Att hantera pengar....

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
som jag fattade verkar grannen skryta för sin omgivning om vad han köper och hur MKT allt kostar, verkar som om att det är grannen som FÖRSÖKER att få sin omgivning avundsjuk på honom, alla grannar kanske inte är så roade med att lyssna på vad han köper och vad sakerna kostar.

själv behöver jag inte säga ngt till grannarna om man tex bytat bil, dom är så jävla nyfikna och vill gärna veta vad den kostat så att dom kan sitta där å klia sig i huvudet och undra vart fan man får pengarna ifrån, jag är rätt känd för att byta ungefär en gång om året:D

Då borde borde väl TS i stället skapa en tråd om hur jobbigt han tycker det är med folk som skryter i stället. Det är en helt annan sak än att ifrågasätta sina grannars ekonomi. Jag hatar nyfikna grannar som snokar runt och ifrågasätter hur jag har råd med saker och ting. Om du köper nya bilar tex. då har väl grannarna inte med att göra om du köper dom kontant för sparade pengar eller om du tar ett lån
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
som jag fattade verkar grannen skryta för sin omgivning om vad han köper och hur MKT allt kostar..................... men jag säger aldrig vad jag ger utan säger bara vad den KOSTADE NY, som nu senast, bytte till en santa fe -07, kostade drygt 345000 ny men gav ju betydligt mindre

Grannen och du verkar ju vara likadana personer ;-)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hade under uppväxt grannar som konstant hade det senaste, flashiga bilar etc.

Det hela tog slut när restaurangen som mannen jobbade på införde datoriserat kassasystem som var svårare att manipulera varpå familjens standard sjönk drastiskt. Några år senare var dom skilda och ytterligare något år senare hade mannen begått självmord.

Sensmoral: Datorer är elaka.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fackombudet för SEKO (Facket för Svek och Korruption som det kallas) på min första arbetsplats sa följande enkla formel:

"Låna för att investera, aldrig för att konsumera".

Den stora anledningen att folk överbelånar är väl den vanliga gruppdynamiken. Man tror att man måste ha en tillräckligt ny bil på uppfarten, ett tillräckligt nytt kök, en tillräckligt platt TV för att få vara med i granngemenskapen.

Sensmoral: Förakta dina grannar, köp gammal skrot!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Därav ditt nick?

Simca 1100 för min del, plågsamt. Men det märket är i alla fall borta.


Simca jävlahundra var en betydligt sämre bil.
Min morbror var bilförsäljare på den tiden.
Körde Mercedes.
Arbetsgivaren började sälja Simca som komplement.
Alla anställda fick en jävlahundra (årets bil!) och krav på att använda den, för att få ut modellen på stan.
När simcaset var två år gammal gav han bort den till sin son för att köra på isen med.

Sista jag såg av Simca, så stod det en Simca Horizon osåld i bilhallen brevid en osåld Talbot Horizon (en årsmodell nyare) och en Chrysler Horizon (ytterligare en årsmodell nyare).
Alla tre såldes senare för 20% av listpriset.

Men Matra Bagheran tyckte jag cool på den tiden.
simmatrabagh-a.jpg

Och nu.
Tresistsig.
Alla i framsätet.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Då borde borde väl TS i stället skapa en tråd om hur jobbigt han tycker det är med folk som skryter i stället. Det är en helt annan sak än att ifrågasätta sina grannars ekonomi. Jag hatar nyfikna grannar som snokar runt och ifrågasätter hur jag har råd med saker och ting. Om du köper nya bilar tex. då har väl grannarna inte med att göra om du köper dom kontant för sparade pengar eller om du tar ett lån

tycker inte det heller.

Grannen och du verkar ju vara likadana personer ;-)

"men jag gav ju betydligt mindre":krama
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vi hade en vit 142 DL -72.a som uthämtades ny. Första modellen med korta växelspaken och infällda handtag :D



Fram till -74 fraktades vi dock runt i en SAAB -95 utan det stoppade extrabaksätet i kombin. Är det det som är definitionen på att vara, citat Teo; "utanförskapad".

Toppar med att morbror, (stor idol för mig), flashade runt i guldfärgad 142 Gl med hela "fuel injection" utskrivet baktill, (tror Volvo ville att världen skulle veta att de hade en insprutare). Insprut och 3-stegslåda,skinnklädsel, 5 1/2"-fälgar och momo-ratt. Guldfärgen såg efter ett par års solblekning mer ut som ett sandpapper med spilld mjölk. Färgen krackelerade i minst sagt inspirerande formationer på huv, tak och lucka...men jag tyckte den var grym och gillar den fortfarande.

För att återknyta till tråden... En del köper allt de kan, somliga vad vi vill.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tycker frågan är befogad och har tagit ställning i många trådar tidigare. Bubblan är här, frågan är bara när nålen kommer.

Min generation och lite före och efter (jag är född 1980) har inte upplevt bospekulationerna i slutet av 80-talet som "vuxna", därför ser vi inte att det kan komma igen, utan litar blint på media. Aftonbladet är ju som känt ett medium som är fullt med sanningar :rolleyes:.

Förr eller senare rasar det och idag sitter jag i ett hus som förr skulle kallas ett lagom förstahus. Litet, billigt. Dom flesta som flyttar från lägenhet drämmer ju till med 3 mille med en gång och tänker att " om räntan går upp säljer jag bara hojen så är det klart!"

Kul liv att leva, inga intressen har man råd med, bara att bo...

/ Jens
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Då borde borde väl TS i stället skapa en tråd om hur jobbigt han tycker det är med folk som skryter i stället. Det är en helt annan sak än att ifrågasätta sina grannars ekonomi. Jag hatar nyfikna grannar som snokar runt och ifrågasätter hur jag har råd med saker och ting. Om du köper nya bilar tex. då har väl grannarna inte med att göra om du köper dom kontant för sparade pengar eller om du tar ett lån

Vi hade en granne när jag växte upp som vid ett stort intag av alkohol (polis fick tillkallas då han sprang runt och knackade på bland grannarna och skrek vad han tyckte om dem) sa vad han tyckte om farsan " å du din jävel byter bil jämt och ständigt"...dagen efter skämdes han väldigt mycket men det var bara till farsan som han gick och bad om ursäkt då farsan hade svarat "o vad har du med det att göra"...

Nyfikna grannar är den främsta orsaken till att jag i dagsläget aldrig skulle kunna tänka mig att flytta till hus igen.de ska snoka i allt :huvet
 
Last edited:

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Simca jävlahundra var en betydligt sämre bil.
Min morbror var bilförsäljare på den tiden.
Körde Mercedes.
Arbetsgivaren började sälja Simca som komplement.
Alla anställda fick en jävlahundra (årets bil!) och krav på att använda den, för att få ut modellen på stan.
När simcaset var två år gammal gav han bort den till sin son för att köra på isen med.

Sista jag såg av Simca, så stod det en Simca Horizon osåld i bilhallen brevid en osåld Talbot Horizon (en årsmodell nyare) och en Chrysler Horizon (ytterligare en årsmodell nyare).
Alla tre såldes senare för 20% av listpriset.

Simcan var usel, men hade tack och lov utrustats med en self destruct-funktion som gjorde plågan kort.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Samma här, jag är 42 år civ ing men bor ändå i kvar i min hyres 1:a på 24 m2 från studietiden. Jag kan förvisso erkänna att det till viss del beror på att den ligger högst upp i ett 9-våningshus i city med utsikt över staden. Har bott i den i 15 år. Jag tar mig mestadels fram tills fots, cykel el kommunalt annat än sommartid när hobbyfarkosterna är driftsatta.

Men när jag på nyheterna ser hemma-hos-reportage i köket hos en "Utblottad familj" med anledning av ngt sänkt bidrag eller höjd ränta så får jag ofta en chock. Två lågutbildade föräldrar....i värsta knutbyvillan.. med 3 ungar i märkeskläder och en stor jycke. Leksaker och Happy-Meal-figurer över hela golvet, köksluckor och den monumentala muren av kyl- och frysar klädda i ädelträ. 1-2 nyare volvosar el saabs på garageuppfarten. "Vi vet inte vad vi ska ta oss till?:confused:"


När jag växte upp bakades/lagades allt bröd/mat hemma, aldrig åt vi barn på Donken. Mina två föräldrar som ändå var akademiker amorterade nog rätt hårt på lånet på radhuset i Spånga samt studielån. Vi barn ärvde kläder av varandra, mor sydde och stickade, far snickrade våra sängar, matbord etc.Semestrarna var ofta bilsemestrar i den vita volvo 140:n i Sverige och norden. I gympapåsen i skolan hade vi avklippta jeans som kortbyxor isf Adidas osv. Förvisso var det ju 70-80-tal då och man vart inte mobbad om man inte hade det senaste, (samma gällde fö motorcyklar) :D

Att jag lever som jag gör och trivs med det beror nog iofs mycket på att jag tycker det är roligare att ha en stor del av lönen kvar till mina tre kärlekar: träbåten, hobbybilen och sportstern. Än att dra på mig fasta utgifter jag inte kan styra över och vanka runt bland könlösa saker som banken äger.
:fakta
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag tycker frågan är befogad och har tagit ställning i många trådar tidigare. Bubblan är här, frågan är bara när nålen kommer.

Min generation och lite före och efter (jag är född 1980) har inte upplevt bospekulationerna i slutet av 80-talet som "vuxna", därför ser vi inte att det kan komma igen, utan litar blint på media. Aftonbladet är ju som känt ett medium som är fullt med sanningar :rolleyes:.

Förr eller senare rasar det och idag sitter jag i ett hus som förr skulle kallas ett lagom förstahus. Litet, billigt. Dom flesta som flyttar från lägenhet drämmer ju till med 3 mille med en gång och tänker att " om räntan går upp säljer jag bara hojen så är det klart!"

Kul liv att leva, inga intressen har man råd med, bara att bo...

/ Jens

Det är helt rätt. Bostäder spekuleras det i på ett sätt som påminner om pyramidspel. Man kan hoppas att det inte rasar, men erfarenheten säger att många kommer sitta med rätt jobbiga skulder.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Om jag förstått det hela rätt så är receptet för ett lyckat liv:

1: Så fattig uppväxt som möjligt.

2: Rikast på kyrkogården.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om jag förstått det hela rätt så är receptet för ett lyckat liv:

1: Så fattig uppväxt som möjligt.

2: Rikast på kyrkogården.

Inte alls.

Men som det ser ut nu i sverige ångar vi på mot kreditsammhället USA´s sanning. Lev på lånade pengar och lev dyrt!

Många i vårt sammhälle idag klarar inte en ränteuppgång följt av arbetslöshet. Eller ens arbetslöshet.

Jag anser att man ska tänka ekonomiskt långsiktigt. För då har man råd att raca med hoj, resa till tajjland och leva livet även i framtiden :fakta

/ Jens
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag förstått det hela rätt så är receptet för ett lyckat liv:

1: Så fattig uppväxt som möjligt.

2: Rikast på kyrkogården.

Det verkar tråkigt. Jag spenderar så mycket jag kan....av mina pengar. Om jag inte kan köpa det material och tänster jag vill för att kunna hålla mig själv sysslsatt med kul projekt på hobbybilen, veteranbåten och hojen varje vinter så skulle jag tycka att fritiden var trist. Jag är ju en kreativ person och mår bäst om jag får skapa med händerna. Fördelen med att själv och långsiktigt äga sina saker är ju också att man med gott samvete kan investera tid och pengar i dom.
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Den här boken är rätt bra även om det är mycket självklarheter: "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189212320)

Många verkar ju köra på utan att ha något som helst buffertsparande och belånar sig alldeles för högt och vill så gärna tro på glädjekalkyler så de blir helt förblindade bara för att de "ska ha" saker direkt. Författaren skriver lite i egen sak men börsen har snittat 10% de senaste hundra åren så sparar man långsiktigt och undviker tokaktier så blir det en del med tiden.

Vägen till miljonen

- Ta 10 % av din lön varje månad och investera.
- Köp en egen bostad.
- Köp värdepapper (aktier och fonder) och behåll dessa länge.
- Förstå vikten av ränta-på-ränta effekten.
- Låt dig inte luras av finansbranschen.

Råd om enskilda sparformer

JA TILL
- Ränteplaceringar
- Amortera på lån
- Egna aktier på börsen
- Egna onoterade aktier
- Indexsparande
- Aktiva fonder som verkligen försöker slå index
- Regionala fonder
- IPS-sparande
- Tjänstepensioner
- PPM-sparande

NEJ TILL
- Aktieindexobligationer
- Generationsfonder
- Hedgefonder
- ”Aktiva” fonder som följer index
- Fond-i-fondkoncept
- Traditionell pensionsförsäkring

?
- Fond och kapitalförsäkringar
- Utländska aktier
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Den här boken är rätt bra även om det är mycket självklarheter: "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189212320)

Eller förenklat se alltid till att utgifterna ligger långt under inkomsterna.
Jämför alltid innan man tecknar olika kontrakt, folk verkar va jävligt rädda för ngt som kallas t e l e f o n men det kan i längden spara många tusenlappar :nicka

+ va inte rädd för att byta jobb!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top