Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte riktigt ett ex men på trådskaparens uppmaning slänger jag upp några bilder på en av mina tre "polkagrisar", 1984 XT600Z Ténéré.

Mekaniskt helt OK men lite medtagen utseendemässigt :D
Tänkte jag skulle provstarta efter ca 5månaders stillestånd, gick i gång på andra kicken, älskar den där hojen :tummenupp

Några fler bilder...

Tjusigt Ozzian, tack för bilderna!

De här Dakar-replikorna är maffiga hojar, det kan ingen säga nåt om. De ser såehh... "kom-inte-här-och-mucka-med-mig"-ut. :mad:

Din hoj ser ut att ha varit med ett tag, men är ju inte bortom räddning om man nu skulle vilja bättra på makeupen. Det dräller tyvärr inte av röd-vita Ténérér av de årsmodellerna, så jag skulle vara lite mild mot den. Jag brukar ofta snöa in på The Ténéré Forum (http://www.tenere.co.uk/forum/index.php), en mycket trevlig sida för alla XT-gillare. Många lägger upp trådar där de restaurerat sina XT och XTZ. T.ex. så har Yami startat en tråd om sitt XTZ/TDM-bastardbygge.

Som Yamaha-fetischist anser jag naturligtvis att XT Ténéré är tillhör toppen av de tidiga öken-replikorna. Några år senare kom även andra fabrikat med modeller som också de får mig att dregla, t.ex. Honda XRV 650 AT, Cagiva 900 Luckey Explorer och givetvis BMW R 80/100GS P-D, alla är tvåcylindriga.
Honda XRV650 89.jpgCagiva Elefant 750 91.jpgBMW R 80 GS PD.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack laidback
Jo ursprungsTénérén är lite av en tidsresa i min värld.
Varken modellen eller årgången är egentligen min genre men det är lite som meditation i en brusig värld :)

Tanken vad den representerade på sin tid gör den oemotståndlig.
Rost är såklart inte okej för mej så där finns lite att göra, i övrigt är jag kluven.
Hur fin ska den vara?
På ett sätt är den ju nu som det hårdaste lejonet på savannen, Alfahanen, han med stora rivsårs ärr på nosen, en kluven öronspets och en arg blick, ingen bråkar ostraffat med honom.
skulle man plastikoperera honom vore han ju bara ytterligare ett lejon i högen :tummenupp

Har dock kollat lite vad det finns att få tag i och det är ju ganska mycket så planen är att samla på mej lite prylar så den slipper klä i kåpor lagade med pappbitar o svart silvertejp, hahaha.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack laidback
Jo ursprungsTénérén är lite av en tidsresa i min värld.
Varken modellen eller årgången är egentligen min genre men det är lite som meditation i en brusig värld :)

Haha, meditation... Det har du fan rätt i! :hihi
Finns det över huvud taget något mer avstressande än en lagom sömnig 80-talsstånka som puffar dig framåt? Bara att sitta och styra runt på små grusvägar, gärna tvärledes, ett par timmar i veckan är rening för en stressad själ. :tummenupp
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Har egentligen inte hänt någonting med den. Hoppas kunna göra ett första ryck för att påbörja renoveringen snart. Men hittade häromdagen en bild på den ursprungliga DTn. Så här kommer dom uppställda sida vid sida... typ.

Vet inte riktigt när bilden på den första DTn är tagen men det är inte pga åldern den är svartvit :) Brände av några bilder för att få slut på en filmrulle (det ni) som användes I en fotokurs. Även om det är värdelös kvalité på bilderna. Så är jag riktigt glad att jag tog dom såhär I efterhand.

Märkligt nog så kommer inte jag ihåg alla skavanker som var på orginalet. I minna minnen är den felfri. Även om jag som nämnts innan har ett mine av att det var si och så med tomgång på den.

GDT.jpgNDT.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har egentligen inte hänt någonting med den. Hoppas kunna göra ett första ryck för att påbörja renoveringen snart. Men hittade häromdagen en bild på den ursprungliga DTn. Så här kommer dom uppställda sida vid sida... typ.

Vet inte riktigt när bilden på den första DTn är tagen men det är inte pga åldern den är svartvit :) Brände av några bilder för att få slut på en filmrulle (det ni) som användes I en fotokurs. Även om det är värdelös kvalité på bilderna. Så är jag riktigt glad att jag tog dom såhär I efterhand.

Märkligt nog så kommer inte jag ihåg alla skavanker som var på orginalet. I minna minnen är den felfri. Även om jag som nämnts innan har ett mine av att det var si och så med tomgång på den.
----------------------------------

Ska bli kul att se hur snygg din DT blir, ser fram emot att läsa om restaureringen! :tummenupp


Jag brukar kolla efter Blocket-moppar ibland, kul att drömma sig tillbaks. Renoverade Compacter finns ju i drivor men även gamla japs-moppar börjar hitta till folk som vill bevara dem. Skönt att fler än oss förstår värdet i dem.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sara har flyttat.

Haha.. Du misstar dig. Sara var från Täby, men lite rätt har du, hon bor på Kungsholmen nu (Så henne har jag uppenbarligen pratat med, vilket igen bevisar att det var fel blondin ;) ).

Jag tycker för övrigt fortfarande att tråden är galet missvisande, det hade varit mycket mer spännande att diskutera riktiga gamla ex.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha.. Du misstar dig. Sara var från Täby, men lite rätt har du, hon bor på Kungsholmen nu (Så henne har jag uppenbarligen pratat med, vilket igen bevisar att det var fel blondin ;) ).

Jag tycker för övrigt fortfarande att tråden är galet missvisande, det hade varit mycket mer spännande att diskutera riktiga gamla ex.

App app app, nu är det hoj-ex som gäller! Ni får starta en :tuttar-tråd om det ska handla om gamla :tuttar-ex. Och gärna med :tuttar-bilder! ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
App app app, nu är det hoj-ex som gäller! Ni får starta en :tuttar-tråd om det ska handla om gamla :tuttar-ex. Och gärna med :tuttar-bilder! ;)

Här försöker man rätta till andras misstag, otack är lönen!

Aja, haft en drös crossar 60-250cc, GSXR750 och polka-retta.. Och spenderat en del tid på en stackars HondaCB750 (Custom) som fick ungefär samma behandling som ovan hojar, märklig hoj att få sladd med :brynad

Bästa (gat)hoj nånsin = SuperDuke 990 och allt ovan fick ge vika för RR när en fullschmetad CBR600RR gjorde entré.


Så! 25 års hojhistoria på några rader.

Boobs now?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De hojar som fattats för att min lilla R6-samling ska bli komplett är en -06 och en -08 eller nyare. En -06 är ett måste, det var ju en sån jag kraschade med. Jag trodde att en så ny modell skulle vara lätt att hitta ett fint exemplar av, men...

Sen jag hittade min senaste R6, har det varit väldigt tunt med fina -06:eek:r på Blocket. De jag ringt på har antingen blivit sönderpimpade med allsköns bråte, eller så har de gått för långt.
Alltså, jag är inte en rädd för en hoj som gått långt, inte om jag ska använda den själv (mina tidigare hojar tenderar att ha gått ganska långt på ganska kort tid). Men många mil ger en patina som jag inte vill ha när jag bara ska ha hojen som ögongodis. Har lärt mig att de cyklar som är nåt att ha brukar annonseras ut på våren, så i år skulle jag va med från start!

Kollar Blocket så ögona blöder och till slut ploppar det upp... en -12:a...?
Ah, skitsamma, var är telefonen?!
Men plötsligt kommer en känsla av fusk över mig. Jag kan ju senare knappast att skryta över att ha letat fram en gammal pärla i unikt skick, när hojen bara var tre år gammal vid köpet. Nä, får ta en funderare några dar... och kommer fram till att ska jag ändå ha alla steg av R6, dessutom i det skicket, så kan jag väl lika gärna slå till innan cykeln hunnit sunkas ner.

Ringer och ber killen skicka bilder på alla eventuella skador, och på mejlen kommer en bild på en lindrigt skrapad backspegel, det var allt. I övrigt är det enda värt att påpeka en mindre regskylt-hållare och miniblinkers, där orginalen tyvärr kommit bort. Men ibland går det lätt; har flyt och hittar snabbt blinkers och en backspegel från en ny R6 -13 som skulle bli racehoj.

När cykeln väl kommit hem är den alldeles skitfin att titta på, trots vägdammet efter 50 mil på öppet släp:
Min -12a (5).jpg Min -12a (3).jpg

Det var dock nära en mindre katastrof:
När jag några dar senare sladdar in på klubben för att gulla med min senaste, får jag syn på den löjeväckande Yamalube-klibban som någon smetat på framstänkan. Omedelbart beordrar jag min butler att riva bort eländet. Men det visar sig omöjligt att ens få in nageln under!

Senare när kollar google-bilder på –12:eek:r (https://www.google.se/search?q=r6+a...=isch&q=2012+r6+anniversary+edition+red-white) slår det mig; Så gott som alla röd/vita R6:eek:r på bilderna hade samma löjliga klibba på framstänkan = alltså original = alltså en jäkla tur att jag inte hejade på min butler ytterligare!
Något som också slog mig när jag googlade var att den lackade fälgtejp-liknande randen på min hoj var lika original som klibban. R6:an på bilden, från mässan -12 i Göteborg, har märket (sticker ut lite på framstänkan), men inte fälgranden:
069.JPG


Jag tycker Yamaha är inne på fulpimparnas revir, men man får väl ta det med en axelryckning. Kommer nog stirra på -12:an lika mycket som på de andra! :kär
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
I september 1974 fick jag en Moto Guzzi Stornello av mamma, pappa och mormor. Jag körde den med stor glädje till augusti 1976 då den såldes.
Den har haft en stor plats i mitt hjärta alla år så för någon vecka sedan åkte jag och pappa för att köpa tillbaka den - efter 39 år!
Även om den är kraftigt bedagad, slår mitt hjärta hårt nu när den står nere i garaget - jag mår så gott!
Ambitionsnivå för renoveringen får jag fundera på - först och främst ska den göras i ordning för besiktning så jag får nostalgiköra litegrann i höst.
 

Bifogat

  • IMG_6394 (Medium).JPG
    IMG_6394 (Medium).JPG
    288 KB · Visningar: 92
  • IMG_6408b (Small).jpg
    IMG_6408b (Small).jpg
    127.7 KB · Visningar: 93

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
I september 1974 fick jag en Moto Guzzi Stornello av mamma, pappa och mormor. Jag körde den med stor glädje till augusti 1976 då den såldes.
Den har haft en stor plats i mitt hjärta alla år så för någon vecka sedan åkte jag och pappa för att köpa tillbaka den - efter 39 år!
Även om den är kraftigt bedagad, slår mitt hjärta hårt nu när den står nere i garaget - jag mår så gott!
Ambitionsnivå för renoveringen får jag fundera på - först och främst ska den göras i ordning för besiktning så jag får nostalgiköra litegrann i höst.

Har du inga bilder på den från din tid då den var ny? Alltid roligt att se lite före och efter bilder om man så säger :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I september 1974 fick jag en Moto Guzzi Stornello av mamma, pappa och mormor. Jag körde den med stor glädje till augusti 1976 då den såldes.
Den har haft en stor plats i mitt hjärta alla år så för någon vecka sedan åkte jag och pappa för att köpa tillbaka den - efter 39 år!
Även om den är kraftigt bedagad, slår mitt hjärta hårt nu när den står nere i garaget - jag mår så gott!
Ambitionsnivå för renoveringen får jag fundera på - först och främst ska den göras i ordning för besiktning så jag får nostalgiköra litegrann i höst.
Såå rätt! :tummenupp

Hur hittade du hojen igen, har du vetat vem som ägt den under alla år, eller slog du på regnumret? Jag tycker den ser ut att ha klarat sig bra under så lång tid, ser komplett ut också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Motorcyklar ska tydligen inhandlas i skov... :)

Det är lustigt men bara några veckor efter -12:an hittade jag också en -06:a, likadant var det förra året när jag stötte på min XT 500 och 600 med bara några veckor emellan.
R6:an hade gått 1900 mil, så jag hade mina tvivel angående detta med oönskad patina. Den enda egentliga skavanken fanns på bakdelen där plasten lyser svart, rakt ovanför skjutspinnen (syns på bilden). Alltså; skjutsa aldrig på en sporthoj, hur mycket du än lovat krogragget från förra helgen. :ajjabajja
Vet inte hur jag ska göra med det, antingen lämna bort för omlack eller köpa en helt ny OEM-bakdel, i övrigt ser hojen skadefri ut.

008.JPG


Däremot var den stackars motorcykeln fullständigt behängd med billigt kina-bling. Hittills upptäckt 18-årspimp - hela listan:
* Kedjeskydd i ”kolfiber”.
* Bakskärm i ”kolfiber”.
* Hälskydd i ”kolfiber”.
* Kåpor under styret i ”kolfiber”.
* Korta broms/kopplingshandtag.
* Miniblinkers.
* Mörkt kåpglas.
* Fälgtejp.
* Blaffigt tankskydd, som kan dölja vad som helst.
* Till sist en - visserligen snyggare - regskylthållare som ska bort. Kanske.

Visst kan man lägga bröl-slipon och kraschpuckar till listan, men räknar inte inte riktigt det till just 18-årspimp. Vuxen-pimp?


Vet inte riktigt vad jag ska tycka om -06:an :confused:, men den har bara en skada och det är ju faktiskt en -06 jag letat efter länge... Men allt detta kina-krafs får ju hela hojen att se billig ut, som nån sämre budgetreplika på skalpellen R6! Hoppas det vänder när hovmekaniker Matte Johansson skruvat bort all skit och fått på orginaldelarna igen, och så en tvätt och polering på det.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Såå rätt! :tummenupp

Hur hittade du hojen igen, har du vetat vem som ägt den under alla år, eller slog du på regnumret? Jag tycker den ser ut att ha klarat sig bra under så lång tid, ser komplett ut också.

Den är helt komplett. Däcken köpte och monterade jag 1975 och en massa andra detaljer känner jag också igen från min tid. Inte minst alla små anteckningar i instruktionsbok och reservdelskatalog - snacka om tidsresa!

Konstaterade brister: Styrlagret helslut, bränslekranarna läcker, elsystemet behöver kärlek, all lack och krom ser sorgligt ut. Provstartad efter oljebyte samt koll av tändtidpunkt och ventilspel. Låter lika underbart som förr!

Jag har hållt lite koll genom åren genom att använda regnumret. Samma ägare sedan 1992, avställd 1994. Förutom Transportstyrelsen (webben och SMS-tjänsten) rekommenderas www.biluppgifter.se för att skaffa uppgifter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top