Izah
Tant Rosa
Jag är ingen jurist, men i ditt fall så skulle jag använda den närmaste tiden till att, som redan skrivits, försöka få kontakt med alla vittnen medan minnet är färskt hos alla. Se till att era minnesbilder stämmer in i minsta detalj, händelsernas inbördes ordning, de inblandades rörelser avskissade osv. Ty sånt gör säkerligen vakterna i denna stund. Genom att ni träffas och stöttar varandra och fäster ned alla era iakttagelser som är samstämmiga så ökar även ert självförtroende och risken att ngn på "din sida" ändrar sig när ni blir pressade i rätten minskar. Jag skulle även kontakt med lokalblaskan och ge din/er version. Ditt förstainlägg är ju en bra text att återanvända i ditt mail till lokaltidningen. Passa även på att träffa journalisten personligen eller i tfn om du kan.
Vill man plåga vakterna lite så sätt dig och skriv ett väl- och underskrivet riktigt pappersbrev till krögaren (eller vem som nu har utskänkningstillståndet för stället) och skriv sakligt och korrekt vad du upplevt och att du självklart hädanefter som främsta sysselsättning kommer att driva detta ärende via rättsinstanser, media och bekantskapskrets ända tills du fått ursäkt och upprättelse.
Men som sagt, jag är ingen jurist, har dock suttit i misshandelsrättegång själv en gång. Där vi vann.
Du får förhoppningsvis bättre råd av jurister i tråden.
Lycka till
/J
Som jurist skulle jag råda att gå vidare med detta, men som Jörgen säger så skall du ej snacka ihop dig med vittnen så att era historier stämmer. Alla minns olika och det är något nämndemännen tar till sig. Alla människor har som sagt olika upplevelser av samma händelse och om era historier stämmer för mycket (in i minsta detalj) så kan det ligga dig i fatet.
Skulle dock ligga lågt och vänta på rättegången och inte röra upp för mycket känslor hos ordningsvakter och krögare.
Gripen kan man vara 6+6 timmar och du kan sitta i vilken cell som finns ledig hos polisen, oftast blir man sittande på intaget och dessa celler saknar mycket av komfort.
En sak som du kan trycka på vid en rättegång är att du upplevde ett hot mot dig som person och att du blev väldigt rädd. Detta är något som är den springade punkten och du sa dessutom att vakten var väldigt stor och aggresiv. Ta fasta på det!
Lycka till!!