Att resa långt med MC – några tips och trix

ajnsporthoj

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2025
Hoj
MT-07

Planering & rutt

• Det kan vara bra att lägga in någon extra dag som vid planeringen verkar onödig, men som blir ovärderlig om du får problem, blir trött eller tillfälligt sjuk.
  • Använd karttjänster och GPS-appar som Kurviger eller OsmAnd för att skapa MC-vänliga vägar med kurvor och höjddata.
  • Varva motorvägssträckor med MC-vänliga vägar för att snabbt nå de mest attraktiva MC-områdena i Europa och för att undvika att köra dag efter dag i dåligt väder.
  • Ange i hotellbokningen att du behöver säker MC-parkering. Det räcker inte att t.ex. booking.com anger att det finns parkering – den kan vara fullbokad när du väl kommer fram.
  • Hotell med 24-timmarsreception kan vara en fördel att boka om du blir försenad.

Väder, navigation & reservplaner

Att det alltid är sol i Europa under sommaren är inte självklart. Länder som Grekland, Italien, Spanien och södra Frankrike har ofta fler soltimmar, men stora delar av Europa kan vara nästan lika regniga som Sverige. Fundera därför på hur du vill hantera situationen om vädret skulle bli ostadigt under resan. Vill du fortsätta köra även i regn, eller föredrar du att anpassa rutten utifrån väderprognoser och regnradar för att söka dig till områden med mindre nederbörd och större chans till sol?

Att använda mobiltelefon som huvudsaklig navigator under en långfärd med mycket regn kan vara vanskligt – särskilt om du inte har någon backup i form av papperskartor eller viktiga uppgifter nedskrivna. Överväg att ta med en reservtelefon eller använda en dedikerad, vattentät GPS för att minska risken att bli helt utan navigationshjälp. Det är inte helt enkelt att hitta till gatan där hotellet ligger utan GPS eller stadskarta. När det regnar är det viktigt att ha regnskydd till telefonen för att skydda den mot fukt, men även med regnskydd kan vissa telefoner känna av fukt i USB-kontakten och vägra ladda.

Det kan också vara bra att ta med kedjespray, så att du slipper leta efter en MC-butik när det är blött och du är trött efter en lång dag i sadeln. Glöm inte heller punkaspray.

Utrustning & packning

• Prova dina regnkläder innan du åker för att säkerställa att skinnställ och ryggskydd får plats, och ta med extra MC-handskar i reserv.
  • Om stövlarna blir genomvåta på resan, stoppa ICA-plastpåsar runt fötterna inne i stövlarna.
  • Ha med silvertejp, grundläggande verktyg och en schweizisk kniv.
  • Fundera på om du ska ta med tillräckligt med underkläder för hela resan för att slippa tvätta. Alternativt kan du använda samma t-shirt och underkläder två dagar i rad, eller ta med tvättmedel för handtvätt i kallvatten. ICA och Coop verkar ha slutat sälja Y3 och liknade – beställ det i tid på nätet.

Tekniska tips

• Ta av regnskyddet från telefonen när vädret tillåter för att kunna ladda.
  • Använd trippmätaren för att hålla koll på distans när telefonens skärm är släckt under navigering.

Tankning & ekonomi

• Tanka i god tid – särskilt i områden med gles service.
  • På Autobahn riskerar du böter om du får bensinstopp.
  • Ha med kontanter ifall bankkort inte accepteras.

Säkerhet & körstil

• Om du åker färja – ta med eget spännband och be personalen om hjälp om du är osäker.

Allmänt

• Planera vilodagar under längre resor för återhämtning.
  • Ha marginal för oförutsedda händelser som bortglömd utrustning, sjukdom eller tekniska problem.
  • Lär dig enkla fraser på det lokala språket eller använd en app som konverterar svenska till tal på aktuellt språk. Alternativt kan du använda Google Translate för att översätta och visa texten direkt för säljare eller annan relevant personal.

Packningstips

• Förvara underkläder i fryspåsar och placera fryspåsarna i ICA-kassar.
  • För vätskor som schampo: använd två fryspåsar vridna 180 grader från varandra och en ICA-kasse – minskar risken för läckage.
  • Packa tunga saker i botten av väskorna.
  • I ev ryggsäck: försök lägga lätta och stöldbegärliga saker i denna säck.
  • Ha med skor och ett par jeans så att du kan gå till frukosten eller ner på stan utan att behöva ta på skinnstället.

Packlista

Kläder
  • T-shirts
  • Kalsonger
  • Strumpor
  • Badbyxor
  • Jeans
  • Skor
  • Tröja med ärmar
  • Reflexväst
  • 1 badhandduk (helst mikrofiber)

Personlig hygien
  • Toalettpapper (litet)
  • Tandborste
  • Tandkräm
  • Schampo (resestorlek)
  • Deodorant
  • Rakhyvel
  • Y-tvättmedel
  • ICA-plastpåsar

Utrustning & elektronik
  • GoPro kamera + hjälmfäste + laddkabel
  • Regnskydd till telefonen
  • Hörlurar
  • Laddare + laddkabel till telefon
  • Nycklar (vid behov)
  • Kedjespray
  • Punkspray
  • Duct tape eller buntband
  • Litet multiverktyg
  • Adapter till EL-uttag
  • Telefon i Quad Lock med vibrationsdämpare + USB-laddare på styret

Dokument & betalmedel
  • Plånbok (kort + kontanter + bensinkort)
  • Pass
  • Körkort
  • Registreringsbevis + grönt kort (även fotograferat)

Regn & skydd
  • Regnställ
  • Regnskydd till väskor (och plastpåsar inuti)

Last edited:
Jag skulle påstå att ett däcklagningskit är bättre än punkaspray. Och att ha packväskor som redan är vattentäta. Och en telefon som är specad att klara vatten, damm och vibrationer så man slipper dreta med fodral till den. Även bra att ha med sig försäkringsbevis för reseförsäkring, det skyndar på att få bättre vård avsevärt när man råkar ut för olyckor i en del länder.

Vilka telefoner tänker du på som klarar de kraven?
Alla packväskor är inte vattentäta. Det finns t.ex. mjuka originalpackväskor som inte är det.

Yamahas mjuka packväskor fungerade utmärkt i regn för mig, men självklart är det bättre med vattentäta väskor. Med telefonen var det värre. Man visste aldrig om den skulle klara hela etappen i regnet eller slockna när man behövde den som bäst.

Mina 400-kronors Hallman-väskor som jag hittade på Blocket har funkat några tusen mil.
Kompletterade med täta packpåsar från Biltema. Billigt och bra.

IMG_2170.jpeg
IMG_1948.jpeg

IMG_1963.jpeg
IMG_1854.jpeg
Samma väskor på annan hoj.

Jag brukar inte planera mycket mer än åt vilket väderstreck jag ska. Hotell brukar jag börja fundera på klockan 15 ungefär. Packningen håller jag till ett minimum. Hittills så har det funkat bra för mig.

CAT S62 Pro (7 000–9 000 SEK)
CAT S42 (3 500–4 500 SEK)

Har du någon idé om hur du monterar en CAT-mobil på styret? Finns det Quad Lock-skal till dessa telefoner?

Föredrar du ICA-kassar?
Vattentäta gore-tex-stövlar är betydligt bättre. Alternativt överdragsstövlar till dina vanliga stövlar.
Plastkassar är en nödlösning från 70-talet. Inte så fräscht i längden och stövlarna blir dyngsura och torkar inte på länge, särskilt inte om det regnar flera dagar i sträck.

Jag har telefonen i innerfickan på skinnstället. Under regnjackan om det regnar.
Om jag måste ha vägbeskrivning så lägger jag telefonen i tankväskans kartfodral.

Jag köpte Dainese sport-mc-stövlar som skulle vara vattentäta, men det stämde inte. Det blev rejält blött efter 10 mil i regn. (Jag kör track days ibland)

Jag föredrar inte ICA-kassar i stövlarna, men det fungerade väldigt bra när man var ung och genomblöt. Det blev varmt om fötterna även när det var kyligt ute, så det är en bra nödlösning.

Last edited:
Jag brukar inte planera mycket mer än åt vilket väderstreck jag ska. Hotell brukar jag börja fundera på klockan 15 ungefär. Packningen håller jag till ett minimum. Hittills så har det funkat bra för mig.
Hur gör du när du ska låsa MC:n om du kommer till ett hotell med mindre optimal parkering när det gäller säkerhet? Jag är inte så förtjust i skivbromslås. Tar du med en kedja med tillhörande lås?

Föredrar du ICA-kassar?
Vattentäta gore-tex-stövlar är betydligt bättre. Alternativt överdragsstövlar till dina vanliga stövlar.
Plastkassar är en nödlösning från 70-talet. Inte så fräscht i längden och stövlarna blir dyngsura och torkar inte på länge, särskilt inte om det regnar flera dagar i sträck.
Vattentäta strumpor är billiga än goretex

IMG_2171.jpeg
Det där är inte ett citat av vad jag skrev. Det är ditt svar.

Du verkar föredra hotell. Är du ute länge? Att packa ner överdragsstövlar är väl en bättre idé? Kostnaden är försumbar i det sammanhanget med alla hotellnätter. Kanske hellre ett par täta touringstövlar.

Mina stövlar fick jag på köpet när jag köpte ett allvädersställ. Tänkte först tacka nej men va fan. Gratis ju.

Jag tältar helst. Tvättmaskin finns på många campingplatser. Tvättmedel ingår i nyare maskiner. Torktumlare finns också oftast. Jag har vanligt tvättmedel med hemifrån.
Tvättar du med Y-3 på hotellrummet? Hinner det torka?
Jag har aldrig lånat tvättmaskin på hotell eller lämnat in tvätt.
Microfiberhandduk i packningen? Ja det har jag men du bor på hotell? Där finns det handdukar. Bor du på hostel eller vandrarhem?

Punkaspray - är det någon som använt det efter 1990?

Y3 i all ära, vanlig handtvål eller dubbeldusch funkar även till kläderna.

I övrigt tycker jag att man kan ta det lite lugnt med förberedelserna och se till att man kommer iväg istället. Hotellet eller campingen hittar man på kartan eller så frågar man sig fram. Mobilen på laddning i tankväskan så tar man fram den vid behov och får sig en bensträckare samtidigt.

Viktigt är att dricka vatten när man kör lite längre.

Med vänlig hälsning,

Hur gör du när du ska låsa MC:n om du kommer till ett hotell med mindre optimal parkering när det gäller säkerhet? Jag är inte så förtjust i skivbromslås. Tar du med en kedja med tillhörande lås?
Jag har alltid bara haft mitt skivbromslås och styrlåset när åkt runt i Europa på semester. Har aldrig kontaktat hotellet innan om parkering det brukar alltid funka.
Jag brukar tänka hur vanligt är det att en stor touring mc blir stulen och bortsläpad utanför ett hotell. Nu har jag en Kawasaki Versys kanske känsligare om man ställer en GSX-R1000.
Har åkt på semester minst ett par veckor varje år de senaste 30åren så har slutat noja mig händer det så kvittar det om den är fastlåst med kätting eller står i ett garage vill dom ta den så gör dom det.

2019 hade jag skivbromslås och kapell. Parkerade på trottoaren utanför ingången till hotellen. Inga problem trots en del stökiga områden. Dock kom jag hem med två skeva skivor. Det kan undvikas om man kör med senilsnöre. Om man kommer ihåg det.
På campingarna endast skivbromslås, inte kapell. Om det inte regnade.

Efter det slutade jag med kapell och de senaste resorna har jag skippat skivbromslåset också. Jag sover i tält med styråset låst. Hotell är en nödlösning för mig och jag har sluppit det.

IMG_0433.jpeg
Här syns det inte men jag kapade en klass 3-kedja så den räckte runt ett gaffelben och en gjuten eker sedan ett skivbromslås i kedjan. Skivornas hål funkade inte med låset.

Vikten! Lättare än bygellåset. Inget styrlås i tändningslåset på den hojen.

Jo, att kapa kedjan var lätt. Skruvdragare och kapskiva för rostfritt. Tjuvarna har bättre kapmaskin. 30 sek mot mina två minuter(?).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti