Att välja hoj VARFÖR SÅ SVÅRT??

Funatic skrev:
Du!
Titta om du inte kan hitta en fin zz-r 1100 då?
Bra maskin i rätt prisklass!
(rätt mycket motor också)

Ja har funderat på det med, dessa har väl mest figurerat runt i huvudet på mig:

Kawasaki zx9r, Kawasaki zzr 1100,Kawasaki zrx 1100, Kawazaki zx 12r, Suzuki gsx 1100 r , Suzuki rf 900, Suzuki Bandit 1200(tveksamt med rörramen där, varför välja rörram när det finns i alu?), Hyabusa 1300, Yamaha fzr 1000 från 1995(sista modellen med yzf 750 look), Yamaha Thunderace, Yamaha fzs 1000(skall vara riktigt bra rörram faktiskt på den!?)Honda Blackbird, Honda cbr 900 Fireblade, Honda VFR 750/800. Med någon av alla dessa tror jag att jag skulle bli supernöjd! Mycket motor i alla bra vridmaskiner, dock med lite olika sittställningar.

Annat jag funderat på som fallit bort:

Suzuki gsx 750 f(bra hoj säkert, men njaee.) Yamaha diversion 900(stor, alldeles för slätstruken i kaross och motor)Honda cbr 1000f(säkert bra men, ser stor o lite slät ser gammal ut..)Suzuki Tl(tveksam på twin,men hårigt ljud!!..) Honda Cbr 600(säkert en skitbra hoj kvalitétsmässigt, som är en riktig durecellkanin, men 600 cc, jobbigt att åka långt o ev med passagerare)

Jag måste dock hitta någon som är bra i försäkringspremie, kan inte betala 10 000 tals kronor i årspremie, sen vill man hitta någon hyffsat i pris, tror dock så tveksam som jag är att det är bästa att skynda långsamt, har blivit erbjuden av flera i "remsan" att prova(provsitta) hoj så man får lite mer refereneser.

Undertiden kör jag min sporthojsikon, uttdrag från allt om Mc nr 7/8 från 1987(jag har ju den förbättreda 1989:an):

"På vägen är den en trevlig bekanskap,, den känns lika lätt som en 750:a att hantera, trots framåtlutad körställning så godkänt i komfortronden, här är ett citat från samma tidning: -En vildsint, nästan primitivt sensuell körmaskin som följer förarens minsta vink och har prestanda långt bortom allt vett och sans-det är Yamaha FZR 1000"

du får nog göra som de flesta redan rekommenderat ... provkör och skaffa dig en uppfattning. Blir du kär så vet du.

Tur att man själv inte har sådant problem. Jag föddes grön och kan absolut inte tänka mig något annat än en grön ninja (ingen regel utan undantag, tysk grammatik :D , MV Agusta hade jag förstås haft svårt att tacka nej till :Bugar )

Det ÄR det. Jag körde nästan 700 touringmil i somras. Längsta repan var Sthlm - Gardasjön (Italien), 450 mil på 11 dagar. Man kan säkert åka skönare men om man inte har planer på att ha flera hojar så är det nog inte så mycket att göra om man vill ha sporthoj.

Pejo skrev:
Det där med att man får ont i rumpan av att köra 'extrem sporthoj' efter mindre än 20 mil tycker jag verkar otroligt överdrivet.
QUOTE]

Nicke skrev:
Det ÄR det. Jag körde nästan 700 touringmil i somras. Längsta repan var Sthlm - Gardasjön (Italien), 450 mil på 11 dagar. Man kan säkert åka skönare men om man inte har planer på att ha flera hojar så är det nog inte så mycket att göra om man vill ha sporthoj.

Pejo skrev:
Det där med att man får ont i rumpan av att köra 'extrem sporthoj' efter mindre än 20 mil tycker jag verkar otroligt överdrivet.

Ja, vill jag åka för att det ska vara bekvämt, då tar jag bilen. Tänk att åka på fel hoj bara för att det ska vara bekvämt.., komma fram till en underbar kurva och känna att materialet inte svarar... näe, då får det hellre vara.

sporTlovEr skrev:
"På vägen är den en trevlig bekanskap,, den känns lika lätt som en 750:a att hantera, trots framåtlutad körställning så godkänt i komfortronden, här är ett citat från samma tidning: -En vildsint, nästan primitivt sensuell körmaskin som följer förarens minsta vink och har prestanda långt bortom allt vett och sans-det är Yamaha FZR 1000"

Ehhh... harkel host host harkel:

"Den explosiva karaktären gör hojen lämplig för aktiv körning på bana eller kurvig väg. Den kräver att bli hårt körd och allt på hojen hetsar gärna föraren till det. Växellådan är en av marknadens bästa och klyschan 'som att skära i smör' passar.

Chassit är blixtrande snabbstyrt, med nästan obegränsad markfrigång och grymma bromsar.
Önskelistan över förbättringar är kort.

Till 1998 uppdaterades modellen. Motorn fick insprutning och effekten steg till hela 135 hästkrafter. Insprutningssystemet gjorde dessutom effekten i mellanregistret starkare och svaret i gasen är enormt.

En av decenniets häftigaste sporthojar och det finns få av den här kalibern. Är du medveten om att du köper en racer, blir du inte besviken."

GSX-R750 96-99

The Ninja ZX-12R - When you like to be ahead of things.

Klippt från Bike.se:

Av: Brincken Betyg: 5/5
Årsmodell: 2000 Datum: 2002-07-04

Har allt.....
Mycket trevlig att köra man saknar ingenting..

Av: Lappen Betyg: 5/5
Årsmodell: 2000 Datum: 2002-07-08

En klart mäktig maskin!
Mycket nöjd med den. Betydligt elakare än min tidigare ZZR 1100.
Kanonhoj även för oss som kör lugnt och sansat!
Hmmm... men det var ju förståss det där med däckslitaget....men det är säkert däckfabrikanternas fel!!

Av: Turbo_Jessie Betyg: 5/5
Årsmodell: 2002 Datum: 2002-08-15

Kawasaki ZX-12:a är den bästa hojen jag har köpt faktiskt... Jag bara älskar den och äger man en sådan cykel så behöver man inte vara rädd för att ha för lite effekt.
Ja vad mer kan man säga om den, prova den så får ni se vad jag menar...

Av: Peter_Burman Betyg: 5/5
Årsmodell: 2002 Datum: 2003-03-05

Jag har precis fått min 2002:a i svart/guld och kan bara basera min första recension på den körda sträckan av 30 meter från handlarens trailer in i garaget, och på dom rent kroppsliga reaktioner den väcker... Och då pratar jag inte om illamående.

Första intryck: Wholy Shiiiiiiiiit!

Återkommer efter första vårturen.

Av: Bluerider Betyg: 4/5
Årsmodell: 2000 Datum: 2003-03-22

Åkte 800 mil på detta "monster" å bytte bakdäck 2 ggr under denna period, men det är säkert däckstilverkarnas fel... Otroligt rymlig att sitta på även om man är lång, kraft i överflöd men lite "läskig" i insprutningen om man slog av och gick på den igen i utgång av kurvor o dyl. Vågade/orkade man bara bryta den på kurviga vägar så funkade även det men vad skulle man där och göra när man kunde ta långa högfartssvängar i + 2.. och lämna andra bakom sig !! Otroligt stadig och fin i höga farter. Fascinerande hoj, som de flesta borde få prova, som sagt kraft i överflöd !! Idag prisvärd som de flesta "7:or" !!

Av: edling Betyg: 5/5
Årsmodell: 2000 Datum: 2003-06-14

har kört ca.50 mil på min nyinförskaffade 12:a,man får gåshud, vilket monster,kraft som räcker och blir över,en liten grej bara,klonkig låda.men vilken milslukare när man kan ligga och marsa i typ 220,ser fram imot många härliga mil,ruskigt mycke hoj för pengarna!

Av: kawazx12r Betyg: 5/5
Årsmodell: 2000 Datum: 2003-07-28

Bästa hojjen än så länge, ångrar inte bytet från Blackbirden. Underbar cykel att åka långt på, marchar lätt i 170-220km/h. Enda negativa, känns lite tung i vissa lägen, men det kan man säkert fixa med lite delar från Muzzys, samt ett par fälgar i magnesium. Klart prisvärd hoj, älskar den!!! Sen har vi ju däckslitaget, men det är en annan historia :-)

------------------------------------------------------------------
The Ninja ZX-12R - When you want to leave everything behind.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti