Att räkna med vid nyköp?

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Grön som jag är har jag en snäppet grönare fråga!

Jag har planer på att köpa en flong ny XT660x hos Bike Trollhättan.
Vad, om något, kan jag räkna med vid en eventuell affär? Vad ska jag begära/efterfråga? Kläder? Lås? Skydd? Presentkort (som jag oftast hört talas om?)?

Tack för att ni ens läste ;)

när jag köpte en ny ktm660 fick jag 25% på allt ibutiken i en vis tid kommer inte ihåg hur länge men så länge jag hade eländet iallafall typ7mån

Ring runt o ställ olika handlare mot varandra... Pruta på pris , kolla vad du kan få medskickat , etc... Det lönar sig ! Gjorde exakt så i våras när jag köpte SD:n.....

rabatt på kläder och lås tycker jag du kan ställa krav på. Tänk på att det är inte jättebra marginaler på mc-grejor så blir inte sne om dom inte kan ge bort allt gratis!
Även om du kanske kan be att få någon av grejorna på köpet...lås t.ex.
Men bike är bra...dom gör vad dom kan har jag fått för mig.:tummenupp

Köper du en sprillans ny hoj så bör väl en 10% på all utrustning inte vara någon omöjlighet. Bike brukar vara resonabla men kolla med andra handlare också så att du har alternativ.

Tack för svaren! Ska ringa runt och höra mig för framöver :)

Så, låter två godkända skivbromslås+10% på utrustning låta omöjligt som "medskick"?

Det beror såklart på vad du betalar för hojen. Om du betalar "listpris" så bör det finnas marginaler att jobba med.

Tycker jag inte alls är dåligt! Vad är det för hoj då? snackar vi femtio lök eller hundra?

Xt660x, vi snackar omkring 60 laxar..

Har man prutmån på självaste cykeln, eller är det presentkort/rabatter man får prata till sig brevid listpriset?

Borde det finnas prutmån om man pröjsar kontant (dvs pyntar rubbet på plats)?

Har man prutmån på självaste cykeln, eller är det presentkort/rabatter man får prata till sig brevid listpriset?
Nja, det är ganska små marginaler på en ny hoj. Möjligtvis kan du hitta någon handlare som vill bli av med en hoj som de har i lager då de vill göra plats för de nya modellerna och inte ha någon surdeg ståendes som bara tappar i värde över vintern.

Största chansen är nog att du kan få rabatt på tillbehör och utrustning.

Har du förresten sett Yamaha XT660Z Tenere som är på gång till -08?
2008-XT660Z-Tenere-colour-white_prv_tcm36-208335.jpg

10% på kläder låter faktiskt inget bra alls. Jag fick 20% påYamahacenter genom att bara snacka lite väder o vind med en säljare.
(sen är jag en sån cheep bastard som snabbt räknade ut att det skulle bli ännu billigare från tyskland) :tungan

Köpte min K4 ny i april -05 och fick 25% rabatt på hojen och 10% på allt i butiken.

Om du har hela beloppet a klart så brukar jag fråga vad jag får den för om jag betalar allt direkt! Detta brukar generera en prissänkning! Vad gäller tillbehör så är det självklart att du ska ha en "färdig" hoj dvs.alla lås som behövs för försäkring sen med vidare rabatter vet jag inte. En polare fick hela mc-utrustningen för 5lök extra!

Värt att tänka på är att mc-företagen blir mycket gladare om du tar deras finanslösningar än om ni kommer med kontanter. De får ju betalt av finansbolagen för att "sälja" finansieringen.

Om du har hela beloppet a klart så brukar jag fråga vad jag får den för om jag betalar allt direkt! Detta brukar generera en prissänkning! Vad gäller tillbehör så är det självklart att du ska ha en "färdig" hoj dvs.alla lås som behövs för försäkring sen med vidare rabatter vet jag inte. En polare fick hela mc-utrustningen för 5lök extra!
Låter märkligt då handlaren brukar ha provision på finansieringen, dvs de tjänar pengar på att du tar den på avbetalning.

När jag köpte min senaste tyckte jag att deras finansiering hade för dåliga villkor, och sa att då betalar jag hellre kontant (genom att låna ihop pengarna själv). Då valde de att sänka räntan på sitt finansieringsalternativ för att få sälja in en avbetalning också.

EDIT: Oj, lite sent...

Last edited:
Xt660x, vi snackar omkring 60 laxar..

Köpte faktiskt just en XT660X nu i juli på bike, du tjänar på att förhandla till dig presentkort i butiken, dom kan släppa mer den vägen en ev. prut.

Själv fick jag presentkort och rabatter i butiken för ett klart högre belopp en vad de ville gå ner i pris trots köp utan byte.

Välj en svart dom är snabbast:D

Köpte faktiskt just en XT660X nu i juli på bike, du tjänar på att förhandla till dig presentkort i butiken, dom kan släppa mer den vägen en ev. prut.

Själv fick jag presentkort och rabatter i butiken för ett klart högre belopp en vad de ville gå ner i pris trots köp utan byte.

Välj en svart dom är snabbast:D

Haha, svart it is than :hojsmilie!..

Får man fråga om du köpte hojen för listpris, och vad du fick för presentkort och rabatt? Vore kul att ha någonting att utgå ifrån :fakta

Danke Schön =9

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...