Att vara närmast anhörig till en biker som är med i en olycka

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Summasummarum: Det går uppenbarligen fortare att läka en kropp som kraschar sönder sig än för den som är närmast anhörig att komma tillbaka till livet. Inga pekpinnar eller skuldbelägganden, ta det inte så, men jag bara konstaterar att det tycks lättare att läka kroppar än giraffhjärtan.

/Milla

Hej igen,
Förstår att det inte är lätt för dig. Känner igen mig så mycket i det du skriver. Klarar inte heller riktigt av MC Donalds pga av alla pipande ljud, det låter nästa som på akuten :( Vi har oxså börjat köra igen, vi hade radiokommunikation innan olyckan och har fortsatt använda den. Vanligtvis så väljer vi att maken ligger bakom mig, oftast för att jag är den som kör lugnast och bestämmer tempot, men för mig är det även skönt att ha honom bakom mig då jag slipper se ifall något händer. Oroar mig faktiskt inte så mycket när han kör själv. Försöker sätta det i relevans till hästarna, har någon polare trillat av rejält och skadat sig så har det inte skrämt mig för att fortsätta, jag har inte heller velat att dom skall sluta rida. Har ju nästan mera peppat dem. Dom står mig givetvis inte lika nära som maken men dom står mig nära ändå. Det kommer ta tid, och visst vi kan drabbas igen. Men vi överlevde denna gången, lite tilltufsade och kommer troligen göra det nästa gång vi får sitta brevid sjuksängarna igen (nu hoppas jag att det aldrig mer sker dock).

/B
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Rockmorsan, inte för jag är läkare eller psykolog, men med de symptom du beskriver så låter det som du är rejält sönderstressad. Ta hjälp att bearbeta det försök inte spela hjälte och vara stark, det blir bara värre. Been there, done that...
 

moddlaren

Guest
Som vanligt starkt skrivet av dej Värsta är nog när minnet sviktar.

Jag byggde om mitt hus på gården o samtidigt byggde jag ett nytt hus som jag bor i sedan några år o just under denna tiden pendlade jag 26mil om dagen till jobbet.

Detta höll på i ca18månader o i dag minns jag inte när jag flyttade till nya huset.. Minns inte försäljningen av gården minns inte barnen när dom var små osv osv

Det är 10år sedan minnet försvann o inte fn har jag hittat detta igen puts väck är det men man lär sig leva med att inte minnas namnet på dom man jobbar med att inte komma ihåg sitt tele nr osvosv

Efter regn kommer sol det är helt säkert:tummenupp
Mvh
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Länge sedan jag uppdaterade upptäckte jag, men jag väntar väl på att det ska kännas som vanligt igen, som förr, att det ska kännas lugnt... det gör det inte och jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan det känns mer okej.

/Milla

Hallå igen, hur går det för er? Fick du sålt din hoj och köpt något nytt?
/b
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hallå igen, hur går det för er? Fick du sålt din hoj och köpt något nytt?
/b

Näeee... Hojen stod maj tills i lördags. Då gav jag upp, betalade avgiften för att få tillbaka den och körde hem. Sån körglädje när jag körde hem att tårarna kom.

Sorgen efter ensamheten i olyckan är kvar men det blir bättre även om det kommer över mig ibland. Fått tag på nytt jobb med efter 10 månaders arbetslöshet.
 

Fabio

Njuter som bäst vid 11.000 rpm
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Gixxer K1 1000cc
Hittade tråden idag på jobbet, så har sprungit mellan rasterna och läst. Gripande verkligen, spontant känner jag att jag borde köra lagligt på vägen hem vid 18 för att minska olycksrisken. Att inte utsätta min syster som är min närmaste anhörig för samma sak. Hon har dessutom börjat ta sitt hojkort nu också, vilket jag känner mig "skyldig" till. Jag har dock kommit fram till att lyckan med hojåkningen är större än oron över att förolyckas.

Men nu till det viktiga: Rockmorsan, jag tror jag pratar för väldigt många när jag säger att jag avundas din älskade. Vilken kvinna han har! En person sa en gång: En kvinnas godhet upphör aldrig att förvåna. Så rätt och så sant. Lyckönskningar till båda er i Ert rehab, både fysiskt och psykiskt. :krama:)
 
Last edited:

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hittade tråden idag på jobbet, så har sprungit mellan rasterna och läst. Gripande verkligen, spontant känner jag att jag borde köra lagligt på vägen hem vid 18 för att minska olycksrisken. Att inte utsätta min syster som är min närmaste anhörig för samma sak. Hon har dessutom börjat ta sitt hojkort nu också, vilket jag känner mig "skyldig" till. Jag har dock kommit fram till att lyckan med hojåkningen är större än oron över att förolyckas.

Men nu till det viktiga: Rockmorsan, jag tror jag pratar för väldigt många när jag säger att jag avundas din älskade. Vilken kvinna han har! En person sa en gång: En kvinnas godhet upphör aldrig att förvåna. Så rätt och så sant. Lyckönskningar till båda er i Ert rehab, både fysiskt och psykiskt. :krama:)

Tack! Ja det är väl också så att det är när det är som svårast ens relation också prövas. Lätt är det inte men jag hoppas det håller hela vägen igenom.
 

Fabio

Njuter som bäst vid 11.000 rpm
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Gixxer K1 1000cc
Innan olyckan när du tänker tillbaka, var du en sådan person som lätt fick dåligt samvete och oroade sig mycket eller kom det i samband med smällen? Det är olyckligt, att det sätter sig så djupt så det sitter i fast mannen är på väldigt god väg att bli återställd. Olyckor rår man inte över, men skadan blir liksom skedd.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Innan olyckan när du tänker tillbaka, var du en sådan person som lätt fick dåligt samvete och oroade sig mycket eller kom det i samband med smällen? Det är olyckligt, att det sätter sig så djupt så det sitter i fast mannen är på väldigt god väg att bli återställd. Olyckor rår man inte över, men skadan blir liksom skedd.

Har alltid varit en sk orolig själ tyvärr
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Man sörjer och saknar och ibland mildras plågorna efter saknade nära och kära beroende på tiden som passerar i livet.Men glömmer, det gör man aldrig.Man bär det med sig genom resten av livet som en påminnelse om att allt som har en början även har ett slut som ibland kan komma fortare än man anade.Man står ibland ganska ensam kvar i känsloröran som en bäst före datum förbrukad människa rent känslomässigt med minnena som ibland dyker upp och gnager och man inser att allt i livet är ett spel framför ens ögon som om det vore en spelfilm på storbilds tv,n.

Det är trettio år sedan brossan körde ihjäl sig och jag står då och då framför en gravsten och hoppas i min egen värld att han hör när jag pratar med honom.Saknaden är fortfarande enorm och jag undrar då och då varför man måste plågas av detta när livet i sig självt är så kort så kort.En dag när tiden är inne så kanske jag får svar på alla mina undringar.Vi får väl se ... :crash
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Snart ett år

Tiden går. Fast ändå känns det som den stått still det här året.

Sambon planerar att ha en fest vid årsdagen för att fira att han överlevt. Visst är det en väldigt bra anledning att fira. Själv fick jag tokångest när han sa det.

I går stod jag på apoteket på sjukhuset då en dotter ramlat och fick en spricka i axeln så vi var på akuten. De hade nått datastrul med ett larm så det stod och pep en gång var 10 sekund eller så. Jag blev tokstressad och skällde på dom om allt möjligt märkte jag... fick be om ursäkt och förklara. Jag klarar inte av pipande som låter som övervakningen på niva när han var som sämst. Det sitter i än.

Saker och ting har i alla fall hänt sen sist. Saker jag av respekt inte kan prata eller skriva om. Men tungt är det och det är inte över än. Vi vet inte hur mycket den här olyckan tänker ställa till med i efterdyningar. Jag minns att jag vid något tillfälle tänkte när han låg på sjukhus att "nääee... jag orkar inte det här, jag bidrar inte med något, jag når inte fram". Sen kom jag ju på att jag älskar karln och att jag får väl försöka hålla ihop så gott jag kan. Finns ju ett talesätt som är att "Du vet inte hur stark du är förrens stark är det enda alternativet du har".

Hämtade ju hem min hoj efter några månader av säsongen i butik eftersom den inte blev såld. Kört en del. Stirrat mig nästan ner i diken själv och leråkrarna nu när bönderna plöjer är som krigszoner i mina ögon. Man pratar ju alltid om att inte titta på farorna, titta dit du vill, där du vill hamna. Men jag har kommit på mig många gånger att stirra ut på ett fält, ner i ett dike, fastnat med blicken på sten och grus på vägen. Säkert kör jag inte och ibland känns det inte ens som jag kör, utan bara glider med. Det har varit jätteläskigt. Så så många turer har det inte blivit. Men de ensamma turerna har jag dragit ner på tempot. Stannat då och då. Andats. Kör lite till. Kör 50 på 70 väg och blir omkörd av andra hojar och bilar men det skiter jag i. Jag vill vara själv och hitta tillbaka till mig själv. Det är min tid nu.

Sen kommer det ibland. Funderingarna på om det varit tvärtom. Hur hade det varit om det var jag som kraschade istället. Hur hade det gått då? Barnen har mer än en gång räddat mig från att ta tankarna ännu längre.

Fest säger han. Mmm... känner att det är väl något jag måste stötta även om jag helst av allt den helgen drar täcket över huvudet och inte gör någonting. Fira? Jag vet inte. Ja han har överlevt och återhämtat sig fantastiskt bra men skadorna på familjen i övrigt är långt ifrån läkta. Finns väl ingen anledning att INTE fira heller. Så jag har lovat ställa upp på fest. Kommer nog däremot hålla mig i bakgrunden för att inte dra ner stämningen.

Sen är det ju några veckor kvar. Vem vet vad som händer på den tiden. Saker och ting kan ju förändras ganska fort, det har jag lärt mig. Och jag har lärt mig att inte gå all in. Jag sa till sambon att kraschar han igen så är han själv på sjukan. Jag orkar inte en vända till. Då får det vara.

Så min lärdom till andra kanske kan sammanfattas med: Ta hjälp av andra, egentligen av vem som helst. Tillbringa inte all möjlig tid på sjukhuset. Sök stöd i vården själv. Var inte stark. Bara ge efter och inse att en tragisk hemsk olycka har drabbat inte bara den som kört utan även dig som står bredvid. Gråt. Skrik. Be om hjälp. Förstår eller orkar inte den som ligger på sjukhuset se hur olyckan påverkar och drabbar dig, gå vidare, det är den personens förlust, du är inte skyldig något. Överlev för din egna skull. Och till alla som kör. Ha en budget för tiden efter en eventuell olycka, inte bara "pengar till självrisk eller ny hoj". Ha koll på försäkringar innan det händer något. Kör så du har kul men kör medvetet och ansvarsfullt. Förstå att det är inte bara du i ditt liv, även andra drabbas av dina misstag och olyckor.

Var rädda om er,
Kram Milla
 
Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Hej igen, trist att höra att ni fortfarande lider av sviterna efter olyckan. Vi hade repat oss bra när det var dags för nästa smäll igen. Farsan blev dödsjuk, ytterligare en sommar har tillbringats på sjukhus med pipande apparater. Tredje sommaren på raken. Tycker faktiskt att jag kunde få sluppit det i år men icke. Det har varit jätte tufft, men på något konstigt sätt så överlever man, i detta fall både farsan och jag. Men jag förstår din ångest över ifall det skulle hända igen. Ta vara på er och så hoppas jag att alla andra problem löser sig för er. /b
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hej igen, trist att höra att ni fortfarande lider av sviterna efter olyckan. Vi hade repat oss bra när det var dags för nästa smäll igen. Farsan blev dödsjuk, ytterligare en sommar har tillbringats på sjukhus med pipande apparater. Tredje sommaren på raken. Tycker faktiskt att jag kunde få sluppit det i år men icke. Det har varit jätte tufft, men på något konstigt sätt så överlever man, i detta fall både farsan och jag. Men jag förstår din ångest över ifall det skulle hända igen. Ta vara på er och så hoppas jag att alla andra problem löser sig för er. /b

Nääääeee!! Fy vad trist! Varför känns det ibland som vissa människor dras med fler och mer skit att hantera än andra, så orättvisst. Hoppas ni kommer ur allt med på bästa sätt.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Ett år idag. Efter.
Det är så livet nu beskrivs, före och efter.
Ingen av oss har kört hoj idag. Men jag hade en plan att göra det. Ta kampen mot rädslan. Men regnig grå november och baksmälla blev min ursäkt. Idag.
Ett år. Minns inte helgdagar som jul, påsk, skolavslutningar eller ens mina barns födelsedagar. Det sörjer jag. Idag.
Det här årets årstider och dagar har passerat utan min närvaro, jag minns dom inte i alla fall. I början av september blev jag sårad, värre än på många år. Jag har väldigt lite ork att ta mer skit, kanske var det därför jag sårades så. Det jag minns från det här året är bara dåliga, plågsamma minnen, tex den där dagen i september. Läste igenom mina första inlägg här precis. Inser att jag överlevt. Dock är tomheten och skräcken jag kände första tiden precis lika närvarande på något vis.
Jag önskar jag kunde säga att jag är starkare nu...
Önskar jag hade kraften att lägga det bakom mig. Har hela året hängt upp mig på att, jag har rätt att vara påverkad av händelsen i ett år, sen är det över. Nått sånt.

Hoppas vakna upp i morgon och bara går vidare.
 

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Oxie
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Hej.
Hoppas allt är bra med er?
Hälsningar från Köpenhamn..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej.

Hoppas allt är bra med er?
Hälsningar från Köpenhamn..

Jodå, för min del håller jag på med rehabträning (mest gå några km om dagen, med fokus på att få en bra rörelse i högerbenet igen).
Rockmorsan verkar lite piggare med efter att kaos, även om vi båda har en bra bit kvar till helt hundra.
 

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Oxie
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Heja, det låtar verkligen bra! Tums upp! Om ni kommer till Köpenhamn, så ge ljud. Jag ger kaffe och ett plats att sova på.. Hälsningar. Jakob.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Heja, det låtar verkligen bra! Tums upp! Om ni kommer till Köpenhamn, så ge ljud. Jag ger kaffe och ett plats att sova på.. Hälsningar. Jakob.

Vi får försöka svänga förbi nån gång när vi kör ner till Nürburgring då. :tummenupp
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Efter några månader i kö hos allmänvården på remiss till psykolog så har jag äntligen fått komma på ett första besök. Tog exakt... få se nu... ca tre sekunder att bryta ihop.
Nu väntar 3-4 månader med kbt övningar. Det är jävligt tufft sa hon och gick igenom hur det ska gå till. Har iofs redan börjat med det där att fronta sånt som är jobbigt, varit med tex och hjälpt till på handikappridningen på ridskolan. Men sen är det ju det där med sjukhus, helikoptrar, vitrockar och pipande maskiner för att inte tala om kvinnor med blått hår :3freak Psykologen avslutade med att säga att krigarmorsan måste sluta kriga nu ett tag och vara snäll mot sig själv.

Själv känner jag mer för att prata mer med hästar och köra hoj och umgås med mig själv inne i min hjälm... men det kanske räknas som att vara snäll mot sig själv tänker jag.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top