Attackerad av Ordningsvakt, vad göra?

Jag är ingen jurist, men i ditt fall så skulle jag använda den närmaste tiden till att, som redan skrivits, försöka få kontakt med alla vittnen medan minnet är färskt hos alla. Se till att era minnesbilder stämmer in i minsta detalj, händelsernas inbördes ordning, de inblandades rörelser avskissade osv. Ty sånt gör säkerligen vakterna i denna stund. Genom att ni träffas och stöttar varandra och fäster ned alla era iakttagelser som är samstämmiga så ökar även ert självförtroende och risken att ngn på "din sida" ändrar sig när ni blir pressade i rätten minskar. Jag skulle även kontakt med lokalblaskan och ge din/er version. Ditt förstainlägg är ju en bra text att återanvända i ditt mail till lokaltidningen. Passa även på att träffa journalisten personligen eller i tfn om du kan.

Vill man plåga vakterna lite så sätt dig och skriv ett väl- och underskrivet riktigt pappersbrev till krögaren (eller vem som nu har utskänkningstillståndet för stället) och skriv sakligt och korrekt vad du upplevt och att du självklart hädanefter som främsta sysselsättning kommer att driva detta ärende via rättsinstanser, media och bekantskapskrets ända tills du fått ursäkt och upprättelse.

Men som sagt, jag är ingen jurist, har dock suttit i misshandelsrättegång själv en gång. Där vi vann.
Du får förhoppningsvis bättre råd av jurister i tråden.

Lycka till

/J

Som jurist skulle jag råda att gå vidare med detta, men som Jörgen säger så skall du ej snacka ihop dig med vittnen så att era historier stämmer. Alla minns olika och det är något nämndemännen tar till sig. Alla människor har som sagt olika upplevelser av samma händelse och om era historier stämmer för mycket (in i minsta detalj) så kan det ligga dig i fatet.

Skulle dock ligga lågt och vänta på rättegången och inte röra upp för mycket känslor hos ordningsvakter och krögare.

Gripen kan man vara 6+6 timmar och du kan sitta i vilken cell som finns ledig hos polisen, oftast blir man sittande på intaget och dessa celler saknar mycket av komfort.

En sak som du kan trycka på vid en rättegång är att du upplevde ett hot mot dig som person och att du blev väldigt rädd. Detta är något som är den springade punkten och du sa dessutom att vakten var väldigt stor och aggresiv. Ta fasta på det!

Lycka till!!

Jag har absolut inte rått trådstartaren att "snacka ihop sig" sig med övriga.
"och fäster ned alla era iakttagelser som är samstämmiga" skrev jag. Att ändra på ngt som inte är samstämmigt skulle jag aldrig rekommendera.

Mvh
J
Som jurist skulle jag råda att gå vidare med detta, men som Jörgen säger så skall du ej snacka ihop dig med vittnen så att era historier stämmer. Alla minns olika och det är något nämndemännen tar till sig. Alla människor har som sagt olika upplevelser av samma händelse och om era historier stämmer för mycket (in i minsta detalj) så kan det ligga dig i fatet.

Skulle dock ligga lågt och vänta på rättegången och inte röra upp för mycket känslor hos ordningsvakter och krögare.

Gripen kan man vara 6+6 timmar och du kan sitta i vilken cell som finns ledig hos polisen, oftast blir man sittande på intaget och dessa celler saknar mycket av komfort.

En sak som du kan trycka på vid en rättegång är att du upplevde ett hot mot dig som person och att du blev väldigt rädd. Detta är något som är den springade punkten och du sa dessutom att vakten var väldigt stor och aggresiv. Ta fasta på det!

Lycka till!!

Rött ägg finns på alla ställen och de är inte alls kul som ordningsvakt att bli filmad så fort dom gör ett grip, tänk själv om nån kommer dagligen till erat jobb och filmar er och anmäler er. Hur skulle ni känna de om ni jobbade på en arbetspats som bestod av onyktra människor som är ofta odrägliga?

Jag har jobbat i några dörrar medan jag pluggade, det är ett fritt val. Klarar man inte av att bla ta en massa skit från dyngfulla, aggressiva "gäster" ja då kanske man ska pyssla med något annat.

Vad gäller klientelet som blir ordningsvakter så finns det säkert hela skalan...jag har träffat allt från fullfjädrade proffsförhandlare som aldrig behövt lägga en hand på någon till riktiga steriodapor med snutkomplex som knappt kunde stå still i slutet av passet om de inte fått veva.

Till trådskaparen: lycka till, jag hoppas verkligen det löser sig även om oddsen inte verkar vara på din sida.

Vakter har väl inte rätt att göra ett gripande. De får ju bara frihetsberöva enligt vissa bestämmelser och om jag minns rätt ska polis alltid tillkallas.

Lika märkligt som tragiskt så är verkligheten (åtminstone för några år sen) så att ALLA får göra ett grip. Gör man det felaktigt kan man åka dit på det i efterhand.

Ett "grip" är inte detsamma som att arrestera någon, det får bara polis etc göra.

Jag har jobbat i några dörrar medan jag pluggade, det är ett fritt val. Klarar man inte av att bla ta en massa skit från dyngfulla, aggressiva "gäster" ja då kanske man ska pyssla med något annat.

Vad gäller klientelet som blir ordningsvakter så finns det säkert hela skalan...jag har träffat allt från fullfjädrade proffsförhandlare som aldrig behövt lägga en hand på någon till riktiga steriodapor med snutkomplex som knappt kunde stå still i slutet av passet om de inte fått veva.

Till trådskaparen: lycka till, jag hoppas verkligen det löser sig även om oddsen inte verkar vara på din sida.

Samma här, jag hör självklart inte till dom som har en generell syn på dörr-/ordningsvakter måste jag säga. Jag har själv två goda vänner som är dörrvakter och som är helt föredömliga människor när det blir känsloutbrott av ngt slag. Yrket appellerar nog dock till många med helt andra ambitioner.

/J

Lika märkligt som tragiskt så är verkligheten (åtminstone för några år sen) så att ALLA får göra ett grip. Gör man det felaktigt kan man åka dit på det i efterhand.

Ett "grip" är inte detsamma som att arrestera någon, det får bara polis etc göra.

Japp, alla får göra envarsgripande men man får inte använda något som helst våld.

Utan att va jurist, men med massa vänner inom gebitet vilket lett till otaliga diskussioner i liknande ämnen känner jag spontant såhär:

1. Se till att ha alla sakfakta jäääkligt tydligt i huvet. Börjar historien gå isär luktar det efterhandskonstruktion och då är du rökt.

2. Lyft dina känslor i rätten. Beskriv din rädsla, hur du kände dig manad att dokumentera det som i dina ögon var uppenbart övervåld (ditt civilkurage), och skräcken när du insåg att detta vändes mot dig direkt.. Hur du desperat vevade för att slå dig fri ur djävulens käftar osv.. (lite väl teatraliskt kanske, men ändå)..

Lycka till, hoppas du får igenom allt.. Det är förjävligt att så många skitskallar står i dörrar runtom i sverige, framför allt för de som är bra. De är nog de som tar den största smällen för sånt här!

Sant att kan man inte ta all sikt alla slänger på en så ska man kanske ta och jobba i en lugnare dörr. Men som jag sa det FINNS rött ägg överallt och vilka hör man mest om?? de som gör ett bra jobb eller de som gör ett dåligt jobb??

Vidarebefodrar bara ett inlägg från en annan källa.

Hej Stolten.

Jag råkade halka in på din tråd av en slump och måste säga att jag blir mycket upprörd över det som du skriver. Jag är tyvärr inte medlem på sporthoj.com själv, men jag vidarebefordrar detta meddelandet till webbmaster och hoppas att han kan klistra in det i tråden ”Attackerad av Ordningsvakt, vad göra?”

Detta som du beskriver i din tråd är helt oförsvarbart. Du har rätt att filma en ordningsvakt så länge du inte hindrar honom eller henne i sin tjänsteutövning. Med det vill säga att du står för nära eller tränger dej på så att denne inte kan jobba ostört. Men står du en bit ifrån och filmar så kan ordningsvakten inte säga ett ord om det. Detta gäller även poliser.

Det som du uppger att du har blivit utsatt för är en regelrätt misshandel och ett olaga frihetsberövande.
Självklart ska du anmäla personerna som utsatt dej för detta. Prata med vittnen och fråga dom om dom kan tänka sig att ställa upp i en eventuell rättegång. Berätta för din advokat vilka vittnen du har och vad dom har sett och hört. Det är mycket viktigt att ni talar sanning och inte spär på något för att ni är sura på vakterna eller liknande. Sen är det också viktigt att du drar dej till minnes om personerna var vakter eller ordningsvakter. En ordningsvakt bär alltid en bricka på bröstet och arbetar till viss med polismans befogenheter. En ordningsvakt har rätt att avhysa, avlägsna och omhänderta en person om denna har uppfyllt vissa kriterier. En ordningsvakt har också rätt att envarsgripa en person som har begått ett brott som har fängelse i straffskalan (envarsgripande har alla rätt att göra inom vissa ramar). En vakt (även känd som entrévärd) är som vilken svensson som hälst. Han har varken mer eller mindre befogenheter än dej och mej och har således ingen som hälst rätt att utsätta dej för våld såvida du inte har begått ett brott. Ordningsvakterna har däremot rätt till det för att kunna fullfölja en tjänsteutövning.

Sist vill jag bara tillägga att det är otroligt synd att se att så många har en negativ syn på ordningsvakter. Jag själv jobbar som ordningsvakt och har gjort det i många år. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig har utsatt någon för obefogat våld och kommer nog aldrig att göra det heller. Jag håller med om att det finns många idioter inom min yrkesgrupp, men det är långt ifrån alla. Det ni som hederliga medborgare måste göra är att peka ut rötäggen och lyfta fram dom bra ordningsvakterna. I media rapporteras det hela tiden om ordningsvakter som har gjort en massa skit men det skrivs inte ett ord om alla ordningsvakter som varje dag går till jobbet och hjälper andra människor. Vårat jobb går ut på att ni ska kunna känna er trygga när ni går på krogen, åker tunnelbana eller besöker ett köpcentra. Oftast ser man bara ordningsvakten eller väktaren när denne gör något som väcker uppsyn. Men tänk på alla gånger ni gått på krogen eller handlat på torget och inget har hänt och ni har inte märkt av ordningsvakterna alls. Det är ju egentligen då vi har gjort ett bra jobb. Eller vad säger ni?

Lycka till nu Stolten och hoppas att allt ska gå vägen. Jag kan lova dej att om uppgifterna du lämnat stämmer så hoppas nog en stor del av Sveriges ordningsvakter på en fällande dom mot vakterna i fråga.

Med vänliga hälsningar O-vakten

Jag är tyvärr inte det minsta förvånad. Har flera gånger fått se hur snabba vissa av dessa vakter är med att ta till nävarna, och fattar inte att det får gå till så. Det borde finnas ett par poliser utanför varje krog för att vakta väktarna. :gnissla

Jag har absolut inte rått trådstartaren att "snacka ihop sig" sig med övriga.
"och fäster ned alla era iakttagelser som är samstämmiga" skrev jag. Att ändra på ngt som inte är samstämmigt skulle jag aldrig rekommendera.

Mvh
J

Helt rätt att skriva ned sina iakttagelser sedan om de är samstämmiga eller ej är ej av intresse, utan någon som rätten får tvista om.

Envarsgripande regleras i rättegångsbalken 24:7

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

Lycka till!!

Var nere på Polisstation idag för att fråga lite saker och ville ha en kopia på mitt förhör så frågade polisen mig vilken krog det var och jag svarade. Henne svar blev då: Dum fråga, klart det var den krogen..

Jag frågade vad hon menade och de vakterna vid den krogen hade tydligen blivit anmälda mycket och hade mycket saker på sig.. Jag frågade om det inte var så i allmänhet men det var tydligen just den krogen..

Det var en ordningsvakt, ingen entrevärd.. Tack för alla bra svar och all hjälp jag har fått.. Jag tänker även framhålla de andra 2 vakterna som skötte sig mycket bra..

MVH Mattias

Var nere på Polisstation idag för att fråga lite saker och ville ha en kopia på mitt förhör så frågade polisen mig vilken krog det var och jag svarade. Henne svar blev då: Dum fråga, klart det var den krogen..

Jag frågade vad hon menade och de vakterna vid den krogen hade tydligen blivit anmälda mycket och hade mycket saker på sig.. Jag frågade om det inte var så i allmänhet men det var tydligen just den krogen..

Det var en ordningsvakt, ingen entrevärd.. Tack för alla bra svar och all hjälp jag har fått.. Jag tänker även framhålla de andra 2 vakterna som skötte sig mycket bra..

MVH Mattias
Hej Mattias!
Det finns riktiga rötägg som jobbar i dörrarna, tyvärr!
Hoppas att det löser sig!

Har själv jobbat/jobbar extra i dörr, har gjort så sedan -94 och har haft det som en bra extrainkomst (läs hojpengar:rolleyes: ).
Under dessa år så har jag stått med både dräggvakter somhelrre låter nävarna tala än vara trevlig och jäkligt bra och trevliga killar som handlar korrekt, som förstår att det vi gör är ett serviceyrke, att verka utan att synas!

Vi har en extrem arbetssituation som jag tror att de som ej jobbat i dörr kan förstå, självklart har man ju betalt just för att ta skit och hot, men man (vi) försöker alltid att lösa detta med minimalt med våld.
(OBS, JAG FÖRSVARAR DEFINITIVT INTE VAKTERNA I DETTA FALL, Tycker att de betett sig väldigt illa, och det är sånt som vi "snälla" vakter får skit för!!)

Ett ex:
Ibland kan en nedläggning se värre ut än vad den är, man kan vara tre vakter som lägger ner en våldsam kille, och de ser folk som provocerande och protesterar och filmar.
Anledningen till det är ju så klart att det INTE ska bli våld, inget "man mot man" fight, det är ju inte meningen att man ska ha en boxningsmatch, utan att med minsta möjliga våld lägga ner personen så snabbt som möjligt så att han inte skadar sig själv eller andra!

Oftast så är det bara en fyllegrej, bråk med tjejen eller ngt de kommer och ber om ursäkt helgen efter och då är det glömt, ibland så får man hot på sig på fritiden för att man inte släppt in någon som är tungt kriminell, DET är inte kul.

Där jag jobbar nu har vi ett fantastiskt bra samarbete med citypolisen, och vi känner varandra väl! Det är något jag är stolt över! Vi har ett väldigt bra rykte hos Polisen, till skillnad mot stället du råkat ut för! Ville med detta "lilla" inlägg säga att det FINNS bra ordningsvakter, jag ser mig nog som en:D , dessutom TJÖR jag ju hoj och brassar helvet!

Lycka till!
///Kongo

Helt rätt att skriva ned sina iakttagelser sedan om de är samstämmiga eller ej är ej av intresse, utan någon som rätten får tvista om....
[/I]

Det håller jag med om. Jag vet bara att det kan vara stärkande att veta att ngn annan i det egna laget har sett handlingar man själv upplevt. Som tex i detta fallet: att trådstartaren verkar ha snappat upp dödshotet från vakterna mot de andra två som vart expidierade kan ju vara trösterikt för dessa två att veta. Sannolikheten att de vågar trotsa dödshotet och komma till rättegången ökar om de får reda på att ngn annan hört hotet.

Men som du säger, har man bara bra självförtroende och inte är rädd för dödshot så är det bara att sköta sig själv och stå på sig i rätten, då behöver man inte söka stöd genom att veta vilka handlingar som andra vittnen kan verifiera. Det gick vägen för mig den gången jag 26 år gammal satt som vittne och målsägande mot ett gäng lett av en viss Milan S i tingsrätten, det var rätt skakigt och mycket anhöriga till de åtalade fanns utanför. De andra målsägande hade träffats innan, de hade nog tack vare detta mycket lättare än jag.

Det var sådana aspekter jag menade. Jag skulle aldrig uppmana ngn att ljuga ihop ngt.

Nåväl, jag är klar med den här tråden och önskar än en gång trådstartaren lycka till.

/J
(Edit: Kiev berörde, mörk historia men ändå så vackert. Jag var bla på de platser du rekommenderade!)

Last edited:
Jag skulle också vilja avråda ifrån att "snacka ihop sig" på det viset att man skriver ner någon historia tillsammans, tror nog att vilken tingsrätt som helst med mer än två veckors yrkeserfarenhet drar öronen åt sig om det kommer tre olika killar och berättar EXAKT samma historia. Gör du så kommer det ligga dig i fatet..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT