Att ladda mobilen när man är och reser...

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hej på er!
Vet inte riktigt om det här är rätt forum, men jag hittar inget bättre :)

Ni som är ute och reser eller bara har ett bra svar.

Vart kan man ladda mobilbatteriet när man är ute och reser?
Resturanger eller nån slags ciggtändare på hojen?
Vill helst ha en fungerande mobil om det skulle hända något :D

När vi var på vår alpenresa i våras monterade jag ett cigg-uttag precis framför varvmätaren, funkade kanon att ladda diverse kameror eller telefonen i tankväskan.

/Danne

Jag monterade cigg uttag o monterade på styret när jag drog till Norge, tog ström från samma kabel som framlyktan så att det bara var ström i uttaget när hojen var igång.

Delarna gick på typ 47:- på kjell & CO :)

Jag har alltid med mig ett extrabatteri. Finns inget mer irriterande än att batteriet tar slut precis som en kund ringer.

Hade sedan tidigare en kontakt på hojen för C-TEK-laddare och lagom till alpresan i somras hittade jag en adapter från C-Tek så man kunde plugga i en cig-kontakt i denna laddplugg. Perfekt om man vill ladda mobilen eller hjälmkameran i tankväskan under färd, dessutom slapp jag ju montera cig-kontakt permanent som ärgar ihop efter några turer i regn.

Dock slutade det med att jag laddade mobil och hjälmkamera på hotellrummen istället. funkade lika bra. (fast adaptern är ju bra att ha en backuplösning i alla fall)

solcells-laddare från ebay, gick på typ $8 och har inbyggt batteri, funkar perfekt i kartfickan som finns på många tankväskor

Se till att skaffa cig uttag eller direkt 12v laddare USB liknande beroende på mobiltelefontyp, varför :

Har du en android telefon eller liknande och du ska försöka ringa beroende på var du är(möjligt någonstans europa) kan det vara jävligt bra att batten inte tar slut på telefonen då du ska försöka få tag på bärgare eller snacka med polaren som hittat dealer för din hoj 15 mil bort etc. Kan också vara så att du måste snacka länge i mobilen oavsett.

https://powertraveller.com/iwantsome/primatepower/

Last edited:
Tack för alla svaren! :)
Det blir att koppla lite sladdar till batteriet i vinter då :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025