Att resa ut ur UNIVERSUM!

Med tanke på att fysikens lagar kanske inte ens är konstanta inom vårt universum så lär det ju vara riktigt spännande när man lämnar det. Om det skiljer aldrig så lite i gravitation, elektromagnetism eller någon annan skojig elementarkraft så kommer man helt enkelt antagligen att upphöra att existera. Och med tanke på att om man åker ut ur vårt universum borde det ju inte finnas några lagar alls väl? Och då blir det genast riktigt klurigt.

Vad gäller universums oändlighet så är det inte fastställt än heller, finns några olika teorier om det.

Sedan är det ju inte omöjligt att man råkar ramla in i ett annat universum om man nu skulle lämna vårt. Fysikerna är ganska övertygade om att det finns ett multiversum med många universum. ;)

universum är oändligt i den bemärkelsen att det inte finns någon kant, massan är dock inte oändlig.
För övrigt tycker jag diskussioner som innehåller argument för "OM man skulle kunna resa snabbare än ljuset... bla bla"ja men nu går det inte så det finns inget att diskutera då det är totalt jävla fysiskt omöjligt och rummet skulle inte bete sig på nåt jättehäftigt sett för det är omöjligt.

Det beror väl på lite det där, fysiker har ju redan lyckats få partiklar att färdas fortare än ljus genom att fuska, samt lyckats att få ljus att stanna helt.
Ljusets hastighet i vakum kanske inte den heller är konstant över hela universum som vi trott, vilket är lite skojigt.

Det beror väl på lite det där, fysiker har ju redan lyckats få partiklar att färdas fortare än ljus genom att fuska, samt lyckats att få ljus att stanna helt.
Ljusets hastighet i vakum kanske inte den heller är konstant över hela universum som vi trott, vilket är lite skojigt.

Absolut men det mesta av den accepterade vetenskapen tyder ju på detta. Det jag ville säga var väl att det är så dumt att diskutera, eller försöka diskutera, vad som händer eller inte händer om man åker utanför vårt universum. Avsaknad av rum betyder inte att det är tomrum, utan det är ingenting, man kan inte vistas i ingenting. Då kan man ju ställa frågan vad rummet utvidgar sig i? ja vem vet. ett gigantiskt rosa elefantarsle kanske, för ingen kan bevisa att den gissningen är fel.

Men jag håller med dig att det är väldigt intressant, men intetsägande diskussioner där man utgår från vad som inte är fysiskt möjligt enligt våran kunskap om fysik är inte värt att diskutera.

"Vad händer om man färdas i 2c samtidigt som man kastar en basketboll och pissar ner sig själv? Svara jag vill ha ett svar på min fråga!" förstår du vad jag menar ? :)

Last edited:
Absolut men det mesta av den accepterade vetenskapen tyder ju på detta. Det jag ville säga var väl att det är så dumt att diskutera, eller försöka diskutera, vad som händer eller inte händer om man åker utanför vårt universum. Avsaknad av rum betyder inte att det är tomrum, utan det är ingenting, man kan inte vistas i ingenting. Då kan man ju ställa frågan vad rummet utvidgar sig i? ja vem vet. ett gigantiskt rosa elefantarsle kanske, för ingen kan bevisa att den gissningen är fel.

Men jag håller med dig att det är väldigt intressant, men intetsägande diskussioner där man utgår från vad som inte är fysiskt möjligt enligt våran kunskap om fysik är inte värt att diskutera.

"Vad händer om man färdas i 2c samtidigt som man kastar en basketboll och pissar ner sig själv? Svara jag vill ha ett svar på min fråga!" förstår du vad jag menar ? :)

Jodå, det förstår jag. :)
Och det är ju inte bara så illa att det utanför universum inte finns något, det finns antagligen inga fysiska lagar heller.

LSD...finns det några andar?

DramaLlama.gif

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back