Att växla utan att koppla...

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Rigge skrev:
Varför använder man inte kopplingen?? Jag kan inte komma på en enda bra anledning :va

För att det går fortare? Dessutom, rakskurna drev håller för det. Vid nerväxlingar använder jag kopplingen. Vid uppväxlingar så lägger jag först tryck på växelspaken, sedan dippar jag på gasen, så har nästa växel trillat i alldeles superbt smidigt, och det håller..
För egen del skulle jag bränna kopplingen om jag använde kopplingen vid varje växling...
"dippen" av effekt, avlastar växellådan ungefär lika mycket som att trycka in kopplingen.

oFFkeFF skrev:
För att det går fortare? Dessutom, rakskurna drev håller för det. Vid nerväxlingar använder jag kopplingen. Vid uppväxlingar så lägger jag först tryck på växelspaken, sedan dippar jag på gasen, så har nästa växel trillat i alldeles superbt smidigt, och det håller..
För egen del skulle jag bränna kopplingen om jag använde kopplingen vid varje växling...
"dippen" av effekt, avlastar växellådan ungefär lika mycket som att trycka in kopplingen.

Okej på bana, men har man så bråttom på gatan så man inte hinner koppla?

Rigge skrev:

Jag tycker det handlar om att man har bättre kontroll på cyckeln om man slipper koppla, altså håller ett fast grepp med båda händerna på rullarna...
Bara den känsla jag fått. Sen är det ju positivt om det inte sliter mkt mer på lådan.

Rigge skrev:

Där är det ju en annan femma, men som sagt, det är faktiskt inte ens där nödvändigt att slita på kopplingen :rolleyes:
Alltså, ligger på avslag utan något moment på lådan pallar dreven det, såvida ni inte har en hoj som kommer med en växellådsdrev gjort av digistivekex.

Ni har inte övertygat mig iallafall, jag fortsätter använda kopplingen till 99,9%

"dippen" av effekt, avlastar växellådan ungefär lika mycket som att trycka in kopplingen. Citat oFFkeFF

Har du sett en växellåda där man har legat med tryck på?? Skiftgafflarna brukar vara rätt så färggranna... En jag känner körde så och hans växellåda överlevde inte..

Rigge skrev:
Ni har inte övertygat mig iallafall, jag fortsätter använda kopplingen till 99,9%

Anledingen till varför crossåkares lådor rasar, är för att de skiter i koppling vid nerväxlingar, d.v.s då _ökar_ momentet när man trycker i den lägre växeln..
Vid uppväxlingar blir det typ "sömlösa" växlingar.
Exempelvis kan du få ett högre moment på lådan om du möter upp lite hårt med gasen när du sen släpper ut kopplingen..
Finns gott om racers som gått tio säsonger utan att lådorna brakat ihop.. Sen har det givetvis hänt ändå, men då är det oftast kanske ett drev som inte härdats riktigt rätt etc.

sleven skrev:
Har du sett en växellåda där man har legat med tryck på?? Skiftgafflarna brukar vara rätt så färggranna... En jag känner körde så och hans växellåda överlevde inte..

Det är inte så att jag lägger hela min tyngd på spaken.. Min växellåda ser finemang ut..

oFFkeFF skrev:
Det är inte så att jag lägger hela min tyngd på spaken.. Min växellåda ser finemang ut..

Okej.. Jag väger väl lite mer än dej då... Kanske alldeles för mycket rent av.. :)

På tok för mycket för en 250 racer iallafall :(

Last edited:
-Man hör ju om man gör rätt/det går bra eller ej...
Mina kopplingsfria växlingar låter ingenting, helt smärtfritt... Som en automatare mer eller mindre.

sleven skrev:
Okej.. Jag väger väl lite mer än dej då... Kanske alldeles för mycket rent av.. :)

På tok för mycket för en 250 racer iallafall :(

Hehe, som sagt, man ska ju inte vålda :)

För mycket? över 100 pannor?

sleven skrev:
92 kilo.... Men är 1.91 också....

Lite trångt va??

Är en 187 och väger iofs lite mindre, typ 75 brukar jag väl ligga på.
Men du skulle inte vara tyngst i klassen :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Är en 187 och väger iofs lite mindre, typ 75 brukar jag väl ligga på.
Men du skulle inte vara tyngst i klassen :tummenupp

Jasså?? Det är ju drömmen att börja köra 250.. Men har alltid trott att jag är på tok för stor. Provsatt en i klubbens 250 och den kändes ungefär lika stor som min mopperacer. Kanske ska sälja R1:an och satsa lite..

sleven skrev:
Jasså?? Det är ju drömmen att börja köra 250.. Men har alltid trott att jag är på tok för stor. Provsatt en i klubbens 250 och den kändes ungefär lika stor som min mopperacer. Kanske ska sälja R1:an och satsa lite..

Det tycker jag definitivt du ska göra :tummenupp

YamahaJojje skrev:
Vad kostar en TZ250 c:a beg. o ny? om du vet altså...

En ny kostar väl c:a $17000, sen är det ju att få hem den som kostar lite till då. Vet att det finns två 04'or till som Chris Jensen kan ta hem.
Begagnat, allt från 20kkr och uppåt, mycket beror ju på årsmodell och hur mycket prylar som följer med. 00 och framåt är yammorna lite dyrare, de äldre än 99 billigare.

oFFkeFF skrev:
En ny kostar väl c:a $17000, sen är det ju att få hem den som kostar lite till då. Vet att det finns två 04'or till som Chris Jensen kan ta hem.
Begagnat, allt från 20kkr och uppåt, mycket beror ju på årsmodell och hur mycket prylar som följer med. 00 och framåt är yammorna lite dyrare, de äldre än 99 billigare.
Ok lite väl dyrt för mig kanske :( Var kan man hitta begangnade då?

Som jag förstått det är det vettigare att växla upp utan koppling när man åker på bakhjulet, samt för att spara tid vid race (jag kör lika fort me min stil ändå dock)

Växla ner vet den som testat direkt om de e rätt lr fel ;) (för er som inte testat kan jag lova att de e fel att göra så)

Jag kör med en mittimellan-version, och det har jag alltid gjort, touchar kopplingen lite lätt sådär (med två fingrar och med gasavdrag) sen i me växeln. Oftast när man växlar ner så växlar man ner flera växlar å då som (föredetta) tvåtaktsåkare är man van att använda kopplingen fullt ut ;)

Visst är väl det ändå så att växellådorna är skurna för att stämma för uppväxling vid max-effektsvarvtal?

YamahaJojje skrev:
Ok lite väl dyrt för mig kanske :( Var kan man hitta begangnade då?

Det går att hitta riktigt fina och bra cyklar i ~50kkr-klassen, med ganska mycket prylar. Både Hondor och Yammor. De allra billigaste har dock blivit uppsugna nu under hösten/vintern, det är många som nappat och tänker köra i år :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman