Att smita från polisen!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är krångligare än så, De måste ha dig under sådan uppsikt att förväxling omöjligt kan ske.

Dvs kör du ifrån dem och sen 20min senare åker hem och de står där och väntar kan de inte göra mycket, är ju såklart nån som kopierat dina regplåtar, eller så lånade du ju ut hojen och mc stället till dendär trevliga killen i stan som ville prova ;)

Jag vill minnas att en herre blev dömd för att polisen såg ett identiskt skinnställ i hallen?

Källa? Njaaae..
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
registrerar dom numret och kan stoppa o haffa dig när du är ute o kör annars ?

eller det är samma förväxlings sak där?

Nej Inte för det brottet. Dock kan ju alltid snuten haffa dig. Glömde blinka när du bytte fil, körde för fort, rutinkontroll you name it:p

Är krångligare än så, De måste ha dig under sådan uppsikt att förväxling omöjligt kan ske.

Dvs kör du ifrån dem och sen 20min senare åker hem och de står där och väntar kan de inte göra mycket, är ju såklart nån som kopierat dina regplåtar, eller så lånade du ju ut hojen och mc stället till dendär trevliga killen i stan som ville prova ;)

Ofan till och med. Man lär sig något nytt varje dag:tummenupp
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag vill minnas att en herre blev dömd för att polisen såg ett identiskt skinnställ i hallen?

Källa? Njaaae..

Antagligen så att han blev nervös när polisen stod i hallen och pekade på stället, och snällt erkännde.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Dock så bor jag i kristianstad inte världens minsta håla men inte 08 område heller. Ofta ser man ju samma snut bilar. Tror dem hade stoppat dig för små saker hela tiden då. Men men kanske bättre än att losa kortet:tummenupp

Det är då man säljer hojen till sin "vän" för ett förmånligt pris.. :p
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Aj aj det gick inte så bra för denna kille tydligen, man måste nog ha en vältankad hoj när man ska ut & åka oxå. Men skulle man inte kunna neka i detta fall eftersom dem tog honom när han tankade, de behöver ju inte vara han som kört hojen ;)
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5640886&date=&menuids=

Jo men bara för dom hittar någon som liknar den som körde stå o tanke, betyder inte det till 100% att det är samma förare, dom såg inte samam förare köra in på macken o ställa sig o tanka så dom hade inte 100% uppsikt, kunde bara vart en liknande hoj o förare. vårdslös i trafik, de gick ju inte fortare en ljudet. fast om man så holler 0.00001 km/h över skylten så är det vårdslöst tycker polisen nästan.

Ge mig en pansarvagn ska jag visa vad vårdslöst är. :yoparty
 

axelsson_vpg

Guest
hahaha fan vilken skön kille. flyktvägar och lite sånt har man pluggat, men fällan var ju pricken över i:et. Skall göra något liknande!
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE

står ju:
"Men om de nu anhållna varit inblandade, det vet vi inte, säger Anders Wallin.

18-åringarna är misstänkta för grov misshandel och grov vårdslöshet i trafik." :va

nån som vet om dom blev dömda för det?
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Jo men bara för dom hittar någon som liknar den som körde stå o tanke, betyder inte det till 100% att det är samma förare, dom såg inte samam förare köra in på macken o ställa sig o tanka så dom hade inte 100% uppsikt, kunde bara vart en liknande hoj o förare. vårdslös i trafik, de gick ju inte fortare en ljudet. fast om man så holler 0.00001 km/h över skylten så är det vårdslöst tycker polisen nästan.

Ge mig en pansarvagn ska jag visa vad vårdslöst är. :yoparty

Men eftersom dom har följt efter hojen och då förmodligen sätt reg-skylten tror ja inte det är allt för svårt att sätta dit den personen som då står och tankar. Om inte annat blir han gripen i vilket fall eftersom han då är misstänkt för brott. Sen om han senare blir dömd för de brott han är misstänkt för är ju en annan femma. ...eller har ja jätte fel? :)

//Li_G
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
står ju:
"Men om de nu anhållna varit inblandade, det vet vi inte, säger Anders Wallin.

18-åringarna är misstänkta för grov misshandel och grov vårdslöshet i trafik." :va

nån som vet om dom blev dömda för det?

Ja om dem var inblandade i den så kallade buskörningen som dem tydligen hade haft problem med
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
står ju:
"Men om de nu anhållna varit inblandade, det vet vi inte, säger Anders Wallin.

18-åringarna är misstänkta för grov misshandel och grov vårdslöshet i trafik." :va

nån som vet om dom blev dömda för det?

Dom är ju häktade idag. Rättegång lär väl dröja ett tag.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Lite svar om helikopter och EC135

framför allt farten på helikoptern lär ju påverka soppaförbrukningen, krö den typ 100 km/h drar den nog betydligt mycket mindre än vid 245, så bered dig på att eventuellt rulla runt längre än 2,5h.

Sen kan ju inte helikoptern i sig göra nåt, den ska ju bara hålal reda på dig från luften och dirigera snutbilar efter dig...

Har själv spakat EC135 förut (dock inte för polisens räkning och inte i Sverige) och du har delvis rätt i bränsle-resonemanget.

Vi brukade ha en endurance på ca 2:30 dock sällan längre, då låg farterna ofta mellan 90 och 120 knop (= ca 165-220km/h)

120KIAS är för övrigt cruisespeed och den hastighet man kommer längst med.

Den fart då EC:n drar minst per timma borde ligga runt 65knop.

Flyger man snabbare så drar den mer men brukar inte gå att ligga på mycket mer än 140knop (ca260km/h). Max fart varierar en del beroende på helikopterns vikt.

Som någon resonerade lite luddigt om innan så är flygfarkosters fart en fart som är relativ den luftmassa den färdas i. 120knop indikerad hastighet men i 20knops motvind (ca 10m/s) ger alltså en hastighet över marken på 100knop.

Verkar vara en smart idé det där med att åka i närheten av flygplatser. De kontrollzoner som finns runt större flygplatser är riktigt stora och det kan ibland ta tid att få klareringar att flyga in i dem.
Normalt sett så får man bara flyga in i en kontrollzon via vissa rapporteringspunkter. Vid små flygplatser är det ofta inga konstigheter att få tillstånd att gena hur man vill men det fungerar absolut inte vid en större flygplats.
En polis helikopter skulle knappast få tillstånd att göra något konstigt vid t ex vid Arlanda. Det är stora summor pengar det kostar när passagerar kärror måste ligga i holdnings för länge eller till och med avbryta en landning. Man brukar känna sig väldigt lite och oprioriterad med en helikopter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Kanske även dumt att hoppa ut framför ett fordon som kommer i en antagligen hög hastighet. Känns ännu dummare att därefter åtala fordonsföraren för misshandel.

Nu vet jag ju inte att det är så det gick till men jag tror nog att polismannen hoppade ut framför hojarna för att stoppa dom.
Visst har han rätten på sin sida men ger man sig in i en duell så bör man även själv välja sina risker och ta ansvar för de risker man utsätter sig för.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Har själv spakat EC135 förut (dock inte för polisens räkning och inte i Sverige) och du har delvis rätt i bränsle-resonemanget.

Vi brukade ha en endurance på ca 2:30 dock sällan längre, då låg farterna ofta mellan 90 och 120 knop (= ca 165-220km/h)

120KIAS är för övrigt cruisespeed och den hastighet man kommer längst med.

Den fart då EC:n drar minst per timma borde ligga runt 65knop.

Flyger man snabbare så drar den mer men brukar inte gå att ligga på mycket mer än 140knop (ca260km/h). Max fart varierar en del beroende på helikopterns vikt.

Som någon resonerade lite luddigt om innan så är flygfarkosters fart en fart som är relativ den luftmassa den färdas i. 120knop indikerad hastighet men i 20knops motvind (ca 10m/s) ger alltså en hastighet över marken på 100knop.

Verkar vara en smart idé det där med att åka i närheten av flygplatser. De kontrollzoner som finns runt större flygplatser är riktigt stora och det kan ibland ta tid att få klareringar att flyga in i dem.
Normalt sett så får man bara flyga in i en kontrollzon via vissa rapporteringspunkter. Vid små flygplatser är det ofta inga konstigheter att få tillstånd att gena hur man vill men det fungerar absolut inte vid en större flygplats.
En polis helikopter skulle knappast få tillstånd att göra något konstigt vid t ex vid Arlanda. Det är stora summor pengar det kostar när passagerar kärror måste ligga i holdnings för länge eller till och med avbryta en landning. Man brukar känna sig väldigt lite och oprioriterad med en helikopter
.

dvs det är fullt möjligt att "outrunna" rent tidsmässigt...

kan polisens till och med ha kortare endurance eftersom dom har kamera och sånt som en civil helikopter inte har? (under förutsättning att det är en civil helikopters siffror du har presenterat... )

grym info! :tummenupp

dvs klarar du att hålla rull på din hoj i ca 2.5 timme så borde den rent teoretiskt behöva vända om och tanka...


citerar mig själv från sida 4 i den här tråden... :D

liksom bara för att... :banana även om uträkningen var inte så überbra...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske även dumt att hoppa ut framför ett fordon som kommer i en antagligen hög hastighet. Känns ännu dummare att därefter åtala fordonsföraren för misshandel.

Nu vet jag ju inte att det är så det gick till men jag tror nog att polismannen hoppade ut framför hojarna för att stoppa dom.
Visst har han rätten på sin sida men ger man sig in i en duell så bör man även själv välja sina risker och ta ansvar för de risker man utsätter sig för.

Geggmoppar på gångstråk är mest väskryckeri tycker jag. Staten har byggt vägen, killarna har förmodligen inte ens hunnit skatta in för sin skolgång och barnbidrag.
Bara att byla in jycklet. Inget mer med det.
 
Last edited:

mackyfr

...
Gick med
28 May 2005
Ort
stockholm
Hoj
ingen
Kanske även dumt att hoppa ut framför ett fordon som kommer i en antagligen hög hastighet. Känns ännu dummare att därefter åtala fordonsföraren för misshandel.

Nu vet jag ju inte att det är så det gick till men jag tror nog att polismannen hoppade ut framför hojarna för att stoppa dom.
Visst har han rätten på sin sida men ger man sig in i en duell så bör man även själv välja sina risker och ta ansvar för de risker man utsätter sig för.

Kunde inte sagt det bättre själv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Geggmoppar är mest väskryckeri tycker jag. Staten har byggt vägen, killarna har förmodligen inte ens hunnit skatta in för sin skolgång och barnbidrag.
Bara att byla in jycklet. Inget mer med det.

Jag försvarade inte mupparnas beteende jag ifrågasatte bara intellektet/självbevarelsedriften hos polismannen och anser att gör man som honom så blir man förr eller senare förtjänt överkörd.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Aj aj det gick inte så bra för denna kille tydligen, man måste nog ha en vältankad hoj när man ska ut & åka oxå. Men skulle man inte kunna neka i detta fall eftersom dem tog honom när han tankade, de behöver ju inte vara han som kört hojen ;)
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5640886&date=&menuids=

Haha, jag stod o tankade bilen vid pumpen bredvid när fjärsman tog honom i örat. :D
Han såg inte helt nöjd ut och poliserna var inte glada.
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Har polisen inte viktigare saker att göra än att jaga ensamma hederliga hojåkare!Har man sporthoj då kör man väl fort i bland givetvis på väl valda tillfällen.Minns Ghostrider filmerna då Polisen skulle hänga på skapade själva en olycka under jakten! Skulle de inte sluta med långa hetsjakter????utan resultat bara risker!Det är våra skattepengar de åker omkring och slösar med!Snabba hojar ska säljas men var ska de användas? De ouppklarade inbrotten ökar och utredningar hinns inte med för det är inte så fint(coolt) att arbeta med att lösa dessa!...Men det är tydligen coolt att jaga hojåkare!Vad ger det för signaler!Visst är det bra att trafikpolis finns helst då kloka/mogna poliser som gör rätt avvägningar men tokjakter tror jag ej på!!Och går det att jaga trafiksäkert???
Och vad hände med Ghostrider?????
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top