Att växla utan att koppla...

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Hur skadligt är det? När jag gör det så gör jag det vid fullgas-repor, och då varvar jag den till 11/12 000 rpm, sen bara drar jag av på gasrullen, drar i nästa växel. Det är inga missljud eller nånting, det går jäkligt smidigt. Käns nästan mindre skadligt än att använda koppling! Hur pass slitigt är det för lådan då? Vad ska man tänka på?
Jag vet att man inte ska göra det när man växlar ner iaf av vad jag hört!

jag gjord likadannt, märkte inget slitage eller nått :) tror de ska vara lungt, men de finns säkert nån som kan svara utförligare :p

Har kört så sedan -90 och 12.000 mil utan probs, skonar lamellerna :tummenupp

Oj, det var rätt så "många" ändå som inte använder koppling när man växlar...
Va snäll mot lamellerna!

Ska väll läggas till att växla utan att koppla INTE funkar så bra vid nedväxlingar :mattias

Annars är väl de flesta lådorna till sporthojar byggda för det.

Gjorde det innan men jag smulade sönder tryckplattan , men om det beror på det eller att jag kör TLs vet jag inte :lol

när ja körde cross använde ja koppling tills lamellerna slira efter de har ja alltid kört utan när ja växla upp men ner så e de koppling som gäller... som sagt innan så har ju suzuki 5 års garanti på grejerna...

jag använder kopplingen även om jag ju förstår att det kan funka utan, dock är det en sak man måste vänja sig till på varje hoj, alla är inte likadana och missar man växeln så det rasslar i tid och otid så är det inte bra för grejorna.
En sak kan ju att montera en sån där moj som bryter tändning tillfälligt när man rör växelspaken, för fullgasväxlingar som Kay beskrev innebär ju tat man håller nere hela tiden och det är inte lådorna byggd för utan tanken är isf att man lättar på gasen tillfälligt just vid uppväxlingen.
På crossidan var det en hel del som körde utan att använda kopplingen, men det var oft dessa som raseradd sina lådor med, jag var inte elit så jag kunde kosta på mig att koppla, och jag bytte mycket hellre lameller än växellådsdrev.

Wiseguy skrev:
Har man bråttom kan man ju köra den metoden.

Brukar själv vid 98 % av växlingarna använda koppligen.

Lameller är billigare än växellådor.
Håller med, växellådan ska man va rädd om.

När jag växlar på riktigt höga varv trycker jag dock bara in kopplingen lite snabbt ungefär halvvägs.

GSXR1100R skrev:
Har kört så sedan -90 och 12.000 mil utan probs, skonar lamellerna :tummenupp
Har för mig att du skrev om trubbel med 2:ans växel på din hoj, minns jag rätt?

Wiseguy skrev:
Har man bråttom kan man ju köra den metoden.

Brukar själv vid 98 % av växlingarna använda koppligen.

Lameller är billigare än växellådor.

Samma, jag har sett hur en växellåda på en TLR ser ut efter att ha växlats utan koppling i 5år.
Det började med att hans 2a hoppade ur ibland och slutade 6månader senare med totalrenovering av lådan. :tummenner

Det är dyrt att renovera en växlelåda...

Silwer skrev:
jag använder kopplingen även om jag ju förstår att det kan funka utan, dock är det en sak man måste vänja sig till på varje hoj, alla är inte likadana och missar man växeln så det rasslar i tid och otid så är det inte bra för grejorna.
En sak kan ju att montera en sån där moj som bryter tändning tillfälligt när man rör växelspaken, för fullgasväxlingar som Kay beskrev innebär ju tat man håller nere hela tiden och det är inte lådorna byggd för utan tanken är isf att man lättar på gasen tillfälligt just vid uppväxlingen.
På crossidan var det en hel del som körde utan att använda kopplingen, men det var oft dessa som raseradd sina lådor med, jag var inte elit så jag kunde kosta på mig att koppla, och jag bytte mycket hellre lameller än växellådsdrev.

-Jag skrev att jag slår av på gasen vid växlingarna.

Kan knappt tro att det finns så mpnga med så lite erfarenhet på ett sånt här forum...
Ja!!!! det sliter att växla utan koppling,ha råd med det eller ge fan i det,korkad fråga,om du slår ihop 2 mekaniska delar under högt moment utan att ge det en chans att "glappa eller slira" SÅ JA!!!! DET SLITER!!!!!

Varför ska man inte crossväxla neråt? Jag stämplar bara växlar neråt utan att koppla.. Uppåt så går det ju offtast fortare och smidigare att använda kopplingen..

Varför använder man inte kopplingen?? Jag kan inte komma på en enda bra anledning :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman