Att växla utan att koppla...

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Ugluk skrev:
Växlarna glider i precis lika fint på svag motorbroms som med koppling. Det känns verkligen inte grymt mot lådan.

kanske det, men då måste man ju kuna sin hoj rätt bra så man inte gör misstaget att tvinga i lägre växlar i alla lägen.
Jag tycker det käns klart onödigt eftersom det inte är svårt att koppla ur.
Å andra sidan har du ju en äldre hoj som kanske inte har världens smidgaste koppling så du kan säkert ha helrätt i ditt fall.
 
Edholm skrev:
Varför ska man inte crossväxla neråt? Jag stämplar bara växlar neråt utan att koppla..


När du säljer hojen rekommenderar jag att du inte säger nåt om din växlingsteknik... :va
 
Silwer skrev:
kanske det, men då måste man ju kuna sin hoj rätt bra så man inte gör misstaget att tvinga i lägre växlar i alla lägen.
Jag tycker det käns klart onödigt eftersom det inte är svårt att koppla ur.
Å andra sidan har du ju en äldre hoj som kanske inte har världens smidgaste koppling så du kan säkert ha helrätt i ditt fall.
Jag menar naturligtvis bara uppväxlingar, och gärna inte mellan 1:an och 2:an där Kawa har lagt in sin "positive neutral finder" eller vad den nu kallas. Den gör det snudd på omöjligt att få i 2:an från stillastående. Krossväxlat neråt har jag bara gjort på en äldre hoj där kopplingsvajern gick av, och där gled minsann växlarna inte i mjukt.

Och jo, GPZ:an har bra tung koppling trots att den är hydraulisk.
 
Ska man nödvändigtvis växla ner utan att använda kopplingen (tex om kopplingsvajjern gått av) så finns det ett "skonsamt" knep, lägg foten på pedalen me lagomt tryck, då kommer växeln gå i när varvtalen på dreven stämmer (eller så kommer du iaf att känna vart du kan lägga i den).

Detta gällde iaf på de få modeller jag vågat pröva växla ner utan att koppla.
 
Växlar alltid med koppling med slangen! Har mer kontroll då tycker jag. Och nästan alltid vid vanlig körning och race också.
 
Växlar upp utan koppling på tvåtaktare, ner med koppling/mellangas

Fyrtaktare använder jag alltid koppling.
 
Ugluk skrev:
Växlarna glider i precis lika fint på svag motorbroms som med koppling. Det känns verkligen inte grymt mot lådan.

Exakt samma här. Käns mer skonsamt t.o.m...
 
Är det många här som växlar utan koppling? o inte har nåt typ som bryter tändningen.
Jag håller mig till vad kopplingen är till för.
Såhär står det i skötselanvisningen för Yamaha R1:
Använd alltid kopplingen när du växlar.Motor,växelåda och kraftöverföring är inte konstruerade för att ta upp de belastningar som uppstår när man växlar utan att frikoppla och kan få allvarliga skador om kopplingen inte används.

Något att tänka på kanske.
 
R1 racer skrev:
Såhär står det i skötselanvisningen för Yamaha R1:
Använd alltid kopplingen när du växlar.Motor,växelåda och kraftöverföring är inte konstruerade för att ta upp de belastningar som uppstår när man växlar utan att frikoppla och kan få allvarliga skador om kopplingen inte används.

Något att tänka på kanske.

Haha... bruksanvisningar läser man väl inte? Plus att det står mycket konstigt skräp i dom (ja jag har läst IBLAND)
 
Rigge skrev:
Haha... bruksanvisningar läser man väl inte? Plus att det står mycket konstigt skräp i dom (ja jag har läst IBLAND)
Sant! har faktiskt inte läst hela eller bläddrat så värst mycke sen jag köpte hojen ny men här om dagen åkte den upp när jag rotade bland pappren.
 
bara för att sammanfatta det hela nu.

om man inte bryr sig om att man tjänar 0,1 sekund eller nått sånt på att växla utan kopplingen utan endast bryr sig om vad som är bäst/skonsammast för hojen, då ska man alltså använda kopplingen. eller?

jag har aldrig växlat utan att använda koppling med nån av mina hojar. varken på sporthoj eller cross. jag har inte ens testat att göra det en enda gång. trodde att det var väldigt obra.
 
Jag tycker att det kan vara svårt att dra in kopplingshandtaget när jag står upp på enduron(vilket är mest hela tiden). Det är säkert en av anledningarna till att skogsfolk inte använder koppling!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top