Attackerad av Ordningsvakt, vad göra?

Kanske ej så uppmuntrande att höra men:

Har själv blivit anmäld för våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd.
För mig personligen och vittnesmål så ansågs det vara övervåld mot mig från vakters sida men hade ändå ingen chans i rättegång trots vittnen på min sida, det var "tjänstemän".

Vakter som helt solklart missbrukade sin position men men...alla kan och får bli "Dörrvakter" numer.

Allt detta för att någon bakom mig kastade en stol, som jag fick för... 7000:- böter /alternativet var villkorligt/fängelsestraff???:va
Men eftersom jag var tidigare ostraffad så blev det "bara" böter.

Jag har dock ej förtroende för varken vakter eller polis längre...tyvärr, av olika erfarenheter och anledningar.

Men att prata med vittnen (prata med de andra vakterna) är nog det absolut bästa, då det samtidigt är uppenbart att de hotat dig och vittnen,...då har det f-n gått för långt.

Tror förvisso inte hot från vakterna kommer komma, inte på så här tidigt stadium i alla fall. Men, om man tror det och har en tusenlapp över så kan man beställa en tjänst av (i alla fall Telia) teleoperatören som kan spåra samtal direkt efter att de ringts. För att polisen ska göra en sådan spårning ska minimistraffet vara runt två år om jag minns rätt. Annars sktier de i dig när du ringer och klagar att någon ringt. Förvisso kan man ju anta att den som ringer gör det från en anonym telefon.

Angående tidningsartikeln så stör det mig att i Sverige antas den som är misstänkt för ett grovt brott alltid får sig omskriven som misstänkt medan den som är misstänkt för ett sådant här brott beskrivs som skyldig. Jävla blockflöjtsfasoner. Vad är det som gör att den garanterat kriminella vaktens version ska stämma? Nu var det ju polisen de citerade, men varför utgår de från att Jamal 32 är ärlig medan Mattias 20 ljuger?

Ta kontakt med tidningen som sagt. En annan sak att göra är att ta reda på allt om vakterna, imorgon senast bör du kunna få deras identitet och att få reda på hur många gånger de varit misstänkta för liknande saker är av intresse för både krögaren, polisen och media.

Det som Jörgen skrev om att kontakta krögaren, så vida han inte är ännu mer kriminell vilket inte är otroligt, är bra. Jobbar du på ett någorlunda stort företag eller gör någon av dina föräldrar eller vänner det? Ett brev från största, näst största eller topp 10 största arbetsgivaren på deras brevpapper är mer intressant än avsändare "gmail". När jag jobbade på Ericsson så hade vakterna på Riche nekat en indier som jobbade hos oss medan alla andra fick komma in efter en julfest. Ett brev från HR Officer på Ericsson-brevpapper hade god effekt när det landade hos ägaren.

Det där med tonade rutor på mercedes var också en bra idé. :brynad

Det tror jag nog inte, det var deras chef (altså vaktchefen) som attackerade mig..

Jag har också börjat fundera på att han antagligen kommer klara sig, så det man kan hoppas på är att min motanmälan gör så att jag blir frikänd iaf?

Det kallade de inte fyllecell (även fast det var de) utan jag var gripen.. Men ska man inte sitta i en annan slags cell då?

Media har jag funderat på, min lokala blaska har ju dock mindre koll på läget: http://www.ekuriren.se/link.php?id=661945 Inte ett skit stämmer ju.. Jo, åldern..

Vakter har väl inte rätt att göra ett gripande. De får ju bara frihetsberöva enligt vissa bestämmelser och om jag minns rätt ska polis alltid tillkallas. Jag tycker man hör värre och värre historier om vakter, utbildningen för ordningsvakter borde göras mer omfattande och dessutom borde de som önskar bli ordningsvakter genomföra någon typ av personlighetstest. Det är för mycket ordningsvalter som har labilt teperament och det är nog relativt många ordningsvakter som är "halvkriminella". Jag är såklart bara bekant med en liten del av alla ordningsvakter men bland de som jag har haft en hel del bekanta som är ordningsvakter och självklart är inte alla hetlevrande och stöddiga men en större del av dem är faktikst det. De stackarna som faktiskt är bra killar får nog lida en hel del tack vare sina mindre proffsiga kollegor.

Rött ägg finns på alla ställen och de är inte alls kul som ordningsvakt att bli filmad så fort dom gör ett grip, tänk själv om nån kommer dagligen till erat jobb och filmar er och anmäler er. Hur skulle ni känna de om ni jobbade på en arbetspats som bestod av onyktra människor som är ofta odrägliga?
Och ja visst de är en hel del av dessa ordningsvakter som inte borde få jobba eftersom de har missat poängen med sitt egna jobb. Men många är trevliga och försöker så länge som möjligt att undvika våld, men en onykter människa tänker sälla logiskt tyvärr och ja vi vet ju alla vad som händer då.

Jag har både bra och negativa upplevelser själv av både ordningsvakter och poliser. Men jag litar ändå på att de är de som kan och vill göra ett bra jobb som syns mest.
I tidningar och nyheter får man ju bara höra de negativa sakerna och de är inte alls kul för de personer som faktiskt kan sköta jobbet snyggt.

Men jag hoppas att de lyssnar på dej och de 2 som såg allt. Och att de ordnar sig.

// från en optimistisk kakan

Vakter har väl inte rätt att göra ett gripande. De får ju bara frihetsberöva enligt vissa bestämmelser och om jag minns rätt ska polis alltid tillkallas. Jag tycker man hör värre och värre historier om vakter, utbildningen för ordningsvakter borde göras mer omfattande och dessutom borde de som önskar bli ordningsvakter genomföra någon typ av personlighetstest. Det är för mycket ordningsvalter som har labilt teperament och det är nog relativt många ordningsvakter som är "halvkriminella". Jag är såklart bara bekant med en liten del av alla ordningsvakter men bland de som jag har haft en hel del bekanta som är ordningsvakter och självklart är inte alla hetlevrande och stöddiga men en större del av dem är faktikst det. De stackarna som faktiskt är bra killar får nog lida en hel del tack vare sina mindre proffsiga kollegor.

För att få lite mer ordning på det hela så beslutade RPS att endast av dem godkända utbildningar kommer användas för utbildning av ordningsvakter så sedan ett par år tillbaka är det endast utbildningar utförda av denna enhet som gäller.
Fast därmed inte sagt att det har blivit bättre då det fortfarande finns tonvis med rötägg i branschen. Jag är kompis med 2st ordningsvakter samt har en styvfar som har jobbat inom branschen i 25 år och alla är lika besvikna på det svenska rättsväsendet då det gäller ordningsvakter inom krogmiljön.

Och tilltrådskaparen så är det bara att önska lycka till, förmodligen så kommer du bli fälld om du inte står på dig och ser till att detta blir ordentligt uppmärksammat. Och det skulle jag nog se till att göra för att försöka få bort dessa rötägg från krogen, du är knappast själv om att bli drabbad av dem.

När jag läser i tidningen om krogvakter som blir skjuta blir jag faktiskt riktigt glad måste jag erkänna. Nån jävla låtsaspolis precis som i detta fall bråkat med FEL kille.

Det är jävligt lätt att vara stöddig med fjäderbatong och 3 polare och mucka med Svenssons, till den dag man muckar med som sagt, FEL KILLE !

Exakt samma sak med folk som pekar finger åt andra i trafiken, det är jävligt skoj och de känner sig kanske som riktigt coola gangsters när de åker runt och pekar finger åt folk tills den dag killen stannar bilen, blockerar vägen och sliter ur fanskapet ur bilen och kräver en ursäkt (Ja, det har hänt dock inte jag som pekat finger)

Det DU kan göra är att stämma träff med vittnen och skriva ihop tillsammans exakt vad som hände så ni kan återge EXAKT likadan berättelse utan att tveka eller få rätten anledning att tro att ni hittar på eller ljuger.
Skriv på papper, läs på.

Sen att kolla om vakterna varit i rätten tidigare för liknande brott är lätt och förmodligen har de det, vilket är till din fördel.

PS

Jag tycker inte man ska ta till våld i onödan, tycker inte att det är rätt att skjuta folk som gjort fel. Är definitivt ingen våldsam person.

Hoppas du slipper bli indragen i sånt här skit igen. Du kan ju göra som jag, sluta gå på krogen :)

PS2
Hade en ex. ordningsvakt på mitt gamla jobb, biffig typ, helt slut i huvet. Hotade flera på jobbet och var bara allmännt otrevlig och illa omtyckt. Mytoman var han också, ljög precis HELA tiden.

Last edited:
Vilka vakter som hoppar på dig på det där viset, och sen bli anmäld :näsblod

Hoppas du klarar dig från att bli fälld.

Last edited:
Ta kontakt med tidningen som sagt. En annan sak att göra är att ta reda på allt om vakterna, imorgon senast bör du kunna få deras identitet och att få reda på hur många gånger de varit misstänkta för liknande saker är av intresse för både krögaren, polisen och media.

Hur får man reda på någons brottsregister? Det är väl sekretessbelagt? Jag tänkte ringa krögaren och fråga vad deras vaktbolag heter imorgon så får vi se om jag får reda på vem vakten var.

Var hände detta?

Kan ju vara bra att veta så att ingen annan besöker detta rövarställe och utsätter sig för risken att bli behandlad på samma sätt.

Detta hände på Lotus Lounge i Eskilstuna...

Vad är JK:s uppgift?

De tjänar bra.
Det är de som ser till att myndigheter sköter sig, t.ex. polismyndigheten.

Hur får man reda på någons brottsregister? Det är väl sekretessbelagt? Jag tänkte ringa krögaren och fråga vad deras vaktbolag heter imorgon så får vi se om jag får reda på vem vakten var.

Vet inte riktigt hur du får reda på det, tror det måste göras manuellt via att ringa domstolar och fråga om det finns domar på personnumret i fråga, borde gå att hitta rättegångar också. Rikspolisstyrelsen kommer inte lämna ut något till någon annan än den omfrågade. Att det på något sätt går att fnula ut vet jag. Eskilstuna, right? Ja, ring runt i länen omkring samt i de Sthlm, Gbg och Malmö så har du nog täckt in det mesta.

Last edited:
Man ser ju bara vilka jävla stolpskott det är som försöker utbilda sig till polis på universitetet, inte svårt att tänka sig vilka det är som utbildar sig till vakter då.

Du har fått bättre råd redan än vad jag kan ge. Stämmer det du säger vill jag bara uppmuntra dej att köra på så mycket du kan! Man tappar liksom tron bit för bit på de som ska vara "de goda" och det behövs verkligen folk som pallar stå på sej!

Känner bara en vakt och han verkar vara godhet och rättvisa personifierad, har iofs inte mött honom i det yrkesgebitet. Sett hur många kassa som helst i olika jobb, det är bedrövligt. Poliser jag mött är inte påtagligt mer berömvärda i min "logg" av erfarenheter...

Stå på dej om du har rätt, är allt jag kan säga!

Rött ägg finns på alla ställen och de är inte alls kul som ordningsvakt att bli filmad så fort dom gör ett grip, tänk själv om nån kommer dagligen till erat jobb och filmar er och anmäler er. Hur skulle ni känna de om ni jobbade på en arbetspats som bestod av onyktra människor som är ofta odrägliga?

Jag skulle vilja påstå att det är ordningsvakterna själva som har satt sig i den situationen att folk tar fram kameran och filmar. Står ord mot ord vinner i regel den som är myndighetsutövande tjänsteman, men med bevis i form av film är chanserna att bli trodd betydligt bättre. Att bli filmad är säkert obehagligt för ordningsvakter som har något att dölja. Klarar man som ordningsvakt inte av att jobba bland onyktra människor så är man inte rätt person för jobbet och bör sonika söka sig till en annan arbetsuppgift. Att utbildningen är så kort är ju ett enda stort skämt.

Jag skulle vilja påstå att det är ordningsvakterna själva som har satt sig i den situationen att folk tar fram kameran och filmar. Står ord mot ord vinner i regel den som är myndighetsutövande tjänsteman, men med bevis i form av film är chanserna att bli trodd betydligt bättre. Att bli filmad är säkert obehagligt för ordningsvakter som har något att dölja. Klarar man som ordningsvakt inte av att jobba bland onyktra människor så är man inte rätt person för jobbet och bör sonika söka sig till en annan arbetsuppgift. Att utbildningen är så kort är ju ett enda stort skämt.

:tummenupp

WORD !

Gå en "utbildning" som VEM som helst får gå utan kompetenskrav som dessutom är några timmar bara och sen får utmärka sig som tjänsteman är ett skämt. Det i samband med att man kan slå sönder folk och gå bli trodd i rätten.
Det är inte konstigt att yrket som ordningsvakt lockar till sig samhällets bottenskrap.

Äh, hela rättssystemet är helt "El Haverista" verkar det som. Inte bara när det gäller vakter. :gnissla

Har själv jobbat som ordningsvakt och jag har träffat min beskärda del av puckon i den branschen. Det finns en del men tack o lov är de flesta schyssta och behandlar kroggäster rättvist och bra. Det är min bild av vakterna och den linje jag försökte att köra iaf. Bråkar man får man räkna med att det kan gå fort när vakterna stävjar, oftast är någon part missnöjd och skyller på orättvis behandling osv. Det brukar gå bra men då o då träffar man på en o annan som inte kan acceptera detta utan ska ge sig på vakterna vilket oftast brukar vara rätt tröstlöst. Brukar sluta med att Harry kommer och låser in förövaren och att vakterna gör en anmälan som dessutom oftast faller till deras fördel.

Din story låter ju nästan som tagen ur luften men är det for real så är det ju bara att beklaga.

Vakter har väl inte rätt att göra ett gripande. De får ju bara frihetsberöva enligt vissa bestämmelser och om jag minns rätt ska polis alltid tillkallas.

Vakter har samma rätt att gripa som du och jag. kolla upp rättegångsbalken 24 kap 7 §, eller sök på wikipedia på grip.

kan rekomendera ett sök på "ordningsvakt" så står nog det mesta om dennes uppgifter och lagstöd, bra information som alla borde kunna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT