Att sälja bil på Blocket

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att sälja bil på Blocket är någonting som kan vara riktigt intressant ibland.
Mest är det iofs jobbigt med alla konstiga människor som ringer/mailar en.

Jag la upp min bil igår för ett normalpris för just den modellen. Begär 50 000:- och kan väl gå ned en smula vid smidig affär.
Räknar inte direkt med någon större rusning efter den då det är dåliga tider att sälja bil just nu. Får jag den inte såld behåller jag den till våren.

Samtal 1 var ungefär så här:
Jag - Hallå
xxx - ihefmae hu aegugh aekhae ieh ae ngh
Jag - Ursäkta....
xxx - ikh egweh ehg ekghl eghe gwh gk
Jag - Pratar du svenska....?
xxx - hke leh geh lqeh leIH EKH IEF UFU HEHH!!!!
Jag - You speak english..?
xxx - IEH EJHEHEHUHG U!!!! JIG !!!!!!!
Jag - Alltså, du måste prata svenska eller så förstår jag inte vad du säger.
xxx - (Ganska upprörd och skriker) ETJ KEHK EEJH !!! JKEGJ DGJK!!!!
Jag - [Lägger på luren]....

Samtal 2 är en bilfösäljare som vill ha bilen och ge pengarna om någon vecka då han sålt den vidare.
Jag säger att jag inte är intresserad och lägger på.

Mail 1 vill tokpruta. Jag svarar att jag inte vill pruta per mail eller telefon. Vill han få ned priset så är det enklast med pengarna i handen efter att ha kollat på bilen.
Mail 2 ger skambud och blir upprörd när jag är sarkastisk över hans bud.
Funderar på att publicera hela mail-diskkusionen här så småningom. Skall bara avsluta den först.

Hur brukar era bilförsäljningar gå ?
Har ni samma problem med "konstiga" personer som hör av sig ?

En favorit i repris....

Annonserade en Suzuki DR650 i bruksskick till lågt/normalt pris (jämfört med liknande på blocket). Bästa svaret var nedanstående...

"
Hej!
Jag kan tänka mig att byta om du är intresserad.

En Jawa 250 sixdays military tyvärr utan papper
men i övrigt komplett ett
militärt 20 mannatält komplett med kamin en
uppblåsbar patrullbåt "en gummibåt
som är avsedd att paddlas - godkänd för 8 pers."
Jag har också en Huqvarna rolette populär moped
från 1957.
"

Edit: sorry, kanske bara gällde bilar...my mistake...:rolleyes:

Spelar ingen roll vad man ska sälja på Blocket.
Det är nästan ALLTID en massa muppar och idioter som mailar och ringer. Skambud och väldigt skumma byten.

När jag skulle sälja min Civic Type R -03 jag hade förut så blev jag erbjuden 2 periska mattor, en gammal DT50, 2 BMX-cyklar + pengar (kommer inte ihåg summan). Den nissen flippade ur totalt när jag sa tack, men nej tack.
Han ringde och skrek och härjade som f-n i ungefär en vecka innan han tröttnade.

Du kan nog även förbereda dig på att bli erbjuden att byta din bil mot några avställda, defekta bilar också. Brukar dyka upp såna erbjudanden jämt när man ska sälja bil.

Sist när jag skulle sälja min Husaberg 650 så skrev jag inte ut något telefonnummer. Funkade kalas, blev såld efter ca 2 veckor till en trevlig skåning! Man kan sålla bort många oseriösa på mail innan man snackar på telefon. Nackdelen är att det kan ta längre tid innan man får bilen/hojen/etc såld.

Last edited:
Hade förra bilen ute på annons, blev erbjuden att byta den mot en snöskoter. Ofta man kan använda snöskoter i skåne :rolleyes:

Jepp håller med. Allt för många som ringer och säger att de inte har pengar, men vill ha bilen ändå...!? Eller att JAG ska åka till DOM för att visa upp bilen. Nej det är inte så det funkar. Och prutningen är ju rätt intressant ibland. Vissa prutar 50-100kkr utan att ens ställt en fråga om bilen eller visat övrigt intresse.

Roligaste bytesförslaget jag fått var en tavla "värderad till 10 000:- nu, men den kan om några år bli värd 30-35 000:-" och vilket värde ville han byta till ?

Sen har väl allt från märkesklockor till jordfräsar erbjudits, men det är ju en av tjusningarna med att annonsera på blocket..

Det är värt att försöka, man behöver naturligtvis inte bli upprörd om det man erbjuder inte accepteras, fick sålt med ett gammalt trumset i en mc-affär " Du behöver inte ett trumset oxå då ? - Jooo, kanske det."

// Jonas - blocketidiot.

Ville sälja nybesiktigad Golf 2-a för 4500:-
Fick ett bud
en mobiltelefon + en peugeot om jag kommer med bilen samma kväll till Arboga. Även om jag var intresserad så lät det konstigt och jag skulle nog inte våga göra det.

Och en annan kille som ville byta mot grejjer som inte är "helt gröna, if you know what I mean"...Jag kunde t.o.m. beställa vad jag ville ha, tv eller stereo, m.m. Han hade inga grejer hemma :-) Allvarligt talat, jag viste inte om han skämtar med mig eller inte...

Det roligaste jag kommer ihåg är en snubbe som ringde på fyllan och diskuterade hojen jag sålde. Sen gled han över på allt möjligt annat och bara babblade på. Sen höll det på sådär några vändor och han var var alltid full när han ringde. Han såg heller inget problem i att ringa riktigt sent på kvällarna. :D

Hade förra bilen ute på annons, blev erbjuden att byta den mot en snöskoter. Ofta man kan använda snöskoter i skåne :rolleyes:

Ringde han till dig också??? :tummenupp

Jag fick en förfrågan om jag ville byta min 200sx mot en moppe, Killen bodde i Kalix men det va inga problem enligt honom. :va

Ringde han till dig också??? :tummenupp

Jag fick en förfrågan om jag ville byta min 200sx mot en moppe, Killen bodde i Kalix men det va inga problem enligt honom. :va

Ja, för en snöskoter och en moped är ju exakt samma sak, och i Norrland bor det bara en bängskalle, så det bara måste ju vara samma snubbe! :D :rolleyes:

Det roligaste jag kommer ihåg är en snubbe som ringde på fyllan och diskuterade hojen jag sålde. Sen gled han över på allt möjligt annat och bara babblade på. Sen höll det på sådär några vändor och han var var alltid full när han ringde. Han såg heller inget problem i att ringa riktigt sent på kvällarna. :D

Guld! :rofl

Farsgubben skulle sälja en gammal jänk. Det ringer en snubbe, aningen berusad, och pratar på.
Sen kommer han och ska provköra den, men är påverkad den gången också så hans polare får provköra bilen åt honom helt enkelt. :hihi

Jag tycker det är bra när folk prutar på telefonen istället för att vänta tills dom kommer och tittar. Ofta brukar jag beskriva skicket så ärligt som möjligt, lägga upp mycket bilder, sen sätta priset under andra på blocket och skriver prutat och klart. Detta för att affären ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

Jag tål nämligen inte hobby-"business"män som kommer med en massa jävla inövade repliker typ "jaha, var det så här den såg ut..", med dåligt spelad besvikelse. Ofta har dom med sig nån kompis som dom för en förberedd dialog med.

Det sämsta är när dom drar "Du får xxxx kr, det är allt jag har med mig.". Då är det bara att fara hem igen.

Är dom inte intresserade av att betala det jag begär så vill jag hellre veta det på en gång än att slösa en massa tid med att visa upp när det ändå inte blir nån affär.

När jag själv köper nånting så har jag oftast ett pris jag kan tänka mig ge för en viss grej. Hittar jag den för det priset så åker jag och köper den, hittar jag en lite dyrare så bjuder jag det jag kan tänka mig att ge. Nappar säljaren så åker jag och köper den. Vissa prutar ju i ren snålhet oavsett vad priset är. Sätter man ut en ferrari för en hundring så kommer dom och bjuder en tjuga och två chipspåsar.

Nä, man skulle ha varit miljonär så man bara kunde kasta bort det man inte ville ha längre.

Guld! :rofl

Farsgubben skulle sälja en gammal jänk. Det ringer en snubbe, aningen berusad, och pratar på.
Sen kommer han och ska provköra den, men är påverkad den gången också så hans polare får provköra bilen åt honom helt enkelt. :hihi
Hade min Olds 88-59 på blocket för ett antal år sen.Ringde en kille fr småland en onsdagkväll o frågade om han kunde komma samma kväll o kolla.
Han kom ,gick ett varv runt bilen,jag startade den så han fick lyssna.
Jag hör av mig på måndag sa han.Jaha,däcksparkare tänkte jag.
Ringer dagen efter o frågar om han kan hämta den samma kväll.:tummenupp
Prutar inte,provkör inte.Drömkund.

Undrar vad den bilen gör nu?

En kompis sålde en bil på blocket och just den bilmodellen drar till sig kulturberikare i mängder. Så när det ringde en jobbig jävel som bröt på finska så sa han att den var såld vid andra samtalet.
Det dröjde två minuter så ringer det en svensk och frågar lite om bilen och om han kan komma och kolla på den. Visst, säger polaren. Det dröjer en millisekund innan han får höra detta i luren:
-"VARFÖR DU SÄGA DEN SÅLT, DEN INTE ÄR SÅLT!!??
Leifi blev lite sur då :D

Då jag brukar sälja en hel del bilar etc via blocket så brukar jag ge fan i att lämna ut numret om det är billigare bilar/saker eller där priset är väldigt bra för att jag vill bli av med det fort. Då kan jag sålla bort redan vid mailen när jag ser vad det är för folk som hör av sig, orkar inte med mattförsäljare eller förmedlare av alla de slag.

Sorry grabben, din gamla Oldsmobile är nu mer en classy jacuzzi på verandan!
Jag lägger alltid ut min mailadress, och svarar endast på de som frågar efter nummer, det är förvånansvärt många som inte orkar maila och vänta för att sen kunna ringa. Och så fort det är någon form utav brytning brukar jag säga att den är såld.

Men som TurboJugend här sa så finns det inget värre än de som säger att de inte har mer pengar. Jo det finns en värre. De som kallt räknar med att kunna pruta och bara tar med sig summan de vill betala. Jag och polaren mötte upp en kille på vägen (vi skulle åka 20 mil till några bekanta) som ville ha bilen, men han hade bara med sig 75.000kr när de kom överens om 80.000kr över telefon.
-"Men det är allt jag har"
-"Tråkigt att höra. Då behåller jag bilen"
-"Det kan du ju inte göra."
-"Tar du ut 7.000kr så får du den."
-"Men det saknas ju bara 5.000kr?!?"
-"Din dumdristighet höjde precis priset"

Han hittade en statoilmack som kunde lämna ut pengar så han kom med 7000kr. Vad fan trodde han? Apa!

Jo det finns en värre. De som kallt räknar med att kunna pruta och bara tar med sig summan de vill betala.

En polare skulle sälja en jänkare och drabbades av samma sak, dock var det köparen som hade åkt långt med 10tusen för lite.

Polaren stennobbade och killen satte sig och försökte fixa pengar, det slutade med att han körde hem 35 mil, sov, kom tillbaka dagen efter med mera stålar...

Man tycker att någon hade kunnat sätta in pengar åt honom, men men...

En favorit i repris....

Annonserade en Suzuki DR650 i bruksskick till lågt/normalt pris (jämfört med liknande på blocket). Bästa svaret var nedanstående...

"
Hej!
Jag kan tänka mig att byta om du är intresserad.

militärt 20 mannatält komplett med kamin en
uppblåsbar patrullbåt "en gummibåt
som är avsedd att paddlas - godkänd för 8 pers."

Det där blev jag också erbjuden när jag skulle sälja en hoj en gång i tiden.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back