audi 100 vs snaabisch 9000

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
*THE END* audi 100 vs snaabisch 9000

The end of what bil jag skulle köpa:
Jaha o va fasen blev det för bil då? Efter ett jäkla massa ringande om audi 100, toyota corolla, 740, saabar m.m. slutade det ändå lyckligt.

Jag had pratat med säljaren av bilen innan, men eftersom den låg 3-4 högre än vad jag tänkt, väntade jag lite med att kolla på den.
Det blev till slut högre och högre prisklasser eftersom ALLA jag hade ringt på va sålda. gamla 740 med 35 tusen mil på ryggen för 10 000 kr såldes direkt. Så alla jag hade ringt på va sålda. Kvar var denna bilen. Jag ringde till Ibrahim som han heter, han var trevlig och jag åkte för att kolla bilen.
Väl där möter jag en allmänt trevlig 35åring med 2 barn under armarna. Bilen såg fin ut, ett par små rost punkter på bakskärmen, annars inget. Han visade alla små repor, nån lite buckla, solksyddet som var löst, ena rutan var trög att veva ner och ett par andra småsaker. Jag såg direkt att bilen var fin o lät bra, även fin invändigt, all värme fungerade, alla lampor etc. Drog ut och körde en sväng...
Jag slog till! Jag fick extra ljus m.m. och sommardäck. Han ville ha 14t men tolv sa jag, sen eftersom skatten kommer om ett par månader. Men bilen var nybesiktad i oktober och körklar. Jag var tvungen att ha en bil! Så tolvtusen blev det....
Efteråt sa han att han var glad, eftersom bara 2 har ringt på bilen men ingen ens kollat. Han trodde att det var pga. att han var invandrare.

Gickin till honom, där satt ytterligare ett par barn, samt hans fru och bröder som bjöd på kaffe och vi kollade på ett avsnitt av Simpson allihopa :D

Jag är supernöjd iaf! Synd bara att folk inte ville köpa hans bil och inte ens ringa, fast det inte var så farligt pris. Som sagt, alla andra sletna, dyra, bilar har ju sålts direkt! För att de hette Örjan eller liknande.

Och bilen? SNAAB 9000i -90a, 21tusen mil.

:banana (Hann med att sätta på ett par stickers innan jag tog bilden)

Bifogat

• snaab.JPG
    snaab.JPG
    64.5 KB · Visningar: 137
Last edited:
Hade lätt satsat på Audin isåfall. Har en bekant vars Audi 100 är en norrlandsbil som rullar och rullar. Ingen rost och fungerar i stort helt problemfritt. Det värsta som hänt med den var när hon krockade med ett vildsvin. :rolleyes:

SAAB 9000 däremot. Nej, den bilmodellen klingar inte bra i mitt högra öra.

Antar att utseendet på bilen inte spelar så stor roll om du väljer en gammal Audi eller Saab, så varför inte bredda urvalet med Volvos traktor 740. Du kan säkert få en fungerande 740 kombi för 10.000:-. Långmilare brukar inte vara nåt problem. Volvon är lättmekad och har billiga reservdelar. Det vanligaste felet är väl att handbromsen tar dåligt.

Så, bara tjöpa!

Neb Jones skrev:
Antar att utseendet på bilen inte spelar så stor roll om du väljer en gammal Audi eller Saab, så varför inte bredda urvalet med Volvos traktor 740. Du kan säkert få en fungerande 740 kombi för 10.000:-. Långmilare brukar inte vara nåt problem. Volvon är lättmekad och har billiga reservdelar. Det vanligaste felet är väl att handbromsen tar dåligt.

Så, bara tjöpa!
Här i norr är 240 och 740 dyra, bara för att de håller så bra. Kolla blocket! 240 86 för över 10k..

Har själv ägt en 100 2,3-91 (gamla karossen) och den hade gått 37000 mil när jag sålde den, drog ingen olja och var fast och fin i motor och låda. Bekväm bil, inte så sportig men väghållningen är bra. Generösa innerutrymmen, bra kvalitet. Bromsoken bak får man byta samtidigt med motoroljan om man har otur men det finns bra beskrivning på hur man bygger in smörjnipplar i oken och då håller de. Kan för lite om Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaab 9000 för att säga nått om den, men jag vet att en Volvo 740 hade jag aldrig valt framför dessa två, speciellt inte Audin. Det säger sig självt ganska lätt vid en provkörning av de bägge.

morecore skrev:
Här i norr är 240 och 740 dyra, bara för att de håller så bra. Kolla blocket! 240 86 för över 10k..
Låter mycket... kanske finns en marknad för att importera bilar söderifrån alltså!

... men det finns ju oftast prutmån så...

Audi 100 har galvaniserad kaross (förutom taket och bakluckan) och tja.. Saaben rostar. Mycket.

Själv har jag ägt en Audi 100 -87 som hade 347000km bakom sig när jag sålde den för 2år sedan, rullar fortfarande runt i hemstaden och låter inte alltför jävligt. Var en 5-cyl 2,0l motor i den som gick rätt så snålt på landsväg, i stan var det dock inte kul att se på soppamätaren.. Lite ventilknack kan förekomma om oljebyten inte skötts som de ska men lyssna och pröva.

Kolla servopumpen, den läcker säkerligen p.g.a. taskiga packningar men en ny är svindyr och reparationssatser funkar oftast inte. Men det är inte nåt att oroa sig för, se bara till att den inte går helt tom.
Centrallåset är ofta lite jobbigt eftersom det är vaakumstyrt, plastslangarna har en tendens att läcka vid skarvarna efter en tid.

Det var det vacuumstyrda c-låset jag gillade mest! Inget skrammel och dunkande som andra bilar när man låser och låser upp. Jag hade inga problem med det, tack och lov :tummenupp Jag har inte hört om några speciella svagheter med 100 turbo, det är ju inte så mycket saker som kan krångla om man jämför med en nyare bil.

Båda är slitvargar...

ska du ha turbo? utrustning? osv..?

Själv skulle jag valt saab..eftersom jag gillar komforten, drar rätt lite bränsle, ser hyfsat modern ut och oftast mkt utrustning....
visst dom rostar men oftast bara kosmetiskt, tex som du säger på dörrarna, sälla dom rostar på något bärande under bilen. Min uppfattning efter att ha ägt ett par stycken, så skulle du behöva mer info vad du ska kolla efter vid ett ev. köp så hör av dig till mig.

Dessutom har du goda chanser till att hitta fina exemplar så långt upp i landet.

Har ingen stor koll på audi, tänkte köpa en sådan för några år sedan men har för mig att jag blev lite avskräckt pga bränsleförbrukningen.

Fotrally skrev:
Båda är slitvargar...

Har ingen stor koll på audi, tänkte köpa en sådan för några år sedan men har för mig att jag blev lite avskräckt pga bränsleförbrukningen.
Många annonser hävdar 0,7-0,8 max ang. Audi.
Hittade bara någon billig turbo, se länken ovanstående inlägg.
Just nu hittar jag ingen saab som jag direkt känner för, väntar nån vecka eller så... Sen så hatar jag färgen vit. Dumt men en vit bil köper jag inte...

Neb Jones skrev:

Så, bara tjöpa!

De flesta reservdelar är billiga, men tankarmaturen är inte särskilt billig. Den är/har varit sönder på de flesta 740. Kostar komplett 2000:- ny. Den tar gärna med sej stora soppapumpen som kostar ytterligare 1800:- om man inte orkar med att den väsnas (innan den ger upp). Sen är den rejält trist att åka i jmf. audi/saab. Komforten är i alla fall skapligt god. I alla fall ingen pinnstolskomfort.

Har sagt det ett par gånger tidigare och säger det igen..

Alfa Romeo 164 TSpark 2.0 -90

+ Mycket körglädje!
+ Skapligt bensinsnål (0.69 l/mil långkörning)
+ Bra komfort!
+ Ganska mycket "lull-lull" även i de simplaste utrustade.

- Något dyrare delar.

Köp! :)

Jonathan skrev:

+ Mycket körglädje!
+ Bra komfort!

- Något dyrare delar.

Frågan är då om det finns nån verkstad som kan fixa alfa romeo ovanför sundsvall typ. Det här är arga karga norrland vi snackar om.

Jonathan skrev:

+ Mycket körglädje!
+ Bra komfort!

- Något dyrare delar.

Nej för i fan...köp aldrig en 164.

Dom är ökanda för att det strular med dom,det är som att äga en KTM allt lossnar.

Köp en Audi. :fakta

Saab 9000 har jag egentligen inte så många erfarenheter av. Men bor du i ett område med smågangsters eller någon som planerar ett bankrån så bör du inte ha en 9000.

*/ ?>
Back