Att mötas i en kurva.

Vi var iväg och kollade på en ny bil häromdagen, och den modell vi är ute efter finns i princip bara med automat, och bilmånglaren förklarade att det var uteslutande populärast, för att det var bekvämast. Då förklarade jag att jag inte är ute efter bekvämast, jag åker inte bil, jag kör bil, och i min bok finns det fler fördelar med manuell låda än automat. Han var tyst någon sekund, sen sa han, "då är du nog inte som majoriteten av dom som köper bil", och då kunde jag inte låta bli att mumla att det är helt korrekt, och det är jag tacksam för.

Men det säger nog en del om folks inställning till bilkörning, man åker och vill egentligen ha så lite ansvar och ansträngning som möjligt. Man anstränger sig inte ens tillräckligt mycket för att förstå hur man ansluter sin mobil till bilens inbyggda handsfree, utan sitter med luren mot örat istället :huvet Det verkar ju också fullt logiskt att välja automat så att man kan hålla mobilen med ena handen, istället för att koppla ihop bil med mobil...
Nja, gällande automat tycker jag nog personligen att det är väldigt skönt och anser inte att bara för att jag har automat att jag inte "kör" bil. Sen är det så att min bil inte finns med manuell. För att spä på ditt förakt mot sånna som mig så har jag även Pilot Assistant så bilen styr själv också :2cool
 
Det verkar ju också fullt logiskt att välja automat så att man kan hålla mobilen med ena handen, istället för att koppla ihop bil med mobil...
Du har nog inte fel i det generella fallet när du likställer bekvämlighet med lathet, folk orkar verkligen inte med att göra saker som ironiskt nog skulle förenkla livet för dem.
Själv väljer jag automatväxlad bil för att jag dels spenderar så mycket tid i bilköer att jag blir trött i kopplingsfoten med manuell växel, och dels för att jag kan fokusera på annat än att växla när jag kör - som till exempel att hålla mig i min fil, planera min körning och använda körriktningsvisare.
(Däremot skulle jag nog aldrig vilja ha en automatväxlad MC.)
 
Hej på er.

Varit ute nu ett par gånger sen säsongen börjat och har uppmärksammat ett ökande problem med att folk väldigt gärna genar genom kurvor. Detta gäller främst bilister men även motorcyklister. Senast i förrgår var jag ute och kommer på en 70-sträcka in i en öppen svepande högerkurva med 100% sikt åt båda håll. Jag observerar i god tid att jag får möte av två hojar på väg in i vad för dem blir en tajt vänstersväng.
Då upptäcker jag att mötande högst troligtvis inte sett mig eller felaktigt tajmat in sin nedläggning då vi är på väg mot varandra eftersom han/hon har hela sin överkropp hängandes ut över min sida av vägbanan. Snyggt sätt att få huvudet avslaget mot en Boxercylinder...
Nu lyckades jag korrigera min linje och vi undvek att kollidera. Tyvärr var föraren som kom efter första stollen inte mycket bättre utan den hade också stort överhäng på min sida. Ren idioti.

Är det fler som upplever att detta ökar? Mest irriterande är alla bilister som tycker sig ha rätt att gena med sina stora SUVar i skymda kurvor.

Vet inte vad jag vill uppnå med denna tråd. Kanske någon läser och får sig en tankeställare om hur snabbt något kan skita sig. :va
Jag har upplevt samma sak. Mest dumma bilister som tror dom är ensamma på vägen. jag önskar att dom får möta en last-bil på samma sätt... Det finns många av dom som åxå genar. Riktigt otäckt. Som att åka cab...
 
"... fullt logiskt att välja automat", men i mitt fall handlade det om att kunna hålla en hamburgare eller en glass istället ;) Jag kör en 2018 automat Qashqai Tekna med glastak och annan lyx, min sambo kallar den för 'Bussen'. Jag gick genom 10 andra SUVar innan jag bestämde mig för den. Vill härmed passa på och meddela att jag är en av dom få SUV-piloter som faktiskt håller mig i min fil, trots glastak, hifi och LCD m.m.

Och när jag är motorcyklist så har jag en extrem fantasi, inga direkta tvångstankar för då hade jag inte vågat köra hoj. Men nånstans i den bakre minnesbufferten finns diverse konst av det slafsiga slaget. Samt, jag har aldrig vågat googla på mc-olycka eller något ens i närheten, jag vill inte ha sånt 'på skrivbordet' så att säga.
 
De enda jag har mött som kör på detta sätt är sporthojar på Bulten. Har vid flera tillfällen mött sporthojsförare med huvudet i"mitt" körfält.

Det värsta jag varit med om var när jag för en månad sedan körde på Bulten och hamnade bakom ett enormt arbetsredskap som körde från Rosenhill. Det tog upp en och en halv fil och när det vid möte körde ut mot kanten hamnade ytterdäcken precis på mittlinjen. Jag ville köra om och varna eventuella mc-förare men kunde inte köra om. Som tur var kom det inga motorcyklar just då men finns det ingen lag som reglerar detta? Borde inte ett sådant brett motorredskap föregås av någon bil som varnar för brett fordon?
 
Borde inte ett sådant brett motorredskap föregås av någon bil som varnar för brett fordon?
Med en bredd över 2.6 meter gäller, citat:
TRANSPORTDISPENS
Om man ska genomföra en specialtransport på
vägar som inte är enskilda, eller om man har
ett fordon som för sin användning måste vara
mycket tungt och brett kan man behöva ansöka
om undantag, dispens, från Trafikförordningens
bestämmelser om bredd, längd, axeltryck,
boggitryck eller bruttovikt. Ansökan om dispens
görs hos kommunen om transporten sker helt
inom en kommun, eller hos Trafikverket om
färdvägen berör flera kommuner.
I dispenshandlingen kan man läsa vilka villkor
som gäller för transporten. Dispens från
bestämmelserna om fordonsbredd behövs
inte för en kortare färd till eller från arbetsplats
eller förliknande ändamål. Enl. 4 kap. 15 § i
Trafikförordningen.
 
Jag åkte Slingerbulten för ett tag sen och hamnade bakom en lastbil. Det var knappt så det gick att möta andra lastbilar där nu med "räckena" halvvägs uppe på vägen. Inte en väg där det är lämpligt att ta sig alltför stora friheter.
 
Ärligt talat så har jag inte så mycket sympatier för de som orsakar sin egen död genom idioti eller vårdslöshet. Däremot vill jag inte vara den andra parten i en sån olycka...
 
Dom har nog att göra, resurserna räcker inte till...
Det var då en rackarns slaskig retorik som presenterades i länken du postade. Det finns andra "alternativa" media som presenterar fakta med källhänvisningar utan subjektiva vinklingar - annat än möjligen utelämnande av hela bilden av händelse/historia.
 
Södra Värmland - Västra Blekinge igår.
1. Hjo. BMW kommer med bra fart för att köra om mig, en liten vit bil, kriminalvårdens transport och ett långtradarekipage, (Bil med släp). Då bestämmer sig krimbilen för att snigla sig förbi ekipaget, inte ens tecken. Krim fullföljer omkörning med ett par km högre hastighet än långtradare. BMW får avbryta. Trodde BMW skulle göra stoppie. Troligen under metern mellan dem. Bra reaktioner på BMWförare. Krim verkar inte ha märkt något trots tut och blink.

2. Jönköping. Meganekombi kör ca 100 på motorväg. Ligger i ytterfil och vinglar betänkligt. Liten Toyota vill om men får ingen uppmärksamhet. Ledsnar och ska förbi i innerfil. När de är jämsides lägger meganechauffören om ratten. Väääldigt nära en bredsida där. Toyota släpper av och kör sen om på sedvanligt manér efter att megane hittat innerfilen, Därefter kör även jag förbi. Vid ratten en ung tjej, mobil i örat.

3. Skriperyd. Långt kurvparti med god sikt. Timmerbil med släp genar. Kom förbi röven på släpet med inte mycket mer än styrets bredd. Har nog mött den göken tidigare. Iögonfallande lack och prål. Den gången i andra riktningen och han genade då också. Kanske bor i krokarna.

Efter detta och 45 av ca 55 mil i pissväder konstaterar jag, just to add pain to misery, ett mörkare fält från mitten på kylaren när allt annat torkat. Vissa dagar...
 
Last edited:
Med en bredd över 2.6 meter gäller, citat:
TRANSPORTDISPENS
Om man ska genomföra en specialtransport på
vägar som inte är enskilda, eller om man har
ett fordon som för sin användning måste vara
mycket tungt och brett kan man behöva ansöka
om undantag, dispens, från Trafikförordningens
bestämmelser om bredd, längd, axeltryck,
boggitryck eller bruttovikt. Ansökan om dispens
görs hos kommunen om transporten sker helt
inom en kommun, eller hos Trafikverket om
färdvägen berör flera kommuner.
I dispenshandlingen kan man läsa vilka villkor
som gäller för transporten. Dispens från
bestämmelserna om fordonsbredd behövs
inte för en kortare färd till eller från arbetsplats
eller förliknande ändamål. Enl. 4 kap. 15 § i
Trafikförordningen.
Förklarar varför jag på väg 104 på väg från Sjöbo mot NO nära Övedskloster kommer bakom en skördetröska som täcker hela vägen.
Möjligen kan den möta en gångtrafikant eller cyklist utan tvinga dom av vägen.
Köra om är inte att tänka på för mig i varje fall.
Nåja skördetröskan försvinner efter några 100 meter in här
 
Last edited:
Det var då en rackarns slaskig retorik som presenterades i länken du postade. Det finns andra "alternativa" media som presenterar fakta med källhänvisningar utan subjektiva vinklingar - annat än möjligen utelämnande av hela bilden av händelse/historia.
Då tar jag en trevlig rapport från Dagens nyheter.
https://www.dn.se/sverige/sveriges-dodsskjutningar-i-topp-bland-lander-i-europa/
Så polisen har nog att göra.
Och jabbning är en rätt säker branch att jobba i, 3 av 4 går fria !
Det blir med dagens statistik om ca 40 nya skjutningsmord om året ca 30 nya ouppklarade mord om året !

Apropå Palme minns jag för jag bodde då i Malmö mordet på en väktare i NK huset i Malmö en månad efter Palmemordet. Väktarmordet är fortfarande inte uppklarat. Och jag funderade varje gång Palmemordet diskuterades hur mycken tid som lades på väktarmordet, jämfört med Palmemordet.
Citat:
46-årig man 26 mars 1986, NK, Malmö. Väktare sköts i hissen under arbete med att hämta pengar hos NK. Tre män anhölls, men släpptes i brist på bevis. Tipspengar har tidigare utlovats på 250 000 kronor.
slut citat
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1nXv7/har-ar-18-mord-som-ar-pa-vag-att-preskriberas
 
Last edited:
Att prata i mobilen är inge bra men håller man telefonen i handen är det inte olagligt. :fakta

Men bara för att det inte ger böter är det ändå lika farligt som att köra alkoholpåverkad.
Således kör man som att majoriteten är fulla, även om de flesta som tror det går bra att prata i telefon och använder GPS under körning inte kan blåsa och åka dit...

Fördelen med telefonpratare och GPS-användare är att de "nyktrar till" så fort de slutar... :tummenupp:tummenupp

Myter mobiler 1.PNGMyter mobiler 2.PNGMyter mobiler 3.PNGMyter mobiler 4.PNG
 
Jag körde bil tidigt i våras... Kom till en vänsterkurva, mötte där en bil på min sida!
Alltså den jag mötte körde genom kurvan i ytterspår.
Inte bara genande i kurvor som är ett problem, även om det är i särklass vanligast.
Folk kör som att dom har huvet som septiktank...!
 
Blev inte det där fel :va
Det är väl just "hålla handen" som är olagligt?
Det är en slamkrypare. En jurist kan nog fixa dig fri om du håller i mobilen och inte gör något med den :)

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".
 
Det är en slamkrypare. En jurist kan nog fixa dig fri om du håller i mobilen och inte gör något med den :)

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".
Du har säkert rätt.
Min tolkning har varit att man får använda mobil och GPS när man kör bil, men inte hålla den i handen.
Så att sitta och pillra på mobilen när den är monterad i en bilhållare skulle kunna vara lagligt, om det inte inverkar menligt på framförandet.
Men, intressant ur juridiskt perspektiv, håller med om det.
 
Kör man, så man inte kan hålla sin sida av vägen, då kör man över sin förmåga!
(och alla kan se man är MC-amatör)

Man lurar även sig själv, för en del nöje - vid att rätta vägen ut, och ta bort kurvorna från sin körning!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top