Att fästa action-kamera på hjälm

Jag höll på lite med Gopro9 för ett par år sen, tänkte jag skulle filma vildsvin och lite annat vilt. Köpte några billiga hållare med länkar och fästen på Amazon (eller om det var ebay). Så här fäste jag kameran på min Shoei Jet hjälm:

Första försöken med kameran på sidan av hjälmen, nackdelen här är att hjälmen lutade lite åt höger, samt att det kändes inte riktigt intuitivt att ha den på sidan.

IMG_5723.JPG

Andra metoden jag provade var med kameran nästan mitt framför ögonen, dock aningens högre upp så att jag själv kan se framför mig. Så vet jag att jag filmar precis var jag tittar, och hjälmen lutar inte åt någon sida. Samt kan jag röststyra kameran, här hör den allt jag säger åt den.

IMG_5722.JPG

Fördelen med kameran monterad så pass nära synen är att man faktiskt filmar allt man tittar på. Nästan så man måste öva att inte röra huvet så ofta, risken är att klippet blir för stinningt med så frekventa kamerarörelser. Men vissa moment kräver omedelbar panorering så man inte missar ... älgkalven.

Filmtesting 01 moose.jpg

Det blir som ett slags FPS spel, egentligen vill man ha lite fördröjning i kamerans rörelser, mjuka och fina liksom. Nackdelen för mig är vindbruset, dessvärre älskar jag min öppna hjälm så jag har ingen mick gömd under nåt visir. Jag måste nog börja med integralhjälm ändå så att jag kan kommentera utan att pratet brottas med vinden.

Filmtesting 02 havet.jpg

Efter ett antal klipp på mina hojturer genom södertörn konstaterade jag att dom var ganska tråkiga. Det ger mer att inte filma, bara uppleva och njuta. Klart att jag skulle ju kunna söka upp farligheter och underhållande situationer, och dela dom på youtube som många andra, men Camilla säger att om jag inte är rädd om mig så blir hon arg ;)

Jag har detta fäste köpt på amazon 2023 som fästs med kardborreband, funkar bra på crosshjälmen men på integralhjälmen blir det en glipa då man självklart inte kan stänga visiret helt med banden i mellan. Har funkat för mig och man gör ingen åverkan på hjälmen.

Så här ser det ut på hjälmen

20250705_081336.jpg

Uppdatering:

Först testade jag Dango fästet, funkade bra meeen den var väldigt bökig. Stor, och ivägen. Den gör så att du inte kan kolla neråt mot marken utan att den slår i bröstkorgen eftersom den sticker ut så långt. Så till slut tog jag det rundade fästet som kom med kameran och plattade till den så att jag kunde använda den på hjälmens limplatta. Funkade ett litet tag tills limmet släppte... Till slut så fick det bli nitar, nu jävlar sitter den!1752841579242.png

Uppdatering:

Först testade jag Dango fästet, funkade bra meeen den var väldigt bökig. Stor, och ivägen. Den gör så att du inte kan kolla neråt mot marken utan att den slår i bröstkorgen eftersom den sticker ut så långt. Så till slut tog jag det rundade fästet som kom med kameran och plattade till den så att jag kunde använda den på hjälmens limplatta. Funkade ett litet tag tills limmet släppte... Till slut så fick det bli nitar, nu jävlar sitter den!View attachment 518465
Rock-'n'-roll! 👍 Nu kan du filma bevismaterial åt åklagaren. Smidigt som fan!

Back