Att hantera pengar....

Jag är stundvis väldigt impulsiv o har gärna en slant sparat för att finansiera min impulsivitet, vissa andra är likadana men klarar inte riktigt av att spara ihop till det o tar därför ett lån när de vill ha nåt, fi fan.

Man bor ju i ett hus för att slippa grannar :confused:
Max 5grannar på en radie av 4km

Jag säger samma sak.

Att slippa pangsjånärer som bor granne med en och klagar på att man råkar ha en fest till 6 på morgonen och faktiskt använder stereon man handlade för 40´ en gång i tiden.

Därför bor man i hus!

/ Jens

Jag säger samma sak.

Att slippa pangsjånärer som bor granne med en och klagar på att man råkar ha en fest till 6 på morgonen och faktiskt använder stereon man handlade för 40´ en gång i tiden.

Därför bor man i hus!

/ Jens

Går o ha sån flyt som jag o ha ett par päns som närmaste granne som ständigt frågar o försäkrar sig om att de inte stör mig under dagarna när jag sover :D

Man bor ju i ett hus för att slippa grannar :confused:
Max 5grannar på en radie av 4km

Det spelar ingen roll hur stora avstånd, i småbyar tisslas det och tasslar det alltid om grannar då man inte har något annat att tissla om och alla vet allt om alla varken man ville eller inte, så var det i alla fall när jag bodde i hus.

Lägenhet i stan är för närvarande :tummenupp då min ena granne är aldrig hemma, på andra sidan finns en brandvägg och luftgången utesluter effektivt allt ljud (och spring)från trapphuset.

Last edited:
Hur tillåter ens banken att pengarna går till annat än just huset? Man brukar väl få hämta ut pengarna mot uppvisande av kvitton/fakturor eller annat underlag som visar vad pengarna går till? Om det inte är Blancolån vill säga.

Det är lite olika beroende på vilken bank man har.

Banken som jag har, gjorde ett undantag, enligt deras policy godkänner dom inte "lösvirkesbyggen". Eftersom det då inte finns någon garanti för färdigt hus. Men eftersom vi var trogna, rediga kunder så löste dom det.

Och vi kunde lyfta fritt från kreditivet utan uppvisning av kvitton. T.ex om vi hade känt för att åka jorden runt istället för att bygga färdigt huset hade det varit upp till oss.

Men att spendera "byggpengarna" på vanlig konsumtion skulle aldrig falla oss in. Och idag har vi ett färdigt hus.

Jag mailade under byggets gång bilder till banken. Så att dom kunde se med egna ögon vad pengarna faktiskt gick till.

Men det hade ju varit lite skoj att skicka en bild, med sig själv, på en strand med en paraplydrink. :)

Till TS, du kan väl ta kort på grannens attiraljer och maila banken. Så får vi se hur det går.

Lyxfällan nästa!! :tungan

Det spelar ingen roll hur stora avstånd, i småbyar tisslas det och tasslar det alltid om grannar då man inte har något annat att tissla om och alla vet allt om alla varken man ville eller inte, så var det i alla fall när jag bodde i hus.

Lägenhet i stan är för närvarande :tummenupp då min ena granne är aldrig hemma, på andra sidan finns en brandvägg och luftgången utesluter effektivt allt ljud (och spring)från trapphuset.

Då har du bott i fel byar. De byar jag har bott i har bestått av cirka 4hushåll där man känner varandra och ställer upp med tjänster/gentjänster. Lite som ett gäng polare snarare än grannar. Möjligtvis att kärringarna skvallrar lite sinsemellan men det är lindrigt.

Jag vet seriöst inte hur jag skulle klara mig packad som nån jefla sill i radhus/villa/förort.

Visserligen bor jag i korridor just nu, men vilar upp mig och lever ut instängdheten när jag är hemma på semester!

Då har du bott i fel byar. De byar jag har bott i har bestått av cirka 4hushåll där man känner varandra och ställer upp med tjänster/gentjänster. Lite som ett gäng polare snarare än grannar. Möjligtvis att kärringarna skvallrar lite sinsemellan men det är lindrigt.

Jag vet seriöst inte hur jag skulle klara mig packad som nån jefla sill i radhus/villa/förort.

Visserligen bor jag i korridor just nu, men vilar upp mig och lever ut instängdheten när jag är hemma på semester!
Äggsagtemundo.
Jag kan inte tänka mig bättre "grannar".
När i flyttade in, en vinter för snart 15 år sedan, så var första ljudet man hörde på morgonen grannen på en XR600 på väg till jobbet i snöyran.
Nästa ljud var andra grannen, på väg till jobbet i en trimmad Volvo PV.
Kvarvarande grannar består av en djursjukvårdare som tycker att det är mysigt att höra vår gammelhund stormskälla (13år, döv och antagligen senil) samt en ungkarl som tycker att det är jättetrevligt att vi lånar hans strandtomt för att bada hundarna.

Jag tror dessutom att jag kan provspränga atombomber i trädgården utan att någon reagerar.

Men å andra sidan så finns det en byfåne i varje by.
Jag har inte sett någon.
Betyder antagligen att det är jag.

Sen är det ju rätt upp till en själv hur man trivs.
Som jag nämnde förut så trivs jag här o har inte ett enda bekymmer med nån granne, gamla tanter som springer ut på balkongen o hojtar såfort man plockar fram hojen men bara för de vill prata med mig o se lite på den fina hojen, andra grannar som kommer fram o vill hälsa på den stora fina schäferhunden osv osv.
Exet däremot tyckte att alla grannar va dumma i huvet o tyckte att alla glodde o va så jävla nyfikna.

Så ja, de beror väl på hur man ser situationen, jag tycker det är kul att de kommer fram o pratar o visar väl med mitt kroppspråk att det är okey medans exet kanske inte utstråla det så då glodde de bara på henne o hunden de så gärna ville gå fram o klappa :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg