Att köpa mc - Betalning?

Att överföring mellan banker inte går på stubinen spelar ingen roll. En registrerad överföring kan inte anulleras eller avbrytas om inte banktjänstemannen själv gjort något fel. Har man angivit rätt mottagande bank och kontonummer så kommer pengarna fram, var så säker.

Överrföring mellan banker kan aldrig gå på stubinen eftersom bankerna byter pengar en gång om dagen vid lunchtid. Beroende på den mottagande bankens policy registeras sedan pengarna på det mottagande kontot direkt på eftermiddagen eller nästa dag eller nästnästa.

Handelsbankens VD Lars O Grönstedt sade i en TV-intervju rakt ut att detta hållandet på pengar var ett sätt för banken att ta ut en avgift och att man gjorde det därför att erfarenheten säger att kunderna gillar "osynliga" avgifter bättre än "synliga".

Tudor_66 skrev:
Jag kärde mig av en kille i bank, TA ALDRIG EMOT EN MASSA FEMHUNDRINGAR!!! Han hade flera historier om människor som hade fått hur mycket femhundringar som helst när dom sålt saker, ibland kan en hel jävla massa vara falska.

Mycket intressant.

Jag har en liten bilverkstad och hanterar en del kontanter som jag brukar sätta in på SEB:s insättningsautomater. Då och då är det en sedel som bråkar men jag har ändå varit imponerad av automatens förmåga att godkänna sedlar iaf i jmfr till bensinsedelautomater. Jag har fått för mig att den går på serienumret eller nåt.

Hursomhelst har jag se senaste veckorna skrotat några bilar som stått och skräpat ett tag. Alla till samma bilskrotare. Det var först andra gången som jag reagerade eftersom jag separerat just de sedlarna från dagkassan (olika konton). ALLA sedlar från skrotaren refuserades! Undrar om de använder skrotfirman som sedeltvätt eller nåt. Nu är jag snålare än rättfärdig så jag gick till Konsum med sedlarna istf Polisen.

Vad gör man annars om man misstänker förfalskeri?

pilsner

Ps Bortsett från Fazern som jag köpte ny hos en handlare har jag köpt alla hojar kontant. Med femhundringar. Jag minns hur ont i själen det gjorde när jag lade upp 122st femhundringar för TRX:en. Jag kände hur hårt jag slitit för varenda en.

Skriv en postväxel till dig själv. Och blir det affär skriver du på baksidan "utkvitteras av köparensnamn"
-namnskrift-

Teddy skrev:
Att överföring mellan banker inte går på stubinen spelar ingen roll. En registrerad överföring kan inte anulleras eller avbrytas om inte banktjänstemannen själv gjort något fel. Har man angivit rätt mottagande bank och kontonummer så kommer pengarna fram, var så säker.
Problemet är att de flesta, inkl. mig själv, vill se pengarna på kontot innan affären avslutas och köparen försvinner.(Om man gör affären i hemmet, vilket många föredrar)
Teddy skrev:
Överrföring mellan banker kan aldrig gå på stubinen eftersom bankerna byter pengar en gång om dagen vid lunchtid. Beroende på den mottagande bankens policy registeras sedan pengarna på det mottagande kontot direkt på eftermiddagen eller nästa dag eller nästnästa.
Hade bankerna varit intresserade av att tillhandahålla så bra service som möjligt till sina kunder, är jag säker på att bankerna skulle föra över pengar mer än en gång om dagen.(Problem är till för att lösas)
Teddy skrev:
Handelsbankens VD Lars O Grönstedt sade i en TV-intervju rakt ut att detta hållandet på pengar var ett sätt för banken att ta ut en avgift och att man gjorde det därför att erfarenheten säger att kunderna gillar "osynliga" avgifter bättre än "synliga".
Därav 20%iga vinstmarginaler, fördelaktiga personalförmåner (lån, pensioner osv) utan krav på bättre service. Därför anser jag att bankväsendet är en allt för skyddad verkstad.

Inget personligt, men jobbar du på bank? - Måste kännas tryggt!

Mina 2//Emil

begge skrev:
Hade bankerna varit intresserade av att tillhandahålla så bra service som möjligt till sina kunder, är jag säker på att bankerna skulle föra över pengar mer än en gång om dagen.(Problem är till för att lösas)

Inget företag lägger pengar på sånt kunderna inte prioriterar. Det är ju bara att ringa banken och verifiera om behovet finns.

Jag köpte min hoj över telefon av en handlare. Bara att regga betalningen på internetkontoret, säljaren kollade med banken, affären var klar. Hur lätt som helst och totalt oberoende av hur ofta pengarna överförs.

Jag ser hellre att jag slipper betala avgifter för ynnesten att inneha ett lönekonto, vilket man får göra i många andra länder. Banker kommer alltid att tjäna pengar eftersom våra regeringar vill ha det så.

Edit: De "billiga" lånen bankanställda får är idag i praktiken inga förmåner. De beskattas nämligen hårt.

ozto skrev:
Ditt namn ska stå på postväxeln!!! Skriver du säljarens namn på den så kan du ju inte lösa in den själv om det inte skulle bli någon affär!

Ditt namn på den från banken och sen överlåter du den med ditt namn och personummer på baksidan!
Precis så gjorde jag med min bil. man ska skriva sitt eget namn på postväxeln. Det är skydd mot om man tappar bort den eller blir bestulen också!

Teddy skrev:

Det går överföringar flera ggr varje dag. För flertalet banker går gränsen kl 1300. Gör man överföringen innan dess kommer pengarna in samma dag.

Det går också att ringa över pengar, kostar 150 kr och pengarna kommer in direkt.

sweborn skrev:
Edit: De "billiga" lånen bankanställda får är idag i praktiken inga förmåner. De beskattas nämligen hårt.

Statslåneräntan + 1% tycker jag är ganska förmånligt...
//Emil

Edit: Om jag fattat allt rätt så förmånsbeskattas man upp till 5,13% i dagsläget, vilket kanske inte var så bra...

Last edited:
OT-varning.

begge skrev:
Problemet är att de flesta, inkl. mig själv, vill se pengarna på kontot innan affären avslutas och köparen försvinner.(Om man gör affären i hemmet, vilket många föredrar)
Som sagt, en registrerad överföring är det samma som pengarna på kontot, de är dock dig ej tillhanda på en gång.

begge skrev:
Vissa banker tillandahåller sådan service, att mottagande bank registerar pengarna på mottagande konto redan samma dag, t ex Skandiabanken och Stadshypotek Bank har gjort det när jag använt dem, övriga vet jag inget om. Det är alltså inget problem utan en policyfråga. Fråga din bank när de registerar överföringar på mottagande konto.

begge skrev:
Därav 20%iga vinstmarginaler, fördelaktiga personalförmåner (lån, pensioner osv) utan krav på bättre service. Därför anser jag att bankväsendet är en allt för skyddad verkstad.
Nja, inte riktigt. Trots att Handelsbanken just gjort sitt bästa resultat någonsin riskerar de anställda att bli utan "bonus", alltså avsättning till resultatandelssystemet Oktogonen, p g a att de andra bankerna också gjort så bra resultat. Avsättning till Oktogonen är beoende på Bankens prestation i jämförelse med konkurrenterna. De s k personallånen är inte längre så fördelaktiga p g a den redan så låga räntan dessutom räknas den lilla ränteskillnaden som förmån och är alltså beskattningsbar. I slutändan är personallån i dagsläget inte någon stor förmån, man får inte heller låna hur mycket som hellst och med tanke på dagens kvadratmeterpriser räcker ett personallån knappt till en etta i Stockholm City och som låntagare ställer banken lika stora krav på säkerhet och återbetalningsförmåga på en anställd som viken annan kund som hellst.

begge skrev:
Inget personligt, men jobbar du på bank? - Måste kännas tryggt!
Ja, jag jobbar på Handelsbanken och det är historiskt sett en trygg arbetsgivare. Framtiden kan man bara sia om.

marst060 skrev:
Det går överföringar flera ggr varje dag. För flertalet banker går gränsen kl 1300. Gör man överföringen innan dess kommer pengarna in samma dag...
Nu var det ett tag sedan jag jobbade på "golvet" men då gick den s k Riksclearingen bara en gång om dagen. Hurvida överföringen registeras på mottagande konto hos mottagande bank samma dag är upp till den mottagande banken.

Tudor_66 skrev:
Jag kärde mig av en kille i bank, TA ALDRIG EMOT EN MASSA FEMHUNDRINGAR!!! Han hade flera historier om människor som hade fått hur mycket femhundringar som helst när dom sålt saker, ibland kan en hel jävla massa vara falska. Han sa, det enda som gäller är åka till bank, lösa det via internett på plats eller postväxel.

När jag handlade hojen för några veckor sedan så hade jag en bunt (nästan 40k) i 500-ingar. Det vara bara det att mer än hälften av dem såg annorlunda ut men min sambo förklarade för mig att det var de gamla 500-ingarna. De gäller fortfarande antar jag för säljaren har inte hört av sig än :)
Och personligen tar jag bara emot kontanter när jag säljer nåt, alternativt att köparen har samma bank som jag och sköter insättningen hemma hos mig via datorn. Vägrar använda postväxel :mad: Köper också bara med kontanter då det är lättare att pruta med mycket sedlar och man slipper krångel med att lösa in på bank etc.

PS: Idag var jag till posten och skulle lösa in ett utbetalningskort på 146:- (tillbaka på fordonsskatt) samt betala in 91:- för fordonsskatt. Så jag gav henne först utbetalningskortet och sa att hon kunde dra av pengarna från den först. MEN då hade hon ändå mage att kräva mig på 25:- EXTRA :mad: Helvetes jävla stat-post! Kommer inte att ha något med dem att göra, riktiga översittarfasoner. Tänk på alla stackars pensionärer som sköter allt via posten fortfarande :död

Teddy skrev:
OT-varning.....

Ja, jag jobbar på Handelsbanken och det är historiskt sett en trygg arbetsgivare. Framtiden kan man bara sia om.
Tack för svaren, tycker dock fortfarande att bankbranschen (Samarbete mellan bakenerna) har lite att jobba med för at jag ska vara nöjd. Ang. Oktogonen, det var synd att det kanske inte blir någon utdelning detta år, själv kan jag bara drömma om att min arbetsgivare skulle ge mig bonus.
Någon mer bankkris önskar sig nog ingen, håll i pengarna (äkta mattor är ingen bra säkerhet)...

//Emil

Teddy skrev:
Vid minsta osäkerhet rekommenderar jag att man gör avslutet på affären (underskrift av kontrakt, överförning av pengar och överlämnadet av nycklar)på plats på köparens bankkontor, då minimerar man chanserna för att något ska gå åt pipan. Säljaren säkrar sina pengar och köparen får ett kvitto på att pengarna tagits emot, det bästa är förstås om säljaren dessutom tar med hojen till bankkontoret så att den inte försvinner innan köparen hinner sätta nycklarna i den. Eftersom kontanter, chekar och postväxlar alltid innebär en viss risk välkomnar en seriös säljare detta upplägg.

:tummenupp helt klart det bästa sättet tycker jag! Så gjorde jag när jag skulle sälja bilen. Funkade perfekt både för mig och köparen. Jag gillar inte postväxlar eftersom jag har svårt att avgöra om de är äkta eller inte.

Teddy skrev:
Nu var det ett tag sedan jag jobbade på "golvet" men då gick den s k Riksclearingen bara en gång om dagen. Hurvida överföringen registeras på mottagande konto hos mottagande bank samma dag är upp till den mottagande banken.

Jo jag jobbar "på golvet" nu och nu körs pengar flera ggr per dag. Men som du säger är det ju upp till mottagande bank att sätta in pengarna på kontot. Vissa är snabbare än andra...

Extreem_ skrev:
Jag har en liten fundering som dök upp igår kväll, och det gäller betalning vid inköp av mc. Tänk dig att du köper en mc för 60 000, beg av en privatperson. Hur lösar man betalningen på ett bra sätt? :va

Tacksam för lite fingervisning i denna fråga! :tomten

Mvh Johan

Lite riskfyllt att ta med en portfölj med en rejäl bunt tusenlappar... :näsblod :D

ta med dig en postväxel, skriv den på dig själv. om priset är på 60000 skriv postväxeln på tex 55000 och ta med dig 5tusen cash, då har du 5000 i rörliga pengar du kan pruta med. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman