Att ta förarbevis till snöskoter?

Vad säger proffsen om motorstorlek då?
Är det något som är att föredra gällande hållbarhet/service?

Det är väl bara snöskoter som är dyrare per körd mil än vad en sporthoj är.

Jag vet flera med relativt nya skotrar som har renoverat spruckna kedjehus, bytt halva boggien , kvaddat någon framvagn samt i något fall lyckats rulla så att chassiet har blivit snett utan att dom kör som flåbusar med grejorna och trots att dom servar.

Inte nog med det, när man plockar ut en sprillans skoter måste man i många fall bygga om dom för flera tusen direkt, nya dämpare, annan matta osv osv

Näe, skoter får vara för min del, det räcker med enstaka provturer.

Hur står sig den utbildning du fick mot det här?

Klart den inte höll måttet, men jag känner mig inte så drabbad, för mig gällde förarbevis mest formaliteter. Jag har kört både scoter och terränghjuling innan, men givetvis kommer man som helt ny är det ju inte bra om man inte får "rätt" utbildning. Men som sagt känns inte som att jag tänkte klaga då jag som så många andra är glada att man själv lyckades ta det och då även okomplicerat.

Men boggien spricker. Massor med folk som spräcker båda boggieskenorna på mitten. Helt galet underdimensionerade.

Hm okej, på M modellerna vet jag att det är problem, dock inte hört nån med F som har problem. Som jag har plågat min så tycker man det borde visat sig nu..

Hm okej, på M modellerna vet jag att det är problem, dock inte hört nån med F som har problem. Som jag har plågat min så tycker man det borde visat sig nu..

Om du tagit några turer på skotercrossbana eller landat fel i hög fart på några riktiga mogul-leder så hade du nog också märkt det. Kan iofs varit vissa serier som var drabbade.

Om du tagit några turer på skotercrossbana eller landat fel i hög fart på några riktiga mogul-leder så hade du nog också märkt det. Kan iofs varit vissa serier som var drabbade.

Hm, ja jag har ju en 06:a och det är ju sista årsmodellen med det "första" F chassiet, kan ju hända att min är uppdaterad.

Då har man gått och blivit med snöskoter mitt i sommaren.
Blev en IQ 440 till slut :)

Fint skick om man bortser fran att mattan måste bytas.
Här stötte man på ett litet problem.

Att välja matta är ju en hel vetenskap. :va

Vad ska man köpa?
Kommer bli väldigt blandad körning.

Längtar till vintern.
:banana

Då har man gått och blivit med snöskoter mitt i sommaren.
Blev en IQ 440 till slut :)

Fint skick om man bortser fran att mattan måste bytas.
Här stötte man på ett litet problem.

Att välja matta är ju en hel vetenskap. :va

Vad ska man köpa?
Kommer bli väldigt blandad körning.

Längtar till vintern.
:banana

Jag har haft 44" cross country på mina allroundmaskiner. Men då har ju jag inte haft startmotorn som primär drivkälla på mina maskiner. Så en 38" är nog max för din.

Kör du led är Ripsaw skiten. Kör du ospårat är Cahnnenger Extreme skiten.

Jag vet flera med relativt nya skotrar som har renoverat spruckna kedjehus, bytt halva boggien , kvaddat någon framvagn samt i något fall lyckats rulla så att chassiet har blivit snett utan att dom kör som flåbusar med grejorna och trots att dom servar.

Inte nog med det, när man plockar ut en sprillans skoter måste man i många fall bygga om dom för flera tusen direkt, nya dämpare, annan matta osv osv

Näe, skoter får vara för min del, det räcker med enstaka provturer.

Jepp. Var mycket därför jag investerade i 4takt. Inte riktigt lika busigt men en dröm när det kommer till slitage och underhåll. För att inte tala om att slippa oljekostnaden.

Fast sen sopade jag ju förvisso in i en sten och krökte halva framvagnen.
8000:-
plus jobb
plus moms

Kostar att ligga på topp :gnissla

Jag har haft 44" cross country på mina allroundmaskiner. Men då har ju jag inte haft startmotorn som primär drivkälla på mina maskiner. Så en 38" är nog max för din.

Kör du led är Ripsaw skiten. Kör du ospårat är Cahnnenger Extreme skiten.

App app, om jag har fattat rätt så har den en 44a original :mattias

Hur stor skillnad ger det att köra 44 vs. 38?

Så det gäller helt enkelt bara att komma fram till hur jag kommer att köra i vinter då...

App app, om jag har fattat rätt så har den en 44a original :mattias

Hur stor skillnad ger det att köra 44 vs. 38?

Så det gäller helt enkelt bara att komma fram till hur jag kommer att köra i vinter då...

Skillnaden mellan en 38a och en 44a är inte jättestor.

Jag skulle nog valt en 38 till din trots allt. Den har nog lite klen motor för något större.

Trådlyft! :)
Det blev inget förarbevis för snöskoter under 2010, men i år tänkte jag försöka ta förarbevis för terränghjuling. På gården har det införskaffats en Yamaha Grizzly 700 och det är mest därför.

När jag har mitt förarbevis för terärnghjuling, får jag då [enligt lagen] fortfarande köra terränghjulingen [som är reggad som terrängskoter] på skoterled? :confused:

Trådlyft! :)
Det blev inget förarbevis för snöskoter under 2010, men i år tänkte jag försöka ta förarbevis för terränghjuling. På gården har det införskaffats en Yamaha Grizzly 700 och det är mest därför.

När jag har mitt förarbevis för terärnghjuling, får jag då [enligt lagen] fortfarande köra terränghjulingen [som är reggad som terrängskoter] på skoterled? :confused:

Kan inte svara på din fråga. men folk som kör fyrhjulingar/crossar mm på leden blir hatade(av mig iaf), för att dom bara kör sönder leden. det blir jävligt spårigt efter däcken och kommer skidan i ett spår när man kör 70 är det inte så roligt...

Snor tråden lite och går OT. Vad brukar försäkringspremierna ligga på, är det sporthojspriser?
Stort skillnad på värstingarna mot de lite mer åka-o-fiska på sjön skotrarna?

:nyfiken

Åka sporthoj är ju gratis? Håller man bara gummisidan neråt krävs det ju bara nån uppsättning däck, ett oljebyte och ett drivpaket var tredje säsong. Allt annat håller ju utan problem.

En snöskoter utsätts för mycket mer misshandel.

Snor tråden lite och går OT. Vad brukar försäkringspremierna ligga på, är det sporthojspriser?
Stort skillnad på värstingarna mot de lite mer åka-o-fiska på sjön skotrarna?

:nyfiken

Min polaris edge 2001 på 600cc och ca 115hk ligger på 1750kr/helår.
Pappa som har försäkringen på sig (40+).
Men kompisen har en polaris rmk 800 02:a och han betalar mindre för sin. För det räknas som lössnö makin och min räknas som sportskoter.

Jag får pröjsa 3.000:- avställningsbar halv för Assaulten.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park