Att köpa en privat importerad hoj??

eriiko

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Tyver ingen ännu men det blir förhoppningsvis i sommar
Hej nu e det så att jag ska köpa en Yamaha fzr 600 från 93 som var importerad 97.
Tänkte höra om priset på en privat importerad hoj brukar vara mycket lägre än priset på hoj som började sitt liv i Sverige?
Något speciellt jag bör tänka på för övrigt?

tack på förhand

Erik

eriiko skrev:
2241446 Hej nu e det så att jag ska köpa en Yamaha fzr 600 från 93 som var importerad 97.
Tänkte höra om priset på en privat importerad hoj brukar vara mycket lägre än priset på hoj som började sitt liv i Sverige?
Något speciellt jag bör tänka på för övrigt?

tack på förhand

Erik

priset e olika..
vissa betalar fullt för dom bry sig inte vilket land de komma från..
vissa vill betala minst 5000 under "svenska" priser..
de e väl vad man själv tycker..
men just pga av detta så kan den bli mer svårsåld..

är de en import firma eller om nån står som första eller andra ägare från en sidoimport firma skulle jag nog inte betala fullt.
men som sagt..alla tycker o vill vi olika.

:mad:

Är hojjen i gott skick med servicebok så är det väl inget att bry sig om..
Det där med "5000 mindre för den e importerad" är bara ren avundsjuka/okunskap!

Jag tycker det räcker med att staten försöker hindra privatimport..genom diverse dryga regler som 1år gammal, 600 mil, max 1 hoj / år, regbesiktning, invägning m.m.

Det folk måste lära sig är att man importerar INTE hoj för att tjäna pengar, man gör det för att hitta en pärla som e i toppskick!
Man behöver inte vara någon raketforskare för att förstå att tillgången på hojjar i exempelvis Tyskland kontra Sverige e ojämförbar!!

Hursomhelst så gäller detta inlägg för privatimport...inte företagsimport ex: stibix..dessa företag köper givetvis in billigt för att tjäna en slant.

(Ja, jag har en importhoj, en pärla, noggrant utvald av en kritisk granskande person som vägrar köpa grisen i säcken)

Kolla igenom hojen grundligt alt. kör den till besiktningen. Ta en utskrift från VV.se på den så du ser att allt e ok. Inte mer riskabelt än att köpa Svenskt i min mening, bara man gör sin läxa så.

Kolla alla saker du kollat på en Svensk hojj.
Ingen skillnad alls om den är från tyskland, frankrike lr danmark.
Samma hoj från grunden.

Freddola skrev:
2242095 Kolla alla saker du kollat på en Svensk hojj.
Ingen skillnad alls om den är från tyskland, frankrike lr danmark.
Samma hoj från grunden.

kolla upp ramnummer och ev motornummer extra noga, det förekommer att stulna hojar får nya liv som importhojar med falska papper.

Pysslat en del med importbilar, och har den varit i sverige sedan 1997...tja då borde den varit besiktigad minst 3 ggr i sverige... varför vara orolig?

På importerade motorcyklar så kan man ju inte ta vissa saker i beaktning som man får göra när man köper en importerad bil. På bilsidan är det ju så att importerade bilar ofta har underdimentionerade värmepaket för vårat kallare klimat, detta behöver man ju inte tänka på när man köper motorcykel. I varmare länder så saltas sällan vägarna, vilket är skonsammare motfordonen. Sen är vägarna ofta bättre i andra länder än i Sverige, vilket göra att chassiedetaljer håller bättre.

Sen ser man ju ganska skrattretande saker dagligen t.ex. folk som importerat gamla skrothögar, som för ett tag sedan såg jag någon som importerat en gammal Volvo 940, det kostar ju ändå en slant att få hem fordonet.

Jag personligen skulle inte ha något emot att köpa ett importerat fordon, så länge angivet miltal stämmer väl med fordonets skick i övrigt.

acura skrev:
2242154 På bilsidan är det ju så att importerade bilar ofta har underdimentionerade värmepaket för vårat kallare klimat,

Det där är en skröna bland alla andra om importerade bilar/MC.
Är fordonet EG-typgodkänt är det på skruven identiskt i alla EU-länder. Har aldrig sett att något sådant skulle skilja, varken på någon bil eller i någon partsfiche.

majtii skrev:
2242300 Det där är en skröna bland alla andra om importerade bilar/MC.
Är fordonet EG-typgodkänt är det på skruven identiskt i alla EU-länder. Har aldrig sett att något sådant skulle skilja, varken på någon bil eller i någon partsfiche.
WORD!
Att priset skulle ligga lägre för att den körts i tyskland i början av sitt liv är bara trams. Är skicket bra är det bara att slå till.

Nr:18 skrev:
2242304 WORD!
Att priset skulle ligga lägre för att den körts i tyskland i början av sitt liv är bara trams. Är skicket bra är det bara att slå till.

Nja, det finns ett "norden-paket" i rätt många bilar här uppe, som inte är så vanligt som tillval längre söderut. Iofs klarar man sig rätt bra utan sätesvärmare, för det är vad "norden-paketet" brukar vara ;)

Jag äger själv en hoj som är importerad från Tyskland.
Har haft tre ägare i Sverige inklusive mig och jag kan inte påstå
att den skulle vara sämre än någon svenssåld motorcykel.
Om du känner dig osäker på grund av att den är importerad så
kan du ju alltid be om att få den besiktad innan du köper. Sedan om du
eller ägaren står för kostnaden får ni väl göra upp om, mest realistiskt
är väl att du står för kostnaderna.

Att få den billigare för att den är importerad?! Nja, är det i fint skick
osv tycker jag att man ska betala vad den är värd. Gjorde jag i alla fall.
Tycker att det är rätt ointressant varifrån motorcykeln kommer ifrån om
den är i bra skick!

Jag sålde min hoj förra veckan som jag importerade själv för några år sen.
Vägrade sälja den billigt för det. (Den har ju iofs gått de fyra senaste åren i sverige och fått två stora servicar här.)

LayDeeOmega skrev:
2242373
Tycker att det är rätt ointressant varifrån motorcykeln kommer ifrån om
den är i bra skick!
De flesta hojarna kommer från japan, det säljs dessutom några europeiska märken som ducati och aprilia. Tror tom det finns nåt engelskt märke också :3freak

Försök

Det händer ju att priset är billigare i tyskland än i sverige. Så går så försök att pruta pga det är en import, även om det inte är ett sämre köp! :tungan

Th1anonly skrev:
2242516 Det händer ju att priset är billigare i tyskland än i sverige. Så går så försök att pruta pga det är en import, även om det inte är ett sämre köp! :tungan
Så för att den som köpt hojen före dej gjort en bra affär så ska du också tjäna på det? :3freak

Jag sysslar med import av bilar, och personligen så äger jag hellre en importerad bil än en svensksåld, då denna oftast är roftfri och enligt min åsikt i ett allmänt bättre skick.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back