Att smita från polisen!

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har polisen inte viktigare saker att göra än att jaga ensamma hederliga hojåkare!Har man sporthoj då kör man väl fort i bland givetvis på väl valda tillfällen.Minns Ghostrider filmerna då Polisen skulle hänga på skapade själva en olycka under jakten! Skulle de inte sluta med långa hetsjakter????utan resultat bara risker!Det är våra skattepengar de åker omkring och slösar med!Snabba hojar ska säljas men var ska de användas? De ouppklarade inbrotten ökar och utredningar hinns inte med för det är inte så fint(coolt) att arbeta med att lösa dessa!...Men det är tydligen coolt att jaga hojåkare!Vad ger det för signaler!Visst är det bra att trafikpolis finns helst då mogna poliser som gör rätt avvägningar men tokjakter tror jag ej på!!Och går det att jaga trafiksäkert???
Och vad hände med Ghostrider?????

Hahaha var det du som va ute och rastade kawan?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Och vad hände med Ghostrider?????

Gick under jorden för mycket, fick mask och föråt sig på avmaskningsmedel kanske? Skaffade villa och hund? Blev hungrig, åkte hem, lagade utskuren biff (blodig) med rösti och gorgonzolasås, åt med en bättre flarra chataeu-neuf-du-pape och somnade framför TV:n! Frågorna är många.. Lika många som ghostriders kanske?!:va
 

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Detta var nog en av dom roligaste trådarna jag läst hittills på SH, "mc fällan" haha vilken dåre men jag fick mig ett gott skratt. Givetvis så har man varit i moppe åldern och gjort ett och annat när man kört trimmat. Jag har svårt att veta om personen i fråga är seriös eller inte eftersom jag inte känner han/hon. Men att uppmana folk till att dra snuten är väl inte direkt det bästa?..

What can I say..
http://www.dn.se/sthlm/22-aring-dog-efter-extremfard-pa-mc
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
såg en polare göra en snygg grej en gång.
polisen som blev intresserad av hans hoj, dom började vända( dom stod på en parkering på sidan av vägen ) och han drar på för fullt så fort han ser dom. han får sånt försprång att dom tappar sikten på honom i en kurva där det står en industrilokal.
han kör in bakom industrilokalen och polisen kör rätt förbi... :yoparty

så gömma sig är mitt förslag. :yoparty

jag har faktiskt provat "köra och gömma mig" tricket och det funkade alldeles utmärkt :tummenupp kom på en 50 sträcka men eftersom där var 2 skyltar så blir det ju 100 och precis när jag kommit upp i 120 så möter jag farbror blå :huvet men klok som jag är så svängde jag snabbt in bakom en lastbilssläp som stod parkerad. väntade 20 sekunder och grisen kommer körande med blåljusen på :tummenupp tur att man är snabb tänkt :yoparty:rock:hihi
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
lite mer helikopter info: en blackhawk kan du flyga i 2h på cruse speed men om du har lite bråttom så du kör full effekt. och då flyger i 400+ så varar en tank i 25min vilket innebär att en helikopter drar mer än 4 gånger så mycket på fulleffekt som på cruse speed vilket betyder att om man fläskar på fullt så bör man kunna klara sig undan dom. :tummenupp Om man kollar på island of man så kör dom ifrån film helikoptrarna inne i städer så då borde vi glada "amatörer" kunna rasta en polisfläckt på motorvägen :crash
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Detta var nog en av dom roligaste trådarna jag läst hittills på SH, "mc fällan" haha vilken dåre men jag fick mig ett gott skratt. Givetvis så har man varit i moppe åldern och gjort ett och annat när man kört trimmat. Jag har svårt att veta om personen i fråga är seriös eller inte eftersom jag inte känner han/hon. Men att uppmana folk till att dra snuten är väl inte direkt det bästa?..

What can I say..
http://www.dn.se/sthlm/22-aring-dog-efter-extremfard-pa-mc

Nej det är inget bra att uppmana folk att piska ifrån blåbärs polisen :huvet men måste man så måste man :7peta alla har sina skäl till varför dom gör det :hihi men jag har inga skäl till varför jag gör det :dummer

Jo denna tråden är bara rolig rolig :) :fyllisar
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tycker kalla fakta skulle tagit upp denna länken när de ändå var på oss :) Undra hur många som dött av skratt hemma i TV soffan när de tagit upp detta med den där dödligt alvarliga blicken
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
En annan mer seriös fråga. Om polisen skulle råka försöka stoppa en i granbyn och som i mitt fall hade garanterat sätt nummerplåten. Hur brukar de göra då. Sätta sig i bilen och lulla hem till mig inom 20 min och knackat på?

Eller de kommer någon dag senare?
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
En annan mer seriös fråga. Om polisen skulle råka försöka stoppa en i granbyn och som i mitt fall hade garanterat sätt nummerplåten. Hur brukar de göra då. Sätta sig i bilen och lulla hem till mig inom 20 min och knackat på?

Eller de kommer någon dag senare?

Vissa kör till hemadressen, vissa kanske gör det en annan dag, vissa skiter i det, vissa skulle kanske stoppa dig nästa gång dom ser dig och diskutera lite med dig.
Beror på hur gärna just dom/den polisen vill sätta dit dig.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vissa kör till hemadressen, vissa kanske gör det en annan dag, vissa skiter i det, vissa skulle kanske stoppa dig nästa gång dom ser dig och diskutera lite med dig.
Beror på hur gärna just dom/den polisen vill sätta dit dig.


Troligen rätt mycket för båda de poliser som håller till i byn har blivit några riktiga egon och är nyskolade desutom.

Fast har jag förståt dem rätt hade de varit den typen som slängt sig i bilen förr att äntligen få njuta av en biljakt. Sen är ju frågan om de hade orkat känna sig duktiga nog att åka hem till mig och försöka pressa ur mig på bevis.

Vilket som stör mig extra mycket för han har personligen varit en typ klassexempel på Zatzymupp sen han var 15 med ex antal bilar demolerade pga brist på säkerhetsmedvetande
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har polisen inte viktigare saker att göra än att jaga ensamma hederliga hojåkare!

Normalt sett är det inte dom hederliga som dom jagar... :tungan

Utöver detta verkar du blanda ihop trafikpoliser med riktiga poliser. Det är inte trafikpolisen som kommer när du anmäler ett inbrott...
 

Rookie80

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Köping
Hoj
-02 Yamaha R1
Hahaha sjukt kul tråd detta, har läst, skrattat och eftersom man är en funderande människa så beslutade jag mig faktiskt också för att intervjua en polis i ärendet.

Enligt dennes polis utbildningsmaterial samt han/hon själv och även personens befäl är praxis i dagens läge detta.

Jag kör för fort, (på bakhjulet såklart för jag är tuff! Iallafall när jag skryter för kompisarna) kör igenom en kontroll i 150 på 90-sträcka. Detta är scenario 1.

Svar: polis som arbetar vid kontroll gör sitt jobb, kontaktar befäl i länet och ber om tillstånd att ta upp jakt, brottet som begåtts är vårdslöshet i trafik alt grov vårdslöshet i trafik. Sålunda ett bötesföreläggande brott. Befälet kommer i den frågan då ge två alternativ.
1. Följ efter på avstånd, absolut ingen jakt ett pressning av förövaren får förekomma.
2. Avvakta och stanna på platsen.

Om jag då märker att polisen tar upp "jakt" på mig (vilket inte borde ske i 99% av fallen) kan jag enkelt vrida på rullen för att öka avstånd, köra hem och gå in och duscha. Till detta ska också tilläggas att tiden det tar för patrullen att få tillstånd borde generera i ett relativt stort försprång.
Detta är alltså ett förfarande gällande ett bötesbrott!

Scenario 2. Jag ligger och pressar på någon lurvig väg. Märker att jag har en civil/målad bil med i rumpan på avstånd. Fortfarande är brottets karaktär inte tillräckligt grovt för fängelse. (och fortfarande måste patrullen höra sin begäran om att få tillstånd att efterfölja förövaren. Kör till närmsta stad, rulla in där det finns folk, jakten kommer att avbrytas i 99% av fallen, polisens nya riktlinjer sen Sthlm (dödsjakten) är att inga övriga medtrafikanter samt civilister får utsättas för fara samt att brottet är för "snällt" att göra stor sak och få övriga att riskera liv för.
Med andra ord, de står fortfarande bundna av byråkratin att de inte får ingripa då deras egna agerande skulle kunna utgöra en fara för andra civilister, inkl även mig förövaren.

I väldigt många län i Sverige måste patrullen dessutom först kontakta befäl, som i sin tur måste kontakta högre befäl för att få tillstånd.
Tex i Västmanland behöver patrullen godkännande från länspolismästaren för att få tillämpa "jakt" på smitande förövare.
Senaste exemplet på detta var när ett väpnat rån!! Hade begåtts och förövaren flydde på moped! Patrull efterföljde och gärningsmannen flydde in på en cykelbana! Patrullen fick vänta på tillstånd och gärningsmannen försvann... Och i detta fallet gällde det väpnat rån!!

Dessutom får polisen inte lägga ut krokar eller pressa folk till att begå brott (kommer ni ihåg alla filmer om infiltratörer och likn) dessa filmer har en del verklighetsförankring. Som polis kan jag alltså inte jaga en gärningsman så att denna tvingas begå nya brott under tiden!

Skulle detta ske är du en halvduktig advokat senare en fri man och med körkortet kvar.

Detta är alltså inga egna hittepå eller förklaringar utan endast information från den egna Polismyndigheten. Jag kan väl samtidigt som jag känner en lättnad över att de inte får jaga oss fortkörare bli jäkligt arg över att de begränsas enormt i sitt arbete att ta fast lite mer hårdhudat folk.

Jag själv kör enligt principen, gasa om du vill men gör det kanske inte i folktäta områden!
Har funkat hittills och därav behöver jag varken scudmissiler, fällor eller turboskinnställ med Supervingar.

Kör försiktigt därute och hoppas ni får en fortsatt grym höst! Själv är det dags att steloperera ryggen...

/Rookien
 

kalsvad

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2012
Ort
Kolsva
Hoj
zx10r-08 cbr tjejhundra för bana -01
Jag själv kör enligt principen, gasa om du vill men gör det kanske inte i folktäta områden!
Har funkat hittills och därav behöver jag varken scudmissiler, fällor eller turboskinnställ med Supervingar.


/Rookien

Word!!:tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hahaha sjukt kul tråd detta, har läst, skrattat och eftersom man är en funderande människa så beslutade jag mig faktiskt också för att intervjua en polis i ärendet.

Enligt dennes polis utbildningsmaterial samt han/hon själv och även personens befäl är praxis i dagens läge detta.

Jag kör för fort, (på bakhjulet såklart för jag är tuff! Iallafall när jag skryter för kompisarna) kör igenom en kontroll i 150 på 90-sträcka. Detta är scenario 1.

Svar: polis som arbetar vid kontroll gör sitt jobb, kontaktar befäl i länet och ber om tillstånd att ta upp jakt, brottet som begåtts är vårdslöshet i trafik alt grov vårdslöshet i trafik. Sålunda ett bötesföreläggande brott. Befälet kommer i den frågan då ge två alternativ.
1. Följ efter på avstånd, absolut ingen jakt ett pressning av förövaren får förekomma.
2. Avvakta och stanna på platsen.

Om jag då märker att polisen tar upp "jakt" på mig (vilket inte borde ske i 99% av fallen) kan jag enkelt vrida på rullen för att öka avstånd, köra hem och gå in och duscha. Till detta ska också tilläggas att tiden det tar för patrullen att få tillstånd borde generera i ett relativt stort försprång.
Detta är alltså ett förfarande gällande ett bötesbrott!

Scenario 2. Jag ligger och pressar på någon lurvig väg. Märker att jag har en civil/målad bil med i rumpan på avstånd. Fortfarande är brottets karaktär inte tillräckligt grovt för fängelse. (och fortfarande måste patrullen höra sin begäran om att få tillstånd att efterfölja förövaren. Kör till närmsta stad, rulla in där det finns folk, jakten kommer att avbrytas i 99% av fallen, polisens nya riktlinjer sen Sthlm (dödsjakten) är att inga övriga medtrafikanter samt civilister får utsättas för fara samt att brottet är för "snällt" att göra stor sak och få övriga att riskera liv för.
Med andra ord, de står fortfarande bundna av byråkratin att de inte får ingripa då deras egna agerande skulle kunna utgöra en fara för andra civilister, inkl även mig förövaren.

I väldigt många län i Sverige måste patrullen dessutom först kontakta befäl, som i sin tur måste kontakta högre befäl för att få tillstånd.
Tex i Västmanland behöver patrullen godkännande från länspolismästaren för att få tillämpa "jakt" på smitande förövare.
Senaste exemplet på detta var när ett väpnat rån!! Hade begåtts och förövaren flydde på moped! Patrull efterföljde och gärningsmannen flydde in på en cykelbana! Patrullen fick vänta på tillstånd och gärningsmannen försvann... Och i detta fallet gällde det väpnat rån!!

Dessutom får polisen inte lägga ut krokar eller pressa folk till att begå brott (kommer ni ihåg alla filmer om infiltratörer och likn) dessa filmer har en del verklighetsförankring. Som polis kan jag alltså inte jaga en gärningsman så att denna tvingas begå nya brott under tiden!

Skulle detta ske är du en halvduktig advokat senare en fri man och med körkortet kvar.

Detta är alltså inga egna hittepå eller förklaringar utan endast information från den egna Polismyndigheten. Jag kan väl samtidigt som jag känner en lättnad över att de inte får jaga oss fortkörare bli jäkligt arg över att de begränsas enormt i sitt arbete att ta fast lite mer hårdhudat folk.

Jag själv kör enligt principen, gasa om du vill men gör det kanske inte i folktäta områden!
Har funkat hittills och därav behöver jag varken scudmissiler, fällor eller turboskinnställ med Supervingar.

Kör försiktigt därute och hoppas ni får en fortsatt grym höst! Själv är det dags att steloperera ryggen...

/Rookien

Det finns några felaktigheter i det där.
Enligt Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott så ska du om du gör dig skyldig till grov oaktsamhet dömas för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Dvs grov vårdslöshet är ett fängelsebrott.
Vidare så har polisen skyldighet att beivra eller förhindra brott så dom har mer eller mindre skyldighet att försöka stoppa dig om dom inte anser det uppenbart lönlöst eller befäl utryckligen ger order att avstå eller avbryta.

Så det som mest troligt händer är att om man blåser förbi poliskontrollen så kommer några på platsen att släppa allt, kasta sig i bilen (eller på motorcykeln) ochg försöka följa efter. Därefter anropar dom befäl via radion och informerar om vad som händer och får därefter eventuella order att avbryta eller fortsätta efterföljandet.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
:rofl Hur har man missat den här tråden. Har en ny idé till TS, om du bor i lägenhet, varför inte bara sätta en vinsch vid fönstret ut mot gården och sedan ha vajern hängande när du är ute och åker. Sen är det bara vinscha sig till säkerhet!

7a6SY.jpg
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Om du har en så planerad flyktväg så saknar du det viktigaste, som du skriver är det svårt att bli av med helikoptern, själv åker jag alltid omkring med en Stinger på ryggen om en helikopter skulle dyka upp....

stinger2.jpg

1.50 in i filmen för att demonstrera effekten =)
http://www.youtube.com/watch?v=KBJ8e_IVOO0
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top