Att leta och få jobb..

Skitbra! Jag har en NC10:a som krånglar lite :D
Skämt å sido så ser det inte ut som att du kommer få några större problem med jobb i framtiden, särskilt inte om du väljer att komplettera med teoretiska baskunskaper och svetsning. Jag tycker det ser bra ut, lycka till :tummenupp

Hehe, tror sambon är mer orolig att jag inte får jobb än vad jag är.
Jobb finns det alltid.

Får man fråga, varför denna nedlåtande attityd? :)

Något personligt du vill ta upp?

Jaja, som sagt. Börja studera samma skräp igen är som sagt uteslutet. Hade jag trivts och gillat det så hade jag inte hoppat av från början.

Fast 6mån pina på komvux för ett komplett betyg kan vara rätt värt då du ändå skall jobba i 40 år till.....

Besiktningstekniker är väl ett utmärkt yrke. Garanterat arbete i en branch som expanderar kraftigt och dessutom har stora pensionavgångar. Du kan få arbeta med MC. God möjlighet till förbättrade löner nu när där finns privata arbetsgivare.

Man måste vara på hugget. Att bara skicka ut lite ansökningar räcker inte, eftersom det finns andra som är på hugget. Det är dessa som får jobben.

Damn. Jag fick erbjudande om omplacering på jobbet. Jag som ville åka med varslet. Tror jag ska tacka nej till erbjudandet om förlängning och chansa på att jag får annat jobb. har lite drygt tre månader på mig att få ett annat jobb om jag lämnar min plats till förfogande.

Får man fråga, varför denna nedlåtande attityd? :)

Något personligt du vill ta upp?

Nej då, inget personligt. Men du påstod att jag som är äldre och har en insikt av hur arbetsmarknaden fungerar samt vad värdet av komplett utbildning betyder sitter och gissar angående det hela.
Det tyder på att du har problem med att ta kritik och att ditt val av att hoppa av skolan inte alls var dumt.
Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Men du har fått råd, ta vara på dessa och gör något åt situationen på riktigt och inte bara sitta och skicka ansökningar.

Men varenda jävla annons man läser så vill dom ha någon med minst ett par års erfarenhet, eller med högskoleutbildning. För bara något så enkelt som servicetekniker eller montör.

Där syns direkt att du siktar för högt, något så "enkelt" som servicetekniker inom industri kräver mer eller mindre högskoleutbildning och eller många års erfarenhet för att man skall kunna jobba självständigt.
Företaget jag jobbar för söker med ljus o lykta efter servicetekniker till industrin, men det finns helt enkelt inga.
Du ska kunna en hel del om kullagerteknik och mekanik samt behärska felsökning och programmering av åtminstone 3 av de 5 vanligast förekommande styrsystemen.

Där syns direkt att du siktar för högt, något så "enkelt" som servicetekniker inom industri kräver mer eller mindre högskoleutbildning och eller många års erfarenhet för att man skall kunna jobba självständigt.
Företaget jag jobbar för söker med ljus o lykta efter servicetekniker till industrin, men det finns helt enkelt inga.
Du ska kunna en hel del om kullagerteknik och mekanik samt behärska felsökning och programmering av åtminstone 3 av de 5 vanligast förekommande styrsystemen.
Vad tjänar en servicetekniker ungefär?

Damn. Jag fick erbjudande om omplacering på jobbet. Jag som ville åka med varslet. Tror jag ska tacka nej till erbjudandet om förlängning och chansa på att jag får annat jobb. har lite drygt tre månader på mig att få ett annat jobb om jag lämnar min plats till förfogande.

Är det inte smartare att ta omplaceringen, och sen säga upp dig när du funnit och signerat för det jobb du vill ha? :va

edit: Som vanligt har man inte läst hela tråden. Blir ju svårare att få betald utbildning om du stannar kvar ja...

Last edited:
Är det inte smartare att ta omplaceringen, och sen säga upp dig när du funnit och signerat för det jobb du vill ha? :va

edit: Som vanligt har man inte läst hela tråden. Blir ju svårare att få betald utbildning om du stannar kvar ja...

Mmm, det har sina för och nackdelar bägge sakerna. Men det slutar väl med att jag blir kvar skulle jag tro. Man är ju mer attraktiv för ett jobb om man redan har ett jobb.

Beroende på vad man väljer att plugga på högskolan kan man betala av sina studielån på 2-5 år... Man får leva lite snålt, men efter att ha levt på studielån i 3-5 år så är det ett steg uppåt.
:tummenupp

Jag kan bara hålla med. Betalade in vartenda öre av mitt 230 000 kr studielån på 6 år, utan större problem (trots medelmåttig inkomst).

Egentligen är det en skitsumma med tanke på att CSN-lånet kommer att ge möjligheter för hela livet. Visst, det kan bli ett par hundra tusen, men många lånar mångdubbelt mer för att köpa fallfärdiga ruckel till hus.

Ganska så olika beroende på hur man jobbar, men allt från 25k till 40k, skulle dock tro att de allra flesta ligger runt 30k-35k.
Dessutom brukar det ingå ganska bra förmånsbilar som blir jäkligt billiga med rätt avdrag.
Ska man tjäna såhär mycket som servicetekniker så är man en välutbildad ingenjör och en erfaren proffs som troligen jobbar internationellt med avancerade, komplexa maskiner med högt ställda krav på både teknisk och social kompetens.

Servar man enklare maskiner, persondatorer, kopiatorer, skrivare och dylikt så är lönen 18 - 25k.

Last edited:
Ska man tjäna såhär mycket som servicetekniker så är man en välutbildad ingenjör och en erfaren proffs som troligen jobbar internationellt med avancerade, komplexa maskiner med högt ställda krav på både teknisk och social kompetens.

Servar man enklare maskiner, persondatorer, kopiatorer, skrivare och dylikt så är lönen 18 - 25k.

Men för att serva en dator, skrivare eller kopiator behöver man knappast vara speciellt välutbildad. Det handlar ju bara om att byta delar i dom grejerna, inte speciellt avancerat. Jag som obildad klarar ju av det men jag kanske har svårare att få ett sådant jobb än en som är utbildad.

Nja, det är klart att proffs är jag, men det är vad det handlar om för servicetekniker på bearbetningsmaskiner och produktionsliner inom processindustrin.
En stillastående produktionsline innebär lätt 150-200.000kr/timme i inkomstbortfall för ett företag!
Att serva kopiatorer o skrivare är inte ett servicetekniker-jobb i mina ögon lika lite som en städare är en tekniker.

Nja, det är klart att proffs är jag, men det är vad det handlar om för servicetekniker på bearbetningsmaskiner och produktionsliner inom processindustrin.
En stillastående produktionsline innebär lätt 150-200.000kr/timme i inkomstbortfall för ett företag!
Att serva kopiatorer o skrivare är inte ett servicetekniker-jobb i mina ögon lika lite som en städare är en tekniker.
Jo det var inom tillverkningsindustri jag undra vad lönen låg på.Kostar ju en hel del när en linje ej fungerar

Wohoo!

Tjackat sommarjobb nu iaf :tummenupp:

Får väl se vad det leder till. Blir andra sommarn i rad på samma ställe.

Gå färdigt utbildningen är uteslutet. Helt och hållet.

Högskola? Sitta i skolan tills jag är 25 och få livslånga CSN lån? :lol:
Nej tack.

Ska regga mig på alla ställen jag hittar.
Hellre lån och mer kunskap än slit och socialbidrag. ;)

Inga normala företag låter någon "jobba lite gratis", det finns skatteverk , fack & försäkringar.
Njaa...fack men väldigt många är inte fackanslutna. Se tex på alla telemarketingföretag med stackare som sliter på ren provision. Dessa stackare är verkligen "förbrukningsvaror".

Det behöver inte bli efterbliven lönespec bara för det. Har många obildade bekanta som plockar ut 25 efter skatt. Grannen som gick klart sin gymnasieutbildning, hockey, åkte till norge och fick som ingångslön 35 efter skatten. Han monterar fasader, ganska hjärndött yrke även om man behöver tänka på säkerheten så man inte trillar i backen.
Så nog kan man tjäna pengar som obildad också, det är bara lite svårare och det är många som söker jobben.
Han har dock fortfarande gått färdigt gymnasiet. Finns "bildade" läkare som är korkade. ;) Det handlar bara om vilja och målmedvetenhet. Jobba bort latheten och se till att skapa något jobb.

Ja, alla kan skapa sig ett jobb men det handlar om att kämpa och vara ödmjuk och öppen för att lära sig!
De flesta som har arbete med okej lön har någon typ av grundutbildning. Dock finns det de som lyckas utan men då gäller det att ha och dra i sina kontakter. I vissa branscher kanske man kan starta egen verksamhet. Dock kommer du alltid ha ett ”hål” i din cv som du alltid kommer att behöva försvara den dagen du vill byta jobb eller karriär om du nu ser till att få ett jobb (vilket jag hoppas att du får).
De få som lyckas skapa sig en bra arbetstillvaro utan gymnasieutbildning är jag grymt imponerad av då det är krångligare och tuffare långsiktigt än att läsa färdigt gymnasiet.
Mitt råd är att läsa färdigt gymnasiet, hur jäkla tråkigt det än må vara. Jobba lite extra under tiden. Om inte annat så återgå till gymnasiet för du får garanterat lättare in foten på ett företag som gymnasiestuderande än som avhoppad "fd gymnasiestuderande”. Det är viktigare att slutföra än att göra det med bra betyg i en arbetsgivares ögon.
Genomfört gymnasium är lite som en checkpoint ut till vuxenlivet, liksom körkort. Det blir enklare då.
Lycka till oavsett vilket beslut du nu fattar.

Last edited:
Hellre lån och mer kunskap än slit och socialbidrag. ;)

Vad som än händer kommer jag aldrig sätta mig i den sitsen att jag måste leva på andras slit.

Jobba och tjäna ihop mitt eget är något jag strävat efter väldigt länge :)

Får väl hoppas att jag får ihop det nu, dom sökte en maskinförare på samma ställe nämligen, då den förra som jag även känner har blivit långtidssjukskriven.

fett bra gubben!

Fira på PSN? :D

jepp känner mig jävligt nöjd :tummenupp

Det får vi göra!

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...