Att "dra runt" en motor

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Hej alla kunniga,

Jag har plockat ner min honda efter missljud som uppstod i somaras vid en körning.
Jag undrar nu hur jag kan dra runt motorn för att försöka lokalisera var ljudet kommet ifrån.
Skruva av tändstift, lägga i tvåan och sen snurra på bakhjulet?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh
Petter
 
Visst, det funkar.. Men tveksamt om du kommer kunna lokalisera nåt missljud

Tappa ur oljan och slå ett kik på den
 
Tack för snabbt svar.

Ännu en (dum) fråga:

När jag äntligen fick bort ram och började kolla på motorn så märkte jag att ett av tändstiften inte var åtdraget.
Alltså, när jag skulle dra ur tändkablarna så följde tändstiftet med upp.

Hur får det en motor att bete sig?
rad4-motor
 
Vad var det för ljud du hörde då?

Knack? Kolla efter skimmer i oljan, rör runt med skruvmejsel så ser du det lättare, guldskimmer = lagerras.

Tack för snabbt svar.

Ännu en (dum) fråga:

När jag äntligen fick bort ram och började kolla på motorn så märkte jag att ett av tändstiften inte var åtdraget.
Alltså, när jag skulle dra ur tändkablarna så följde tändstiftet med upp.

Hur får det en motor att bete sig?
rad4-motor
Har du gängor i toppen? Annars får du ta av toppen ivfsh...

Motorn lär ju bli tröttare iaf.
 
Last edited:
Tack för snabbt svar.

Ännu en (dum) fråga:

När jag äntligen fick bort ram och började kolla på motorn så märkte jag att ett av tändstiften inte var åtdraget.
Alltså, när jag skulle dra ur tändkablarna så följde tändstiftet med upp.

Hur får det en motor att bete sig?
rad4-motor


Det låg löst mao?
 
Tack för snabbt svar.

Ännu en (dum) fråga:

När jag äntligen fick bort ram och började kolla på motorn så märkte jag att ett av tändstiften inte var åtdraget.
Alltså, när jag skulle dra ur tändkablarna så följde tändstiftet med upp.

Hur får det en motor att bete sig?
rad4-motor

Det att tänsdtiftet inte bara satt löst utan följde med upp med tändkabeln måste ju ha gett upphov till mycket ljud ifrån förbränningsrummet. Hojen borde gått märkbart sämre ochså.
 
Hade kört en ganska hård runda inästan en timme.
Sen när jag saktade ner och körde i ca. 40 kmh så bara tappade den komp och gick knappt framåt. lät som någon kedja rasslade
Dödade motorn med killswitchen direkt och har inte vågat provstarta den sen dess.
Min första tanke var att framdrevet hade hoppat av men så var inte fallet.

Vad var det för ljud du hörde då?

Knack? Kolla efter skimmer i oljan, rör runt med skruvmejsel så ser du det lättare, guldskimmer = lagerras.


Har du gängor i toppen? Annars får du ta av toppen ivfsh...

Motorn lär ju bli tröttare iaf.

Det är gängor i toppen jag.
Provmonterade stiftet efter det och det gick att dra åt de.
 
Last edited:
Hade kört en ganska hård runda inästan en timme.
Sen när jag saktade ner och körde i ca. 40 kmh så bara tappade den komp och gick knappt framåt. lät som någon kedja rasslade
Dödade motorn med killswitchen direkt och har inte vågat provstarta den sen dess.
Min första tanke var att framdrevet hade hoppat av men så var inte fallet.



Det är gängor i toppen jag.
Provmonterade stiftet efter det och det gick att dra åt de.

Jag lägger mina 5 öre på stiftet som inte satt i:)
 
Jag lägger mina 5 öre på stiftet som inte satt i:)

Jo det blev ju min slutsats det med.
Men surt att behöva sätta ihop hela jä**a hojen bara för ett tändstift.
Men när jag ändå har motorn lös, är det något annat som man borde kolla efter.
Om jag drar runt motorn så borde jag väl höra om det är något skrammel någonstanns?
Kan jag sätta en hylsa på drevmuttern och dra runt?
 
Last edited:
Så som du beskriver med stiftet och det så hade jag skruvat i stiftet dragit runt motorn för att känna så det går fritt sen efter det provstarta.
 
Jo det blev ju min slutsats det med.
Men surt att behöva sätta ihop hela jä**a hojen bara för ett tändstift.
Men när jag ändå har motorn lös, är det något annat som man borde kolla efter.
Om jag drar runt motorn så borde jag väl höra om det är något skrammel någonstanns?
Kan jag sätta en hylsa på drevbulten och dra runt?

Du kommer inte att kunna rotera den fort nog för att höra nåt!
Möjligtvis "känna" nåt om du roterar den direkt på veven, men troligtvis inte!
(Kräver en viss känslighet i handen, och du bör veta vilket fel du söker!)

Det som är mest troligt är ljudet från det lösa tändstiftet du hörde och kände när hojen tappade kraft!

Är verkligen tändstiftsgängorna riktiga i toppen?
När tändstift lossnar som du beskriver, så brukar ett antal gängvarv rensas!
 
tjena! kolla gängorna nere i toppen, så dom inte är skadade.annars blir det helicoil,tror inte det går att lösa på plats. lossa stiften när motorn är kall.jag använder grafitfett på mina stift.
 
Är verkligen tändstiftsgängorna riktiga i toppen?
När tändstift lossnar som du beskriver, så brukar ett antal gängvarv rensas!

Måste toppen av för att kolla detta?
Räcker det med att tändstiftet kan dras i rätt moment för att det ska sitta ordentligt?

tjena! kolla gängorna nere i toppen, så dom inte är skadade.annars blir det helicoil,tror inte det går att lösa på plats. lossa stiften när motorn är kall.jag använder grafitfett på mina stift.

Var applicerar du grafitfett?
 
Last edited:
Brukar finnas en rund stor insexbult eller liknande på svänghjulskåpan (som ett lock). Skruva bort den så kan du dra runt motorn med ett spärrskaft eller liknande. Denna lucka är speciellt avsedd till att just ge möjlighet till att dra runt motorn vid ventiljustering mm. Andra sätt att dra runt motorn kan vara framdrevet som du beskriver eller genom att öppna upp till kopplingskorgen och dra runt den vägen. Men det första sättet är nog att föredra. Jag tycker du ska vara nöjd att du hittade felet såpass lätt.
 
Brukar finnas en rund stor insexbult eller liknande på svänghjulskåpan (som ett lock). Skruva bort den så kan du dra runt motorn med ett spärrskaft eller liknande. Denna lucka är speciellt avsedd till att just ge möjlighet till att dra runt motorn vid ventiljustering mm. Andra sätt att dra runt motorn kan vara framdrevet som du beskriver eller genom att öppna upp till kopplingskorgen och dra runt den vägen. Men det första sättet är nog att föredra. Jag tycker du ska vara nöjd att du hittade felet såpass lätt.

Jo jag är nöjd att det var ett så pass enkelt fel.
Men jag är bara rädd att det ska vara något mer som har gått galet så när jag väl fått ihop allt igen så ska det rivas på nytt
 
Måste toppen av för att kolla detta?
Räcker det med att tändstiftet kan dras i rätt moment för att det ska sitta ordentligt?



Var applicerar du grafitfett?

Går det att bottna stiftet är det nog ingen fara. Ibland kan nya stift kännas lite skumma första gången man drar dem, men det är bara brickan som sätter sig. Gratisfett lägger man runt höfterna för att slippa frysa på vinterhalvåret.
 
Jo jag är nöjd att det var ett så pass enkelt fel.
Men jag är bara rädd att det ska vara något mer som har gått galet så när jag väl fått ihop allt igen så ska det rivas på nytt

Stor skillnad mellan ett högt flap-flap-flap-flap osv. som ett löst stift orsakar än mot ett rassel.
 
Går det att bottna stiftet är det nog ingen fara. Ibland kan nya stift kännas lite skumma första gången man drar dem, men det är bara brickan som sätter sig. Gratisfett lägger man runt höfterna för att slippa frysa på vinterhalvåret.

Jo gratisfett har jag redan men jag frågade efter grafitfett.


Bör man använda locktight eller dyl. på gängorna?
 
Jo gratisfett har jag redan men jag frågade efter grafitfett.


Bör man använda locktight eller dyl. på gängorna?

Oj :) läser lite slarvigt. Då är det nog på gängerna som det ska sitta.
Montera bara tillbaka stiftet och dra enligt rätt moment (brukar ligga runt 15nm) locktight i alu ska man undvika.
 
Last edited:
Stor skillnad mellan ett högt flap-flap-flap-flap osv. som ett löst stift orsakar än mot ett rassel.

Jo det är ju verkligen det.
Försöker minnas hur högt ljudet lät och det var inget överdrivet högt ljud.
Får prova de tips jag fått här idag under morgondagen och se om jag vågar provstarta den.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top