Att skriva handbok i turboladdning??

Kan du inte skriva om allt? En liten bok för dummies från scratch? Att du typ börjar med själva turbon och en förklaring vad den gör och hur den är uppbyggd. Sen intercooler osv. Även om folk vet ungefär hur allt fungerar kan det vara intressant att sätta sig in i minsta detalj vid ett ev turbobygge. Det skulle vara till stor hjälp för vissa tror jag. Finns mycket som skulle vara intressant:

Beroende på vad man har för hoj såklart...

Val av rördimensioner för grenrörsbygge.
Storlek och utformning av plenum.
Hur man går tillväga med förgasarna.
Val av turbo.
Storlek på intercooler.

Listan kan göras lång men det är vad som fanns i skallen för stunden...

Det finns väl andra ställen där det står beskrivet hur sakerna fungerar i grunden, så det känns bättre att lägga krutet på det som inte brukar stå i vanliga böcker/på internet.

Du skulle även kanske kunna lägga in ett avsnitt om vatten/metanol kylning. Är ju en del som kör luftkylt och inte vill ha en stor intercooler.

Har väl börjat lite smått att skriva om vissa komponenter

Tänkte väl försöka få ihop massa text om så mycket som möjligt å sen försöka få hjälp att göra en sammanställning

Som en liten hjälp så kanske ni som läser kan skriva en liten lista ( rubriker) som jag sen kan skriva om

Exempelvis

1 Wastegate
2 Avlastningsventil
3 Bränsletrycksregulator

Så skriv gärna dit sånt som är intresant att veta mer om så ska jag göra ett försök

Peter

En sådan enkel sak som vakum boxen om du förklarade för mig skulle kunna vara med, vad den har för funktion och hur den kan se ut!
Plenumets funktion, material och utformning...
Olika sätt att ändringar av kompretion, för och nackdelar
Varför man ändrar tändningen vid turbomatning
Bara några förslag jag kom på.....

Det finns väl andra ställen där det står beskrivet hur sakerna fungerar i grunden, så det känns bättre att lägga krutet på det som inte brukar stå i vanliga böcker/på internet.

Jo men då får man allt samlat i samma bok!

sprutkonvertera
pumpar eller inte pumpar
placering av turbo, för och nackdelar
powercommander?
bredbandslambda?
Pulser
e85 vs bensin
kompsänka. alternativ med för och nackdelar
squish
stakar
kamaxlar

Jag hängde själv väldigt dåligt med på svensklektionerna så jag kan nog inte bistå så mkt där.

Hållt på en del med foto och bildbearbetning så behöver du hjälp med något sådant äre bara att hojta till.

Ge inte upp och skriv som faen och låt andra spalta upp och göra styckindelningar på din klara text sedan.

BTW frugan är tolk mm så hon har jäkligt bra koll på formuleringar och språk ibland så inför korrekturläsning kanske jag kan ge henne några slick. Hon har dock som allt annat kvinnfolk noll koll på tekniken så ;)

Har väl börjat lite smått att skriva om vissa komponenter

Tänkte väl försöka få ihop massa text om så mycket som möjligt å sen försöka få hjälp att göra en sammanställning

Som en liten hjälp så kanske ni som läser kan skriva en liten lista ( rubriker) som jag sen kan skriva om

Exempelvis

1 Wastegate
2 Avlastningsventil
3 Bränsletrycksregulator

Så skriv gärna dit sånt som är intresant att veta mer om så ska jag göra ett försök

Peter

Back