Att mötas i en kurva.

Sedan KAN man ägna en liten tanke åt varför man själv ständigt drabbas av dessa galna trafikanter, medan andra - som också kör mycket - i stort sett klarar sig.

Se tex BMW-föraren i blueridges utmärkta exempel ovan i inlägg #32. Hade situationen kunnat undvikas helt?
 
Man lurar även sig själv, för en del nöje - vid att rätta vägen ut, och ta bort kurvorna från sin körning!
Prexis, genom att hålla sig på sin egen planhalva med bibehållen hastighet lär man ju luta lite mer - och det är ju roligare än att försöka räta ut kurvan genom att gena, då kan man ju lika gärna häcka på E4'an!
 
Sedan KAN man ägna en liten tanke åt varför man själv ständigt drabbas av dessa galna trafikanter, medan andra - som också kör mycket - i stort sett klarar sig.

Se tex BMW-föraren i blueridges utmärkta exempel ovan i inlägg #32. Hade situationen kunnat undvikas helt?
Personligen reagerar jag inte nämnvärt på när det händer längre. Är, och har alltid varit, en realitet med att köra.
För det mesta korrigerar den som är på fel väghalva sin kurs vid behov, så för mig verkar det inte vara att man kör över sin förmåga, utan snarare en fråga om komfort. Att räta ut kurvan ökat komforten.
Kör jag hoj har jag oftast mer än tillräckligt med plats, och håller inte så hög fart att jag inte kan flytta på mig. Det känns som ett ickeproblem för mig.
De enda undantagen har varit timmerbilar och hästsläpsuvar som tvingat mig att använda diket.

Kan man inte hantera att det dyker upp möten så kommer man inte kunna hantera en skock älgar som parkerat mitt i vägen bakom en dold kurva. Något jag råkat ut för, med ett bamseöverlass på släpvagn mitt i vintern på isig väg i en snöstorm.
 
Vi var iväg och kollade på en ny bil häromdagen, och den modell vi är ute efter finns i princip bara med automat, och bilmånglaren förklarade att det var uteslutande populärast, för att det var bekvämast. Då förklarade jag att jag inte är ute efter bekvämast, jag åker inte bil, jag kör bil, och i min bok finns det fler fördelar med manuell låda än automat. Han var tyst någon sekund, sen sa han, "då är du nog inte som majoriteten av dom som köper bil", och då kunde jag inte låta bli att mumla att det är helt korrekt, och det är jag tacksam för.

Men det säger nog en del om folks inställning till bilkörning, man åker och vill egentligen ha så lite ansvar och ansträngning som möjligt. Man anstränger sig inte ens tillräckligt mycket för att förstå hur man ansluter sin mobil till bilens inbyggda handsfree, utan sitter med luren mot örat istället :huvet Det verkar ju också fullt logiskt att välja automat så att man kan hålla mobilen med ena handen, istället för att koppla ihop bil med mobil...
Det där är tyvärr sant. Det är väldigt många bilister som är såpass ointresserade av hur man hanterar sin bil på ett vettigt sätt. Exempelvis är det många som inte begriper hur dom ska slå av dimbakljusen som ju inte får lysa när man har fordon bakom eftersom dom kan vara bländande.
Eller som du säger att man inte ens orkar ta reda på hur man parar ihop mobilen med bilen för att kunna prata handsfree. På köpet får man ju då dessutom i dom flesta bilar möjligheten att köra musik från spotify i bilstereon. (jag förutsätter då naturligtvis att man väljer musik innan man kör iväg)

Det där med automatlådorna är ju en annan sak. Vissa biltillverkare har helt tagit bort manuell låda ur sortimentet eftersom det med moderna automatlådor går att få ner bränsleförbrukningen lite till jämfört med manuell.
Och jag håller med om att det är inte alls lika roligt att köra med automatlåda. Dels för att man faktiskt får sämre kontroll på bilen och dels för att den har en tendens att emellanåt inte kunna läsa tankar och förutsäga framtiden och därför kan växla lite vid fel tillfällen.
Men för egen del så blev senaste bilen en med automat. Till största delen för att jag faktiskt numera kör såpass mycket i Stockholmstrafiken som jag gör. Och när man sitter i bilköer där det stundtals är krypfart så är automatlåda där man bara kan låta bilen krypa genom små tryck på gas och broms överlägset att sitta och väga kopplingen på dragläget i en manuell bil. Men helst skulle jag ju ha två bilar. En för när jag ska såsa i köer i stockholm och en när jag kör någon annanstans. Men det kostar ju pengar tyvärr.
 
Det var lite väl nära att jag blev tillplattad av en Passat idag. Han körde på min sida av vägen fast det var en raksträcka. Fokus var på något annat än annalkande motorcyklister.
 
Blev inte det där fel :va
Det är väl just "hålla handen" som är olagligt?
Ibland är fingrarna inte med på vad hjärnan tror skrivs! :krama
Det är en slamkrypare. En jurist kan nog fixa dig fri om du håller i mobilen och inte gör något med den :)

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Du har säkert rätt.
Min tolkning har varit att man får använda mobil och GPS när man kör bil, men inte hålla den i handen.
Så att sitta och pillra på mobilen när den är monterad i en bilhållare skulle kunna vara lagligt, om det inte inverkar menligt på framförandet.
Men, intressant ur juridiskt perspektiv, håller med om det.
Så tolkar de flesta det. Och med Noll Vision kommer inget heller att ändras. För håller man bara skyltad hastighet eller lägre så kan man krocka utan att bilisten dör eller får bestående invaliditet.
Noll Vision! :huvet

Köra påverkad av alkohol vet alla är fel men om en GPS- eller telefonenpåverkad bilist kör på mig blir konsekvensen annorlunda? :va


A comparison of the cell phone driver and the drunk driver

Results: When drivers were conversing on either a handheld or hands-free cell phone, their braking reactions were delayed and they were involved in more traffic accidents than when they were not conversing on a cell phone. By contrast, when drivers were intoxicated from ethanol they exhibited a more aggressive driving style, following closer to the vehicle immediately in front of them and applying more force while braking.

Conclusion: When driving conditions and time on task were controlled for, the impairments associated with using a cell phone while driving can be as profound as those associated with driving while drunk.

Application: This research may help to provide guidance for regulation addressing driver distraction caused by cell phone conversations.



Hands-free phones just as dangerous as hand-held…or worse

 
Sedan KAN man ägna en liten tanke åt varför man själv ständigt drabbas av dessa galna trafikanter, medan andra - som också kör mycket - i stort sett klarar sig.

Se tex BMW-föraren i blueridges utmärkta exempel ovan i inlägg #32. Hade situationen kunnat undvikas helt?
Ehrm, harkel. Borde nog förtydligat att denna BMW var en uppenbarligen rätt potent herrgårdsvagn ur 3-serien. Jag spär därtill på förvirringen med att svamla om stoppies när jag borde skrivit att aktern såg ut att vilja lätta. Tänk hi-jackers på gammal amazon.

Jag tar fullt ansvar för felinformationen precis som valfri generaldirektör. Dvs inte alls, utan smiter fräckt ut bakvägen och tar en stor påse pengar med mig.
 
Min enda rejäla vurpa var då jag fick möte i mitt körfält av en bilist som nog kollade mobilen. Han/hon/hen var 100% på min sida. Jag hade att välja på frontalkrock i 70 eller krondiket. Ni vet ju vad jag valde eftersom jag är här. Bilisten smet såklart.

Trots att detta är många år sedan nu är jag fortfarande uppmärksam över skymda utgångar på landsvägen.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top