Attackerad av Ordningsvakt, vad göra?

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Jag har i helgen blivit attackerad av en ordningsvakt, vad bör jag göra?

Så här gick hela händelsen till, vilket 2 vittnen kan bekräfta:

Jag var på krogen nykter (Jo, faktiskt!) eftersom jag skulle tävla på lördagen. När vi går ut i rökrutan så ser vi hur vakterna för ut en kille ganska brutalt så jag bestämemr mig för att filma det hela. En vakt säger då åt mig att gå därifrån och det kan jag acceptera då i deras lokal så bestämmer dom. Jag får min jacka och går ut.

Utanför krogen (på allmän plats altså) så fortsätter jag att filma då de brottar ner denna man, de säger åt mig att sluta filma, vilket jag vägrar då det är allmän plats. (INTE skrikande utan i normal samtalston). Så fort polisen åkt iväg med han så går det på en bråkdelssekund när vakten tar styptag på mig, jag vevar/kränger/slår? mig loss (Går otroligt fort, jag tar mig loss iaf) och då tar 3 vakter tag i mig..

Jag hamnar då i fyllecell (nykter :3freak). När polisen åkt iväg så drar vakterna på krogen med de två vittnen som sett allt till en gränd och hotar de till livet.. Jag satt gripen i 9 timmar och är nu anmäld för våld mot tjänsteman..

Jag har självklart gjort en motanmälan mot vakten men har funderat mycket på vad som kan hända. Mina två vittnen har sett precis hela händelseförloppet.

På måndag så hade jag tänkt ringa polisen och fråga varför jag inte blivit kontaktad av brottsofferjouren då det alltid annars är praxis när man blivit misshandlad.

Så mina frågor är:

1. Vad mer kan jag göra?
2. Visst måste jag bli friad? Jag anser det är ett solklart fall av misshandel och två st vittnen?
3. Någon som vet vad straffet kan tänkas bli om jag nu inte frias?

Jag vill INTE veta av nått skrivande om att jag var full och att jag säkert gjorde massa annar för det gjorde jag inte! Jag har alltid annars litat på ordningsvakter och inte trott på alla dessa historier om övervåld men nu vet jag ju sanning...

Ska dock sägas att det var två vakter (han som slog mig och han som hotade), de andra tyckte jag skötte sig bra..

MVH MAttias

De jävla asen kommer vittna mot dig och du kommer åka fast, det kan jag sätta en tjuga på. Jag vet ett antal fall då vakter begått ganska grovt våld mot oskyldiga (ja faktiskt) och det har slutat med att antingen åker den spöade dit eller så frias vakterna.
Och de vakter som du tyckte skötte sig bra, kommer de tala om vad som hände? På riktigt alltså?

Förlåt om negativ, men jag tror inte "kjamizar" och ":pannkyss " reder ut det här helvetet.

Fy fan för ordningsvakter.

Edit:
Det du kan göra är att agera idogt och sansat, dvs ringa JK, media, ligga på polisen.

Annars kan du säga att du är homosexuell och göra en anmälan till HomO, då jävlar får de livstid. Säg att du pussade din kompis och vakterna blev helt galna.

Ta reda på om polisen får sätta nyktra människor i fyllecell, eller rättare sagt hur länge de dår hålla dig.

Last edited:
Ordningsvakter brukar ju alltid få vinna i rätten av nån anledning, men på sistone har det ju varit en del skriverier om att ordningsvakter har ljugit och skyddat varandra, några har ju tom blivit dömda för mened. Så dom synas nog lite hårdare nu. Hoppas du får rätt, bara för att man har någon form av ämbete ska man inte få bete sig hur som helst!

De jävla asen kommer vittna mot dig och du kommer åka fast, det kan jag sätta en tjuga på. Jag vet ett antal fall då vakter begått ganska grovt våld mot oskyldiga (ja faktiskt) och det har slutat med att antingen åker den spöade dit eller så frias vakterna.
Och de vakter som du tyckte skötte sig bra, kommer de tala om vad som hände? På riktigt alltså?

Förlåt om negativ, men jag tror inte "kjamizar" och ":pannkyss " reder ut det här helvetet.

Fy fan för ordningsvakter.

Edit:
Det du kan göra är att agera idogt och sansat, dvs ringa JK, media, ligga på polisen.

Annars kan du säga att du är homosexuell och göra en anmälan till HomO, då jävlar får de livstid. Säg att du pussade din kompis och vakterna blev helt galna.

Ta reda på om polisen får sätta nyktra människor i fyllecell, eller rättare sagt hur länge de dår hålla dig.

Det tror jag nog inte, det var deras chef (altså vaktchefen) som attackerade mig..

Jag har också börjat fundera på att han antagligen kommer klara sig, så det man kan hoppas på är att min motanmälan gör så att jag blir frikänd iaf?

Det kallade de inte fyllecell (även fast det var de) utan jag var gripen.. Men ska man inte sitta i en annan slags cell då?

Media har jag funderat på, min lokala blaska har ju dock mindre koll på läget: http://www.ekuriren.se/link.php?id=661945 Inte ett skit stämmer ju.. Jo, åldern..

Last edited:
När du satt i fyllecell, gjorde dom inget utandningsprov/blodprov på dig för att kolla att du var full?
Du har väl kvar filmen som du filmade?

Nej..

Mobilen klarade bara 30 sek så den slog av typ två sekunder för tidigt tyvärr :-( Och så var det för mörkt för att se våldet på den andra killen.. :-(

Har du kvar filmen?
Edit: lite för långsam.
Jag tycker att du ska processa så långt du orkar, visa på din goda vandel och -förhoppningsvis- med detta enda undantag, avsaknad av tidigare inblandning i våldsamheter.
Det är klart att du ska försöka bli rentvådd!

/J
Det tror jag nog inte, det var deras chef (altså vaktchefen) som attackerade mig..

Jag har också börjat fundera på att han antagligen kommer klara sig, så det man kan hoppas på är att min motanmälan gör så att jag blir frikänd iaf?

Det kallade de inte fyllecell (även fast det var de) utan jag var gripen.. Men ska man inte sitta i en annan slags cell då?

Media har jag funderat på, min lokala blaska har ju dock mindre koll på läget: http://www.ekuriren.se/link.php?id=661945 Inte ett skit stämmer ju.. Jo, åldern..

Last edited:
Nej..

Mobilen klarade bara 30 sek så den slog av typ två sekunder för tidigt tyvärr :-( Och så var det för mörkt för att se våldet på den andra killen.. :-(

skaffa en bra advokat.. jag menar att du va nykter borde göra mycket.. har dom inge prov kan dom inte säga att du va full..
försök hitta mer vittnen.. snacka med lokalblaskan o förklara läget..

Läget är tyvärr dåligt, för mycket drägg som blir vakter idag. Gör de bara sitt jobb skall de skita i om du filmar men många slår gärna lite extra. Har varit beställare av ordningsvakter och när jag slutade i branschen (2001) var det bara sämre. En stod och viftade med olaglig fjäderbatong innan vi öpnnade för att visa sig tuff o.s.v.

Se till att vittnena inte ändrar sig och att de tar med det faktum att de blivit hotade så har du en ärlig chans. tvekar de på något är det tyvärr kört för din del...

Har du kvar filmen?
Edit: lite för långsam.
Jag tycker att du ska processa så långt du orkar, visa på din goda vandel och -förhoppningsvis- med detta enda undantag, avsaknad av tidigare inblandning i våldsamheter.
Det är klart att du ska försöka bli rentvådd!

/J

Jag hade tänkt att försöka dra detta så långt det bara går då jag inte borde ha något att förlora på det. Har inte ens en fortkörningsböter sen tidigare och det borde ligga mig till fördel..

Frågan är om jag ska ligga lågt fram till rättegång för att inte vakterna ska tänka så mycket på det och snacka ihop sig eller om jag ska slå på stora tutan och ringa aftonbladet direkt?

Risken är att det blir hot och dyligt då det inte är helt ovanligt att det är folk som ingår i kriminella nätverk som står i dörren på ställen.... Trist men sant i detta sverige...

Risken är att det blir hot och dyligt då det inte är helt ovanligt att det är folk som ingår i kriminella nätverk som står i dörren på ställen.... Trist men sant i detta sverige...

Det var lite det jag med är rädd för, helt baserat på utseende så ser han direkt livsfarlig ut och större än ett hus :P.. Kanske bättre att processa så mycket man kan utan tidningsinblanding...

men hallå - du vet väl att schablonbilden av ordningsväktare som steroidpumpade, våldsamma gorillor är fördomsfull och kränkande?

:rolleyes:

Min sympatier, dock tror jag inte att du har en snöbolls chans i helvete att få rätt, tyvär.

Nja... Antingen kör man fullt ut eller så skiter man i det... Bestämmer du dig för att köra hela vägen och känner dig orättvist behandlad, som du oxå blev av polisen så är ju tidningar en bra väg...

Jag hade tänkt att försöka dra detta så långt det bara går då jag inte borde ha något att förlora på det. Har inte ens en fortkörningsböter sen tidigare och det borde ligga mig till fördel..

Frågan är om jag ska ligga lågt fram till rättegång för att inte vakterna ska tänka så mycket på det och snacka ihop sig eller om jag ska slå på stora tutan och ringa aftonbladet direkt?

Jag är ingen jurist, men i ditt fall så skulle jag använda den närmaste tiden till att, som redan skrivits, försöka få kontakt med alla vittnen medan minnet är färskt hos alla. Se till att era minnesbilder stämmer in i minsta detalj, händelsernas inbördes ordning, de inblandades rörelser avskissade osv. Ty sånt gör säkerligen vakterna i denna stund. Genom att ni träffas och stöttar varandra och fäster ned alla era iakttagelser som är samstämmiga så ökar även ert självförtroende och risken att ngn på "din sida" ändrar sig när ni blir pressade i rätten minskar. Jag skulle även kontakt med lokalblaskan och ge din/er version. Ditt förstainlägg är ju en bra text att återanvända i ditt mail till lokaltidningen. Passa även på att träffa journalisten personligen eller i tfn om du kan.

Vill man plåga vakterna lite så sätt dig och skriv ett väl- och underskrivet riktigt pappersbrev till krögaren (eller vem som nu har utskänkningstillståndet för stället) och skriv sakligt och korrekt vad du upplevt och att du självklart hädanefter som främsta sysselsättning kommer att driva detta ärende via rättsinstanser, media och bekantskapskrets ända tills du fått ursäkt och upprättelse.

Men som sagt, jag är ingen jurist, har dock suttit i misshandelsrättegång själv en gång. Där vi vann.
Du får förhoppningsvis bättre råd av jurister i tråden.

Lycka till

/J

Den bästa och enklaste lösningen mot ordningsvakter är en svart Mercha med mörktonade rutor, ett gäng jugoslaver och några basebollträn...

Säg gärna till dom att åka fram till krogen långsamt samt stå stilla i 20 sekunder innan dom går ut ur bilen, då blir vakterna riktigt rädda kan jag lova...

För övrigt tror jag att dom kommer lägga ner åtalan mot dig, talar av egen erfarenhet...

Angående hot så är det bra att vara beredd på att detta kommer och istället se till att försöka dokumentera dessa hot när de kommer. Är det muntligt på tfn så notera klockslag och datum osv. Även om inte polisen kan få fram vad som sades så är det bra att kunna visa på att det i samtalslistorna finns ett ingående samtal vid den uppgivna tidpunkten för hotet osv, även om det är från ett okänt nr. Det sista jag tycker att trådstartaren ska göra är iaf att ta ngn som helst kontakt med de inblandade vakterna. Allt dessa samtal kommer nämligen direkt att kallas för "hot" av vakterna, med samma metodik som jag redogjorde för ovan.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...