Att skriva handbok i turboladdning??

Jag har fått frågan från elever som haft praktikplats på mitt snickeri om jag inte ska bli lärare för det tydligen är lätt att förstå och ta till sig det jag säger.

Precis så är du Peter.

Har pratat turbo, pc-3, portnigar bra eller anus och mycket mer med många som "kan det här".
Oftast så blir min förvirring större efter samtalen än före.

Sen ringer jag dig eller kommer förbi i din verkstad.
PANG så blir frågan klar som korvspad.
Du har ett suverän enkelhet i dina förklaringar som är hjättelätt att ta till sig och förstå.

Hoppas verkligen du får tummen ur och startar detta bokprojekt för att jag är säker på att många vill ta del av din kunskap.

Last edited:
Kanonbra grej.

Gärna mycket bilder som visar hur man gör.
:tummenupp

Mc-turbobyggar handbok för dummies. :Bugar

Kan också bara hålla med er andra att jag lätt skulle läsa den och lära mig en massa nytt om hur man bygger en turbo hoj!
När jag fick för mig att sätta turbo på min R1 Quad så gick det åt många timmar till att läsa här på Sport hojs Forumtrådar hur man skulle göra och inte skulle göra, hade man haft din kunskaps bank på print så hade det varit grymt mycket enklare att få svar på alla sina frågor.....
Även om ditt sätt inte är det enda sättet att bygga en turbo hoj på så är det så otroligt bra om man fick en förklaring till varför just du gör på ditt sätt och vad som händer när man inte gör si eller så, lite luddigt skrivet kanske, men hoppas ni förstår vad jag menar!
Jag slapp gå på dom största minorna och det var endast pga. att jag läst alla andras byggtrådar och sett deras lösningar och resultat.....
Så snälla, fina det ingen sporthojs reporter eller dyrligt som skulle vilja hjälpa till med detta?
Jag föreställer ett ex.

do it!

om man känner för en sak skall man bara göra det, tror du att du klarar det så kommer du göra det också. det är en fråga om inställning helt enkelt..

som med mitt bygge (om man nu kan jämföra det?), folk försökte övertala mig i att börja med något enklare typ bygga om en hoj. men icke, jag vill ju ha det på mitt sätt och det får kosta och ta den tid det vill då det är mitt intresse som jag sätter i första hand.

Skriv!!! Jag skulle gärna betala en hundring eller två för en sån bok!:tummenupp

Skriv! Jag vill gärna läsa.

Att hitta någon som rättstavar är nog inte svårt.
Vill du trycka det också?
Det finns ett litet tryckeri här på chalmers, jag kan kolla hur mycket det kan kosta att trycka, om du vill.
Eller lägga ut det som en PDF och sedan kanske ta emot frivilliga donationer.

Skriv, kommer nog aldrig att bygga en hoj med stressfläkt själv, dock läser man ju allt med motorer man kan komma över.

Ett annat tips är även att du skickar det färdiga materialet till en reskpekterad kollega eller konkurrent t.ex Marklund som reviderar texten/ifrågasätter då knappast någon annan besitter kompetensen att göra detta!

Vet inte vilken attityd just Marklund har men många trimmare vill ofta hemlighålla sina kunskaper som om det vore någon slags häxkonst. Jag skulle föreslå kontakt med Motorinstitutionerna på KTH, Chalmers eller LTH och kolla om dom har någon som är intresserad.

Kul med responsen hos så många
Har fått några erbjudanden om hjälp

Dock känns det som pressen på en att göra nått storverk ökar hehe

Tanken jag hade var ett enklare typ av kompendie

men man får väl se vart det leder

Smart vore det väl om det va någon i stockholmstrakten så man kunnde träffas och diskutera upplägget

Hmm , å jag som tycker det är jobbigt å fylla i tidraporten på jobbet haha
nåja har man sagt A så får man väl säga bäää eller vad man säger

Tanken jag hade var ett enklare typ av kompendie

men man får väl se vart det leder

Blir ju lätt så när man skriver. Man tänker sig något litet men sen när man skriver så går det inte att säga A utan att säga B. Vips så sitter man där med 147 lösa blad i näven :D

Jag är en garanterad läsare iaf :tummenupp

Bara att instämma med Pucken:s kommentar.

Du besitter stor kunskap i ämnet och är mycket bra på att förklara i enkla och förståeliga termer.

Jag skulle vara mycket intresserad av en Turbocharging for Dummies-bok. :)

Jag skulle vara mycket intresserad av en Turbocharging for Dummies-bok. :)

Du tog orden ur min mun.
Innan jag läste en av byggrådarna på detta forum visste jag inte vad plenum var öven om det inte förklarades i exakta ord så förstod man ju utifrån bilder och annat. och att utveckla kunskapen lite mer hade vart asroligt. sen att man inte har maskiner/tekninsk kuskap att bygga själv.
så som ngn annan skrev jag skulle gärna läsa (underförutsättning att det skrivs på rätt sätt, men människor som varit i kontakt med dig verkar ju tycka att du kan det) men kanske inte bygga själv

Lycka till

Jag tycker du i allra högsta grad ska skriva en liten instruktion/kompendie/bok eller vad man nu vill kalla det.

Att ens vilja dela med sig av sin mångåriga erfarenhet är mycket bra och extremt värdefullt för den som inte sysslat med något dylikt tidigare.

Som Two Stroke Man skrev så är många (duktiga) motorbyggare väldigt hemlighetsfulla och delar ogärna med sig av det dom vet, att då någon på frivillig basis vill dela med sig av sitt kunnande och vad man kanske gjort bort sig på tidigare är ju grymt! :)

Jag kan tänka mig nåt slags upplägg där man börjar väldigt lätt med de mest grundläggande sakerna man bör ha koll på vid turbokonvertering.
Sen trappar man upp det allt eftersom för att avsluta med mest teori-baserade saker som kanske inte är utprovade.

Många illustrativa bilder och beskrivningar underlättar grymt, både för den som läser och du som skriver.

Sen tycker jag definitivt du ska ta betalt för trycksaken. Inga monstersummor, men mest en symbolisk summa för arbetet du lagt ned. 50-100 :- eller nåt sånt?

Man kan ju göra det hur som helst, men oavsett så tycker jag du ska skriva den! :tummenupp

Mvh J

Har väl börjat lite smått att skriva om vissa komponenter

Tänkte väl försöka få ihop massa text om så mycket som möjligt å sen försöka få hjälp att göra en sammanställning

Som en liten hjälp så kanske ni som läser kan skriva en liten lista ( rubriker) som jag sen kan skriva om

Exempelvis

1 Wastegate
2 Avlastningsventil
3 Bränsletrycksregulator

Så skriv gärna dit sånt som är intresant att veta mer om så ska jag göra ett försök

Peter

Låter jätteintressant och roligt att någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

Last edited:
Kör hårt Peter, många som vill läsa sånt och få lärdomar... Som du själv skriver du har redan gjort tabbarna och dom har kostat, dom som kommer läsa det som du skriver kommer slippa göra tabbar som kostar skjortan och kallingarna......

Jag anser att du tillhör dom som vet vad dom snackar om när det gäller turbokonvertering m.m.... Sedan är du en mästare på att bygga och putsa grejjerna till showglans...

Har väl börjat lite smått att skriva om vissa komponenter

Tänkte väl försöka få ihop massa text om så mycket som möjligt å sen försöka få hjälp att göra en sammanställning

Som en liten hjälp så kanske ni som läser kan skriva en liten lista ( rubriker) som jag sen kan skriva om

Exempelvis

1 Wastegate
2 Avlastningsventil
3 Bränsletrycksregulator

Så skriv gärna dit sånt som är intresant att veta mer om så ska jag göra ett försök

Peter

Kan du inte skriva om allt? En liten bok för dummies från scratch? Att du typ börjar med själva turbon och en förklaring vad den gör och hur den är uppbyggd. Sen intercooler osv. Även om folk vet ungefär hur allt fungerar kan det vara intressant att sätta sig in i minsta detalj vid ett ev turbobygge. Det skulle vara till stor hjälp för vissa tror jag. Finns mycket som skulle vara intressant:

Beroende på vad man har för hoj såklart...

Val av rördimensioner för grenrörsbygge.
Storlek och utformning av plenum.
Hur man går tillväga med förgasarna.
Val av turbo.
Storlek på intercooler.

Listan kan göras lång men det är vad som fanns i skallen för stunden...

Back