Att skriva handbok i turboladdning??

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har länge haft en fundering att sammanställa lite utav mina funderingar och tipps i nån mer organiserad form

Att framlägga lite om hur och varför det blir som det blir

Finns en del problem med det hela så som att allt kanske inte är vetenskapligt bevisat och uppbackat med mätresultat mm

Vidare så skulle jag behöva hjälp med framställningen och uppbyggnaden utav skrivelsen . Att få det hela att se profsigt och rätt uppbygt utan stavfel mm

Nått intresse ?
Eller ska man somna om och hitta på nått annat i stället hehe:tungan

Låter som en kakonidé!

Allt behöver inte vara uppbackat med 'vetenskapligt bevisat', utan du kan helt enkelt tillägga som fotnot eller sidomarkering att detta har kommit fram till genom "trial and error", beprövad erfarenhet men betyder inte att det MÅSTE funka för just dig och din hoj etc.

Nästan alla som bygger om för turbo på forumet gör nästan enbart custom-lösningar på de problem de stöter på, vilket gör det hela till så spännande läsning :)

Själva idén stödjer jag kraftigt, och hoppas verkligen du hittar någon som kan ställa upp och hjälpa dig!

Att tro att man ska lyckas skriva sin första handbok utan att få kassera en eller flera är hmm Väl optimistiskt

Om jag inte minns fel så tog det väl ett tag för grabbarna att lära sig skriva dessa

Att lära sig skriva handböcker om man ska gå in i produktion är väl en sak men för att spare ett par spänn för egen vinning??

Kan berätta att handböcker har varit stor diskussion borta i USA och där en stor tillverkare inte ville ge sig på det ens

Man dock måste inse vissa begränsningar

Det är liksom inte bara att skriva en bok på datorn bara för att man har en sådan

Dom böcker jag sett hos bokhandeln är noga utförmade med omslag av EK som apliceras i bokhyllan

Återigen , Det krävs övning man går inte in i lackboxen och målar sin bil med perfekt resultat första gången

Inom ALLA hantverks grenar krävs låååång yrkesträning

Som när jag förtvivlat skrev en uppsats i skolan ( historia) hadde LÄTT kunnat mörda någon under utövandet , Både kärring å hundar fick gå gömma sig

En författare hadd helt klart grejjat biffen både snabbare och med bättre resultat

Känner inte dig å känner inte dina skills men du frågar om BASIC enkla grejjer och ger dig på överkursen som om det inte fanns några ekonomiska begränsningar

Följer ändå med intresse ditt författande och lovar att svara seriöst på eventuella frågor som dyker upp

MVH Linus

Att tro att man ska lyckas skriva sin första handbok utan att få kassera en eller flera är hmm Väl optimistiskt

Om jag inte minns fel så tog det väl ett tag för grabbarna att lära sig skriva dessa

Att lära sig skriva handböcker om man ska gå in i produktion är väl en sak men för att spare ett par spänn för egen vinning??

Kan berätta att handböcker har varit stor diskussion borta i USA och där en stor tillverkare inte ville ge sig på det ens

Man dock måste inse vissa begränsningar

Det är liksom inte bara att skriva en bok på datorn bara för att man har en sådan

Dom böcker jag sett hos bokhandeln är noga utförmade med omslag av EK som apliceras i bokhyllan

Återigen , Det krävs övning man går inte in i lackboxen och målar sin bil med perfekt resultat första gången

Inom ALLA hantverks grenar krävs låååång yrkesträning

Som när jag förtvivlat skrev en uppsats i skolan ( historia) hadde LÄTT kunnat mörda någon under utövandet , Både kärring å hundar fick gå gömma sig

En författare hadd helt klart grejjat biffen både snabbare och med bättre resultat

Känner inte dig å känner inte dina skills men du frågar om BASIC enkla grejjer och ger dig på överkursen som om det inte fanns några ekonomiska begränsningar

Följer ändå med intresse ditt författande och lovar att svara seriöst på eventuella frågor som dyker upp

MVH Linus

Men vad kul för dig då att du fick in den prepubertala pungsparken

Till skillnad från dig så tillkännagav jag direkt mina begränsningar i stavning styckesindelning samt det hela upplägget

Det jag hadde tänkt att bidra med är ca 20 års erfarenhet inom ämnet Mc motorer och turboaplikationer

Ett litet kompendie som kan hämtas från nätet för att stimulera hungriga hempulare att göra rätt och inte gå på dom minor man själv surt fåt både erfara och betala DYRT för

Kanske nått han själv kanske skulle ta läsa igenom om det nu blir av

MVH Peter som lägger åtskilliga timmar i veckan att försöka hjälpa folk få lite fart i maskin

Till skillnad från dig så tillkännagav jag direkt mina begränsningar i stavning styckesindelning samt det hela upplägget

Det jag hadde tänkt att bidra med är ca 20 års erfarenhet inom ämnet Mc motorer och turboaplikationer

Ett litet kompendie som kan hämtas från nätet för att stimulera hungriga hempulare att göra rätt och inte gå på dom minor man själv surt fåt både erfara och betala DYRT för

Kanske nått han själv kanske skulle ta läsa igenom om det nu blir av

MVH Peter som lägger åtskilliga timmar i veckan att försöka hjälpa folk få lite fart i maskin

Jag håller med dig Peter, jag förstår inte ens var han vill komma med sitt inlägg - uppsatser i skolan som skulle göras bättre av en författare.....?

Hur har du tänkt dig, skall det vara gratis att kika på eller skall man få betala ?

Skall det vara som en bok man läser från pärm till pärm och sedan börjar bygga eller har du tänkt dig olika informativa kapitel som man kan söka i typ: kompsänkning, grenrörsbygge, plenum osv osv. ?

Kul tanke, lycka till !

Kör hårt Peter - Kanonide:tummenupp

Tyvärr får jag inte timmarna att räcka till riktigt redan i nuläget, men jag hoppas att Du får den hjälp Du behöver för ett sådant ambitiöst projekt!

Stå på Dig - annars gör någon annan det...:)

Hej igen!

Jag kunde inte låta bli. Ber om ursäkt om du på riktigt tog illa upp. Det var ett skämt, med ett uns av allvar, från min sida.

Som du föreslår kommer jag absolut läsa ditt kompendie och jag är övertygad om att det kommer bli riktigt bra! :tummenupp

Mvh Linus

Jag håller med dig Peter, jag förstår inte ens var han vill komma med sitt inlägg - uppsatser i skolan som skulle göras bättre av en författare.....?

Det jag syftar på är att i min tråd där jag söker hjälp och inspiration till mitt turbobygge, och där jag tillika är mycket ödmjuk inför uppgiften och som Andersson uttrycker det "tillkännagav mina begränsningar", möttes av ovanstående inlägg av Andersson. Jag har helt enkelt citerat honom men bytt ut vissa ord. En liten hämnd för hans mästrande ton kan man säga. Dock med glimten i ögat från min sida då jag har stor respekt för hans kunnande.

Last edited:
De e lugnt

Ibland blir tonen i inläggen inte vad man igentligen menar

Dilemat med enkelriktad komunikation

Jag tycker det låter som en bra idé. Ofta man okunnig som man är sitter och försöker följa med i en byggtråd när det börjas prata om plenum hit å dit och vips så förstår man ingenting :)

Hur har du tänkt dig, skall det vara gratis att kika på eller skall man få betala ?

Skall det vara som en bok man läser från pärm till pärm och sedan börjar bygga eller har du tänkt dig olika informativa kapitel som man kan söka i typ: kompsänkning, grenrörsbygge, plenum osv osv. ?

Kul tanke, lycka till !

Igentligen så är väl den mesta informationen som jag tänkt att sammanställa redan utlagt fast i olika trådar

Hurvida den skulle vara helt gratis eller inte får väl kanske den som kan tänka sig att hjälpa till med sammanställning

Vist har vi väl lite skribenter ( Mc press ) som läser forumet här??
Kanske nån skulle vara intreserad av nått dyligt

Just sådana kompendier har jag köpt flera stycken av en kille som heter jeffery diamond i usa. Fast inte om mc-turboladdning. utan om gamla sidventilare.
DE är ganska uselt skrivna, styckes indelningen är hur som, samma ämne dryftas på 4 olika ställen i häftet. och en del krångliga grejer nämns bara i förbifarten.

MEN det är skitsamma för det jag är ute efter är kunskapen som han besitter. Det är ju det som räknas.
Om hans kunnande är värt 10 hk på bakan kan jag plöja igenom vilken labyrint utformad manual som helst.

Skriv!

Har själv som förmodligen många andra här funderat på att någon gång skaffa sig en turbo matad hoj. Sen tror jag att du är en utav top5 på detta forum som vet mest inom ämnet. Har själv inte jätte stor koll inom ämnet så jag skulle bara buga och bocka för en handbok :)

Gör det! Om inte annat för din egen skull. Inte lätt o ha allt i skallen när du är 87 o skall ner till ICA innan det stänger för o tjacka lim till löständerna o du måste ställa upp laddet.

Hej igen!

Jag kunde inte låta bli. Ber om ursäkt om du på riktigt tog illa upp. Det var ett skämt, med ett uns av allvar, från min sida.

Som du föreslår kommer jag absolut läsa ditt kompendie och jag är övertygad om att det kommer bli riktigt bra! :tummenupp

Mvh Linus

Det jag syftar på är att i min tråd där jag söker hjälp och inspiration till mitt turbobygge, och där jag tillika är mycket ödmjuk inför uppgiften och som Andersson uttrycker det "tillkännagav mina begränsningar", möttes av ovanstående inlägg av Andersson. Jag har helt enkelt citerat honom men bytt ut vissa ord. En liten hämnd för hans mästrande ton kan man säga. Dock med glimten i ögat från min sida då jag har stor respekt för hans kunnande.

Ok, jag hade ingen vetskap om erat gamla "bjäbb". Tyckte bara det lät asspydigt och drygt - men då fattar jag.

Tror det är en grymt bra idé speciellt eftersom du går rätt väg dvs redan har "all" kunskap i ämnet och sedan väljer att sammanställa den!

Angående kvalitén så är husgudarna i ämnet haynes knappast så uppskattade pga av sin ämnesbyggnad eller kommatering utan mer för sina fakta.

Det du egentligen behöver tänka på är upplägget dvs början till slut, innehåll och omfattning tex. vilket kubikspann ska du ha eller ska den vara generell, nivå (amatör eller kille med egen maskinpark) och lämplig stegring i momenten.
Fixar du detta kommer ingen bry sig om du skriver som en dyslektiker i femte klass.
Dock är min erfarenhet av Haynes manualerna att färgkort/illustrationer är önskvärt då vissa bilder av nämnda tillverkare ser mer ut som myrornas krig.

Ett annat tips är även att du skickar det färdiga materialet till en reskpekterad kollega eller konkurrent t.ex Marklund som reviderar texten/ifrågasätter då knappast någon annan besitter kompetensen att göra detta!

Back