Att växla på slangen?

KRILLE

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Retta -03
Skulle behöva lite råd,tips o tänkvärt när jag nu ska försöka växla från 1:an till 2:an på bakhjulet.
Jag får upp den utan vidare på 1:an o håller kvar den där kanska bra.Men det räcker ju inte så långt :rolleyes: Vad bör jag tänka på om jag vill växla upp?
 
Koppla, i med 2:an fort som attans, få INTE i friläge, ge på igen. Alternativ 2 är att ta upp den på 2:an på en gång. Se till att inte pajja växellådan som jag har gjort bara, det suger :(

Edit: Rigge på Hagsters konto
 
Last edited:
ska man verkligen koppla :confused:

Har ibland fått upp den på 2:an med kopplingen men nu går det sämre med det.Har drevat den där bak också......e det sämre eller bättre om man ska koppla upp den 2:an
 
det är ju sånt som kommer med tiden... tyckte det var svårt som fan ibörjan... nu tänker jag inte äns på att jag växlar!
 
Det är lätt att växla på slangen om du får upp den tillräckligt högt. Men gör du som jag och enbart kör på draget (dvs inte upp mot balanspunkten) så slår den ner fortare.

Ju högre upp du är när du växlar dest bättre resultat. En liten knick med gasen just innan växling kan funka bra ibland så att du inte är påväg ner när du ska växla för då får du bara ett hårt nedslag.

Annars föreslår jag att du mutar upp en LÅÅÅÅÅÅÅÅNG raka och bara övar och övar och övar tills det sitter eller hojjen kokar.

Ju lägre varv du växlar vid desto bättre så kan du köra "lugnare". När du får haj på slangenkörning så växlar du precis som när du kör som vanligt. Oftast får jag bättre slang på tvåan än ettan då ryckigheten är mindre. JAg använder koppling precis som vanligt. Att hetsa och skippa att göra det för att man inte hinner är fel tycker jag.

Hoppas nåt hjälper. Reservering för skrivfel.
 
Någon balanspunkt har jag väl inte riktigt hittat än,jag drar upp den på gas i 1:an sen när jag känner att den är på väg ner igen ger jag den en knyck till o gasar ut på 1:an......det är här jag vill slänga i 2:an.
Nå väl....jag får väl träna tills händer blöder.

Stort tack till er som bemästrar wheelie konsten o står ut med våra andras tjatiga frågor :tummenupp
 
Ta upp den på 2:an istället... då kan du åka en bra bit till och få in lite feeling...

Skulle tro att om man var en grinskalle så skulle man påpeka att den här tråden skulle ligga i "stuntliv", men eftersom inte jag är en sån så säger jag inget :hej
 
KRILLE skrev:
Någon balanspunkt har jag väl inte riktigt hittat än,jag drar upp den på gas i 1:an sen när jag känner att den är på väg ner igen ger jag den en knyck till o gasar ut på 1:an......det är här jag vill slänga i 2:an.
Nå väl....jag får väl träna tills händer blöder.

Stort tack till er som bemästrar wheelie konsten o står ut med våra andras tjatiga frågor :tummenupp

Jag kan absolut inte wheela nån lång sträcka och balanspunkt är det inte att tala om. Men du ska inte växla då du redan "gasat ut" ettan utan långt tidigare. Jag fick mina bästa då jag fisväxlade. typ 5-7000 (på Busan då)

Öva så kommer det naturligt mer och mer.
 
Bak hjul

Hahaha det är bara att öva mer Krille!!!!! :D

Tycker att det börjar se bra ut nu :tummenupp


Fast du får lägga av med tjuvträningen ( så jag inte ser så kass ut...... :p )
 
En sak som man lätt fastnar på i början är längden, man vill bara komma långt på slangen.

Skippa det och träna på höjden, försök hitta balans punkten. När det är gjort kan man köra i stortsett hur långt som helst (om man vågar). Och har man lite effekt i motorn så är det ju en orsak till att hitta balanspunkten, för med lite effekt lär det inte vara lätt att få den att hållas uppe på 2:an även om den går i. :fakta

När man är grön på detta känns det ofta som att man ska slå runt låååångt innan man ens är i närheten av det. Då kan det vara bra om en polare filmar dom grymma stuntsen som man gör, för då kan man själv sedan se om framhjulet lättat 10 cm eller 1 meter :D
 
jag har nyss varit ute med min xr650 och försökt att växla på bakhjulet, men det går f-n inte,både jag och backspeglarna hängde läpp när jag åkte hem :(

drar upp den på tvåan utan problem och kan köra en bit igenom att ligga och pendla mellan nästan balans och dragläget, men efter ett tag så tar registret slut pga hastigeten.
det jag har mest problem med är hur jag skall kunna nå kopplingen när jag dras bakåt, :(

någon som har några tips på en XR ? :bow
 
Bollox skrev:
Ehh... Jag menade givetvis varva mindre och inte dra ur den på någon växel förutom den högsta för dit lär du komma snart ska du se! :D


hhahahaha,

jo det är långt ner till backen från en XR :skrämd
nej jag kopplar inte med arslet.. det kanske är det som är problemet :D

men om man crosskopplar så anv man ju inte kopplingen,
och jag vill ju inte pajja växellådan. :skrämd
 
Varför envisas alla med att köra på 1an??
börja på 2an.. och koppla upp den.. Blir mycke stabilare då..

eller så kör ja upp den på 1an (på gasen) och skickar i 2an med desamma.... 2an tills 10tusen rpm sen är de bara att gasa upp den lite extra och skicka i 3an.. simple as that..
 
Kfc skrev:
Varför envisas alla med att köra på 1an??
börja på 2an.. och koppla upp den.. Blir mycke stabilare då..

eller så kör ja upp den på 1an (på gasen) och skickar i 2an med desamma.... 2an tills 10tusen rpm sen är de bara att gasa upp den lite extra och skicka i 3an.. simple as that..



Använder du kopplingen när du skickar i 2:an?
 
Fick tipset att ha halv gas på 2:an, trycka in kopplingen, ge fullt för att sen tvärsläppa kopplingen. Är det så ni gör? Är inte slangens kung själv så tips är välkommet. Nån som bor i Olso som vill ut och köra, kanske nån som är en fena på ett hjul?
 
Pappsen skrev:
Fick tipset att ha halv gas på 2:an, trycka in kopplingen, ge fullt för att sen tvärsläppa kopplingen. Är det så ni gör? Är inte slangens kung själv så tips är välkommet. Nån som bor i Olso som vill ut och köra, kanske nån som är en fena på ett hjul?

Så gör jag iaf,fast jag drar inte kopplingen fullt in utan slirar lite på den,typ duttar till med 2 fingrar.
 
Med min XR650 så kopplar jag upp den lätt på treans växel, då kan man åka bra länge innan det är dax att snabbt växla upp den till fyran. På trean är den lugn å harmonisk när man slangar omkring, jämfört när man slangar omkring på tvåans växel med en vilde mellan benen :skrämd .
Riktigt skoj är det när man kör långt å bakhjulet :cool: och hojjen börjar vandra i sidled å svajjar lite grann, en sköön feeling som jag inte får nog av nuförtiden.... :tummenupp

Å dra upp den på trean sliter väl lite extra på lammellerna, men det finns ju de som tillverkar lammeller hela dagarna...bara att köpa nya i så fall, så har jag iaf gjort hela sommaren hittills.

ps, ska ni lära er slanga, så gör det i en lång uppförsbacke, istället för en lång raksträck. Uppförsbacken motverkar ju litegranna den fartökning som tenderar att bli....

//Matthew
 
Back
Top