Att hantera pengar....

Men samtidigt spelar det ju ingen roll egentligen. Du kan köpa en bil kontant sen ta ett lån på en semesterresa och det är ingen skillnad. Säg att grannen i det här fallet levt snålt några år och lagt allt som blir kvar av lönen på att renovera kåken. Är det då "fel" att använda lånade pengar att köpa och göra allt han inte unnat sig tidigare.

Både ja och nej, bilen har ju åtminstone ett marknadsvärde (om du inte äger en Saab som jag gör) medans resan inte har något att vila på. Men jagf örstår vad du menar och kan ju inte säga emot direkt. Som sagt, folk får göra hur de vill så länge inte jag blir drabbad.
Och utan dessa idioter så skulle det inte finnas ett så bra program som lyxfällan.

Jag kanske missförstått men jag tolkar det som att grannen lånat pengar för att bygga ut huset men sedan köper han surroundsystem, lyxresa och aktier för pengarna medans utbyggnaden bara är halvfärdig.

Vad gör han om aktierna sjunker och pengarna inte räcker för att färdigställa utbyggnaden? Går han till banken igen och ber om mera pengar?

Mycket vanligt.
Varenda jefel som bygger/köper/renoverar brukar passa på och köpa bil, stereo, tv, båt och allt möjligt när de ändå lånar.
Sedan klagar de på boendekostnaden..

Det var så det var ja, men jag följer utveckling med spänning. :tummenupp

Jag kanske missförstått men jag tolkar det som att grannen lånat pengar för att bygga ut huset men sedan köper han surroundsystem, lyxresa och aktier för pengarna medans utbyggnaden bara är halvfärdig.

Vad gör han om aktierna sjunker och pengarna inte räcker för att färdigställa utbyggnaden? Går han till banken igen och ber om mera pengar?

Det är såna som din granne som står för den ekonomiska tillväxten,
och såna som du som skapar lågkonjunktur och arbetslöshet.

skulle funka fint om alla lånar, köper, bygger osv. och de där ekonomerna slutar få för sig att det är lågkonjunktur, när blir det stopp i maskineriet så går det trögt, vad ska ex. de X hundra tusen som blev utan jobb i finanssektorn göra nu då?

edit: de kunde väl ringt världsbanken när de klantat till de så hade de ordnat upp och ingen hade märkt något.

Last edited:
Ahh den svenska avundsjukan.:cdevil.. Orka..går det åt pipsvängen så tja det är hans/deras problem. 2,6 är ingen ovanlig summa för ett nybyggt hus idag och att det tar tid att bygga ser jag som positivt, smälla upp hus på "en dag" brukar medfölja problem...

Har du kollat upp honom i taxeringskalendern också så du vet vad han tjänar:rolleyes:

Last edited:
Gillar du också att ligga under hobbybilen?

Jag tycker iaf det är skönt att bara spendera pengar jag äger, finansiera konsumtion med lån känns ju lite galet. Men som sagt så är det ju rätt vanligt, med jämna mellanrum spricker bubblan. Det var ju samma sak -91.

Bil?:skrämd Hobby?:skrämd:skrämd

Känner jag för att frossa tar jag en runda på blocket. Skulle jag bli lockad är det bara att ta en titt på underhållstalongerna och man är botad.

I övrigt delar jag din uppfattning. Varför köper man grejer man inte har råd med, eller trissar levnadskostnaderna så manöverutrymmet försvinner? Obegripligt. Visst finns det ofrivilliga inkomstbortfall som kan skaka om även skötsamma, men många har ju knappt näsan över ytan även i medgång.

Äh, man kanske skulle byta filosofi. Konsumera järnet, helst på lånat och låta ränteuppgången komma lika oväntad som första halkan...

Om jag hade en granne som la sig i vad jag gjorde med mina pengar, skulle jag bli tokförbannad. Det luktar avundsjuka lång väg.
Sköt dig själv och skit i andra

Bil?:skrämd Hobby?:skrämd:skrämd

Känner jag för att frossa tar jag en runda på blocket. Skulle jag bli lockad är det bara att ta en titt på underhållstalongerna och man är botad.

I övrigt delar jag din uppfattning. Varför köper man grejer man inte har råd med, eller trissar levnadskostnaderna så manöverutrymmet försvinner? Obegripligt. Visst finns det ofrivilliga inkomstbortfall som kan skaka om även skötsamma, men många har ju knappt näsan över ytan även i medgång.

Äh, man kanske skulle byta filosofi. Konsumera järnet, helst på lånat och låta ränteuppgången komma lika oväntad som första halkan...

Samma här, jag är 42 år civ ing men bor ändå i kvar i min hyres 1:a på 24 m2 från studietiden. Jag kan förvisso erkänna att det till viss del beror på att den ligger högst upp i ett 9-våningshus i city med utsikt över staden. Har bott i den i 15 år. Jag tar mig mestadels fram tills fots, cykel el kommunalt annat än sommartid när hobbyfarkosterna är driftsatta.

Men när jag på nyheterna ser hemma-hos-reportage i köket hos en "Utblottad familj" med anledning av ngt sänkt bidrag eller höjd ränta så får jag ofta en chock. Två lågutbildade föräldrar....i värsta knutbyvillan.. med 3 ungar i märkeskläder och en stor jycke. Leksaker och Happy-Meal-figurer över hela golvet, köksluckor och den monumentala muren av kyl- och frysar klädda i ädelträ. 1-2 nyare volvosar el saabs på garageuppfarten. "Vi vet inte vad vi ska ta oss till?:confused:"

När jag växte upp bakades/lagades allt bröd/mat hemma, aldrig åt vi barn på Donken. Mina två föräldrar som ändå var akademiker amorterade nog rätt hårt på lånet på radhuset i Spånga samt studielån. Vi barn ärvde kläder av varandra, mor sydde och stickade, far snickrade våra sängar, matbord etc.Semestrarna var ofta bilsemestrar i den vita volvo 140:n i Sverige och norden. I gympapåsen i skolan hade vi avklippta jeans som kortbyxor isf Adidas osv. Förvisso var det ju 70-80-tal då och man vart inte mobbad om man inte hade det senaste, (samma gällde fö motorcyklar) :D

Att jag lever som jag gör och trivs med det beror nog iofs mycket på att jag tycker det är roligare att ha en stor del av lönen kvar till mina tre kärlekar: träbåten, hobbybilen och sportstern. Än att dra på mig fasta utgifter jag inte kan styra över och vanka runt bland könlösa saker som banken äger.

Last edited:
När jag växte upp bakades/lagades allt bröd/mat hemma, aldrig åt vi barn på Donken. Mina två föräldrar som ändå var akademiker amorterade nog rätt hårt på lånet på radhuset i Spånga samt studielån. Vi barn ärvde kläder av varandra, mor sydde och stickade, far snickrade våra sängar, matbord etc.Semestrarna var ofta bilsemestrar i den vita volvo 140:n i Sverige och norden. I gympapåsen i skolan hade vi avklippta jeans som kortbyxor isf Adidas osv. Förvisso var det ju 70-80-tal då och man vart inte mobbad om man inte hade det senaste, (samma gällde fö motorcyklar) :D
YOU LUCKY BASTARD!

Vi åkte Renault 4L.

Last edited:
Om jag hade en granne som la sig i vad jag gjorde med mina pengar, skulle jag bli tokförbannad. Det luktar avundsjuka lång väg.
Sköt dig själv och skit i andra

som jag fattade verkar grannen skryta för sin omgivning om vad han köper och hur MKT allt kostar, verkar som om att det är grannen som FÖRSÖKER att få sin omgivning avundsjuk på honom, alla grannar kanske inte är så roade med att lyssna på vad han köper och vad sakerna kostar.

själv behöver jag inte säga ngt till grannarna om man tex bytat bil, dom är så jävla nyfikna och vill gärna veta vad den kostat så att dom kan sitta där å klia sig i huvudet och undra vart fan man får pengarna ifrån, jag är rätt känd för att byta ungefär en gång om året, men jag säger aldrig vad jag ger utan säger bara vad den KOSTADE NY, som nu senast, bytte till en santa fe -07, kostade drygt 345000 ny men gav ju betydligt mindre men grannarna uppfattar ju bara nypriset givetvis tror dom att man gett en smärre förmögenhet för den, vem fan bryr sig liksom, låt dom undra:D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...