Att köpa mc - Betalning?

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jag har en liten fundering som dök upp igår kväll, och det gäller betalning vid inköp av mc. Tänk dig att du köper en mc för 60 000, beg av en privatperson. Hur lösar man betalningen på ett bra sätt? :va

Tacksam för lite fingervisning i denna fråga! :tomten

Mvh Johan

Lite riskfyllt att ta med en portfölj med en rejäl bunt tusenlappar... :näsblod :D
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Betala med postväxel eller sköt betalningen över internet på plats om det finns möjlighet.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Extreem_ skrev:

Jag kärde mig av en kille i bank, TA ALDRIG EMOT EN MASSA FEMHUNDRINGAR!!! Han hade flera historier om människor som hade fått hur mycket femhundringar som helst när dom sålt saker, ibland kan en hel jävla massa vara falska. Han sa, det enda som gäller är åka till bank, lösa det via internett på plats eller postväxel.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Pommes skrev:
postväxel, med namn på mottagaren.


Ditt namn ska stå på postväxeln!!! Skriver du säljarens namn på den så kan du ju inte lösa in den själv om det inte skulle bli någon affär!

Ditt namn på den från banken och sen överlåter du den med ditt namn och personummer på baksidan!
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Vet man inte namnet på personen man ska köpa bågen av, kan man ställa postväxeln på sig själv. När affären är avklarad skriver du bara på postväxeln och säljaren kan lösa in den.

Lämpligt är att ställa postväxeln på lite mindre än det begärda beloppet och ha resten i cash (man ska ju pruta) :hihi
 

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Trångsund
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Jag löste det via internet, jäkligt smidigt!

Glöm dock inte att begära kvitto på köpet..... :7peta
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
_basse_ skrev:
Vet man inte namnet på personen man ska köpa bågen av, kan man ställa postväxeln på sig själv. När affären är avklarad skriver du bara på postväxeln och säljaren kan lösa in den.

Lämpligt är att ställa postväxeln på lite mindre än det begärda beloppet och ha resten i cash (man ska ju pruta) :hihi

vad är en post växel?

jag ska köpa en mc nu i veckan är det tänkt men jag har tänkt i alla fall att bara slanta kontant, annars när jag har sålt saker själv tidigare så har jag U-V ljus på rummet så då kan man ganska lätt urskilja falska från riktigta:D
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
RS "Alex" skrev:
vad är en post växel?

jag ska köpa en mc nu i veckan är det tänkt men jag har tänkt i alla fall att bara slanta kontant, annars när jag har sålt saker själv tidigare så har jag U-V ljus på rummet så då kan man ganska lätt urskilja falska från riktigta:D


det är en check som banken skriver ut... gå till banken så hjälper dom dig!
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Gå till banken och fyll i en avi för en Postväxel. Ställ ut den på DIG SJÄLV. Vill du ha möjlighet att pruta, så tar du den på en lägre summa och en bunt kontanter i fickan.

När ni har gjort affären och du skall betala så skriver du, på baksidan av post växeln, överförd till "hans namn", och skriver under med din signatur. Jag brukar även alltid skriva dit mitt pers.nr.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Köpte en bil i lördags av en banktjänsteman. Han vägrade ta emot något annat en kontanter, ansåg att inte bankväxel var tillräckligt säkert.

Så det blev att bege sig till kassaservice och hämta ut cash, expediten i kassan titta på mig och sa "det här går inte"... men efter lite ihärdigt tjatande så stod jag där med en näve sedlar. När jag sedan skulle betala tog säljaren fram en sån UV-lampa för att kolla vattenstämplarna, drog och slet i silvertrådar och sa Cash is King... (Tänkte för mig själv att utvecklingen inte kommit så långt)

Efter varje bil- och mcaffär blir jag lika sur på alla banker, varför är det ingen som ifrågasätter att bankerna "håller" på pengarna. Tänk om man kunde överföra pengar utan fördröjning mellan olika banker, då skulle livet te sig lite lättare (dagens I-landsproblem).

//Emil
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
begge skrev:
Tänk om man kunde överföra pengar utan fördröjning mellan olika banker, då skulle livet te sig lite lättare (dagens I-landsproblem).//Emil
Har säljare och köpare samma bank så slår överföring igenom direkt. Då är det riktigt smidigt och säkert!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
ozto skrev:
Ditt namn ska stå på postväxeln!!! Skriver du säljarens namn på den så kan du ju inte lösa in den själv om det inte skulle bli någon affär!

Ditt namn på den från banken och sen överlåter du den med ditt namn och personummer på baksidan!
En liten rättning, den går att ställa ut växeln på mottagaren som i detta fall är säljaren och sedan få tbx pengarna om de inte blir affär.

Men se till att inte ge säljaren växeln förrens de är klappat och klart....eftersom han står på växeln så är pengarna i praktiken redan hans, försäljning eller inte.
Min bank föreslog båda varianterna, men jag valde att bet. med säljarens namn på växeln.

Polarn köpte till och med en hoj med en växel som han fått några dagar tidigare då han sålde sin hoj. :tummenupp

Nu har jag påpekat färdigt, hi hi sorry :)
Ditt förslag är dock det allra bästa enl. mig oxå.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag sålde en HD-ram och lite grejjer så fick jag en postväxel. Då hade köparen bara skrivit "överlåtes till XXXX" på baksidan och sedan när jag löste in den på banken så ringde de bara och kontrollerade med hans bank så var det lugnt sedan.

Personligen så tycker jag det känns mycket lugnare att få en postväxel istället för kontanter när jag säljer något. Även om köparen är hederlig så kan man ju stöta på någon som inte är det när man prommenerar till banken med en massa sedlar i fickan.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Maranello skrev:
Har säljare och köpare samma bank så slår överföring igenom direkt. Då är det riktigt smidigt och säkert!

Då jag har Länsförsäkringar bank är det väldig sällan samma som köpare eller säljare...

Tekniiken för överföring mellan olika banker på stubbinen måste finnas, men då bankerna håller på räntan vill de ju inte släppa pengarna på stubberten. Med 20% vinstmarginaler tycker jag att det är oskäligt.

//Emil
 
Last edited:

Mr F

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Firestorm
Jag skulle aldrig ta emot en postväxel om inte banken är öppen för kontroll av att postväxeln har täckning samt inte är spärrad, vid det samtalet låser man även post/bankväxeln så inte köparen kan spärra den när han åkt därifrån.

Själv använder jag Internetöverföring eller kontanter
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vid minsta osäkerhet rekommenderar jag att man gör avslutet på affären (underskrift av kontrakt, överförning av pengar och överlämnadet av nycklar)på plats på köparens bankkontor, då minimerar man chanserna för att något ska gå åt pipan. Säljaren säkrar sina pengar och köparen får ett kvitto på att pengarna tagits emot, det bästa är förstås om säljaren dessutom tar med hojen till bankkontoret så att den inte försvinner innan köparen hinner sätta nycklarna i den. Eftersom kontanter, chekar och postväxlar alltid innebär en viss risk välkomnar en seriös säljare detta upplägg.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mr F skrev:
Jag skulle aldrig ta emot en postväxel om inte banken är öppen för kontroll av att postväxeln har täckning samt inte är spärrad, vid det samtalet låser man även post/bankväxeln så inte köparen kan spärra den när han åkt därifrån.
Täckningen behöver du i alla fall inte oroa dig över då beloppet dras samtidigt som postväxeln utfärdas, man kan alltså inte få ut den i handen om man inte har täckning.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Postväxlar fungerar bra, men det finns en risk för förfalskning i och med att alla banker har olika utseende på växlarna och man mycket väl kan trycka upp falska sådana i en modern kopieringsmaskin. Bankkontor är bäst om man inte litar helt på köpare/säljare. Glöm inte att kolla att säljaren är det rättmätige ägaren av fordonet också (legitimation och ett SMS till VV t.ex.).

(ta gisslan är en annan lösning, men det går inte hem så bra i Sverige av någon anledning :va :hihi )
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top