Att växla utan att koppla...

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Kay skrev:
Även när du ska växla på slangen?
Öh, spelar det någon roll?
Fördelen ligger väl inte i att det går fortare att växla utan koppling. Jag tycker bara det är smidigare när man klättar runt på hojen, att inte släppa styret.
När du "dippar" gasen med handleden, då måste du ju slå på rullen igen. Om du däremot bara "duttar" kopplingen utan att slå av gasen går det ju fett snabbare. Eller?
:confused:

Tror det har välldigt mycket att göra med vilken hoj man kör. Och vilken typ av kör stil man har. Jag andvänder i stort sätt alltid kopplingen, förutom ibland när jag kör på bakhjulet. Känns som om det tillhör min åkstil på något sätt. Kör jag tex bana så tycker jag att jag får mer fart i grejorna med kopplingen (förutom i vissa fall där man tex har ett extremt nerlägg och det blir behagligare att växla upp utan). Sedan så är det väll klart att man sliter mer på växel lådan utan kopplingen men jag tror inte att det är någon katastrof. Nej, skit i att fundera gasa som en tok och ta konsekvenserna senare :crash

Kay skrev:
-Jag skrev att jag slår av på gasen vid växlingarna.

ok, men då finns ingen tidsvinst heller, om nu inte din låda är väldigt trasslig att använda med kopplingen.
Anledningen främst tat folk krossväxlar är ju den lilla möjliga tidsvinst som kan finnas att hämta.

Kay skrev:
Även när du ska växla på slangen?

Det är lika med döden för lådan om du drar upp tex en R1 på ettan o sen mosar i 2an utan att koppla, många lådor har givit upp på det sättet, mao en skitkorkad sak att ta sig för.
Det kan räck med en miss en gång och du står för att dela motorn och byta lite växeldrev.

Last edited:
Edholm skrev:
Varför ska man inte crossväxla neråt? Jag stämplar bara växlar neråt utan att koppla.. Uppåt så går det ju offtast fortare och smidigare att använda kopplingen..

Det är en vesäntlig skillnad att göra som du på en 2t utan motorbroms kan jag säga.

När jag kör på bakhjulet ståendes i hög vinkel tycker jag att det är lite svårt att komma åt kopplingshandtaget, måste liksom böja handleden lite väl mycket, håller ju i styret nästan framifrån när cykeln står rätt upp. Då släpper jag bara lite på gasen "dippar" och petar snällt i nästa växel, tycker att det är smidigare. När jag sitter ner så använder jag oftast kopplingen. Klart att det sliter mer att inte koppla men när lådan börjar rassla så är det dags att byta hoj =) :tummenupp

berggren_martin skrev:
Har för mig att du skrev om trubbel med 2:ans växel på din hoj, minns jag rätt?
Inte på min men 2:an är akilleshälen i många lådor.

Jag har aldrig vågat prova MED koppling, känns som att om man råkar slira på kopplingen när man ger gas igen så slår man runt direkt..

Om man inte hade behövt kopplingen vid växling så hade den inte funnits.
Klart det går utan, men tanken är väl ändå att den ska användas.´Den är väl inte ditsatt som prydnad?

tja, kopplingen bör som sagt användas vid start tex:-)

Vid nerväxlingar är den rätt bra och ha med.

Nån direkt vinst på gatan i vardagen kan jag iaf inet se med tat man krossväxlar om det nu inte är så att lådan är jävligt trasslig om man använder kopplingen, hade själv en gammal Honda från tidigt 80-tal där växlarna gick smidigare i vid växling utan koppling, den ville gärna missa växeln o skorra när man använde kopplingen.
Men då var det förstås aldrig fråga om växlingar på 12000 varv direkt.

Rigge skrev:
Ja, jag har inte vågat prova utan koppling, skulle tro att jag låg på rygg ganska omgående om jag skulle prova...
Det blir väl snarare tvärt om? Lättare att slå runt om man växlar med koppling än utan, kan ju hända att man (eftersom man har mer tyngd på kopplingshandtaget när man har framhjulet uppe i luften) råkar hålla in kopplingen för länge å får ett kopplingsryck å går omkull...

Växla ner utan pajjar växxellådan även på tvåtaktare. (erfarenhet)

OlleR6 skrev:
Växla ner utan pajjar växxellådan även på tvåtaktare. (erfarenhet)

säkerligen, men avsaknaden (eller nästan iaf) av motorbroms gör att vikten på lådan inte alls käns som på tex en stånka när du släpper av på gasen där tom hjulet kan stanna mot asfalten om man är oförsiktig när man slår av o växlar ner.

OlleR6 skrev:
Det blir väl snarare tvärt om? Lättare att slå runt om man växlar med koppling än utan, kan ju hända att man (eftersom man har mer tyngd på kopplingshandtaget när man har framhjulet uppe i luften) råkar hålla in kopplingen för länge å får ett kopplingsryck å går omkull...

(erfarenhet)

Nejnej nej... (obs... min högst personliga åsikt :D )

Växlarna glider i precis lika fint på svag motorbroms som med koppling. Det känns verkligen inte grymt mot lådan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman