska gör jag det gärna igen.
+
Helt ok originalstereo.
Avspänd känsla i 4x4-systemet jämfört med 3-seriens dito.
-
Dörrarna är konstruerade så att de far igen så fort man öppnar dem
så att muggen morgonkaffe far in i hela bilen. Tankarna på att hänga av dörrarna och köra med byggplast och tejp växer under hela ägandet.
Trots att det är en kombi som är storebror till A3=samma bil som motsv Golf så lastar A4 betydligt mindre än en Golf från samma generation.
AC´n blir man galen på då man konstant måste pilla på den. För varmt, för kallt, för varmt, för kallt, osv. Dessutom blåser det kalluft på framrutan hur man än gör vilket inte går att stänga av och gör så att det blir kondens på rutan när man kör i högsommarvärme. Det vore bättre om man rev ut hela värmepaketet och kastade det åt helvete.
För att visa på bilens premiumstatus mot Folkorna, Skodorna, Seaterna, mfl så låses samtliga dörrar så fort bilen rullar ett par kmh för att proletärer inte ska hoppa in och råna en.
Dessa dörrar förblir låsta TROTS att föraren (som borde vara den som bestämmer) avgör att läget är säkert då denne öppnar sin dörr.
Detta leder till en rad irritationsmoment såsom att snabbt slänga in något i bakluckan (om det får plats) då man raskt hoppar ur, för förardörren på benen så fort den slår tillbaka, rycker i bakluckan som är låst, skriker FAN! och får sträcka sig in i bilen för att trycka på en knapp som låser upp den. Detta lär man sig aldrig och som före detta A4-ägare ser man fenomenet ofta på mackar och parkeringsplatser...
Kör man 2 meter i 5 kmh utan bälte så skriker en summer som är så okvalitativ så att den distar.
Knackar man på växelådstunnelväggen så känns den som masonit med smäckvinyl på.
Dyr att serva med knepiga serviceintervaller.
Hade min inne på "longlifeextravaganzaservice" vid dryga 8.000 mil.
Vid uthämtande säger mecken "då ses vi snart igen"... Tydligen skulle den in igen efter mindre än 800 mil på ett byte av stift och luftfilter för det ska av någon anledning inte bytas samtidigt som "longlifeextravaganzaservicen" utförs.
Alla fälgar från folkvagnsgruppen har olika et-nummer, offset, mm samt en liten fas på insidan så att fälgar från A6 inte ska passa på A4 ändå om det vore så att allt annat mot förmodan skulle stämma.
Jag sålde skiten billigt innan filter och stiftbytet och har nu sakta börjat återhämta mig. Men blir fortfarande arg bara jag tänker på Audi.
edit: Dessutom vart motorn segstartad redan när det kröp ner mot några plussgradet medan BMW´s 3-literssexa gladerligen hoppar igång i -25 utan värmare. BMW har iof annat jag stör mig på men det är OT: