Att välja hoj VARFÖR SÅ SVÅRT??

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu får ni ta mig tusan ta o hjälpa en som håller på att bli schitzofren...

Håller på att kolla efter en annan hoj efter att ha hunnit avverka 2 hojar denna säsong, första en offroad den var inte alls "jag" men något praktiskt enkelt och börja med samt att den gjorde en lätt marksyning som nästan ALLA gör åtminstone med första hojen(andra tycker det är lagom att göra rejäla marksyningar 1-3 ggr per säsong, dyr hobby :hihi ) Nåja bara ingen blir skadad så vad gör det materiella då, nada.

Min Fzr 1000 trivs jag rätt bra med, men jag vill köpa något nyare och bättre(kan man få bättre än fzr??) är lite rookie med mc då jag tog kortet iår, men har dock kört till och ifrån länge ändå, men inte landsvägshojar.

Det jag vill ha min hoj till är till och ifrån jobbet, kortare samt längre dagsturer, kanske kortare minisemestrar, dock inget "åka till Södra italientjohejs" men samtidigt skadar det inte om hojen duger till det.

Jag provade en vfr 800fi 1998, tyckte jag satt oerhört bra, den lät o kändes bra, samt att Honda är kvalité, alltid bra betyg både i press samt från mc-folk man pratat med(tack för tipset arwe), fördel som jag tycker med är centralstödet, MEN...personligen gillar jag ett öppet stuk då man ser motorn och allt är servicevänligt som plus, plus att jag vill ha toppkåpa.

Då funderar jag på Bandit 1200s, men då har man hört att ramen samt fjädring skall vara lite vek, sen har jag funderat på Fzs 1000 och den verkar ha ett bra rambygge trots att det är rörram, sen sneglar jag åt RF 900, den verkar också vara en trevlig hoj, dock plastinbakat då.. Yamaha xjr finns, men då gillar jag inte runda lys-stuket sen med en toppkåpa/vindskydd så förstörs linjerna.

Kawwa har väl någon gpz 1100 med lite öppet stuk!? Sen finns ju Blackbirden och Hayabusan, men det tycker jag är snudd på för stort(???) Skall ju även vara liite smidigt för kortturer med....

Eller skall man ha en gsx-r 1100 med crosstyre, underbar motor säkert med upprätt sitta.

Kan någon ge mig mera råd och tips på andra sköna modeller? Är rätt lång 193 cm, och vill inte ha under 750 cc. Jag vet att jag vill ha lite större maskin med mycket vrid, sen tror jag att "upprätt" är ganska skönt, det var väl det som var bäst med offroaden i alla fall.

Så frågan är "Vad skall man ha" :va :va :confused: :va :va
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Busan tycker jag inte alls är osmidig... det kort jag kört den.
Mitt tips : Behåll det du har tills du blir 'kär' i en annan hoj. Först då slår du till... Säger det inte "klick" när du provkör, gör det nog inte det i efterhand heller.

Föressten, vad hände med R750 ? :tummenupp
 

gsxrfredde

Medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Skultuna
Hoj
GSXR 750
har samma problem som dig...letar ny hoj nu och det är inte lätt...vet inte vad man ska ha.... zxr 750, gsxr 750, fzr1000, gsxr 1100 ???????
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
kitora skrev:
Var det noget med en Ducati Monster ?

Den er perfekt til lidt blandet touring og sportskørsel. Det faktum at den på samme tid er mega cool gør den ikke mindre attraktiv!

Du kan checke min og ringe hvis du er interesseret.

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=13020[/QUOTE

Tack för erbjudandet, men inget för mig, men fräck hoj á là caferacer :tummenupp
 

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
Prova prova å prova...

Min R1a kan du få ta en sväng på om du vill känna på en sån. Själv började jag på en gammelgixxer köpte en r1 men nu vill jag ha en 600, så kan det gå.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
FredR1k skrev:
Prova prova å prova...

Min R1a kan du få ta en sväng på om du vill känna på en sån. Själv började jag på en gammelgixxer köpte en r1 men nu vill jag ha en 600, så kan det gå.

Det skulle säkert vara trevligt att prova en R1:a. Igentligen skulle man när man är ute och kör tillsammans bytlånas lite med varandra och köra ett par mil blandade vägar, för att skaffa referenser för har man provat ex en R1:a så vet man hur den känns, skiljer så lite om det är en 98-02, samma om det skulle vara en gpz 900 från 84, så vet man hur modellen från 84-90(?)känns på ett ungerfär.

På så sätt kan man skaffa sig ett "referens" bibliotek, och man kan få upp ögonen för en hoj man kanske inte alls trodde var något för sig!

Men vi får väl rikta in oss till våren och bytlånas hoj o köra en sväng tillsammans, inte för att tokköra och toppa, bakhjulåka MEN för att känna lite referenser hur man sitter, växellåda bromsar, chassi etc etc och utvärdera " är detta något för mig?"

Är lite anti att annars låna ut hojen till bekanta då jag hade en gammal vän som jag lånade ut till och utnyttjade det för mycket, jag gav han lillfingret och han tog hela handen...(fick till o med för sig han skulle låna hojen 2 dagar för att köra till Bohuslän..)Men kör man tillsammans så är det en annan 5.a, undrar om fler skulle haka på detta, Skulle man ut en 20-25 mila repa skulle man kunna prova flera kategorier hoj, om folk var med på den idén.
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Finns enligt mig ingenting att fundera på utom hur man kör och använder sin hoj.
Vill man kunna hänga med ordentligt på bana är det ju utan tvekan Gixxer 750 från -98 o framåt, Gixxer 1000 -01 o framåt, R1 -98 o framåt osv.

Vill du kunna åka lite längre utan att vilja plocka av röven efter 4 mil, åka ifrån det mesta rakt fram OCH kunna svänga med den så titta på en Busa eller en ZX-12R!
(Naturligtvis är jag något partisk... :D )

Edit:
Jag åkte ju själv FZR1000 -91:a förut och tyckte den gick bra, men skillnaden att sedan åka 12:a... oj oj oj, Mycket större skillnad än vad man kunde tro!

Edit 2:
Kom ut och LYSSNA på min hoj så är provkörningar överflödiga :hihi
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Funatic skrev:
Finns enligt mig ingenting att fundera på utom hur man kör och använder sin hoj.
Vill man kunna hänga med ordentligt på bana är det ju utan tvekan Gixxer 750 från -98 o framåt, Gixxer 1000 -01 o framåt, R1 -98 o framåt osv.

Vill du kunna åka lite längre utan att vilja plocka av röven efter 4 mil, åka ifrån det mesta rakt fram OCH kunna svänga med den så titta på en Busa eller en ZX-12R!
(Naturligtvis är jag något partisk... :D )

Edit:
Jag åkte ju själv FZR1000 -91:a förut och tyckte den gick bra, men skillnaden att sedan åka 12:a... oj oj oj, Mycket större skillnad än vad man kunde tro!

Edit 2:
Kom ut och LYSSNA på min hoj så är provkörningar överflödiga :hihi

Din har jag hunnit hört, den skröt jag inför en jobbarkompis att de var en djäkla gött ljud i den pipan(det lilla man hörde).

Visst skulle jag vilja ha en sån ny o fin hoj, men det får bli när man är 40...lite för mycket pengar för mig än så jag vill nog hålla mig kanske runt 30 000- 40 000 pix, kanske importera en hoj för runt 30 000 så kan man få mycket för pengarna, köra flera år och den är fortfarande värd samma peng minst.

Har du fixat till hojen ännu? Blir väl vinterfixis kan jag tänka mig!
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Funatic skrev:
Vill du kunna åka lite längre utan att vilja plocka av röven efter 4 mil,

Det där med att man får ont i rumpan av att köra 'extrem sporthoj' efter mindre än 20 mil tycker jag verkar otroligt överdrivet. Eller också så kör man otroligt passivt. Min 750 skall vara bland dom extremaste i sittställning - själv tycker jag den är en bra avvägning mellan sportig och praktisk hoj.

Sportlover - om jag skulle skaffa en hoj efter din kravspec skulle det bli en Busa. Eller kanske en 12:a. Men troligast en Busa.
 

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Ort
Eknö
Hoj
...
FredR1k skrev:
Själv började jag på en gammelgixxer köpte en r1 men nu vill jag ha en 600, så kan det gå.

Du är inte sugen på att byta :tomten hojta till isåfall...!

Själv tycker jag inte att det är specielt svårt att välja, det svåra är att få ekomomin att gå ihop :tungan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Funatic skrev:
Finns enligt mig ingenting att fundera på utom hur man kör och använder sin hoj.
Vill man kunna hänga med ordentligt på bana är det ju utan tvekan Gixxer 750 från -98 o framåt, Gixxer 1000 -01 o framåt, R1 -98 o framåt osv.

Vill du kunna åka lite längre utan att vilja plocka av röven efter 4 mil, åka ifrån det mesta rakt fram OCH kunna svänga med den så titta på en Busa eller en ZX-12R!
(Naturligtvis är jag något partisk... :D )

Edit:
Jag åkte ju själv FZR1000 -91:a förut och tyckte den gick bra, men skillnaden att sedan åka 12:a... oj oj oj, Mycket större skillnad än vad man kunde tro!

Edit 2:
Kom ut och LYSSNA på min hoj så är provkörningar överflödiga :hihi

Köra o tävla på bana är jag väl inte direkt intresserad av, inte att köra 100 tals meter på 1 hjul heller för den delen.
Men vad tycker ni om Honda Blackbird då? Är ju snudd på samma sak. Den skall man tydligen sitta bra i, och Honda är ju alltid Honda(har ju hunnit med 2 jappar redan skulle vara intressent att byta märke igen)
 

skitskrajmc

Djupgående terapi
Gick med
15 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
En sån där snabb sak
Tja jag hade en Black bird innan jag köpte busan, visst är det en skön hoj att köra men jag rekomenderar faktiskt busan :tummenupp
Busan är lättare att svänga med än vad Black birden är och körställningen skiljer inte så jävla mycket så att det är något att bråka om.
Black birden blev dock några tusenlappar billigare att försäkra än busan och avgas system är billigare till Black birden än till busan.
Har du frågor PM:a mig

Lasse
 

*CASHMAN*

Ceterum censeo Sandviken esse delendam
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
SUZUKI RM250 -91
sporTlovEr skrev:
Köra o tävla på bana är jag väl inte direkt intresserad av, inte att köra 100 tals meter på 1 hjul heller för den delen.
Men vad tycker ni om Honda Blackbird då? Är ju snudd på samma sak. Den skall man tydligen sitta bra i, och Honda är ju alltid Honda(har ju hunnit med 2 jappar redan skulle vara intressent att byta märke igen)

Håller med dig angående att Honda är det mest kvalitetsmedvetna märket men innan du förvirrar dig i den japanska djungeln ta en titt på Triumph Sprint RS, framför allt min. Den är ok att försäkra, går bra (provkör gärna min). Körställningen påminner en del om VFR'en. En allroundcykel som man utan problem kan åka till Norge på långsemester med lika väl som att man kan gasa med pojkarna på småvägarna runt stan. Min ligger på en bit över 120 hk och kostar ca 7-8000 i helförsäkring per år hos IF. Nämnde jag att min är till salu förresten...........
//Kalle
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
*CASHMAN* skrev:
Håller med dig angående att Honda är det mest kvalitetsmedvetna märket men innan du förvirrar dig i den japanska djungeln ta en titt på Triumph Sprint RS, framför allt min. Den är ok att försäkra, går bra (provkör gärna min). Körställningen påminner en del om VFR'en. En allroundcykel som man utan problem kan åka till Norge på långsemester med lika väl som att man kan gasa med pojkarna på småvägarna runt stan. Min ligger på en bit över 120 hk och kostar ca 7-8000 i helförsäkring per år hos IF. Nämnde jag att min är till salu förresten...........
//Kalle
'

Säkert bra hoj, men vet ej om det är något för mig..? De verkar vara lite "speciella" trots allt, Triumph, men de har blivit bra, mot 60 talets skräp, de som körde trajor då behövde aldrig smörja kängorna det såg motorn till....
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top