Att fixa lägenhetskontrakt i Stockholm

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Köa går ju uppenbarligen fruktansvärt långsamt.
Jag trodde att jag stod i kön(Stockholms bostäder) men det gjorde jag i verkligheten inte, så som ett direkt resultat av det har jag köat sedan Juni 2007. För att dra ett exempel har jag plats 300 av 366 på en lya i Bergsundstrand.

Vad finns det för möjligheter att få förstahandskontrakt av privata hyresvärdar?
Ringa i rätt ögonblick och charma brallorna av dem?
Ta över kontrakt av någon stackars nygift sate som vill flytta till kranskommun?
Stå i fler köer?

Andrahanskontrakt fungerar ju det också så länge det är en längre period.
Man vill ju inte gärna flytta var tredje månad.

De bor ju många ungdomar på söder, och de måste ju fått sina lägenheter på något sätt. Kön kan man anmäla sig till först när man är 18 år fyllda. :va

Last edited:
Nej, de flesta köer ska man stå i från och med att man blir född. Har du inte några kontakter eller inte vill köpa förstahandskontrakt så får du bo i andrahand om du ska bo på söder.
Vart kommer du ifrån om du inte vet det? Pluto?

Stanna på landet, bonde. :mad:
:rolleyes:

Hyresrätter i innerstan är väl en sisådär 10-15 års kö på om det ens räcker. Ringa och charma? Glöm det.

Kan bara säga två ord: Lycka till. :)

Nej, de flesta köer ska man stå i från och med att man blir född. Har du inte några kontakter eller inte vill köpa förstahandskontrakt så får du bo i andrahand om du ska bo på söder.
Vart kommer du ifrån om du inte vet det? Pluto?

Du måste inte vara otrevlig.
Både Tyresö bostäder och Stockholms bostäder kräver 18 år vid anmälan.
Känner personligen flera stycken som påstår att de stått i kö sedan de föddes men själva vet de inte vilken kö det är.
De "tror" att det är HSB's kö, vilken inte fungerar som andra.

Istället för att vara otrevlig kan du ju nämna några köer man får stå i från födseln.
Det är nämligen ursäkten mina föräldrar använder när jag frågar varför de inte ställde mig i en kö tidigare. "Du behövde vara 18 år för det". Och det är precis vad det står när man ställer sig en kö.
Jag står anmäld i alla köer jag hittade på nätet i somras. Alla som hade en kö i vilken man kunde regga sig på internet. Och då inklusive studentbostadsköer.

Last edited:
Jag var inte otrevlig men jag ber om ursäkt om du uppfattade det så.
Men som sagt, "köp" ett förstahandskontrakt eller en bostadsrätt är det enda lätta om du vill bo på söder. Om avlägsna områden som Tyresö duger så går det att hitta via olika köer, just Tyresö bostäder har något som heter bumslägenhet och det betyder att den som först bokar den via nätet får den. Sånt finns oxå hos Svenska Bostäder men där vet jag inte vilken typ av lägenheter som hamnar där, det kan vara riktig skit men som sagt, jag vet inte.
SKB kan man stå i fom man är ett slemmigt foster, hade jag inte slarvat med inbetalningarna där så hade jag kunnat välja och vraka mellan stora lägenheter med måttlig hyra på söder, de har inte många men det är bra skit där.

Utan vänner så blir det lättast med en svartmäklare om man vill bo centralt. Eller kolla björnsbostadsb. och blocket för andrahandskontrakt. Men det är ju ett sjukt tryck på de lägenheterna som läggs ut där.
Om du nu inte vill köpa, vilket kanske är sådär om du ska plugga eller nått sånt. Lägenheter centralt i stockholm är inte jättelätt att fixa som du kanske förstår så jag kanske var lite överdrivet hård i mitt första svar men du fick det låta som ett oväntat problem.

Stanna på landet, bonde. :mad:
:rolleyes:

Hyresrätter i innerstan är väl en sisådär 10-15 års kö på om det ens räcker. Ringa och charma? Glöm det.

Kan bara säga två ord: Lycka till. :)
Ståt i kö sen jag föddes för 18 år sen står på plats 400 i vaxholm.. (Synd att jag a inte vill bo här b har råd med bostadsrätt :arsle)

Köp en lya. Grabbarna grus tror ju att det är inflation på gång...

Humm, jag bor precis söder om söder, jag ringde två olika personer när jag skulle flytta hit, och fick två förstahandskontrakt. Det gick på under veckan. Dom där bostadsköerna verkar ju bara vara ett fult sätt att lura av folk pengar.

Ja jösses... Här i skövde blev vi i princip påprakade våran centrala stora hyreslägenhet, ja den stod t om tom i ett halvår.
Polarn flyttade till Gnesta, dom kastade p-platser och extra förråd efter honom. Och lägenhet, det var bara att välja det dom ville ha! Dom fick en kanonfin lägenhet som visst inte fanns med i det vanliga utbudet, å fort gick det!
Stockholm, se och lär! :mad:

Polarn flyttade till Gnesta, dom kastade p-platser och extra förråd efter honom. Och lägenhet, det var bara att välja det dom ville ha! Dom fick en kanonfin lägenhet som visst inte fanns med i det vanliga utbudet, å fort gick det!
Stockholm, se och lär! :mad:

Sen när man väl flyttat till Gnesta och märkt att cheyerna har mustasch, är det lika kul då? :va

Jag stod i kön från 18år tog en lägenhet i bromma när jag var 21, bodde där ett år sen bytte jag lägenhet med min mormor 78år

Nu har jag en takvåning på Kungsholmen:arsele :yoparty :tungan :tuttar

Ta en skitlägenhet och byt till dig det du vill ha, alla kanske inte kan byta med en släkting men det finns alltid några tomtar som vill byta till mindre billigare osv

Sen när man väl flyttat till Gnesta och märkt att cheyerna har mustasch, är det lika kul då? :va
Han är nog ganska nöjd med sin sambo han hade med sig dit! ;) Å jag föredrar brudarna där, som inte har 4hg spackel i ansiktet för att se uthärdliga ut :jisses

Näe..ni borde se o lära av övriga sverige :rolleyes:
Ja, det var ju det jag menade :7peta Det är en jävla håla det här!

Ja jösses... Här i skövde blev vi i princip påprakade våran centrala stora hyreslägenhet, ja den stod t om tom i ett halvår.

Jämför du på fullt allvar Kungliga Söder och Skövde? Nu får du väl plocka huvet ur ****** om du menar allvar.
Jag ser inte alls något konstigt med att en stor, centralt placerad lägenhet står tom i Skövde och att det är svärt att hitta sånna i Stockholm.

Han är nog ganska nöjd med sin sambo han hade med sig dit! ;) Å jag föredrar brudarna där, som inte har 4hg spackel i ansiktet för att se uthärdliga ut :jisses
Du menar att den genetiska arvsmassan ser annolunda ut där och du gillar det bättre. Generellt tror jag nog att mustasch på damer är betydligt vanligare där än i ett område med större andel arier/nordbor. Men som sagt, det är en gissning.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...