Att köpa en icke "Moms-smittad" hoj via sitt Aktiebolag?!

erst

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Mmm!
Någon som har erfarenhet av att köpa en icke "moms-smittad" hoj till ett aktiebolag för att sedan sälja den vidare till sig själv? Eller iaf vet hur man ska gå tillväga och vilka problem man kan möta...

Berätta gärna här eller PM'a :yoparty

Tack på förhand
/E

Det är därför vissa inte skall bedriva företagsverksamhet. Man skiljer på privat och bolagets ekonomi! Har du inte råd, arbeta hårdare så skall du nog se att du får råd...

Tyvärr är det så att revisorn var osäker... :confused: vilket har fått mig att tänka på att byta revisor... men om vi bortser den inkompetenta revisorn.. :D nån som har något förslag?

Det är därför vissa inte skall bedriva företagsverksamhet. Man skiljer på privat och bolagets ekonomi! Har du inte råd, arbeta hårdare så skall du nog se att du får råd...

Arbeta hårdare? Det var inte frågan om jag har råd eller inte.. :D utan att spara lite cash... "Du blir inte rik på de stora inkomsterna utan de små utgifterna grabben" :pannkyss

Tillbaka till frågan?... :rolleyes:

Last edited:
Beroende på vad du bedriver för verksamhet så känns det kinkigt att få in den i bokföringen.

Vid försäljning till dig själv ska ett värderingsintyg bifogas. Så jag betvivlar att du kan göra detta väldigt förmånligt.

Tyvärr är det så att revisorn var osäker... :confused: vilket har fått mig att tänka på att byta revisor... men om vi bortser den inkompetenta revisorn.. :D nån som har något förslag?
Håller med föregående.
Nästan allting som kan ge förmåner från ett AB - utom lön - är förmånsbeskattade.
Inkl att sälja något till någon "bolaget närstående" för billigt.
Låna pengar av AB till underränta är skattebelagt.. etc etc..
Att revisorn är tveksam förstår jag mycket väl.
För ett antal år sen, om du då ville tjöpa t ex en Lambo till ditt AB som "firmabil" så hade revisorn bara att godkänna. Idag är han (s)tatens inkik i bolaget och har ett visst ansvar för affärshändelserna för vilket han borgar med sitt "Godkänd Revisor".
Dva anser han att det är tveksamt med tre nya Busa (i olika färger) i byggföretaget så är det stopp...
Sen finns det ju de som ser olika på "regler" och "regler"... :rolleyes:

Finns en trevlig biverkning av att ha en sporthoj/värstingbil på firman.
Man betalar bara förmånsvärde för den tid bilen/hojen är påställd.
Så se till att hitta en försäkring där du kan ställa av och på när du vill
så blir förmånsvärdet väldigt litet!

Jag har gjort så med en del bilar dock inte med den jag har nu för att det måste föras körbok,du får även en förmånsbeskattning på den och kör du med den privat så är det en löneförmån som ska beskattas.....du ska även veta att det du lyfter av nu ska du betala in när du säljer den..

Den killen jag köpte min hojj (r1-04) av hade den på sin firma. Då gick väll även försäkringen i firmanas omkostnader (en löneförmån).Detta var 2005

Det är inga problem att köpa en hoj på din firma och sälja den till dig själv så länge du har en juste värdering på den till det pris (eller lägre) som du, privat, köpt den för av ditt företag.

Den firma/person som värderar den bör ha dokumenterad erfarenhet av prissättning / andel med motorcyklar om det skulle bli någon koll.

Så om du tänker dig att köpa billigt av dig själv så är mitt tips är dock, även om det är lagligt och OK enligt reglerna, att låta bli att köpa något av dig själv. Detta är något som RSV verkligen håller koll på och om de ens anar något så har de en förmåga att börja gå igenom alla dina andra affärer och det är något du som företagare till varje pris vill undvika även om du har rent mjöl i påsen. Det är helt enkelt inte värt besväret.

Är jag helt vilse nu eller... men jag har fattat det som så här.

Vem som äger fordonet spelar ingen roll, utan det är vem som är brukare av fordonet som skall vara försäkringstagare. stämmer detta?

Detta fick jag föklarat för mig av ett FB för några år sedan när jag skulle försäkra en hoj. Jag stod som ägare på hojen, men försäkringen skulle stå på någon annan pga av premien. Jag hade förklarat för dom varför samt under vilka omständigheter detta skulle ske under.

Deras svar var att det var helt OK, det spelade ingen roll vem som var ägare av fordonet, så länge den som hade den högsta premien stod för försäkringen. (tyvärr så var ju inte min premie billigast)

Även om du kan lyfta momsen när du köper hojen till bolaget så måste du åter lägga på den (och bolaget betala in den) när du sedan säljer vidare till dig själv som privatperson ("drabbades" av detta när jag lade ner bolaget och sålde vissa inventarier till mig själv innan jag sålde vidare till avvecklaren).

Den vinst du kan göra är att sälja den billigare än vad företaget köpte in den för men det kommer knappast en seriös revisor att tillåta och blir det sedan granskning från skatteverket åker både du och han dit (men det finns folk som lyckas, någon lokalpolitiker i Skåne som även hade ett AB fick rätt när han sålde sitt hus dyrt till sitt AB, köpte nått år senare tillbaka det billigare för att sedan återigen sälja det dyrt till bolaget etc, vet inte vad han klarade sig på men det ska säkert gå en viss tid)

Alternativet är som någon skrivit att ha hojen stående på företaget som får betala skatt, försäkring och service och sedan använda den själv i något slags leasingkontrakt. Dock åker du på ett förmånsvärde som dom för bilar skärpte till så att det i praktiken inte är så förmånligt, men för hojar kanske dom ligger lite efter och inte tänker på den skyhöga försäkringspremien.

Prata med din revisor, eller egentligen en skatterådgivare (Revisorns jobb är INTE att ge dig råd utan att granska det du faktiskt gör). Och även om jag tycker det är sjukt höga skatter i det här landet så tycker jag att det är bra att sånt här täpps till, kan folk börja plocka det mesta av lönen skattefritt genom dylika transaktioner kommer det ju bli ännu dyrare för oss som plockar det genom vanlig lön, pengarna måste ju in någonstans.

Är jag helt vilse nu eller... men jag har fattat det som så här.

Vem som äger fordonet spelar ingen roll, utan det är vem som är brukare av fordonet som skall vara försäkringstagare. stämmer detta?

Detta fick jag föklarat för mig av ett FB för några år sedan när jag skulle försäkra en hoj. Jag stod som ägare på hojen, men försäkringen skulle stå på någon annan pga av premien. Jag hade förklarat för dom varför samt under vilka omständigheter detta skulle ske under.

Deras svar var att det var helt OK, det spelade ingen roll vem som var ägare av fordonet, så länge den som hade den högsta premien stod för försäkringen. (tyvärr så var ju inte min premie billigast)

Det är väl endast ägaren som kan försäkra fordonet?

Moms på fordon är INTE avdragsgill. Fins bara ett sätt att få reda på sån här viktig info RING DITT LOKALA SKATTEKONTOR För blir det fel så får du massor av problem

Moms på fordon är INTE avdragsgill. Fins bara ett sätt att få reda på sån här viktig info RING DITT LOKALA SKATTEKONTOR För blir det fel så får du massor av problem

Joo....moms på fordon är avdragsgillt för AB som handlar med fordon,
tex. bil/och mchandlare.

Och för de företag som använder fordon i sin verksamhet tex. rörmokare, elektriker
osv.
Men inte många företag som "låser" sitt rörelsekapital i fordon utan man leasar
dom och låter nån annan ligga ute med kapitalet.

Men fråga nån bilhandlare som du känner vad tror om din ide......jag tror nog
han skulle avråda dig.

KentW

Motorcykel som 'tjänstebil' är ett träsk eftersom det inte i motsats till fallet med bil finns tillämpbara i förväg bestämda och tydliga regler utan skatteverket bedömmer 'från fall till fall'. Det är aldrig bra.

I detta specifika fall har det lett till en del rättsfall där skatteverket verkligen inte varit överrens med företag om vad som gäller om allt från förmånsvärdets storlek till vad 'tillgänglighet' betyder (skatteverket har tydligen minst en gång hävdat att en avställd mc är 'tillgänglig' och därmed förmånsbelagd eftersom den närsomhelst kan ställas på... )

Korta versionen: Jag har undersökt detta ganska noga och kommit fram till bara företag som handlar med mc, hyr ut dem eller bedriver bud- eller taxiverksamhet med dem verkar kunna äga dem på något bra sätt. För alla oss andra är det farligt, om än något mindre så om man leasar (då blir det enklare att bedömma kostnad och förmånsvärde mer entydigt -- men verket kan krångla iallafall ;) )...

Det är inte så enkelt. För MC kan momsen mycket väl vara avdragsgill för alla, i motsats till vad som gäller personbilar. Kanske. Säkert blir det om man leasar, då kan man lyfta halva momsen på leasingavgiften... :)

Last edited:
"hoj till ett aktiebolag för att sedan sälja den vidare till sig själv?"

här "ploppar" ju momsen upp som ett brev på posten?

"hoj till ett aktiebolag för att sedan sälja den vidare till sig själv?"

här "ploppar" ju momsen upp som ett brev på posten?

den här är jag inte helt 100'a på. men köper man momsfritt begagnat tror(!!) jag att man bara momsar eventuell vinst på fordonet.

den här är jag inte helt 100'a på. men köper man momsfritt begagnat tror(!!) jag att man bara momsar på eventuell vinst på fordonet.

Nej, i de fall moms fungerar som vanligt (dvs. gäller exempelvis inte personbilar i de flesta företag) så är det inte så. Momsen blir på hela försäljningsvärdet, liksom man lyfter hela momsen på inköpsvärdet.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard