MickeZX7R
Posör
Jag har kapat kedjor med både slinkelvip och Biltemas kedjekit.
Båda funkar prima på t.ex. D.I.D-kedjor i 530.
Båda funkar prima på t.ex. D.I.D-kedjor i 530.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man kan knipsa med bultsax över länkarna om man vill slippa eldkvasten. Sen väcker det munterhet när man knallar omkring med det verktyget. Munterhet och huvudskakningar.Har bytt drivpaket i vardagsrummet och med vinkelslip (bodde själv då)Var som ett stort tomtebloss av gnistregn som slog in i TVn
TVn överlevde...
View attachment 513814
Har Biltema kvar Kedjeverktyget ? Är jag dålig på leta ?Biltemas kedjenitarkit regerar fett. Haft mitt sedan 2009 (XL-moto's men i blå låda) har reservdelarna, men har aldrig haft sönder något.
Första gångerna slipade jag av nitskallarna på 530 kedjan innan jag använde verktyget. Helt onödigt, dock!
Nej, tyvärr.
I det här fallet tror jag dels att Biltema slutade sälja den pga för mycket "goodwill" och kunder som hämtade ut nya verktyg som i själva verket varit handhavandefel.
Som du skriver: Inte blev det bättre av att en av MC-tidningarna I Sverige testade Biltemas Kedjeverktyg och det gick sönder.I det här fallet tror jag dels att Biltema slutade sälja den pga för mycket "goodwill" och kunder som hämtade ut nya verktyg som i själva verket varit handhavandefel.
Folk som lyckades spräcka nithylsan mm.
(Inkl MC-pressen som var ganska klåparaktiga mekaniker i övrigt)
Dåligt "batch" hit och dit är jag tveksam till.
Klåpare är jag även själv : )
Vid nitning t ex handlar det om att deformera niten några hundradelar för att inte plattan ska glida av (som förövrigt har en väldigt "tight press fit")
Man nitar med typ en ringnyckel på verktyget tills det tar stopp, ett bestämt stopp. Sen är det klart. Jag har haft samma nithylsa hela tiden och det enda som syns på den är att ytbehandlingen nötits av.
Det verktyget från Addemoto köpte jag, är fantastiskt lättjobbat!
Om EK's kostar under tusenlappen och gör samma jobb som Biltemas så låter det väldigt bra.De väsentliga delarna på EK’s kedjeverktyg är dessutom tillverkade av höghållfast och härdat japanskt stål. Alltså slipper man krångel och svammel med nitdorn som böjs eller nöts ut efter första kedjan…
Dessutom kostar EK’s kedjeverktyg under tusenlappen, så vad finns det egentligen för anledning att riskera något med förmodat undermåliga verktyg från Bilbuttericks…?
Just idag har jag extra agg mot Bilbuttericks. Jag tog en genväg under helgen och köpte Bilbuttericks automatkörnare, eftersom inga vettiga affärer var öppna. Igår kväll föll den isär, efter tiotalet körnslag på aluminiumplåt…En invändig låsring gick rakt av och hela skiten med hölje, körnare, fjädrar och skit föll isär…Är deras kedjeverktyg av samma kvalitet så hör det bara hemma på ett ställe - i soptunnan.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |