Att leta och få jobb..

Jag har utbildningar lite åt höger och vänster och ändå stött på torka efter att jag fimpade min firma.
38 bast, nada dineros och en liten dotter känns inte alls ok.
Att jag sen (efter att ha återvänt från de döda) satsat en del på att få jobba med just det jag beslöt mig för att försöka, dvs foto gör fan inte saken enklare.
Skit och jävelns faster hela tiden.
Sen hittade jag en annons som passade mig.
Torka bajs kan man ju stå ut med om resten låter som om det är i ens intressesfär?
Mja, jo. Ett tag.
Men så snart jag lämnat mitt "mitt" jo, MITT företag till en kriminell idiot och börjat ta det jag hittar har det fan börjat gå ganska ok.
Inte helt ovanligt, kanske.
Verkar fan som om medgång föder medgång.
Nu duggar plötsligt jobberbjudandena tätt.
Vete fan hur det gått till, de flesta är via headhunting och folk som känner folk, men senast idag var jag på en intervju där chiefen var helt lyrisk. (Rätt skön sits, att inte sitta med hatten i hand, utan själv ställa krav) :)

Jobbsökeri är som att gå å ragga på krogen.
Vet du vad du har så ska du fan se att de hänger runt halsen på dig.
Desperation är åt helvete å blir torr-runk till Zumbareklam.

Int f'att ja ha tjäna nå feta stålars än, men lite jävla lättare känns hjulet att rulla.

TS: Jag håller tummarna för dig.

Med tanke på att en hel del av grabbarna som kommit ut från samma program och skola som mig, och som också ingår i min bekantskapskrets, jobbar som antingen industrilackerare eller ställningsbyggare så tycker jag statistiken talar åt att så är fallet. Så visst får dom jobb, men inte som mekaniker. Jag vet, du gissar. Punkt.

Ja, du verkar ju ha rätt inställning till det mesta så du får nog jobb ganska så lätt :rolleyes:

Bilprovningen letar med LJUS OCH LYKTA efter besiktningtekniker..
Krav:
För att bli certifierad besiktningstekniker ska du ha gymnasieutbildning med minst betyget godkänt i ämnena svenska A, engelska A och matematik A samt B-körkort.
Teknisk fordonskunskap och grundläggande datakunskaper är ett krav för en anställning hos oss. C-körkort, erfarenhet av kundservice och språkkunskaper utöver svenska är meriterande.

https://bilprovningen.tms.hrdepartment.com/cgi-bin/a/alljobs.cgi?qty=25&order=jobs.timedate DESC

Jobb finns över hela Sverige och jag vet att vi precis fått uppdrag i Kristianstad och Ystad. Om du inte vill själv kan du ju tipsa dina polare som "inte hittar något" att det finns.

Ja, du verkar ju ha rätt inställning till det mesta så du får nog jobb ganska så lätt :rolleyes:

Får man fråga, varför denna nedlåtande attityd? :)

Något personligt du vill ta upp?

Bilprovningen letar med LJUS OCH LYKTA efter besiktningtekniker..
Krav:
För att bli certifierad besiktningstekniker ska du ha gymnasieutbildning med minst betyget godkänt i ämnena svenska A, engelska A och matematik A samt B-körkort.
Teknisk fordonskunskap och grundläggande datakunskaper är ett krav för en anställning hos oss. C-körkort, erfarenhet av kundservice och språkkunskaper utöver svenska är meriterande.

https://bilprovningen.tms.hrdepartment.com/cgi-bin/a/alljobs.cgi?qty=25&order=jobs.timedate DESC

Jobb finns över hela Sverige och jag vet att vi precis fått uppdrag i Kristianstad och Ystad. Om du inte vill själv kan du ju tipsa dina polare som "inte hittar något" att det finns.

Jaja, som sagt. Börja studera samma skräp igen är som sagt uteslutet. Hade jag trivts och gillat det så hade jag inte hoppat av från början.

Last edited:
Att hoppa av gymnasiet idag då det i princip krävs en högskoleexamen för att få ett städjobb kan bara betraktas som korkat. Kunskap är inte tungt att bära, jag tror också att en arbetsgivare drar öronen åt sig när arbetssökande inte ens bemödat sig att ta sig igenom gymnasiet.

Jaja, som sagt. Börja studera samma skräp igen är som sagt uteslutet. Hade jag trivts och gillat det så hade jag inte hoppat av från början.

Är du intresserad av bilar - gå färdig utbildningen, det kommer underlätta betydligt för dig inför framtida arbetsmarknad.

Är du intresserad av annat - gå färdigt utblidningen och sen när du har fullständiga betyg är det lättare att söka annat. Gärna på Högskolenivå, det kommer underlätta betydligt för dig inför framtida arbetsmarknad.

Är du ointresserad - sök jobb men räkna med okvalificerade arbetsuppgifter och efterbliven lönespec. Nöjer du dig med det?

Är du ointresserad - sök jobb men räkna med okvalificerade arbetsuppgifter och efterbliven lönespec. Nöjer du dig med det?

Det behöver inte bli efterbliven lönespec bara för det. Har många obildade bekanta som plockar ut 25 efter skatt. Grannen som gick klart sin gymnasieutbildning, hockey, åkte till norge och fick som ingångslön 35 efter skatten. Han monterar fasader, ganska hjärndött yrke även om man behöver tänka på säkerheten så man inte trillar i backen.
Så nog kan man tjäna pengar som obildad också, det är bara lite svårare och det är många som söker jobben.

Det behöver inte bli efterbliven lönespec bara för det. Har många obildade bekanta som plockar ut 25 efter skatt. Grannen som gick klart sin gymnasieutbildning, hockey, åkte till norge och fick som ingångslön 35 efter skatten. Han monterar fasader, ganska hjärndött yrke även om man behöver tänka på säkerheten så man inte trillar i backen.
Så nog kan man tjäna pengar som obildad också, det är bara lite svårare och det är många som söker jobben.

Sälvklart finns det andra vägar ut på arbetsmarknaden men det är lika bra att man är förberedd på det värsta. Har man möjlighet att bosätta sig i/pendla till Norge ökar naturligtvis chanserna för jobb oavsett utbildningsbakgrund.

1. Annonsen speglar arbetsgivarens drömanställde, inte den som verkligen får jobbet eller är bäst lämpad.

2. För rätt person kan man alltid göra undantag, eller till och med skapa nya möjligheter.

3. Annonsförfattaren har väldigt sällan koll på exakt vilken utbildningsnivå eller erfarnehet som krävs för ett specifikt jobb då denna ofta fått informationen från den tilltänkte chefen, som ofta inte heller vet exakt vad han/hon behöver. Det är du som arbetssökande som skall övertyga honom/henne om att du är rätt person, oavsett bakgrund. Är du intressant kan man alltid överse med brister eller komplettera dessa med utbildning.

4. Jobbsökningsförfarandet spelar lika stor, eller större roll för dina chanser som en bra CV!
Ring upp och låt chefen veta att du finns, hur intresserad du är och att du kommer att skicka in en ansökan. Det garanterar att din ansökan åtminstone blir läst och inte kastad direkt.

Skicka in en ansökan där du hänvisar till samtalet och matchar CV och personligt brev mot vad som står i annons och vad som sagts under samtalet.

Om du inte hört något efter 14 dagar; Ring och fråga. Tala om att du fortfarande är väldigt intresserad och fråga om de vill att du kompletterar din ansökan med betyg, intyg eller dylikt.
Jag jobbar som rekryteringskonsult och kan bekräfta att allt ovannämnda är träffsäkert och tipsen som nämns är guld värda. Det är förvånansvärt sällan jag kommer i kontakt med sökanden som verkligen gör allt detta - och dessa personer får jobbet snabbt. Jag har med fetstil markerat de viktigaste tipsen.

Självklart finns det andra vägar ut på arbetsmarknaden men det är lika bra att man är förberedd på det värsta. Har man möjlighet att bosätta sig i/pendla till Norge ökar naturligtvis chanserna för jobb oavsett utbildningsbakgrund.

Mmm, visst är det så.
Själv är jag obildad utan betyg. Håller på och pluggar nu, blir klar med Svenska A imorgon. Men det verkar bli så illa att jag kommer bli arbetslös snart. Jag har hållit på och sökt jobb som verkar intressanta en stund nu men jag kommer ju bli mycket mindre attraktiv på marknaden när jag är arbetslös. :huvet
Det är lättare att få jobb när man redan har ett jobb.
Så nu kommer jag sätta mig i farsans garage och lära mig svetsa så jag kan ta licenser. Tänkte försöka tigga till mig någon annan bra utbildning genom trygghetsrådet eftersom vi har varsel och lite sådant. Förhoppningsvis behöver jag aldrig bli arbetslös eller IAF bara vara det en kort stund.
Jag har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv så det är lite läskigt :gnissla

Mmm, visst är det så.
Själv är jag obildad utan betyg. Håller på och pluggar nu, blir klar med Svenska A imorgon. Men det verkar bli så illa att jag kommer bli arbetslös snart. Jag har hållit på och sökt jobb som verkar intressanta en stund nu men jag kommer ju bli mycket mindre attraktiv på marknaden när jag är arbetslös. :huvet
Så nu kommer jag sätta mig i farsans garage och lära mig svetsa så jag kan ta licenser. Tänkte försöka tigga till mig någon annan bra utbildning genom trygghetsrådet eftersom vi har varsel och lite sådant. Förhoppningsvis behöver jag aldrig bli arbetslös eller IAF bara vara det en kort stund.
Flytta till en stad där det finns jobb så ska du se att det löser sig. :)
Sen är det bra om du är ledig så du kan följa med till kemora.

Flytta till en stad där det finns jobb så ska du se att det löser sig. :)
Sen är det bra om du är ledig så du kan följa med till kemora.

Är jag arbetslös så är jag ju ledig men har inte råd. Har jag fått nytt jobb har jag råd men är inte ledig... Moment 22 :arsele

Mmm, visst är det så.

Jag vet inte hur gammal du är men du har helt rätt inställning :tummenupp
Bra idé att grunda med teoretiska baskunskaper och sedan varva med praktiska. Om du tex tar licens för olika svetsmetoder kommer det att göra dig attraktiv på arbetsmarknaden vilket ger dig större chans att lyckas än om du hade struntat i allt och bara "sökt jobb".

Jag vet inte hur gammal du är men du har helt rätt inställning :tummenupp
Bra idé att grunda med teoretiska baskunskaper och sedan varva med praktiska. Om du tex tar licens för olika svetsmetoder kommer det att göra dig attraktiv på arbetsmarknaden vilket ger dig större chans att lyckas än om du hade struntat i allt och bara "sökt jobb".

27 år. Jobbat sedan jag var 18.
Det är både för och nackdelar med ett varsel. Jag har världens chans att få utbildningar gratis men risken är att jag blir arbetslös och får svårt att slå mig in på marknaden igen.
Men svetsare finns det alltid behov av och när man har en farsa som svetsat hela livet och har all utrustning i garaget är det väl dumt att inte ta vara på den kunskapen. Jag kanske inte vill jobba enbart med det men det är en till bra sak att kunna ha i CV om man vill söka sig till Norge.
Något vi inte har i garaget är en tig-svets så det får jag nog ta och köpa en för slutlönen så jag kan lära mig det också :tummenupp

Vad kostar pengar?

Jag kan inte hålla på och snålåka med dig hela tiden. Jag får dåligt samvete :arsele
Måste ju kunna betala bensin IAF.

Last edited:
Vad har du jobbat med tidigare? Är det nått du kan fortsätta med/komplettera upp?

Kan helt säkert fortsätta med det men inte på samma ort. Jag arbetar med teknisk support för samsungdatorer just nu. Har supportera Telia, Fujitsu och HP. Jag har varit mentor, hjälper kollegorna med frågor dom inte klarar av att svara, varit intern utbildare där jag tagit fram utbildningar och levererat utbildning, blev skickad till danmark för att utbilda folk där t.o.m samt att jag har varit gruppchef i två år.
Men jag tror inte jag vill fortsätta i samma bransch, jag vill ut och röra på mig. Jag har suttit still hela mitt arbetsliv så jag vill göra någonting annat nu.

EDIT: Jag har typ ett stående erbjudande på samma sorts jobb som jag har nu men jag har hittills tackat nej då det inte fungerar med veckopendling, dubbla boende och lönen.

Last edited:
Rekomenderar Jobbsafari.se, över 30000 lediga jobb varje dag står det på hemsidan iallafall. Dom har en mailtjänst så du får mejl så fort något företag annonserar. Du väljer alltså vilka typer av jobb du vill bli tipsad om. Jag är själv med där trots att jag har jobb, kul att se om det dyker upp nåt roligt.
Det går även att lägga in en profil med CV och grejer där, vet dock inte om företagen bemödar sej att sitta och leta efter dej.

Kan helt säkert fortsätta med det men inte på samma ort. Jag arbetar med teknisk support för samsungdatorer just nu.

Skitbra! Jag har en NC10:a som krånglar lite :D
Skämt å sido så ser det inte ut som att du kommer få några större problem med jobb i framtiden, särskilt inte om du väljer att komplettera med teoretiska baskunskaper och svetsning. Jag tycker det ser bra ut, lycka till :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti