audi 100 vs snaabisch 9000

juha01 skrev:
Leta på en Audi med 2,0 motorn. Lilla femman.. Duger bra i effekt, drar 0,75-0,85 på vanlig körning.
Vet ingen som haft audi med femman som inte dragit 1,3liter hur man än har kört.

honkiie skrev:
Vet ingen som haft audi med femman som inte dragit 1,3liter hur man än har kört.

VA? Jag har inte kommit över litern fast jag kör som en raggare. Under litern och 0,85 på snabb landsväg med den stora femman.

Chrille skrev:
VA? Jag har inte kommit över litern fast jag kör som en raggare. Under litern och 0,85 på snabb landsväg med den stora femman.
Nu är jag ingen audi expert men jag vet tre stycken som haft audi 100 med 2,3 liters motorn eller vad den då är på. Hursomhelst så har de dragit typ 1,3 landsväg, stadskörning och tamejfan stillastående :)

honkiie skrev:
Nu är jag ingen audi expert men jag vet tre stycken som haft audi 100 med 2,3 liters motorn eller vad den då är på. Hursomhelst så har de dragit typ 1,3 landsväg, stadskörning och tamejfan stillastående :)

Inte omöjligt, men då behövs det bara lite kärlek på sprut-sidan så ordnar det sig. Eller så har man kört som ett svin men då räknas det inte....

Fotrally skrev:
Edit: såg nu att den varit på knutstorp, trimmad kan vara en orsak! :7peta :hihi

En sådan gammal automatare skulle jag iaf hålla mig borta från. Turbo är inget du egentligen ska vara orolig för, det är inte det värsta som kan gå sönder. Inte om du kan skruva iaf.
Nejdå, var bara å kollade på mc. Sladdade inte ens på vgen dit :rolleyes:

Ok men skippar nog turbon iaf. Låter som den drar mkt...
Ska köra o testa 1.8 audin och känna. Vill ju hellre ha en som är snål å köra.
Min magkänsla brukar funka. Sist köpte jag en gammal golf som höll exakt 1 år och la ut 11kr på den (en liten sladd) men en vecka innan besiktning ville han inte vara med längre...

honkiie skrev:

Hursomhelst så drog min 0,7 när jag pendlade mellan gbg och dalarna. Fin snittfart fick man med, då man ville komma fram fort, och det var snabba vägar.

Edit:Jag hade bilen i tre år och förbrukningen var aldrig över litern!

Last edited:
juha01 skrev:
Hursomhelst så drog min 0,7 när jag pendlade mellan gbg och dalarna. Fin snittfart fick man med, då man ville komma fram fort, och det var snabba vägar.

Jag hade bilen i tre år och förbrukningen var aldrig över litern!
Hmmm... Har 2 modeller av audi 100 med 1.8 motor som jag tänkt kolla på. Hellre en 1.8 som drar 0,7 än en 2,3 som drar 1,3 såklart...

Det är långt till kittelfjäll :4skrika

morecore skrev:
Nejdå, var bara å kollade på mc. Sladdade inte ens på vgen dit :rolleyes:

Ok men skippar nog turbon iaf. Låter som den drar mkt...
Ska köra o testa 1.8 audin och känna. Vill ju hellre ha en som är snål å köra.
Min magkänsla brukar funka. Sist köpte jag en gammal golf som höll exakt 1 år och la ut 11kr på den (en liten sladd) men en vecka innan besiktning ville han inte vara med längre...

En sak som ganska många har missuppfattat det är att turbobilar ska dra mycket soppa. Det är snarare tvärtom eftersom du med turbo har möjligheten att styra luft/bränsleblandningen lättare. Fast detta gäller nog mest turbobilar under 90-talet.
Men den vita saaben jag la upp tidigare i den här tråden hade jag inga problem att kör 0.7 med. Dock var det oftast strax över liter då den var gasvänlig! :)

Tänk på att en mindre motor i en stor bil kan dra mer bränsle än en bil med lite större motor pga den får "kämpa" lite mer.

morecore skrev:
Hmmm... Har 2 modeller av audi 100 med 1.8 motor som jag tänkt kolla på. Hellre en 1.8 som drar 0,7 än en 2,3 som drar 1,3 såklart...

Inga fel på 1,8 heller mer än att den är slö. Däremot riktigt snål! Audin är ju en jättestor bil, inte att förglömma!

Kolla bara klimatorn som jag editade i ett gammalt inlägg. Sedan är -88b och senare MYCKET snyggare inuti...

Fotrally skrev:
Tänk på att en mindre motor i en stor bil kan dra mer bränsle än en bil med lite större motor pga den får "kämpa" lite mer.
Du har nog rätt där. Därför gäller det att köra ekonomiskt. Typ inte göra massa överdrivna omkörningar coh nedväxlingar.
Men här uppe räcker det med 2 omkörningar innan man kommit till lycksele, om man kör genom landet hehe... Väldigt ödsligt där! ;)

juha01 skrev:
Inga fel på 1,8 heller mer än att den är slö. Däremot riktigt snål! Audin är ju en jättestor bil, inte att förglömma!

Kolla bara klimatorn som jag editade i ett gammalt inlägg. Sedan är -88b och senare MYCKET snyggare inuti...
OK! Har hittat en 89a som jag är sugen på. Och det är "Muhammad" som säljer den :tummenupp Och det ingår färg-glad wonderbaum ser jag hehe...

0683930625.jpg

morecore skrev:

Men en 2.3 som drar en dryg dl mer än 1.8'an är en rimligare jämförelse. Sen är det bara att räkna på hur mycket det är värt med körglädje och komfort jämfört med gubbtråkigt och billigt.

Chrille skrev:
Men en 2.3 som drar en dryg dl mer än 1.8'an är en rimligare jämförelse. Sen är det bara att räkna på hur mycket det är värt med körglädje och komfort jämfört med gubbtråkigt och billigt.
Men folk pratar om att 2,3motorn kan dra 1.3liter milen om man har otur, därför tycker jag det var bättre med 1,8motorn.
Men som sagt jag får kolla, är ju något begränsad med södra sverige utbud..

morecore skrev:
Men folk pratar om att 2,3motorn kan dra 1.3liter milen om man har otur, därför tycker jag det var bättre med 1,8motorn.
Se det så här. Vi har fräschare bilar plus att många av milen är landsväg. :tummenupp

morecore skrev:

Jo men då är det oftast nåt fel och klåparen till bilägare har tummen mitt i handen. Håller med Chrille ja. :tummenupp

honkiie skrev:
Frågan är då om det finns nån verkstad som kan fixa alfa romeo ovanför sundsvall typ. Det här är arga karga norrland vi snackar om.

Vad är det som är så svårt att fixa på en sådan som inte en allmänt kunnig verkstad klarar av ?

:)

Har känslan av att äldre Saab rostat rätt friskt.
Audi är kända för att vara litet veka i framvagnen.

Laga framvagn=Tråkigt
Laga rost=Tråkigt så inåthelv...

Skulle nog välja Audi

Långa farbron skrev:
Nej för i fan...köp aldrig en 164.

Dom är ökanda för att det strular med dom,det är som att äga en KTM allt lossnar.

Enligt vem då ? :tungan

Har du ägt en själv? (Inte menat som störigt, utan seriöst nyfiken bara)

Jonathan skrev:
Enligt vem då ? :tungan

Har du ägt en själv? (Inte menat som störigt, utan seriöst nyfiken bara)

Nej jag personligen har aldrig ägt en.

Dock har min kamrat Peder ägt en i ett halvår som han sålde efter att knappar och div andra detaljer lossnat.

Men spiken i kistan för den bilen var nog när det uppstog div elfel, då gav han upp och sålde den.

Sen är det så i min värld att Tyska bilar håller högre kavalitet än Italienska iaf när det kommer till att köpa en 10-15 år gammal bil.

Långa farbron skrev:
Nej jag personligen har aldrig ägt en.

Dock har min kamrat Peder ägt en i ett halvår som han sålde efter att knappar och div andra detaljer lossnat.

Men spiken i kistan för den bilen var nog när det uppstog div elfel, då gav han upp och sålde den.

Sen är det så i min värld att Tyska bilar håller högre kavalitet än Italienska iaf när det kommer till att köpa en 10-15 år gammal bil.

Jo ligger en liten poäng i det du säger. Elfel är en klassiker på dessa bilar. Tyvärr.

Men hittar man ett välskött exemplar så har du mycket bil för relativt lite pengar, och diverse rost-rykten på Alfa Romeo tillhör mest de äldre modellerna (75, GTV, 90 etc).
164 är galvad upp till fönsterrutorna.

Körde du den någon gång ?

Ingen jävla Schnaab!
Har haft båda, har inget gott ätt säga om Schnaaben, förutom att de tar sig fram bra när man backar.
En Audifemma kan vara törstig eller snål beroende på hur den är servad och hur du kör. Vet en som körde sin 2-liters under 0.7 blandad körning.
Sen är ju en -88:as Audi fan så mkt mer bil än en -96:as Sabbbaaaab.
Det är inte något val, det är som at välja mellan kolera och nåt jävlamktbättreävenomgamlabilaralltidäretthelvete.

Köp ingen spaapb. Jag har skottpengar på mig själv om jag genomgår den skiten igen. Bra betalt!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT