Att växla/Att inte kunna växla

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla pratar om skyddet för just fotknölen och att kängorna ska hålla att stå på över fotknölen utan att svikta.
Okej, jag köper det, en krossad fotknöl är inte kul, men varför måste skorna vara så förbannat klumpiga i övrigt?

Sulan behöver inte vara tjockare än på en gympadojja, ovanlädret behöver inte vara tjockare än på en gympadojja, böjleden behöver inte vara tjockare än på en gympadoja.

Det finns ju för i helvete kolfiber, kevlar och titan att styva upp och förstärka med.

Man behöver inte se ut som och gå som en skitnödig stormtrooper för att man kör en CB400.
Man tycker att något annat än en läderklädd slalompjäxa borde gå att tillverka.
Jag har kört hoj i 40 år och som tur var bara sett ett par svåra fotskador. En var en snubbe som körde in tårna i en trottoarkant så foten vek sig under fotpinnen och bakåt/under. Hade åtminstone blivit färre skador om sulan och ovanlädret hade varit styva och inte formats som en banan. Det finns en hel massa ben och ligament i en fot som du helst inte vill skada... låååång rehab på den.

En annan hade en gammal classichoj (och classic boots som påminde om en tjockare gummistövel). Han hade fotpinnar som ser ut som korta metallspjut överdragna med en tjock gummirulle. Han lyckades köra just nämnda "spjut" genom foten från sidan så fotpinnen (utan gummi) kom ut på andra sidan...hade förmodligen inte hänt med en rejäl stövel avsedd för mc-körning och skitnödiga stormtroopers...lååång rehab på den också...

Men kör du i en gympadoja om du vill så väljer jag min bekväma endurosko (jo det finns sådana även om du inte tror det), och det går dessutom att gå i dessa en hel dag, jag har testat, flera gånger...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Finns väldigt få skor med bra skydd (för väg) som tål vikten av hojen utan att krossa foten i en oturlig vurpa. A-stars supertech r och ett par modeller av Daytona. Några fler?
Lätt värt pengarna enligt mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har kört hoj i 40 år och som tur var bara sett ett par svåra fotskador. En var en snubbe som körde in tårna i en trottoarkant så foten vek sig under fotpinnen och bakåt/under. Hade åtminstone blivit färre skador om sulan och ovanlädret hade varit styva och inte formats som en banan. Det finns en hel massa ben och ligament i en fot som du helst inte vill skada... låååång rehab på den.

En annan hade en gammal classichoj (och classic boots som påminde om en tjockare gummistövel). Han hade fotpinnar som ser ut som korta metallspjut överdragna med en tjock gummirulle. Han lyckades köra just nämnda "spjut" genom foten från sidan så fotpinnen (utan gummi) kom ut på andra sidan...hade förmodligen inte hänt med en rejäl stövel avsedd för mc-körning och skitnödiga stormtroopers...lååång rehab på den också...

Men kör du i en gympadoja om du vill så väljer jag min bekväma endurosko (jo det finns sådana även om du inte tror det), och det går dessutom att gå i dessa en hel dag, jag har testat, flera gånger...

Båda olyckorna du beskriver skulle ha unvikits i smidiga skor med kolfiber/kevlar/titanförstärkningar också.

Stormtrooperplasten ger inget extra skydd.

Kevlar skulle ha hindrat fotpinnen att tränga igenom, det är därför man använder kevlar i skottsäkra kläder.

Den andra är jag lite osäker på, men ingen motorcykelsko skulle nog stå emot bättre än en titansula, men foten skulle ju då krossats mot titansulan istället.
Någon slags riddar-rustning gjord i titan kanske?

En gång i tiden hade dom som körde motorsåg plåthylsor på benen som skydd, nuförtiden har man en smidig kevlarbyxa, utvecklingen har gått framåt...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag misstänker att marknaden för en titan, kolfiber kevlarsko kan vara ganska begränsad med tanke på priset att tillverka en sån sko och vad den skulle kosta. Det skulle nog ändå bli en lite klick av alla hoj åkare som skulle betala de pengarna för en sån sko, men jag kan ju ha fel.

Mycket är nog justering och vana. Jag kan växa min CB250N i crosstövlar men det är svårt men skulle jag höja pedalen och köra mycket skulle det nog gå bra efter ett tag.

Trodde förövrigt att grabben skulle klaga ihjäl sig på att det inte går att växla PY80:in i crosstövlar efter att ha fått köra lite förra hösten i kängor men han tyckte det var lättare att växla i hårda skor. .
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är som med skyddskläder i övrigt; de är avsedda för olika typer av vurpor/situationer.

Enduro/crosskläder är avsedda för korta pass i låg fart, där risken för att få sin egen och andras hojar på dig i en kurva är realistisk. Däremot är de inte gjorda för att kana längs asfalt 60 meter med en 200kg hoj ovanpå benet.

Jag är ganska övertygad om att de seriösa tillverkarna dels är måna om sina kunder, dels har ett visst underlag av olyckor att dra sina slutsatser ifrån.

Kör man enduro/cross; använd utrustning anpassad för det.

Kör man R-hoj; använd utrustning anpassad för det.

Kör man adventurehoj; använd utrustning anpassad för det.

Jag TROR inte att en crosstövel har särskilt mycket slitskydd i sig, exempelvis… dvs kana-på-asfalt-skydd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är som med skyddskläder i övrigt; de är avsedda för olika typer av vurpor/situationer.

Kör man enduro/cross; använd utrustning anpassad för det.

Kör man R-hoj; använd utrustning anpassad för det.

Kör man adventurehoj; använd utrustning anpassad för det.

Jag TROR inte att en crosstövel har särskilt mycket slitskydd i sig, exempelvis… dvs kana-på-asfalt-skydd.

Killen i brevet kör Honda CB 400 och har blivit rekomenderad crosskängor och roadracingstövlar.

Har du något bra tips på en CB400 stövel?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Utan att veta något om önskemål beträffande utseendet eller särskilda varumärken så skulle jag föreslå ett besök hos någon Handelsbodenbutik och kolla på t ex https://www.handelsboden.com/skor/touring/dreamer eller liknande.
Det jag sett av äldre versioner av deras stövlar så har de varit prisvärda.
Annars har ju t ex lellesmc.se ofta rea.
Jag har ett par TCX med lågt skaft när jag åker till något ställe där jag ska gå mycket och ett par Richa nästanrace-stövlar för all annan körning på väg. På bana är det TCX racestövlar.
Viktigast för mig är klämmskyff och skydd mot vridning av vristen.
De låga TCX har inget av det tyvärr.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Killen i brevet kör Honda CB 400 och har blivit rekomenderad crosskängor och roadracingstövlar.

Har du något bra tips på en CB400 stövel?

f0da4c3ec3c1a61874ff8ae132878247.jpg


Visst var det CB400?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Båda olyckorna du beskriver skulle ha unvikits i smidiga skor med kolfiber/kevlar/titanförstärkningar också.

Stormtrooperplasten ger inget extra skydd.

Kevlar skulle ha hindrat fotpinnen att tränga igenom, det är därför man använder kevlar i skottsäkra kläder.

Den andra är jag lite osäker på, men ingen motorcykelsko skulle nog stå emot bättre än en titansula, men foten skulle ju då krossats mot titansulan istället.
Någon slags riddar-rustning gjord i titan kanske?

En gång i tiden hade dom som körde motorsåg plåthylsor på benen som skydd, nuförtiden har man en smidig kevlarbyxa, utvecklingen har gått framåt...
Ta inte illa upp, nen tror inte det är någon kevlar i någon av mina "huggarbyxor" jag använder på arbetet eller privat. Stoppfibrerna görs väl av Engtex i Ulricehamn om jag inte är helt fel underrättad och är vita, kevlar är väl gulbrunt till färgen? Rätta mig om jag har fel, men tror inte det är någon kevlar i byxorna, men men misstänker att vad du egentligen vill säga är att användandet av skydd har utvecklats från " rena pansarplåtar" till smidiga mjuka material med minst lika bra skydd eller bättre för användaren utan att hämma rörelser eller tillfoga massa vikt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ta inte illa upp, nen tror inte det är någon kevlar i någon av mina "huggarbyxor" jag använder på arbetet eller privat. Stoppfibrerna görs väl av Engtex i Ulricehamn om jag inte är helt fel underrättad och är vita, kevlar är väl gulbrunt till färgen? Rätta mig om jag har fel, men tror inte det är någon kevlar i byxorna, men men misstänker att vad du egentligen vill säga är att användandet av skydd har utvecklats från " rena pansarplåtar" till smidiga mjuka material med minst lika bra skydd eller bättre för användaren utan att hämma rörelser eller tillfoga massa vikt.

Kevlar kan vara vilken färg som helst, det finns vit kolfiber också.

En snabb sökning ger att det är Dyneema som har ersatt Kevlar.

"För några år sedan var Kevlar det nya materialet som alla talade om. Nu har utvecklingen gått vidare. Idag är det den vita Dyneema-fibern som är intressant. De töjer sig minimalt."
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top