Att resa långt med MC – några tips och trix

Jag skulle påstå att ett däcklagningskit är bättre än punkaspray. ...
Däcklagningskit har sina fördelar.
Men om man är långt hemifrån, ute i skogen, det ösregnar och man får punktering, då väljer jag punkaspray alla dagar i veckan.

Med däcklagningskit måste du stå vid vägkanten och pilla med verktyg, lim och plugg medan däcket är blött och smutsigt. Punkaspray tar en minut att spruta i och sen är det bara att köra mot närmaste verkstad eller mack och köpa mer.

Jag gör hellre en snabb lagning och tar mig vidare för att fixa det permanent senare. Jag har kört över 60 mil med punkaspray och korden framme och hittills har punkasprayen aldrig svikit mig, men det är klart att ett däcklagningskit är bättre om man får en stor spik i däcket.

Last edited:
View attachment 519578
Det där är inte ett citat av vad jag skrev. Det är ditt svar.

Du verkar föredra hotell. Är du ute länge? Att packa ner överdragsstövlar är väl en bättre idé? Kostnaden är försumbar i det sammanhanget med alla hotellnätter. Kanske hellre ett par täta touringstövlar.

Mina stövlar fick jag på köpet när jag köpte ett allvädersställ. Tänkte först tacka nej men va fan. Gratis ju.

Jag tältar helst. Tvättmaskin finns på många campingplatser. Tvättmedel ingår i nyare maskiner. Torktumlare finns också oftast. Jag har vanligt tvättmedel med hemifrån.
Tvättar du med Y-3 på hotellrummet? Hinner det torka?
Jag har aldrig lånat tvättmaskin på hotell eller lämnat in tvätt.
Microfiberhandduk i packningen? Ja det har jag men du bor på hotell? Där finns det handdukar. Bor du på hostel eller vandrarhem?
Sorry, det var inte meningen att det skulle se ut som att det var du som skrev. Jag hade tänkt åka till Alperna, men det regnade för mycket så jag ändrade resplanen och hamnade i södra Europa där det var soligt. Jag skulle inte orka tälta längre – den tiden är förbi.

Överdragsstövlar blir det nästa gång, men jag hade inte räknat med att det kunde regna så mycket och länge i Europa under sommaren. Jag har ju mest rest runt Medelhavet när jag gjort semesterresor.

Jag har dock gjort någon bilresa i Europa, och då brukar jag leta upp ett hotell när jag inte vill eller orkar köra längre. Med MC var det lite krångligare eftersom den är så lätt att stjäla, så jag valde hotell med säker parkering. Det behöver inte vara lyxigt, bara tryggt.

Jag hade vanlig handduk i packningen – jag vill inte ta med hotellets vita handdukar till badet. Microfiberhandduk har sina fördelar, så det var därför jag listade den i min packlista.

Jag är lat, så jag tog med underkläder och T-shirts som räckte hela resan, så jag behövde aldrig använda mitt inköpta tvättmedel.

Last edited:
Men om man är långt hemifrån, ute i skogen, det ösregnar och man får punktering, då väljer jag punkaspray alla dagar i veckan.

Med däcklagningskit måste du stå vid vägkanten och pilla med verktyg, lim och plugg medan däcket är blött och smutsigt. Punkaspray tar en minut att spruta i och sen är det bara att köra mot närmaste verkstad eller mack och köpa mer.

Jag gör hellre en snabb lagning och tar mig vidare för att fixa det permanent senare. Jag har kört över 60 mil med punkaspray och korden framme och hittills har punkasprayen aldrig svikit mig, men det är klart att ett däcklagningskit är bättre om man får en stor spik i däcket.
Den handfull gånger jag testat punkaspray har det inte hjälpt, och sockret är däcket är platt en halvtimme senare igen, plus att jag hatar att kränga däck med punkaspray i. Kletigt och jävligt.

Intressant, härligt med MC-semester!

"Grundläggande verktyg" skrev du, det nojar jag jämt över. Brukar inte ha så mycket. Man kan ju inte alltid laga själv ändå iofs. Tankar kring det?

"Grundläggande verktyg" skrev du, det nojar jag jämt över. Brukar inte ha så mycket. Man kan ju inte alltid laga själv ändå iofs. Tankar kring det?
När jag åker på längre resor så har jag däcklagningskitt & batteridriven mini kompressor.
En rulle eltape om upptäcker något som ligger emot och skaver + några buntband
Blir det värre än så får jag leta rätt på en verkstad.

För några år sedan vibrerande några skruvar till mitt GPS fäste loss när jag var i Tyskland. Så stannade på ett bauhaus och med hjälp av Google så köpte jag en insexnyckel och några skruvar. De flesta problem går att lösa när det dyker upp. Omöjligt att ta med och förutse allt som kan hända

Planering & rutt

• Det kan vara bra att lägga in någon extra dag som vid planeringen verkar onödig, men som blir ovärderlig om du får problem, blir trött eller tillfälligt sjuk.
  • Använd karttjänster och GPS-appar som Kurviger eller OsmAnd för att skapa MC-vänliga vägar med kurvor och höjddata.
  • Varva motorvägssträckor med MC-vänliga vägar för att snabbt nå de mest attraktiva MC-områdena i Europa och för att undvika att köra dag efter dag i dåligt väder.
  • Ange i hotellbokningen att du behöver säker MC-parkering. Det räcker inte att t.ex. booking.com anger att det finns parkering – den kan vara fullbokad när du väl kommer fram.
  • Hotell med 24-timmarsreception kan vara en fördel att boka om du blir försenad.

Väder, navigation & reservplaner

Att det alltid är sol i Europa under sommaren är inte självklart. Länder som Grekland, Italien, Spanien och södra Frankrike har ofta fler soltimmar, men stora delar av Europa kan vara nästan lika regniga som Sverige. Fundera därför på hur du vill hantera situationen om vädret skulle bli ostadigt under resan. Vill du fortsätta köra även i regn, eller föredrar du att anpassa rutten utifrån väderprognoser och regnradar för att söka dig till områden med mindre nederbörd och större chans till sol?

Att använda mobiltelefon som huvudsaklig navigator under en långfärd med mycket regn kan vara vanskligt – särskilt om du inte har någon backup i form av papperskartor eller viktiga uppgifter nedskrivna. Överväg att ta med en reservtelefon eller använda en dedikerad, vattentät GPS för att minska risken att bli helt utan navigationshjälp. Det är inte helt enkelt att hitta till gatan där hotellet ligger utan GPS eller stadskarta. När det regnar är det viktigt att ha regnskydd till telefonen för att skydda den mot fukt, men även med regnskydd kan vissa telefoner känna av fukt i USB-kontakten och vägra ladda.

Det kan också vara bra att ta med kedjespray, så att du slipper leta efter en MC-butik när det är blött och du är trött efter en lång dag i sadeln. Glöm inte heller punkaspray.

Utrustning & packning

• Prova dina regnkläder innan du åker för att säkerställa att skinnställ och ryggskydd får plats, och ta med extra MC-handskar i reserv.
  • Om stövlarna blir genomvåta på resan, stoppa ICA-plastpåsar runt fötterna inne i stövlarna.
  • Ha med silvertejp, grundläggande verktyg och en schweizisk kniv.
  • Fundera på om du ska ta med tillräckligt med underkläder för hela resan för att slippa tvätta. Alternativt kan du använda samma t-shirt och underkläder två dagar i rad, eller ta med tvättmedel för handtvätt i kallvatten. ICA och Coop verkar ha slutat sälja Y3 och liknade – beställ det i tid på nätet.

Tekniska tips

• Ta av regnskyddet från telefonen när vädret tillåter för att kunna ladda.
  • Använd trippmätaren för att hålla koll på distans när telefonens skärm är släckt under navigering.

Tankning & ekonomi

• Tanka i god tid – särskilt i områden med gles service.
  • På Autobahn riskerar du böter om du får bensinstopp.
  • Ha med kontanter ifall bankkort inte accepteras.

Säkerhet & körstil

• Om du åker färja – ta med eget spännband och be personalen om hjälp om du är osäker.

Allmänt

• Planera vilodagar under längre resor för återhämtning.
  • Ha marginal för oförutsedda händelser som bortglömd utrustning, sjukdom eller tekniska problem.
  • Lär dig enkla fraser på det lokala språket eller använd en app som konverterar svenska till tal på aktuellt språk. Alternativt kan du använda Google Translate för att översätta och visa texten direkt för säljare eller annan relevant personal.

Packningstips

• Förvara underkläder i fryspåsar och placera fryspåsarna i ICA-kassar.
  • För vätskor som schampo: använd två fryspåsar vridna 180 grader från varandra och en ICA-kasse – minskar risken för läckage.
  • Packa tunga saker i botten av väskorna.
  • I ev ryggsäck: försök lägga lätta och stöldbegärliga saker i denna säck.
  • Ha med skor och ett par jeans så att du kan gå till frukosten eller ner på stan utan att behöva ta på skinnstället.

Packlista

Kläder
  • T-shirts
  • Kalsonger
  • Strumpor
  • Badbyxor
  • Jeans
  • Skor
  • Tröja med ärmar
  • Reflexväst
  • 1 badhandduk (helst mikrofiber)

Personlig hygien
  • Toalettpapper (litet)
  • Tandborste
  • Tandkräm
  • Schampo (resestorlek)
  • Deodorant
  • Rakhyvel
  • Y-tvättmedel
  • ICA-plastpåsar

Utrustning & elektronik
  • GoPro kamera + hjälmfäste + laddkabel
  • Regnskydd till telefonen
  • Hörlurar
  • Laddare + laddkabel till telefon
  • Nycklar (vid behov)
  • Kedjespray
  • Punkspray
  • Duct tape eller buntband
  • Litet multiverktyg
  • Adapter till EL-uttag
  • Telefon i Quad Lock med vibrationsdämpare + USB-laddare på styret

Dokument & betalmedel
  • Plånbok (kort + kontanter + bensinkort)
  • Pass
  • Körkort
  • Registreringsbevis + grönt kort (även fotograferat)

Regn & skydd
  • Regnställ
  • Regnskydd till väskor (och plastpåsar inuti)

Planeringen är halva nöjet ...?

Vilka telefoner tänker du på som klarar de kraven?

Jag kör Ulefone sedan 5 år tillbaka. Pallar det mesta, även vibrationer.

RAM har ett bra fäste med aktiv laddning för Qi-telefoner med induktionsladdning.
Perfekt om man kör strömkrävande applikationer som exvis Waze.

Även Oukitel har ett stort sortiment med terrängtelefoner som man även kan slåss med om det behövs.

Yamaha använder insexskruvar på väldigt många ställen, så jag tog med en insexnyckelsats (Under sadeln finns två nycklar som klarar det mesta, men ibland behöver man fler.) och en skruvmejsel med vändbart blad, så man kan växla mellan spår- och stjärnmejsel. Jag hade också med en kniv som liknar en schweizisk armékniv men som också hade en liten plattång. Kniven kom väl till pass när jag fick laga mitt nya regnställ med silvertejp.

Att laga ett slanglöst däck med korv och solution tar typ fyra minuter och ÄR en permanent lagning. :)

Ett däck som någon kört äckelpäckelspray i måste bort från fälgen för att lagas. Och fälg och ventil måste rengöras ordentligt innan nytt däck monteras.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har aldrig upplevt några problem med parkering vid hotell.
Låser styrlåset. Du kan ha 10 kedjor och skivbromslås proffsen
lyfter helt enkelt en hojen i en skåpbil.

Boka hotell nära slutmålet för dagens etapp. Har man kört en lång etapp
så är det bara jobbigt att krångla runt inne i stad.
Tanka är det sista man gör för dagen!!

Hur gör du när du ska låsa MC:n om du kommer till ett hotell med mindre optimal parkering när det gäller säkerhet? Jag är inte så förtjust i skivbromslås. Tar du med en kedja med tillhörande lås?
Jag har en Suzuki SV650 när jag åker långt och har aldrig låst den med någonting annat än med tändningslåset. Skulle den vara borta en dag så får jag flyga eller ta tåget hem.

Tips till nya åkare är att använda ChatGPT för att göra en lista. Förutsatt att man promptar med rätt förutsättningar så ger den förvånansvärt bra råd.

Testa t.ex. följande: ”Gör en komplett utrustningslista för MC som skall passa för tre veckors MC-semester i Europa. Boende sker på hotell och mat äts på restaurang eller café. Listan skall rikta sig till de som inte kört motorcykel på långresa förr.” :)

Tips till nya åkare är att använda ChatGPT
Noob squid frågar ChatGPT:
Vad skulle snitthastigheten för en Hayabusa med tankstopp inkluderade ligga på mellan Stuttgart och Malmö ifall man matar på för fullt?

ChatGPT sade:​

Om vi pratar realistiskt och inte bara vad en Suzuki Hayabusa teoretiskt kan göra, så behöver vi ta hänsyn till:

• Sträckan Stuttgart–Malmö via snabbaste vägen (motorväg genom Tyskland, Danmark och över Öresundsbron) är ca 900–950 km.
  • Hayabusa kan mycket väl ligga långt över 200 km/h i fri fart, men…
    • I Tyskland finns vissa obegränsade sträckor, men även sektioner med fartbegränsningar och trafik.
    • I Danmark och Sverige är hastighetsgränserna låga och hastighetskontroller vanliga.
    • Tankstopp krävs ca var 200–250 km vid riktigt snabb körning (förbrukningen ökar markant över 200 km/h).
    • Varje stopp (tanka, kanske toalett, dricka vatten) tar ofta 5–10 min.

Teoretisk snabbkalkyl:​

1. Körning i Tyskland
    • Säg att hälften av sträckan är fri fart och du kan hålla ca 230–250 km/h, resten pga trafik/regler ca 140–150 km/h.
    • Medel över hela Tyskland blir då kanske 180–190 km/h ren körtid.
  2. Körning i Danmark & Sverige
    • Här måste du ner till 110–130 km/h om du inte vill riskera körkortet direkt.
    • Genomsnitt här blir då ca 120 km/h.
  3. Tankstopp
    • 950 km / 220 km per tank ≈ 4 tankstopp.
    • 4 stopp × 8 min = ca 32 min stillastående.
  4. Resultat
    • Om vi viktar dessa hastigheter och pauser får vi en realistisk snitthastighet på ca 150–160 km/h över hela resan.

💡 Det betyder att Stuttgart–Malmö, om du verkligen pressar på, men ändå tar hänsyn till verkliga begränsningar, skulle kunna gå på runt 6 timmar körtid + stopp → totalt ca 6,5–7 timmar.

Vad skulle tiden realistiskt hamna på om bryter mot hastighetsgränserna men behåller tankstopp och bensträckare?

Tre scenarier (exempel)​

1. Moderat illegal körning
    • Tyskland genomsnitt: 230 km/h (pressat men realistiskt på fria Autobahn-sträckor)
    • Danmark+Sverige genomsnitt: 160 km/h (överträdelse men inte extrem)
    • Körtid (rörelse):4 h 42 min
    • Totalt inkl. stopp:5 h 24 min
  2. Aggressiv illegal körning
    • Tyskland: 250 km/h
    • Danmark+Sverige: 200 km/h
    • Körtid (rörelse):4 h 05 min
    • Totalt inkl. stopp:4 h 47 min
  3. Extrem illegal körning (mycket hög risk)
    • Tyskland: 270 km/h
    • Danmark+Sverige: 220 km/h
    • Körtid (rörelse):3 h 46 min
    • Totalt inkl. stopp:4 h 28 min

Tolkning​

• Jämfört med ett redan pressat lagligt scenario (~6–6.5 h enligt tidigare uträkning) kan du i bästa fall spara ~1–1.5 timme eller mer genom att bryta hastigheterna kraftigt — men vinsten avtar ju mer du redan maxar i Tyskland eftersom stora delar av sträckan redan kan köras mycket fort på lagliga fria partier.
  • De flesta realistiska tidsbesparingarna kommer från att utnyttja obegränsade Autobahn-sträckor effektivt, minimera stopptiden och köra vid tider med lite trafik.

Alla är inte mottagliga för goda råd. Å andra sidan är det många som läser tråden.

En lyckoamulett skyddar mot punktering bara genom att finnas i packningen.

IMG_2172.jpeg

Jag har inte behövt prova på mina hojar med slang. Inte sedan min CB500 som jag sålde 1980. Wheeler Dealer som sedan fick byta slang och göra rent var inte överförtjust i kladdet.

Det är inte all världens pengar för en burk och den tar inte så stor plats.

Till slanglöst har jag gummikorv med. Skyddar också om kitet ligger i packväskan.
Har bara använt på bilen som test en höst. Fast jag bytte däck till våren så det var inte mycket till test.

IMG_3101.jpeg
Upptäckt hemma. Lagades inifrån med en kantarellkorv hos Wheeler Dealer. Lika bra som nytt sa han. Inget problem alls. Det tog 24 timmar med härdning har jag för mig. En tidsåtgång som debatterades här inne. Inget problem för mig med väntetid eller reparationen.

När jag vred av en ventil fram pga relativt stor bromsskiva på relativt litet framhjul och lågt däcktryck hade ingen spray eller korv hjälpt.
Hände hemma så lätt att skruva av och lämna in. Rädd om den nya 18 tumsfälgen.

IMG_1896.jpeg

Vissa envisas med att släpa med sig spännband för att spänna fast motorcykeln på färjan. Det är helt onödigt det finns på färjan visst dom är inte de bästa och är ofta smutsiga men funkar.

Har åkt mängder med färja och aldrig sett någon motorcykel som ramlat omkull. Har sett många som bara fäller ner stödet och går.

Brukar spänna en framåt åt samma sida som stödet lutar åt och en bakåt åt andra sidan sen en kloss vid däcket så står det still.

Noob squid frågar ChatGPT:
Vad skulle snitthastigheten för en Hayabusa med tankstopp inkluderade ligga på mellan Stuttgart och Malmö ifall man matar på för fullt?

ChatGPT sade:​

Om vi pratar realistiskt och inte bara vad en Suzuki Hayabusa teoretiskt kan göra, så behöver vi ta hänsyn till:

• Sträckan Stuttgart–Malmö via snabbaste vägen (motorväg genom Tyskland, Danmark och över Öresundsbron) är ca 900–950 km.
  • Hayabusa kan mycket väl ligga långt över 200 km/h i fri fart, men…
    • I Tyskland finns vissa obegränsade sträckor, men även sektioner med fartbegränsningar och trafik.
    • I Danmark och Sverige är hastighetsgränserna låga och hastighetskontroller vanliga.
    • Tankstopp krävs ca var 200–250 km vid riktigt snabb körning (förbrukningen ökar markant över 200 km/h).
    • Varje stopp (tanka, kanske toalett, dricka vatten) tar ofta 5–10 min.

Teoretisk snabbkalkyl:​

1. Körning i Tyskland
    • Säg att hälften av sträckan är fri fart och du kan hålla ca 230–250 km/h, resten pga trafik/regler ca 140–150 km/h.
    • Medel över hela Tyskland blir då kanske 180–190 km/h ren körtid.
  2. Körning i Danmark & Sverige
    • Här måste du ner till 110–130 km/h om du inte vill riskera körkortet direkt.
    • Genomsnitt här blir då ca 120 km/h.
  3. Tankstopp
    • 950 km / 220 km per tank ≈ 4 tankstopp.
    • 4 stopp × 8 min = ca 32 min stillastående.
  4. Resultat
    • Om vi viktar dessa hastigheter och pauser får vi en realistisk snitthastighet på ca 150–160 km/h över hela resan.

Det betyder att Stuttgart–Malmö, om du verkligen pressar på, men ändå tar hänsyn till verkliga begränsningar, skulle kunna gå på runt 6 timmar körtid + stopp → totalt ca 6,5–7 timmar.

Vad skulle tiden realistiskt hamna på om bryter mot hastighetsgränserna men behåller tankstopp och bensträckare?

Tre scenarier (exempel)​

1. Moderat illegal körning
    • Tyskland genomsnitt: 230 km/h (pressat men realistiskt på fria Autobahn-sträckor)
    • Danmark+Sverige genomsnitt: 160 km/h (överträdelse men inte extrem)
    • Körtid (rörelse):4 h 42 min
    • Totalt inkl. stopp:5 h 24 min
  2. Aggressiv illegal körning
    • Tyskland: 250 km/h
    • Danmark+Sverige: 200 km/h
    • Körtid (rörelse):4 h 05 min
    • Totalt inkl. stopp:4 h 47 min
  3. Extrem illegal körning (mycket hög risk)
    • Tyskland: 270 km/h
    • Danmark+Sverige: 220 km/h
    • Körtid (rörelse):3 h 46 min
    • Totalt inkl. stopp:4 h 28 min

Tolkning​

• Jämfört med ett redan pressat lagligt scenario (~6–6.5 h enligt tidigare uträkning) kan du i bästa fall spara ~1–1.5 timme eller mer genom att bryta hastigheterna kraftigt — men vinsten avtar ju mer du redan maxar i Tyskland eftersom stora delar av sträckan redan kan köras mycket fort på lagliga fria partier.
  • De flesta realistiska tidsbesparingarna kommer från att utnyttja obegränsade Autobahn-sträckor effektivt, minimera stopptiden och köra vid tider med lite trafik.

Bra svar där faktiskt. Bästa tiden att passera Tyskland är 02.00-06.00 och då går det att i gryningsljus till morgon köra ganska ostört på frifartspartierna. Dvs skippar man nattfärjan så har man passerat Frankfurt/Nürnberg vid 07 om man lämnar Flensburg 02 och ligger på lite. Så AI har koll!

Jag har en Suzuki SV650 när jag åker långt och har aldrig låst den med någonting annat än med tändningslåset. Skulle den vara borta en dag så får jag flyga eller ta tåget hem.
Nackdelen med att nöja sig med styrlåset när man parkerar upptäckte en bekant när hans Goldwing stals. Svedea ville ha 120000 i självrisk, men efter förhandling fick han ner den till femsiffrigt belopp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti