Att resa långt med MC – några tips och trix

Vill bara bli första inlägget att tacka trådskaparen 🙂(y)

....okej, jag spinner på lite här.
För egen det sover jag och frun mest å hotell när vi reser i Europa, brukar kolla upp 2-3 hotell per planerad destination innan resan, bokar sedan dessa under resans gång. Mer flexibelt i fall man vill/måste ändra planerna, sen tjänar man ju en hel del på detta då man kan boka utan återbetalning.

Angående skydda sig från elementen så satsa på riktiga Gore-Tex kläder, då slipper man mycket "trassel" med att hålla sig torr. Dyrt ja men värt varenda spänn är vår erfarenhet. Har gått fint med värmen (+35grader) då de har rejält med ventilation (Klim), i kalla väder kör vi med Eljackor innanför, då funkar ju Gore-Tex membranet med till skillnad från hantagsvärme/elsits då man blir blöt..

Vårt i särklass största problem på resan är att hitta hotell med säker parkering då vi köp ny hoj, speciellt då i större städer. Med den gamla hojen var jag inte alls lika nojig men efter ha sett flera videos när tjuvar hoppar ur en van skåpbil slänger in hojen de snor på par sekunder skulle jag aldrig parkera utan att låsa fast hojen i något, det skulle ju förstöra hela semestern att bli av med hojen....
Efterlyser verkligen en möjlighet att kunna filtrera om hotellen har eget parkeringsgarage, som nu är det ett jäkla meck att läsa gäst recensionerna om hotellet har eget garage vilket sällan framgår i Hotels/Booknings information. Filtrera på "Parkering" betyder numera - ja det finns parkering....på stan!:fatta!

Gällande verktyg vill jag göra ett slag för det där "Allt i ett röret" som någon la ut här för par år sedan:bow (en bit VP-rör man kan laga med, olika tejp, najtråd, slangklämmor och buntband som man virar ihop själv).
Med "Allt i ett röret", original verktygen och en däckreparationssats kommer man långt.
 

Bifogat

  • Allt i ett.jpg
    Allt i ett.jpg
    170.9 KB · Visningar: 20
Angående skydda sig från elementen så satsa på riktiga Gore-Tex kläder, då slipper man mycket "trassel" med att hålla sig torr. Dyrt ja men värt varenda spänn är vår erfarenhet. Har gått fint med värmen (+35grader) då de har rejält med ventilation (Klim), i kalla väder kör vi med Eljackor innanför, då funkar ju Gore-Tex membranet med till skillnad från hantagsvärme/elsits då man blir blöt..
Så Klim funkar fint i 35 grader?!
I Polen var det runt 32 grader i juli. Jag åkte i mitt gamla skinnställ, halvöppen dragkedja, öppna fickor i jackan. Visir öppet och solvisisiret nere och luftintagen öppna. Gore-Tex-stövlar som inte andades något vidare. Korta perforerade handskar så det blåser in i ärmarna. Jag höll på att avlida. Led gjorde jag i alla fall. Långa köer på mackar och liknande där man kunde köpa vatten. Svårt att hitta skugga vid rastplatser.
Det var väl egentligen från Tjeckien till Litauen.

Hemma kör jag i vanliga jeans när det är 25 grader eller mer. Adidas Stan Smith vilka är täta och lite för varma. De korta handskarna. Långärmad T-shirt och skinnjacka med halvöppen dragkedja osv. På motorväg är det ändå lite väl varmt. Tunnlarna i och runt stan svalkar.
På moppen kör jag utan handskar och utan jacka.

Det är alltså ett Klim-ställ jag ska ha. ”Rejält med ventilation”. Låtom oss tvivla.
 
Så Klim funkar fint i 35 grader?!
I Polen var det runt 32 grader i juli. Jag åkte i mitt gamla skinnställ, halvöppen dragkedja, öppna fickor i jackan. Visir öppet och solvisisiret nere och luftintagen öppna. Gore-Tex-stövlar som inte andades något vidare. Korta perforerade handskar så det blåser in i ärmarna. Jag höll på att avlida. Led gjorde jag i alla fall. Långa köer på mackar och liknande där man kunde köpa vatten. Svårt att hitta skugga vid rastplatser.
Det var väl egentligen från Tjeckien till Litauen.

Hemma kör jag i vanliga jeans när det är 25 grader eller mer. Adidas Stan Smith vilka är täta och lite för varma. De korta handskarna. Långärmad T-shirt och skinnjacka med halvöppen dragkedja osv. På motorväg är det ändå lite väl varmt. Tunnlarna i och runt stan svalkar.
På moppen kör jag utan handskar och utan jacka.

Det är alltså ett Klim-ställ jag ska ha. ”Rejält med ventilation”. Låtom oss tvivla.
”Icebreaker” är din vän.
 
Så Klim funkar fint i 35 grader?!
I Polen var det runt 32 grader i juli. Jag åkte i mitt gamla skinnställ, halvöppen dragkedja, öppna fickor i jackan. Visir öppet och solvisisiret nere och luftintagen öppna. Gore-Tex-stövlar som inte andades något vidare. Korta perforerade handskar så det blåser in i ärmarna. Jag höll på att avlida. Led gjorde jag i alla fall. Långa köer på mackar och liknande där man kunde köpa vatten. Svårt att hitta skugga vid rastplatser.
Det var väl egentligen från Tjeckien till Litauen.

Hemma kör jag i vanliga jeans när det är 25 grader eller mer. Adidas Stan Smith vilka är täta och lite för varma. De korta handskarna. Långärmad T-shirt och skinnjacka med halvöppen dragkedja osv. På motorväg är det ändå lite väl varmt. Tunnlarna i och runt stan svalkar.
På moppen kör jag utan handskar och utan jacka.

Det är alltså ett Klim-ställ jag ska ha. ”Rejält med ventilation”. Låtom oss tvivla.
Fint och fint, men det är svalare än ett Rukka.
På bekostnad av att det också är kyligare på hösten.
Men är det soligt och över 25 grader, så är min erfarenhet att man brinner upp hur som helst så fort man stannar.
Köra går bra tycker jag .
 
Jag kör med Stadler 4-all och det funkar så länge man kör. 38 grader som varmast under 55 mil i Italien, när man stannar är det förstås panik oavsett om man inte har skugga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Update i utrustningsväskan.
Testar en ny kompressor-kompis nu.
Den gamla har format av en långburk, ganska exakt.
Den här är som en större tändsticksask.
Testat idag, och känns lovande!
Får återkomma efter fler tester, men grymt smidig!

image0.jpeg
 
Så Klim funkar fint i 35 grader?!
.............
Det är alltså ett Klim-ställ jag ska ha. ”Rejält med ventilation”. Låtom oss tvivla.
Ja det har fungerat för oss!... med all ventilation öppen är det ett jävla drag igenom stället.

Men vet man med sig att man transpirerar som ett ollon ska man nog snegla på kylväst istället....
 
Jag har stött på tre personer senaste två säsongerna med Klimställ där dragkedjan gett upp på (minst) en ventilationsöppning vilket medfört ”alltid öppet” vilket är lite halvtrist vid regn. Visst finns garanti, men händer det andra dagen på en veckotur i bushen är det ju sådär. Det finns silvertejp osv men möjligen är det en kvalitetsbrist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har stött på tre personer senaste två säsongerna med Klimställ där dragkedjan gett upp på (minst) en ventilationsöppning vilket medfört ”alltid öppet” vilket är lite halvtrist vid regn. Visst finns garanti, men händer det andra dagen på en veckotur i bushen är det ju sådär. Det finns silvertejp osv men möjligen är det en kvalitetsbrist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dragkedjor överlag verkar inte vara vad de var förr. Totalt sett så har jag haft drygt ett tjog klädesplagg (där ibland IXS MC-ställ) som gått i graven med havererat blixtlås bara det senaste året.
Så illa var det ändå inte förr? :va
 
Dragkedjor överlag verkar inte vara vad de var förr. Totalt sett så har jag haft drygt ett tjog klädesplagg (där ibland IXS MC-ställ) som gått i graven med havererat blixtlås bara det senaste året.
Så illa var det ändå inte förr? :va

Nej så illa var det inte förr. Kanske beror det på att det mesta idag görs i Sydostasien till absolut lägsta kostnad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top