Att köpa en icke "Moms-smittad" hoj via sitt Aktiebolag?!

Nej, i de fall moms fungerar som vanligt (dvs. gäller exempelvis inte personbilar i de flesta företag) så är det inte så. Momsen blir på hela försäljningsvärdet, liksom man lyfter hela momsen på inköpsvärdet.

men om du köper något från privatperson kan du inte lyfta någon moms(!). kan du verkligen sälja med moms då?

edit: (nej, det kunde man inte. såvida man inte handlar med motorcyklar kan du varken dra av ingående moms eller debitera utgående. detta såvida du inte leasar/förmån, då vet jag inte vad som gäller.)

ih, hade inte läst ditt tidigare inlägg. där stod allt :)

Last edited:
Motorcykel som 'tjänstebil' är ett träsk eftersom det inte i motsats till fallet med bil finns tillämpbara i förväg bestämda och tydliga regler utan skatteverket bedömmer 'från fall till fall'. Det är aldrig bra.

I detta specifika fall har det lett till en del rättsfall där skatteverket verkligen inte varit överrens med företag om vad som gäller om allt från förmånsvärdets storlek till vad 'tillgänglighet' betyder (skatteverket har tydligen minst en gång hävdat att en avställd mc är 'tillgänglig' och därmed förmånsbelagd eftersom den närsomhelst kan ställas på... )

Korta versionen: Jag har undersökt detta ganska noga och kommit fram till bara företag som handlar med mc, hyr ut dem eller bedriver bud- eller taxiverksamhet med dem verkar kunna äga dem på något bra sätt. För alla oss andra är det farligt, om än något mindre så om man leasar (då blir det enklare att bedömma kostnad och förmånsvärde mer entydigt -- men verket kan krångla iallafall ;) )...

Det är inte så enkelt. För MC kan momsen mycket väl vara avdragsgill för alla, i motsats till vad som gäller personbilar. Kanske. Säkert blir det om man leasar, då kan man lyfta halva momsen på leasingavgiften... :)

japp vid leasing är momsreglerna solklara :)

http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/bilar.4.18e1b10334ebe8bc8000480.html

Läs på den här länken så behöver vi inte sitta och tjata mer :tummenupp

Är jag helt vilse nu eller... men jag har fattat det som så här.

Vem som äger fordonet spelar ingen roll, utan det är vem som är brukare av fordonet som skall vara försäkringstagare. stämmer detta?

Detta fick jag föklarat för mig av ett FB för några år sedan när jag skulle försäkra en hoj. Jag stod som ägare på hojen, men försäkringen skulle stå på någon annan pga av premien. Jag hade förklarat för dom varför samt under vilka omständigheter detta skulle ske under.

Deras svar var att det var helt OK, det spelade ingen roll vem som var ägare av fordonet, så länge den som hade den högsta premien stod för försäkringen. (tyvärr så var ju inte min premie billigast)

Försäkringsbolagen bryr sig nog inte om vem som är ägare till fordonet dom vill ju bara sälja sin försäkring. Däremot så kommer ägaren att få ett roligt inbetalningskort från trafikförsäkringsföreningen då dom anser att ägaren (på pappret) även måste stå för försäkringen.

Jag har själv råkat ut för detta lilla missöde.

Ett alternativ är att köpa en "nödvändig" inventarie till verksamheten och skriva hojen på dig.
Alternativt att du får ett arbete utfört,immateriella affärer är dom bästa.

Henrik

Ett alternativ är att köpa en "nödvändig" inventarie till verksamheten och skriva hojen på dig.
Alternativt att du får ett arbete utfört,immateriella affärer är dom bästa.

Henrik

Absolut enda sättet... Dra skattmasen vid snoken när det gäller andra pengar och köp hojen till dig själv. Moms kan BARA lyftas på leasingen och då är HALVA momsen avdragsgill. Du kan aldrig dra hela momsen, dock kanske det finns ett kryphål.

(Parental Advisory) PE 18 gäller. :)

Regga en bil/mc-handlare, något gamalt sunkigt AB med din lokala A-lagare som prydligt friserad målvakt, köp hojen på bolaget (=momsfritt), sälj hojen till dig själv (som inte har något med bolaget att göra), skriv på kvittot att summa + moms har betalats av dig. KURSA bolaget...

Wipps så har du en omomssmittad hoj till ditt förfogande :D

PS. Nästa gång, tänk själv DS.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard