Att leta och få jobb..

Blekinge.

Fordonstekniker, ingen speciell inriktning. Personbilar överlag bara.

Det vet jag faktiskt inte. Är en hel del. Mest teoretiska grejer.

Blekinge.

Plugga kan man göra senare. Efter två år på gymnasiet så hoppade jag av. Nu håller jag på och pluggar in mina betyg 9 år senare. Blir klar med Svenska A i helgen faktiskt :yoparty:banana

För er som inte har gymnasiebetyg kan jag ivf leverera ett argument. Jag satt i sisten i slutet av 90-talet att jag insåg att mina betyg inte skulle räcka till att plugga vidare, och att de jobb jag kunde få med ett slutbetyg, lika väl kunde utföras utan.

I det läget rök debatten om komvux då det var i stort sett omöjligt att få läsa där om man hade ett slutbetyg (man fick alltså inte läsa upp betyg, ens för behörighetskurser). Så jag hoppade av när det var nån månad kvar, helt medvetet och strategiskt.

Att det senare visade sig var ett dumt drag för att regelverket ändrades var ju synd, men inte mkt att göra åt.

Hur som helst så har den motiveringen alltid gått hem hos rekryterare och mitt uteblivna slutbetyg har aldrig varit ett hinder.

Ska jag va helt ärlig så har jag fortfarande inte gymnasiekompetens :D. Kom in på Uni. via "Reell kompetens". Iofs saknas bara "poäng", jag har alla särskilda behörigheter och lite till, men skulle behöva 700 poäng syslöjd eller nåt för att få ett slutbetyg.

ett väldigt bra tips är sitt inte på arslet och skicka in dina jobbansökningar.
Åk till byggarbetena och fråga efter platschefen/platsansvarig och presentera dig och förklara att du söker jobb och kan ställa upp på det mesta.
Eller söker du liknande jobb åk till butiken/arbetsplatsen och räck över din cv personligen samtidigt som du presenterar dig för rekryteraren/ personen som ska anställa.

Att de får ett ansikte till namnet samt att du bemödad dig att komma ner personligen är ett stort plus.

Last edited:
Då jag dagligen arbetar med rekryteringsfrågor över hela Sverioge så skall jag ge Hansen några få valda.

1. Gå färdigt utbildningen pojk.
Icke kompletta gymnasiebetyg ger inte bara stängd dörr till högskola, det är också en signal till arbetsgivaren att du inte fulllgör det du startar. Dessutom är det brist på fordonstekniker i många delar av landet, så utbildningen kan snabbt resultera i jobb.

2. Skicka ordentliga ansökningar som visar att du läst annonsen!
Det gäller att referera till texten i sitt personliga brev och att vara mycket tydlig i varför man själv skulle passa för tjänsten.

3. Registera ditt CV
Registrera CV´t på alla ställen du kommer åt! Monster, Stepstone, Offentliga jobb, Arbetsförmedligen, Careerbuilder! Allt! Dessa baser används ofta av rekryterare på att leta efter folk som det kanske inte alltid annonseras efter.

4. När du kommer på intervju, Förbered dig!
Läs på om företaget, ställ frågor om hur arbetsuppgifterna ser ut och vad de kan erbjuda dig i utveckling. En intresserad kandidat tas ofta med även om deras teoretiska kunskaper kanske lackar efter för de har det viktigaste, nämligen eget driv.

5. Sök för fan inte genom arbetsförmedlingens system om du kan hjälpa det!
90% av alla ansökningar från det systemet har alltid gått rätt ner i papperskorgen när jag rekryterat.. Man förutsätter, kanske felaktigt, från början att det är ett gäng långtidsarbetslösa som "måste" söka. Synd för de som följer med kanske, men jag har i uppgift att lösa en rekrytering för att expandera firman jag jobbar för, inte vara socialtjänst/sysselsättningsåtgärdsföretag.

6. Du har 10-15 sekunder att fånga rekryterarens intresse. De läser inte mer än de 3-4 första raderna i personliga brevet och enbart den senaste punkten i CV´t opch har där till 80% beslutat om du skall vidare i processen.

Så.. Slut med storebrorsföreläsningen för denna gång.

Last edited:
Då jag dagligen arbetar med rekryteringsfrågor över hela Sverioge så skall jag ge Hansen några få valda.

Icke kompletta gymnasiebetyg ger inte bara stängd dörr till högskola, det är också en signal till arbetsgivaren att du inte fulllgör det du startar. Dessutom är det brist på fordonstekniker i många delar av landet, så utbildningen kan snabbt resultera i jobb.

Det gäller att referera till texten i sitt personliga brev och att vara mycket tydlig i varför man själv skulle passa för tjänsten.

3. Registera ditt CV
Registrera CV´t på alla ställen du kommer åt! Monster, Stepstone, Offentliga jobb, Arbetsförmedligen, Careerbuilder! Allt! Dessa baser används ofta av rekryterare på att leta efter folk som det kanske inte alltid annonseras efter.

Läs på om företaget, ställ frågor om hur arbetsuppgifterna ser ut och vad de kan erbjuda dig i utveckling. En intresserad kandidat tas ofta med även om deras teoretiska kunskaper kanske lackar efter för de har det viktigaste, nämligen eget driv.

90% av alla ansökningar från det systemet har alltid gått rätt ner i papperskorgen när jag rekryterat.. Man förutsätter, kanske felaktigt, från början att det är ett gäng långtidsarbetslösa som "måste" söka. Synd för de som följer med kanske, men jag har i uppgift att lösa en rekrytering för att expandera firman jag jobbar för, inte vara socialtjänst/sysselsättningsåtgärdsföretag.

6. Du har 10-15 sekunder att fånga rekryterarens intresse. De läser inte mer än de 3-4 första raderna i personliga brevet och enbart den senaste punkten i CV´t opch har där till 80% beslutat om du skall vidare i processen.

Jag brukar ringa upp kontaktpersonen i en annons och snacka med dom. Sökte ett montörsjobb i Norge, ringde upp rekryteraren och sade att jag hade ingen vana av just dessa hallar men jag varit med och monterat en liknande. Förklarade även att jag just nu har ett jobb där jag sitter still hela dagarna och att jag vill ut och röra på mig, få ett fysiskt arbete.
Rekryteraren bad mig skicka ansökan direkt till honom istället för att registrera på deras hemsida. Efter att ha kollat vad det var för hall jag monterat så visade sig vara av samma märke så jag kontaktade honom igen via telefon och sade att det var en likadan. Jag fick då frågan: Hur snabbt kan du vara i Oslo?
Det kändes ju positivt men han har inte hört något från uppdragsgivaren än tydligen, ska ge honom tills på måndag så ringer jag upp honom igen.

Vad tror du som jobbar med rekrytering, är det en "ring inte oss vi ringer dig" eller kan han faktiskt vara intresserad?

3. Registera ditt CV

Gå färdigt utbildningen är uteslutet. Helt och hållet.

Högskola? Sitta i skolan tills jag är 25 och få livslånga CSN lån? :lol:
Nej tack.

Ska regga mig på alla ställen jag hittar.

Nej tack.

Beroende på vad man väljer att plugga på högskolan kan man betala av sina studielån på 2-5 år... Man får leva lite snålt, men efter att ha levt på studielån i 3-5 år så är det ett steg uppåt.
:tummenupp

För det andra; Vad vill du jobba med? Besök några företag inom det området, presentera dig och dina framtidsplaner och säg att du är villig att prova på att jobba där en månad gratis, vill de inte ha dina tjänster efter det så fine, då har du jobbat gratis i en månad. %.

Inga normala företag låter någon "jobba lite gratis", det finns skatteverk , fack & försäkringar.

25? Jag började på universitetet vid 25 års ålder. Innan dess jobbade jag på golvet.

Precis, det är inget jag är ute efter, inget illa ment men jag trivs inte med läxläsning i en liten studentlya.

Nej usch, jag vill jobba och slita.

Pratade med en kille på NCC idag, han sa att jag skulle skriva ett litet intressebrev och lämna in :) Väldigt tillmötesgående kille.

Tänkte ta itu med det ikväll. Ringde även till Skanska men där var det ingen som svarade.

Precis, det är inget jag är ute efter, inget illa ment men jag trivs inte med läxläsning i en liten studentlya.

Nej usch, jag vill jobba och slita.

Pratade med en kille på NCC idag, han sa att jag skulle skriva ett litet intressebrev och lämna in :) Väldigt tillmötesgående kille.

Tänkte ta itu med det ikväll. Ringde även till Skanska men där var det ingen som svarade.

Gillar du inte att plugga ska du ju självfallet låta bli. :)

En av våra största kunder just nu är bilprovningen.. Med klar fordonsteknisk utbildning skulle du får ett jobb rätt omedelbart, Om du har klara betyg.. Annars är det stopp tyvärr. Bara ett exempel

Säger det för att hjälpa, inte stjälpa Kompis. :)

Om du vill så kan du ju maila över ditt CV ska jag ta en titt på det och hjälper gärna till med ansökningsbrev om du vill! Bara hojta till! :)

Last edited:
En av våra största kunder just nu är bilprovningen.. Med klar fordonsteknisk utbildning skulle du får ett jobb rätt omedelbart, Om du har klara betyg.. Annars är det stopp tyvärr. Bara ett exempel

Säger det för att hjälpa, inte stjälpa Kompis. :)

Om du vill så kan du ju maila över ditt CV ska jag ta en titt på det och hjälper gärna till med ansökningsbrev om du vill! Bara hojta till! :)

För att få komplett fordonsteknisk utbildning så kräver det att jag går 1 år till, det vägrar jag att göra.

Grejen är att jag inte riktigt vill jobba med bilar. Ja jag vet, "ta dom jobb du får" osv.

Ja det skulle jag ju kunna göra, finns säkert något som kan bli bättre.

Dra över din mail adress i ett Pm så skickar jag.

Blekinge.

Och du menar på fullaste allvar att det är en totalt meningslös utbildning där 99% av de som går ut ej får jobb?
Grabben, du behöver skaffa dig en verklighetsuppfattning.

Jag skulle troligtvis inte ens överväga att anställa någon som inte har gått färdigt sin gymnasieutbildning då det signalerar lathet och ungdomlig dumhet. Jag gick ut med VG och ångrar mig grymt över att jag inte pluggade stenhårt i skolan och gick ut med bra/bättre betyg.

Men ok, du ska inte plugga färdigt. Just nu åtminstone.
Du måste ändå på något vis kunna visa blivande arbetsgivare att du är något att ha, hur det ska gå till är jag inte helt hundra på, oavsett avslutade studier eller ej.
Men börja med att ringa arbetsförmedlingen och be om att få hjälp av en jobbcoach med ditt cv och dylikt. Det kostar inget och har du tur så ger det någonting.
AMS har ju allmänt dåligt rykte men det finns hjälp att få där och det tar inte många minuter att skriva in sig.

Men jag önskar dig lycka till åtminstone, fortsätt söka som en galning och BESÖK arbetsplatserna och skicka inte bara runt massa ansökningar. Som sagt så ska många anställa inom kort och har du tur hinner du få en plats innan de annonserar eller hittar någon annan.
10-15 minuter på varje ställe ger rätt många besök på en dag...

Jag skulle troligtvis inte ens överväga att anställa någon som inte har gått färdigt sin gymnasieutbildning då det signalerar lathet och ungdomlig dumhet. Jag gick ut med VG och ångrar mig grymt över att jag inte pluggade stenhårt i skolan och gick ut med bra/bättre betyg.

Det beror väl iofs lite vad du skulle anställa dem till, men det finns gott om människor som inte passar in i skolväsendet, och ofta kan de vara riktigt duktiga och innovativa arbetare. Däremot får man ju antagligen testa dem innan man anställer dem. Vilket man nog bör göra med de som gått genom skolan och har betyg med, iom att betygen från gymnasiet inte säger så värst mycket egentligen.

Nej tack.

Plugga på universitet/högskola är jävligt kul!
Har du inte komplett gymnasiebetyg gör det inget. Bara hoppa på ett basår inom samhälls eller naturvetenskap. Ett extra läsår som är roligt och som gör att man får förtur på det program man vill åt.
Leva på studiemedel är inget problem, såtillvida man inte är en lyxfällanaspirant redan innan. Sommar och extrajobb ger också klirr i kassan och sätter guldkant på studietillvaron.
Lånet är heller inget stort problem. Med 6 års studiemedel har jag nu ett lån på runt 170 lax. Lätt att betala av även med det allra pissigaste pisskneget och fortfarande väl värt investeringen.

Plugga på universitet/högskola är jävligt kul!

Och du menar på fullaste allvar att det är en totalt meningslös utbildning där 99% av de som går ut ej får jobb?
Grabben, du behöver skaffa dig en verklighetsuppfattning.

Men ok, du ska inte plugga färdigt. Just nu åtminstone.
Du måste ändå på något vis kunna visa blivande arbetsgivare att du är något att ha, hur det ska gå till är jag inte helt hundra på, oavsett avslutade studier eller ej.
Men börja med att ringa arbetsförmedlingen och be om att få hjälp av en jobbcoach med ditt cv och dylikt. Det kostar inget och har du tur så ger det någonting.
AMS har ju allmänt dåligt rykte men det finns hjälp att få där och det tar inte många minuter att skriva in sig.

Men jag önskar dig lycka till åtminstone, fortsätt söka som en galning och BESÖK arbetsplatserna och skicka inte bara runt massa ansökningar. Som sagt så ska många anställa inom kort och har du tur hinner du få en plats innan de annonserar eller hittar någon annan.
10-15 minuter på varje ställe ger rätt många besök på en dag...

Med tanke på att en hel del av grabbarna som kommit ut från samma program och skola som mig, och som också ingår i min bekantskapskrets, jobbar som antingen industrilackerare eller ställningsbyggare så tycker jag statistiken talar åt att så är fallet. Så visst får dom jobb, men inte som mekaniker. Jag vet, du gissar. Punkt.

Japp vi får väl hoppas att jag inte slutar som en såndär hemsk bidragstagare som får ta käftsmällar i varenda tråd här :) Det är inte något jag strävar efter. Hoppas du förstår det.

Hehe jo Skanska var ett par roliga typer :D Fick tag i en kille som ansvarade för Blekingedelen (enligt uppgift), han skickade mig dock vidare till en annan gubbe som hade hand om större delen av Skåne istället. Ringde 12 gånger på runt 30 minuter och det var upptaget hela tiden :näsblod Enda problemet dom såg var att dom börjar sin rekrytering första kvartalet, för att vara "maxade" när säsongen kommer igång. Så jag var ute lite sent.

Dock så ska jag eventuellt på en mindre "intevju" imorgon, hoppas det leder till en tillsvidare anställning iaf :tummenupp På samma ställe där jag sommarjobbade förra året, gick därifrån med gott betyg så det bådar ju gott..

Så hoppas hoppas!

Qué??

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...