Audi 100 2,3 -92 Kända fel och brister?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet att man inte får ställa bilfrågor här, men det är lite panik, jag ska hjälpa en fattig student att köpa en bil i morgon, tanken är att den ska gå tur och retur alperna fullastad med studenter.

Dom har jävligt snål budget, och en sån bil finns som dom har råd med.

Ingen av dom kan nåt om bilar, jag kan inget om Audi.

Har en sån motor kamrem eller kedja?
Om rem, vad är det för bytesintervall?
Annat som man bör kolla, var hittar man rosten?

Tråden blir inaktuell i morgon kväll och kan då tas bort helt, jag känner bara att jag vill hjälpa dom så mycket jag kan innan dess.

Om man bor i umeå varför åker man till Alperna? Även Åre hade ju varit söderut för dem....:va

Handbromsen brukar kunna ligga på, på dom där. Dock lätt att lösa genom att trä dit ett par extra tryckande fjädrar till vajrarna.

Hade en sån. Skulle definitivt avråda från köp. Visst, välbyggda, men med massor av saker som går sönder, och är riktigt dyra att fixa.

Några saker att kolla:

- Servopumpen läcker ofta. Dyra att byta.
- Femmorna kan ha problem med tomgången
- Kliman har en massa eldrivna spjäll som bör fungera, tyvärr dyra
- Tror den modellen har den sk bomben. Den reglerar trycket i ngt hydraulsystem. Kostar mycket att fixa om den går sönder, vilket den tydligen ofta gör.

Om man bor i umeå varför åker man till Alperna? Även Åre hade ju varit söderut för dem....:va

Ölstugorna är bättre längre söderut!

Handbromsen brukar kunna ligga på, på dom där. Dock lätt att lösa genom att trä dit ett par extra tryckande fjädrar till vajrarna.

Det är ju ett bra tips, den är besiktad relativt nyligt men ska ändå periodbesiktas snart för att det ska räcka tills dom kommer hem, ska kolla det.

Last edited:
Hade en sån. Skulle definitivt avråda från köp. Visst, välbyggda, men med massor av saker som går sönder, och är riktigt dyra att fixa.

Några saker att kolla:

- Servopumpen läcker ofta. Dyra att byta.
- Femmorna kan ha problem med tomgången
- Kliman har en massa eldrivna spjäll som bör fungera, tyvärr dyra
- Tror den modellen har den sk bomben. Den reglerar trycket i ngt hydraulsystem. Kostar mycket att fixa om den går sönder, vilket den tydligen ofta gör.

Servopumpen ska kollas!
Tomgången lika så, vad blir fel på den, att den vandrar?
Givetvis kollar vi att VÄRMEN fungerar, om det kyler kan vara skitsamma.
Bomben har jag sett under huven på någon annan DKW, hittar jag en sån stoppar jag fingrarna i öronen och springer.

Närmare än såhär kom man inte hos bilprovningen: http://www.bilsmart.se/102130_audi_80_avant?year=1995

Finns det någon modell som har kvar den motorn 1995 och framåt?

Last edited:
Servopumpen ska kollas!
Tomgången lika så, vad blir fel på den, att den vandrar?
Givetvis kollar vi att VÄRMEN fungerar, om det kyler kan vara skitsamma.
Bomben har jag sett under huven på någon annan DKW, hittar jag en sån stoppar jag fingrarna i öronen och springer.

Den kan vandra, och gå vilse totalt.

Kolla också att rutorna inte immar igen när kompressorn är av.

Har för mig att dessa modellerna kan vara riktigt törstiga på olja, vilket iofs inte behöver betyda att motorn är kass. De bara drar mycket enl. VAG. Kolla varje gång du tankar den första tiden så får du koll på hur mycket det går åt.

Lyssna efter tickande ventiler.

Glapp i spindelleder är relativt vanligt

Varför inte en 945:a, sån måste ju gå att hitta billigt och är skottsäkra som få.

Jo, det är ju en stor, tung, framhjulsdriven bil, så glapp i framvagnen är nog inte otroligt, jag ska skaka så gott jag kan, och kolla slitaget på framdäcken.

men hittils är det alltså läckande servo och vandrande tomgång som kommer att vara lättast att upptäcka.

Dom behöver ingen premiumkänsla, bara en stor säker bil som tryggt tar dom dit dom ska, och gärna hem också ett par månader senare, med en hel del packning.

Det var visst lag på snökedjor där borta, så det tänker jag skicka med (sen att dom inte passar är skitsamma, ingen av dom klarar att lägga på dom ändå) och dubbfria vinterdäck ska dom köpa nya innan avfärd.

Säkerheten först!

Varför inte en 945:a, sån måste ju gå att hitta billigt och är skottsäkra som få.

Volvo går fetbort, ingen av oss gillar dom.

Alla andra felhjulsdrivna bilar går också fetbort, ingen av dom kan häva en sladd, eller uppskatta det roliga i en, så bilen ska vara framhjulsdriven, eller fyrhjulsdriven.

Det är en vettig vagn. Iaf det exemplaret jag fick tag på.. Gick 3000 mil på ett år utan strul tills luftmängdsmätaren gick sönder, men bilen gick på nödprogrammet, så jag kom ju hem.
Man ska bara komma ihåg att pytsa i en skvätt olja ibland.

att det läcker i servopumpen är troligtvis att nån kört med fel olja, audis servostyrning SKA ha audis/ rätt olja, annars börjar dom läcka..

att tomgången vandrar bör bara vara att lossa och göra rent och smörja upp tomgångsmotorn.

bör vara en skottsäker bil om den är skapligt skött, kollegans hade gått 43k när han sålde den och inte ett tick i lyftare/ventiler eller oljud i övrigt.

På min var det luftmängdsmätaren som krånglade och orsakade tomgångsvandringar... Hjälpte att öppna huven och slå lite bestämt på gummibälgen som sitter rakt ovanför luftmängdsmätaren så sjönk tomgången till normala 800/rpm och höll sig där

Angående servostyrningsolja. Kolla om oljan till servon är röd eller grön. Är oljan röd är det en ATF olja och nu vet jag inte om detta stämmer men ATF oljor har så vitt jag har fått lära mig inga smörjegenskaper, det är mer en hydraulvätska och är jättefel för audiservo. Är oljan grön är det rätt.

I övrigt en ganska lättskött bil om du frågar mig. Nu hade jag en 1988b så jag vet inte hur mycket nytt det är på 92an men misstänker att det är en identisk motor.

Last edited:
jag får väl rycka in för en gång skull från mitt anonyma surfande.

har ägt...ptja.. 8 ..kanske audiar med olika 5cylindriga maskiner.
och jag kan säga att maskinerna i sej är skottsäkra till tusen.
har kört sönder någon överladdade som har vart duktigt trimmade men sugisarna håller hur länge som helst.
även växellådorna håller hur länge som helst.
som tidigare nämnts så hade dom lite problem med servopumpar MEN det var framförallt på modellerna fram till -91.
sedan byttes det till en annan pump som fungerade mycket bättre.
tomgångsmotorn har nämnts....räcker många gånger att bara smörja upp det lilla spjället inuti tomgångsmotorn.
ventiler som tickar på dessa motorer hittar man allt som oftast och är ofta inget att vara rädd för.
ett oljebyte eller bara kolla att det är rätt oljemängd i brukar räcka...dom är lite känsliga men som sagt inget farligt, det bara låter tråkigt.
motorn drar även en hel del bränsle dvs runt litern men har gött vrid, dock så är det helt meningslöst att dra den över 4000 varv

just 92an med c4 karossen brukar vara en del lacksläpp på samt sunkiga lister men jag antar att ni inte har utseendet i första hand.
bromsarna bak inkl handbromsen är på dessa modeller helt URUSLA!! och bör kollas upp om det är en bil som ska behållas.
oken med inbyggd handbroms är den stora boven.

bilen är ganska stor och tung så leder i framvagn kan vara värt att kolla upp samt däck.
annars så håller dom nästan hur länge som helst. skulle något gå sönder så vissa reservdelar riktigt dyra.

hmmm..fan vad långt det blev, men håll till godo.

edit.
såg att det var lite mer saker du funderade över.
bilen har kamrem och ska bytas med 12000 mils intervall.
enkelt att göra det själv och dom bitarna är riktigt billiga.

Last edited:
Volvo går fetbort, ingen av oss gillar dom.

Alla andra felhjulsdrivna bilar går också fetbort, ingen av dom kan häva en sladd, eller uppskatta det roliga i en, så bilen ska vara framhjulsdriven, eller fyrhjulsdriven.

Bättre med bakhjulsdrift om man inte kan köra, då slipper man se trädet som dödar en.
(för att citera TG)
För att vara allvarlig så har jag endast dåliga erfarenheter av VAG bilar, om skiten bara ska fungera så satsa på japps (toyota/mazda, hondor finns det inte mycket stora gammla farmare av) Skall det vara komfort så en gammal e-klasse/5-serie, finns med fyrkraffs om det nu var så viktigt. :p

Last edited:
5:an är törstig. Men skottsäker.
Som tidigare nämnts är handbromsen ofta dålig.
tung motor/bil sliter mycket på framvagnen. Stötdämparna fram byter man uppifrån, finns specialverktyg på biltema för kaffepengar. Går lätt på 30min för båda. Men rast för den som vill. Fast det lär ju inte vara aktuellt med stötdämparbyte. Kolla efter snednötta däck.

Climatanläggningen brukar ha kärvande spjällmotorer. Slå om i olika lägen, framruta, golv osv. Se att luften verkligen ändrar väg.
Sidolister brukar släppa/gå sönder.

Drivknutar, Som vanligt på framhjulsdrivna bilar. Kolla att damaskerna är hela, är en trasig så har inte knuten länge kvar.

Annars väldigt fin komfort i dessa bilar.

Har för mig att dessa modellerna kan vara riktigt törstiga på olja, vilket iofs inte behöver betyda att motorn är kass. De bara drar mycket enl. VAG. Kolla varje gång du tankar den första tiden så får du koll på hur mycket det går åt.

Lyssna efter tickande ventiler.

Glapp i spindelleder är relativt vanligt

Är nästan säker att det är V6'orna som drar olja.
Jag har haft 3st audi med 5'or i och ingen av dom drog olja.

Servopumpen kan man kolla efter läckage.

Handbromsen kan ligga på men är den nybesiktad borde det ju vara okej.

Kamremsbyte har jag för mig är 12000mil intervall.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph